Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България
След сделката за Twitter
   ©  Никола Андреев

Twitter с Мъск: В какво ще се превърне социалната мрежа

Илън Мъск иска да направи влиятелната платформа най-добрия източник на информация. Но засега предизвиква повече противоречия и нови разделения.

   ©  Никола Андреев
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Придобиването на Twitter от Илън Мъск за 44 млрд. долара успя да предизвика буря от противоречия и нови разделения.
  • Най-богатият човек в света иска да направи влиятелната платформа най-добрия източник на информация.
  • Предложенията засега са малко и неясни, някои будят притеснения, а финансовите проблеми може да окажат превес над свободата на словото.

"Twitter трябва да се превърне в най-точния източник на информация за света. Това е нашата мисия", написа тези дни в един от поредните си тиутове Илън Мъск. След неколкомесечна драма най-богатият човек в света, създател на Tesla и SpaceX, определящ себе си за "абсолютист на свободното слово", придоби социалната мрежа за 44 млрд. долара на 27 октомври. Промяната в собствеността на блогинг платформата не e просто поредната сделка в корпоративния сектор. Twitter e относително малка социална мрежа, но с огромно влияние и ефектите от нея ще отекват дълго.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Придобиването на Twitter от Илън Мъск за 44 млрд. долара успя да предизвика буря от противоречия и нови разделения.
  • Най-богатият човек в света иска да направи влиятелната платформа най-добрия източник на информация.
  • Предложенията засега са малко и неясни, някои будят притеснения, а финансовите проблеми може да окажат превес над свободата на словото.

"Twitter трябва да се превърне в най-точния източник на информация за света. Това е нашата мисия", написа тези дни в един от поредните си тиутове Илън Мъск. След неколкомесечна драма най-богатият човек в света, създател на Tesla и SpaceX, определящ себе си за "абсолютист на свободното слово", придоби социалната мрежа за 44 млрд. долара на 27 октомври. Промяната в собствеността на блогинг платформата не e просто поредната сделка в корпоративния сектор. Twitter e относително малка социална мрежа, но с огромно влияние и ефектите от нея ще отекват дълго.

Така Мъск прибави към целите си още един начин, по който иска да промени света. След Tesla, чиято цел е революцията в автомобилната индустрия, Space X, която иска да промени пътуванията в Космоса, и Starlink, която трябва да "дисръптне" интернет доставките, сега във фокуса на ексцентричния милиардер попада свободата на словото. Това може да е добра новина, но Мъск винаги е вървял по тънкия ръб между феноменалния успех и зрелищната катастрофа. В Twitter той отново няма среден път - или ще има огромен успех, или много голям провал.

Още в зората й преди повече от 15 години платформата за микроблогинг, в която се публикуват кратки текстови (тогава до 140 знака, днес 280) и видеосъобщения, бързо се превърна в алтернативно място за нишови дискусии, мнения и новини. Успя да стане любимо място за недоволните, онеправданите, различните, често маргинални групи, правеха се специализирани канали за информация, подкрепяха се революции (Арабската пролет) и се случваха големи промени. С годините Twitter стана все по-разпознаваем - например криптосривът през тази седмица започна, след като в Twitter излязоха първите информации от инсайдъри, че между борсите Binance и FTX нещо не е наред. Това е силата на платформата - понякога новините и разкриването на информация в нея изпреварват традиционните медии. Разбира се, и с всичките си условности за достоверността на информацията и нейното качество.

С времето обаче тя се превърна още и в място за силните на деня, както и в плацдарм за информационна война, подобно и на други социални медии. През Twitter се печелеха избори - години наред тя беше основната трибуна на бившия американски президент Доналд Тръмп, чийто профил беше свален миналата година след призивите за нахлуването в Капитолия. Това беше и един от най-противоречивите профили, които редовно разделяха потребителите и обществото.

Или както коментира New York Times, преди десетилетие Twitter беше платформа, с която се сваляха диктатори, но днес вече силните на деня се научиха как да ги използват в своя полза. А фактът, че това е най-богатият човек в света и с толкова власт ще владее цяла социална мрежа, увеличи притесненията.

