Скъпо, куче

Кучета-касички, или как порасна бизнесът за домашните любимци

Кои са най-големите играчи и новите ниши в сектора за храни, услуги и здраве за кучета и котки

   ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Ковид вдигна до невиждани нива стопаните, а оттам бумти и свързаният бизнес.
  • Извън големите вносители на храни секторът се доминира от малки местни предприемачи, но сумарните обороти са за стотици милиони.
  • Инфлацията леко охлажда сектора, но пък навлизането на чужди инвеститори започва.

Пандемията умножи стопаните на кучета, а бумът се пренесе и в свързаните бизнеси. А колко точно е голям браншът? Изчерпателни данни липсват, за да се измери целият бизнес около домашните любимци, но най-голямото перо - храните, годишно са за над 300 млн. лв. Те минават през класическите хипермаркети или през специализирани магазини.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Ковид вдигна до невиждани нива стопаните, а оттам бумти и свързаният бизнес.
  • Извън големите вносители на храни секторът се доминира от малки местни предприемачи, но сумарните обороти са за стотици милиони.
  • Инфлацията леко охлажда сектора, но пък навлизането на чужди инвеститори започва.

Пандемията умножи стопаните на кучета, а бумът се пренесе и в свързаните бизнеси. А колко точно е голям браншът? Изчерпателни данни липсват, за да се измери целият бизнес около домашните любимци, но най-голямото перо - храните, годишно са за над 300 млн. лв. Те минават през класическите хипермаркети или през специализирани магазини.

Пазарът на услуги е още по-мъглив откъм числа, но видимо разцъфтява. В столицата и по-големите градове изникват все повече обекти за зооуслуги - от фризьорски салони и клиники до дневни занимални, училища и хотели. Доскоро ползвани само от хора "глезотии" като СПА, скоро ще се предлагат във Велинград и за кучета. Общото в сегмента е, че е малък бизнес, който извън големите вносители на храни се доминира от местни предприемачи. Но сумарно произвежда стотици милиони, ако не и милиард лева годишно.

Пандемичен растеж

Бизнесът започва още със закупуването на домашен любимец, като в зависимост от породата и родословието например куче може да струва от 200 до 10 000 лева. Извън еднократния разход, голямото перо за стопаните е издръжката, която месечно също може да варира до суми от порядъка на 300 - 400 лева. Умножено по десетки хиляди любимци, годишно това значи стотици милиони приходи за магазини, клиники и т.н.

Лидер в специализираната търговия на дребно с продукти за животни са "Нечовешки магазини на д-р Стефанов", които имат 18-процентов пазарен дял в бранша, оценен на 120 млн. лв. Марио Иванов, един от общо четирима съдружници в компанията "Зоо груп Стефанов", казва, че за периода 2020-2021 г. магазините удвояват печалбите си. Приходите на компанията през пандемичната 2020 г. са 12.9 млн. лева, скок от предходната 2019 г., когато отчитат 8.8 млн. лева. 2021 г. пък е най-силната за бизнеса им досега с рекордните 19.5 млн. лева приходи и 2.7 млн. лева печалба. Маринов отдава ръста в търсенето на пандемията. "Ковид за разлика от други браншове много ни облагодетелства. Хората си останаха вкъщи, сами по цял ден, затова и си взеха домашни любимци", обяснява Иванов.

"Нечовешки магазини" се появяват в търговската мрежа през 2006 г., когато д-р Цветан Стефанов отваря онлайн магазин за продукти за домашни любимци. Две години по-късно започва да търси инвеститори, с чиито средства да отвори физически магазин. Открива такива в лицето на Даниела Иванова и Борислав Йорданов, собственици на клиниката за животни в Панчарево "Син Кръст", които стават и мажоритарни собственици на днешната верига магазини. Днес дружеството има 13 обекта в столицата, 2 в Пловдив, както и в Русе, Варна, Перник и Стара Загора.

Втори в бранша са ZooCenter, които отчитат два пъти по-ниски приходи за последната година, като оборотът се свива до 8.6 млн. лева.

Следват ги Petmall, с приходи 4.6 млн. лева, които през 2021 г. привличат инвестиция от VC фонда Vitosha Ventures в размер на 800 хил. евро.

Друг голям играч в сектора е Maxi Pet, дъщерна фирма на хърватското дружество "Пет нетуърк интернешънъл", което освен в България и Хърватия оперира и в Румъния, Словения и Сърбия. Компанията е собственост на американския фонд за дялови инвестиции Alvarez & Marsal Capital, който я купува през 2021 г. срещу 260 млн. евро.

Други големи бизнеси в сектора няма.

"Пазарът за продукти за домашни любимци е много фрагментиран, затова не бих казал, че имаме конкурент в бранша", казва Иванов.

Как ставаш голям? Реклама и пак реклама. "Отдаваме успеха си на стабилния мениджърски екип, който сме изградили, и на това, че влагаме много средства, средно 5% от оборота си, в маркетингови усилия", коментира Иванов. Страницата на "Зоомагазини Д-р Стефанов" има около 50 хил. последователи във Facebook и Instagram, където промотира дни с отстъпки, организира безплатни празнични фотосесии за животни във физическите си обекти и запечатва името си в съзнанието на потребителите със спонсорирани рекламни постове.

