Кучета-касички, или как порасна бизнесът за домашните любимци
Кои са най-големите играчи и новите ниши в сектора за храни, услуги и здраве за кучета и котки
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Ковид вдигна до невиждани нива стопаните, а оттам бумти и свързаният бизнес.
- Извън големите вносители на храни секторът се доминира от малки местни предприемачи, но сумарните обороти са за стотици милиони.
- Инфлацията леко охлажда сектора, но пък навлизането на чужди инвеститори започва.
Пандемията умножи стопаните на кучета, а бумът се пренесе и в свързаните бизнеси. А колко точно е голям браншът? Изчерпателни данни липсват, за да се измери целият бизнес около домашните любимци, но най-голямото перо - храните, годишно са за над 300 млн. лв. Те минават през класическите хипермаркети или през специализирани магазини.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове- Ковид вдигна до невиждани нива стопаните, а оттам бумти и свързаният бизнес.
- Извън големите вносители на храни секторът се доминира от малки местни предприемачи, но сумарните обороти са за стотици милиони.
- Инфлацията леко охлажда сектора, но пък навлизането на чужди инвеститори започва.
Пандемията умножи стопаните на кучета, а бумът се пренесе и в свързаните бизнеси. А колко точно е голям браншът? Изчерпателни данни липсват, за да се измери целият бизнес около домашните любимци, но най-голямото перо - храните, годишно са за над 300 млн. лв. Те минават през класическите хипермаркети или през специализирани магазини.
Пазарът на услуги е още по-мъглив откъм числа, но видимо разцъфтява. В столицата и по-големите градове изникват все повече обекти за зооуслуги - от фризьорски салони и клиники до дневни занимални, училища и хотели. Доскоро ползвани само от хора "глезотии" като СПА, скоро ще се предлагат във Велинград и за кучета. Общото в сегмента е, че е малък бизнес, който извън големите вносители на храни се доминира от местни предприемачи. Но сумарно произвежда стотици милиони, ако не и милиард лева годишно.
Пандемичен растеж
Бизнесът започва още със закупуването на домашен любимец, като в зависимост от породата и родословието например куче може да струва от 200 до 10 000 лева. Извън еднократния разход, голямото перо за стопаните е издръжката, която месечно също може да варира до суми от порядъка на 300 - 400 лева. Умножено по десетки хиляди любимци, годишно това значи стотици милиони приходи за магазини, клиники и т.н.Лидер в специализираната търговия на дребно с продукти за животни са "Нечовешки магазини на д-р Стефанов", които имат 18-процентов пазарен дял в бранша, оценен на 120 млн. лв. Марио Иванов, един от общо четирима съдружници в компанията "Зоо груп Стефанов", казва, че за периода 2020-2021 г. магазините удвояват печалбите си. Приходите на компанията през пандемичната 2020 г. са 12.9 млн. лева, скок от предходната 2019 г., когато отчитат 8.8 млн. лева. 2021 г. пък е най-силната за бизнеса им досега с рекордните 19.5 млн. лева приходи и 2.7 млн. лева печалба. Маринов отдава ръста в търсенето на пандемията. "Ковид за разлика от други браншове много ни облагодетелства. Хората си останаха вкъщи, сами по цял ден, затова и си взеха домашни любимци", обяснява Иванов.

"Нечовешки магазини" се появяват в търговската мрежа през 2006 г., когато д-р Цветан Стефанов отваря онлайн магазин за продукти за домашни любимци. Две години по-късно започва да търси инвеститори, с чиито средства да отвори физически магазин. Открива такива в лицето на Даниела Иванова и Борислав Йорданов, собственици на клиниката за животни в Панчарево "Син Кръст", които стават и мажоритарни собственици на днешната верига магазини. Днес дружеството има 13 обекта в столицата, 2 в Пловдив, както и в Русе, Варна, Перник и Стара Загора.
Втори в бранша са ZooCenter, които отчитат два пъти по-ниски приходи за последната година, като оборотът се свива до 8.6 млн. лева.
Следват ги Petmall, с приходи 4.6 млн. лева, които през 2021 г. привличат инвестиция от VC фонда Vitosha Ventures в размер на 800 хил. евро.