Като зависимостта на бизнеса на Tesla от китайския пазар. Някои противоречиви изказвания на Мъск за решаване на конфилкта в Украйна, въпреки, че предотавянето на Starlink там е ключово, както и за присъединяването на Тайван към Китай предизвикаха буря от коментари, а имаше и подозрения, че в бъдеще Мъск и Twitter може да се окажат благосклонни към желанията и политиките на някои, меко казано, недемократични световни лидери. След изборите за Конгрес тази седмица президентът на САЩ Джо Байдън заяви, че си струва да се проучат връзки на Мъск с други държави. "Не казвам, че той върши нещо нередно, просто казвам, че си струва да бъдат проучени", каза Байдън.

Самият Мъск е сред най-активните потребители на Twitter - при обявяване на офертата през април той имаше 81 млн. последователи, а днес те са 128 млн. Аурата му на предприемач футурист с огромно его, създател на космически ракети и електрически коли, който често пуска противоречиви туитове за криптовалути, му спечели много последователи. Мъск е и една от малкото известни личности в Twitter, който директно може да ви отговори в неговия профил. Както например на въпроса кога Tesla ще се предлага директно в Словакия или ще изпрати ли терминали за Starlink в Украйна.

Прецедентите на Мъск

Влизането на Мъск в социалната платформа бързо създаде няколко прецедента за корпоративния сектор и теориите на мениджмънта. За първи път не само в Twitter, но и в социална мрежа като цяло влиза и контролът се поема от един изцяло външен човек, различен от създателите й.

Никога досега в корпоративната история, поне на САЩ, съдбата на една компания не се беше преобръщала толкова бързо, и то без да има някакви катастрофални причини. Само за няколко дни Мъск успя да свали Twitter от борсата, да уволни целия мениджмънт на компанията и половината персонал.

При обявяване на офертата през април Илън Мъск постави свободата на словото на преден план, а бизнеса на заден. Първите му дни обаче показват почти липса на яснота по първата точка и хаос по втората. Например дни след масовите уволнения той беше принуден да моли някои от хората да се връщат заради ключовите им позиции. През годините Илън Мъск е изразявал недоволството си от Twitter, като се е заканвал да направи собствена социална мрежа, но не е давал конкретни обяснения кое точно го дразни.

В чисто бизнес план Мъск оправдава действията си с огромните загуби, които носи компанията, и даде заявка, че ще промени модела, който да не е толкова зависим само от рекламодатели, като въведе платени абонаменти - прословутият син бадж за автентичност вече ще струва 7.99 долара на месец. Това предизвика огромно недоволство от типа, че трябва да си плащаш за свободата на словото. Изглежда обаче, Мъск има за какво да бърза - огромните разходи за лихви и отливът на рекламодатели притискат новия собственик.

В личен план Мъск успя да се скара публично с политици като демократката Александрия Окасио Кортес и известни личности като Стивън Кинг, да призове да се гласува за републиканците в САЩ и да сподели линк с фалшива новина, която после изтри. А след като медии като New York Times публикуваха това, се заяде и с тях. Влизането на Мъск и промяната в Twitter дойдоха в навечерието на междинните избори за Конгрес на САЩ, което допълнително поляризира настроенията на американците в социалната мрежа, а много го обвиниха, че говори все повече с тръмпистка риторика.

На фона на всичко това няколко от най-големите рекламодатели в Twitter временно се изтеглиха от платформата заради притесненията, че моделът на управление и ограничаването на модерацията в нея може да създаде по-токсична среда. На което Мъск отговаря, че е действията им са резултат на натиск от активистки групи. Всъщност за оттеглянето на част от тях има и друго обяснение - за Volkswagen, в чиято група са и брандове като Audi и Bentley, както и General Motors няма особена логика да рекламират в компания, която се контролира от собственика на един от много сериозните им конкуренти - Tesla. Дори напротив, техният интерес е да затруднят финансовото състояние на Twitter с надеждата то да се пренесе и върху компанията за електрически коли. Което и (както ще прочетете по-надолу) се случи.