Годината на високите цени

Маркетингът обаче не може да навакса външните фактори, които забавят растежа на сектора тази година. "През 2022 г. определено наблюдаваме забавяне на ръста си, клиентите минават на по-нисък клас продукти заради покачващите се цени и високата инфлация, а и маржът ни на печалба намалява", обяснява Иванов.

Оказва се, че Украйна произвежда голям пай от храните за кучета, а самото производство изисква газ, който силно поскъпна.

"Храните поскъпнаха много. Обикновено индексираме цените си веднъж годишно, през 2022 г. вече го направихме 3-4 пъти", казва той. И не са единствените - д-р Евгени Евтимов, собственик на две ветеринарни клиники в София, казва, че бизнесите му актуализират цените почти всеки месец тази година заради сметки за ток, високи разходи и покачващите се цени на суровини и медикаменти. "Клиентите често са недоволни, не разбират поскъпването. Всичко беше нормално допреди 7-8 месеца. И все пак в цяла Европа нашите цени са сред най-ниските", казва Евтимов.

По-евтината българска алтернатива

"Всички колеги в бранша за домашни любимци се опитваме да се изравним с цените в ЕС, като на повечето места у нас са поне двойно по-ниски", казва д-р Калина Кандулкова, собственик на училището за кучета "Послушен", което предлага тренировки за дресировка, хотел, занималня, а отскоро и транспорт до домовете на кучетата, за да се улеснят работещите собственици.

За справка - средната цена за нощувка в кучешки хотел варира между 20 и 25 лева тук спрямо 20 - 40 евро във Франция и Германия. Занималнята на "Послушен", която средно посещават между 20 и 40 кучета в София, е 40 лева на ден, а същата услуга във Великобритания започва от 45 паунда.

Луксът да имаш домашен любимец

Преобладаващото мнение в сектора е, че най-евтино е самото купуване на домашен любимец. "Оттам вече започват истинските разходи", разказва Тони Шаткова, собственик на софийското СПА за домашни любимци "Ние, Кучетата". "Има начални продукти - легла, играчки, купи за хранене. След това много зависи от породата, малките ядат по 3 кг храна на месец, голямо куче може и до 100 кг. Зависи и какъв клас храна избирате - за дребна порода храната излиза около 100 лв. на месец, за по-едро куче може да струва и до 400 лв."

А разходът не свършва там. Годишната профилактична грижа за едно куче също варира спрямо размера му, разказва д-р Евтимов. "Стараем се да обучаваме нашите клиенти, че добрата диагностика предотвратява бъдещи заболявания, като с месечното обезпаразитяване, годишна ваксина и други медикаменти едно голямо куче изисква 500 - 600 лв. на година.

Популярност набира и грууминг секторът, или салоните за кучета. "Преди пет години беше доста по-трудно да обясниш на хората, че кучето трябва да се води редовно на грууминг", коментира Шаткова, която днес всеки ден приема между 10 - 12 кучета за СПА процедури. "Всички мислеха, че е каприз. Истината е, че груумингът е здраве. Посещават ни кучета, които идват само за козметичния аспект, но целим основно да лекуваме кожни проблеми - алопеция, екземи, дерматити."

Месечната поддръжка, която включва почистване на уши, къпане, подрязване на нокти, изсушаване и парфюм, варира като цена спрямо косъма на животното. При късокосмести породи излиза 40 - 50 лв., а при кучета, които изискват подстрижка, като пудели и померани цената е около 80 - 100 лв. За големи породи цената достига и 250 лв.

Тенденцията е, казват и в СПА салона, и в училището за кучета, че хората влагат все повече грижа и ресурси за животните си. Д-р Кандулкова отбелязва, че бизнесът с дресировка на кучета расте средно с 30% годишно, а салонът на Шаткова работи с предварително записване и търси още кадри заради наплива на клиенти. А въпреки спада в ръста през 2022 г. "Зоомагазини д-р Стефанов" е в процес на преговори за сливане с чужд партньор, което предстои да обяви.

Застраховане на животни

Застраховането на домашни любимци, което е честа практика в Западна Европа заради високите медицински разноски, в България не е широко разпространено. Единственият застраховател, който в момента предлага пакет "Защита за домашни любимци", е Groupama, като представител на компанията казва, че интересът към нея е нисък. Д-р Евтимов, който в практиката си като ветеринарен лекар за 8 години е работил само с 1 застраховано куче, отдава липсата на интерес на достъпните цени на медицинските услуги в страната. От Groupama, които съобщиха, че в момента работят по ребрандиране на услугата и промяна в пакетите, пък смятат, че застрахователният план за животни трябва да се рекламира повече, за да се запознаят потребителите с услугата, за която много дори не са чували. Пакетите за застраховане на домашен любимец към днешна дата варират ценово между 117 и 180 лв.