Друг голям играч в сектора е Maxi Pet, дъщерна фирма на хърватското дружество "Пет нетуърк интернешънъл", което освен в България и Хърватия оперира и в Румъния, Словения и Сърбия. Компанията е собственост на американския фонд за дялови инвестиции Alvarez & Marsal Capital, който я купува през 2021 г. срещу 260 млн. евро.
Оказва се, че Украйна произвежда голям пай от храните за кучета, а самото производство изисква газ, който силно поскъпна.
"Храните поскъпнаха много. Обикновено индексираме цените си веднъж годишно, през 2022 г. вече го направихме 3-4 пъти", казва той. И не са единствените - д-р Евгени Евтимов, собственик на две ветеринарни клиники в София, казва, че бизнесите му актуализират цените почти всеки месец тази година заради сметки за ток, високи разходи и покачващите се цени на суровини и медикаменти. "Клиентите често са недоволни, не разбират поскъпването. Всичко беше нормално допреди 7-8 месеца. И все пак в цяла Европа нашите цени са сред най-ниските", казва Евтимов.

По-евтината българска алтернатива
"Всички колеги в бранша за домашни любимци се опитваме да се изравним с цените в ЕС, като на повечето места у нас са поне двойно по-ниски", казва д-р Калина Кандулкова, собственик на училището за кучета "Послушен", което предлага тренировки за дресировка, хотел, занималня, а отскоро и транспорт до домовете на кучетата, за да се улеснят работещите собственици.За справка - средната цена за нощувка в кучешки хотел варира между 20 и 25 лева тук спрямо 20 - 40 евро във Франция и Германия. Занималнята на "Послушен", която средно посещават между 20 и 40 кучета в София, е 40 лева на ден, а същата услуга във Великобритания започва от 45 паунда.
Луксът да имаш домашен любимец
Преобладаващото мнение в сектора е, че най-евтино е самото купуване на домашен любимец. "Оттам вече започват истинските разходи", разказва Тони Шаткова, собственик на софийското СПА за домашни любимци "Ние, Кучетата". "Има начални продукти - легла, играчки, купи за хранене. След това много зависи от породата, малките ядат по 3 кг храна на месец, голямо куче може и до 100 кг. Зависи и какъв клас храна избирате - за дребна порода храната излиза около 100 лв. на месец, за по-едро куче може да струва и до 400 лв."
А разходът не свършва там. Годишната профилактична грижа за едно куче също варира спрямо размера му, разказва д-р Евтимов. "Стараем се да обучаваме нашите клиенти, че добрата диагностика предотвратява бъдещи заболявания, като с месечното обезпаразитяване, годишна ваксина и други медикаменти едно голямо куче изисква 500 - 600 лв. на година.
Популярност набира и грууминг секторът, или салоните за кучета. "Преди пет години беше доста по-трудно да обясниш на хората, че кучето трябва да се води редовно на грууминг", коментира Шаткова, която днес всеки ден приема между 10 - 12 кучета за СПА процедури. "Всички мислеха, че е каприз. Истината е, че груумингът е здраве. Посещават ни кучета, които идват само за козметичния аспект, но целим основно да лекуваме кожни проблеми - алопеция, екземи, дерматити."
Месечната поддръжка, която включва почистване на уши, къпане, подрязване на нокти, изсушаване и парфюм, варира като цена спрямо косъма на животното. При късокосмести породи излиза 40 - 50 лв., а при кучета, които изискват подстрижка, като пудели и померани цената е около 80 - 100 лв. За големи породи цената достига и 250 лв.
Тенденцията е, казват и в СПА салона, и в училището за кучета, че хората влагат все повече грижа и ресурси за животните си. Д-р Кандулкова отбелязва, че бизнесът с дресировка на кучета расте средно с 30% годишно, а салонът на Шаткова работи с предварително записване и търси още кадри заради наплива на клиенти. А въпреки спада в ръста през 2022 г. "Зоомагазини д-р Стефанов" е в процес на преговори за сливане с чужд партньор, което предстои да обяви.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.