Малката платформа с голямо влияние

Със своите 440 млн. потребители (230 млн. монетизирани, до които достигат реклами) Twitter е далеч от мащабите на милиардни платформи като Facebook, дори е и след услуги като Telegram и Snapchat. Силата му обаче е много по-голяма с неговите над 7 млрд. месечни посещения - най-много активни потребители има в САЩ - над 80 млн., на второ място е Япония с повече от 60 млн. потребители. Тук има една особеност - потребителите в страната го припознаха още в началото заради японската писменост - 140 символа на японски казват много повече от 140 на английски. Азия като цяло е важен пазар за Twitter - Индонезия е в топ 5 по потребители, но и Турция. Има тенденция в държавите, където има проблем с човешките права и криза в демокрациите, потребителите на Twitter да са повече. В България платформата е малко популярна, като по данни на "Капитал" е с между 500 и 700 хил. потребители.

Общите приходи на Twitter през миналата година са малко над 5 млрд. долара и загуба 221 млн. долара. Това все пак е известно подобрение спрямо продажбите й за 3.7 млрд. и загуба 1.14 млрд. долара. Това обаче се дължеше на корона кризата, донякъде скандалите около изборите и махането на Тръмп, които свиха силно постъпленията й. Преди това тя реализираше добри печалби (виж. таблицата).

Сега Илън Мъск твърди, че компанията е започнала да губи по 4 млн. долара на ден заради изтегляне на големи рекламодатели като General Mills, General Motors, Volkswagen, Audi и други. Спред Мъск това е станало след натиск на активисти за граждански права. Самите компании обаче твърдят, че действията им са временни и преценяват ситуацията. Някои от тях намекват и като причина линка с конспиративна теория, свързана с нападението на съпруга на Нанси Пелоси, която Мъск публикува и после изтри. По данни на Reuters 90% от приходите на Twitter през второто тримесечие са от реклама, а след оттеглянето на някои компании Мъск лично писа писма до рекламодатели, твърдейки, че смята да превърне Twitter в най-уважаваната рекламна платформа.

С влизането на Мъск в компанията се забелязва и известeн отлив на потребители, които се насочват към алтернативата й Mastodon и Discord, като последната трупа все по-голяма популярност сред младите.

Проблемите пред компанията обаче може да се окажат по-сериозни. Част от 44-те милиарда за сделката са финансирани с дълг, който отива в баланса на Twitter - 13 млрд. от банки, водени от Morgan Stanley, като само за следващите 12 месеца лихвите по тях са за 1.2 млрд. долара. Не е ясно какво се е случило с дълга от 5.29 млрд. долара, които имаше компанията преди сделката, пише Reuters. Както и с паричните средства за 2.7 млрд. по последни данни, преди да стане частна.

В сделката влизат фондове и частни лица, но Илън Мъск финансира и голяма част от останалата сума с продажби на акции на Telsa, което допълнително натисна цените им. Според разкритата информация до американския финансов регулатор, цитирана от Bloomberg, той е продал акции на Tesla за 3.95 млрд. долара в дните след сделката и общо за 36 млрд. за година. Пазарната капитализация на производителя на електромобили е паднала с повече от 50% началото на 2022 г.

Видимо предизвикателства за Мъск около Twitter може да се окажат много по-големи от очакванията му. Което пък и донякъде да обяснява колебанията му, преди да сключи сделката. Големият риск е в един момент финансовите проблеми на компанията да принудят новия собственик и инвеститорите му да предприемат нетрадиционни решения, което да влезе в конфликт с идеята на Мъск за перфектния източник на информация.

Предложенията и промените на Мъск

Бизнес

Уволнение на мениджмънта - Мъск уволни целия борд заедно с председателя Брет Тейлър, изпълнителния директор Параг Агравал, финансовия директор. За да управлява компанията, Мъск привлече временно близки до него хора като личния му адвокат и други него стари партньори в бизнеса.

