Българско-британска компания за CBD тампони привлече инвестиция от 11 млн. долара

Стартъпът Daye на българката Валентина Миланова разработва болкоуспокояващи продукти за женско здраве с канабиноиди

Валентина Миланова създава първия прототип на Daye в домашни условия с 3D принтер
Валентина Миланова създава първия прототип на Daye в домашни условия с 3D принтер
Валентина Миланова създава първия прототип на Daye в домашни условия с 3D принтер
Валентина Миланова създава първия прототип на Daye в домашни условия с 3D принтер
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

60 хиляди. Толкова жени вече използват обезболяващия тампон с канабиноидни вещества на Daye, чийто първи прототип основателката на компанията Валентина Миланова прави в домашни условия сама с помощта на 3D принтер и фибри от индустриален коноп. Днес тампоните на Daye се произвеждат в кв. Илиянци, но се продават най-вече във Великобритания, като с привлечената наскоро инвестиция от 11.5 млн. долара, компанията планира да се разрасне и в САЩ. Средствата са от британския инвестиционен фонд Hambro Perks, като и от международния MassMutual Ventures и канадския Cross Border Impact Ventures. Това е втората инвестиция в Daye, която през 2019 г. получава сийд финансиране от 5.5 млн. долара.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

60 хиляди. Толкова жени вече използват обезболяващия тампон с канабиноидни вещества на Daye, чийто първи прототип основателката на компанията Валентина Миланова прави в домашни условия сама с помощта на 3D принтер и фибри от индустриален коноп. Днес тампоните на Daye се произвеждат в кв. Илиянци, но се продават най-вече във Великобритания, като с привлечената наскоро инвестиция от 11.5 млн. долара, компанията планира да се разрасне и в САЩ. Средствата са от британския инвестиционен фонд Hambro Perks, като и от международния MassMutual Ventures и канадския Cross Border Impact Ventures. Това е втората инвестиция в Daye, която през 2019 г. получава сийд финансиране от 5.5 млн. долара.

Продукт от жени за жени

Мисията на Daye, разказва Миланова, която сама се бори с болезнена менструация от малка, е да помага на жени със същия проблем. "Тампонът ни е направен от фибри от индустриален коноп, които купуваме от български производител. Освен CBD, това, което го отличава от другите на пазара е, че е единственият с апликатор от захарна тръстика и напълно водоразградима външна опаковка," разказва тя.

За момента освен обезболяващи и обикновени тампони от органичен памук, компанията продава и пробиотици за гинекологично здраве, а най-новата й разработка е кит за изследване на вагиналния микробиом за наличие на полово предавани инфекции. "Скрининг китът позволява на жените да се тестват за инфекции като използват тампона си, изпращат го до наши партньорски лаборатории, където се прави цялостен анализ на микробиома," обяснява Миланова. В процес на разработка са и други продукти, като по тях работи R&D екипът на Daye, който се състои от 12 човека, работещи между Англия и България.

Между Острова и България

Общият екип на фирмата, която е регистрирана в Англия, но вече притежава и българско дъщерно дружество "Тампонени иновации", е над 45 човека. От 2021 г. производството, което първоначално също е базирано в Англия, където Миланова завършва висшето си образование и първоначално търси инвеститори, се намира в софийския кв. Илиянци. "За производството наемаме хора, които са жертви на човешки трафик, като сме индустриални партньори на Daughters of Bulgaria", твърди Миланова.

Капацитетът на машините е около 10 млн. тампона месечно, като заради активното вещество в някои от тях и съответно краткия срок на годност от 12 месеца, спрямо търсенето се определя и месечното производство. Водоразградимите опаковки се правят от български подизпълнител, а клиничните тестове от английски компании. И все пак до голяма степен бизнесът е почти изцяло вътрешно поддържан - сайтът е направен от софтуерния екип на Daye, дизайнерите са базирани в Ню Йорк, продуктите се произвеждат и разработват от вътрешни медицински инженери, а маркетингът е отговорност на отдела за реклама.

С инвестицията се очаква размерът на екипа да се увеличи, като до няколко години да има офиси и в САЩ, който е следващият пазар, в който се стреми да навлезе компанията.

Млада компания в консервативен сектор

В бранша с продукти за женско гинекологично здраве няколко са водещите имена, които поколения жени вече масово разпознават и използват, а рекламата и разпространението на продукти от нови компании са трудни. "Основно предизвикателство за продукти за гинекологично здраве е, че Google и Meta блокират рекламите ни, а точно това са платформите, чрез които би порасла нова компания като нашата," разказва Миланова. "Като маркетинг стратегия инфлуенсърите са много скъпи, а и рядко потребителите им имат доверие, защото са задължени да показват, че препоръките им са платени." Стратегията за реклама е следната - активно качване в Instagram и TikTok, както и надежда за разпространение на продукта от уста на уста.

Масовото разпространение на продукта е трудно и по друга причина - 96% от продажбите на Daye се случват директно на сайта на компанията, защото работата с търговски вериги оскъпява твърде много продукта. "Продаваме в няколко по-бутикови обекта в Англия, включително в Planet Organic, Liberty, Selfridges, но нямаме много висок марж така или иначе, а с продажби във вериги той съвсем се смалява и не ни излиза сметката, но интерес определено има, след време ще скалираме и със сигурност ще навлезем и в тях," обяснява Миланова. На сайта на Daye единичен месечен пакет от 12 тампона е 9.80 евро, като ако клиентът се абонира за месечни доставки, цената пада до 7.90 евро на месец.

Въпреки трудностите с рекламата и външните продажби, твърди тя, Daye отчита среден годишен ръст от 18%, като за 2022 г. се очаква приходите на компанията да са около 3 млн. паунда.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234
    • + 2

    Браво.

    Нередност?
  • 2
    boykao avatar :-|
    bo

    Браво!

    Нередност?
Нов коментар