Съкращения на половината персонал - 3700 души, с 3 месеца предизвестие. Уволнените са получили мейл на личните си пощи, а тези, които остават - на служебните. Много хора са разбрали, че вече не са част от компанията, след като е бил спрян достъпът им до служебните комуникации. Сред засегнатите са отделите по сигурността, което предизвика най-големи притеснения, маркетингът, комуникациите и рекламата.

Прословутият син бадж става платен - в момента той се дава на известни личности, политици, звезди, журналисти, като удостоверява автентичността им. Мъск иска да го направи платен по 7.99 долара на месец. Това ще има даде право на по-дълги видеопостове, ограничение на рекламите и други. Около 420 хил. потребители имат син бадж в момента, като много от тях са против това да плащат.

Свобода на словото

Съвет по съдържанието - Мъск обяви, че засега няма да има промени в начина на модериране и връщане на изтрити акаунти като този на Доналд Тръмп, докато не бъде избран съвет за модериране. Според него това ще отнеме поне няколко седмици, като в него ще влизат активисти за граждански права, свобода на словото и други. Тук са и най-големите притеснения, а уволнението на ръководителя на сигурността Виджайя Гадде предизвика недоволство от различни грижи и притеснения, че битката и през последните 6 години ще се омаловажи.

Разделяне по направления - това е идея на Мъск, според която ще има повече от нещо като тематични канали, в които потребителите ще могат да поставят рейтинги на туитове и публикации.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    clint_eastwood avatar :-|
    clint_eastwood
    • - 4
    • + 2

    Жалък пасквил - като бяха левите комундета на власт в Туитър силните на деня хич, ама хич не се разпореждаха в платформата, нали - а Капитал се кефеха. Сега като загубиха властта, Джо Бавния веднага го активизираха да хленчи колко опасен е Туитър.

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 2

    К кучето пролая, но керванът продължава да си върви.
    Защо ли преди Мъск да загърби Демпартията и да се ориентира към републиканците никой тук не му намираше кусури? Нито при откровената спекулация с биткойна, нито при преминаването на границата при използването на търговски спътници за военни цели.

    Нередност?
  • 3
    kratun.ko avatar :-P
    kratun.ko
    • + 2

    Докторе, какъв е проблемът за спътниците, освен този, че руснаците нямат толкова много и ги е яд?
    Да не би руснаците да не си возят танковете и мунициите с граждански камиони и влакове?
    Същото е. Всеки ползва каквото може, но от много четене на руски медии, мисловният процес закърнява.

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 1

    До коментар [#3] от "kratun.ko":

    Темата е друга: за рязкото разлюбване на Мъск от неолибералните хрътки.
    По темата имаш ли да добавиш нещо или си тук, за да хейтиш?

    Нередност?
  • 5
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 2
    • + 1

    Един от похватите на манипулаторите е да изместват фокуса на дискусията. Проблемите на Мъск започнаха, когато реши да се прави на по-велик разбирач на международната политика, отколкото е и да се опитва да примирява Путин с Украйна по собствените си представи. (Защо ли всички, които понатрупат някой долар си мислят, че нулите на банковите им сметки ги квалифицират за месии, но това е друга тема). След като Мъск видя, че започна да го застига един приличен шит сторм, реши че ще им покаже колко е велик и само за 3 месеца вдигна абонамента за неговите станции в Украйна от 25000 долара на 250 милиона месечно и прати фактурата на Пентагона, което директно взе да бърка в международната политика на Щатите.
    Да, нормално е една държава да покаже на всеки свой гражданин че са нейни граждани.
    Та, проблемът не е по линията сини-червени и Мъск не е политически дисидент и борец за демокрация.
    Не се обиждай докторе, но си се назобал с повече руска пропаганда, отколкото е здравословно.

    Нередност?
  • 6
    valdim avatar :-P
    Dimov
    • + 1

    До коментар [#5] от "kratun.ko":
    "Не се обиждай докторе, но си се назобал с повече руска пропаганда, отколкото е здравословно."
    Ама как хубаво си му го написал! Аз от месеци се опитвам да го оформя подобаващо, но така добре - не ми се удаде.

    Нередност?
Нов коментар