Кои са старите победители в "Гепард", които продължават бурно да растат

Най-динамичните компании от предишната класация, които попадат в подреждането и през тази

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Лидерът по ръст на приходите от миналата година "Спортяне" продължава да расте със завидни темпове - почти 60%.
  • През 2020 г. въпреки растежа базата за нарастване при някои компании остана ниска, но година по-късно дойде същинското възстановяване
  • Най-растящият стар гепард е IT компанията "Ен Ди Ес", която е част от портфолиото на българската криптобанка Nexo.

За първи път в класацията "Гепард" победителите от миналата година попадат и в подреждането през тази година. Топ 3 на 2020 г. продължават да растат с бурни темпове. Освен това в топ 20 на старите гепарди попадат компании от първите 43 през миналата, което също се случва за първи път.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Лидерът по ръст на приходите от миналата година "Спортяне" продължава да расте със завидни темпове - почти 60%.
  • През 2020 г. въпреки растежа базата за нарастване при някои компании остана ниска, но година по-късно дойде същинското възстановяване
  • Най-растящият стар гепард е IT компанията "Ен Ди Ес", която е част от портфолиото на българската криптобанка Nexo.

За първи път в класацията "Гепард" победителите от миналата година попадат и в подреждането през тази година. Топ 3 на 2020 г. продължават да растат с бурни темпове. Освен това в топ 20 на старите гепарди попадат компании от първите 43 през миналата, което също се случва за първи път.

За това си има обяснение - през 2020 г. въпреки растежа базата за нарастване при някои компании остана ниска. Година по-късно обаче дойде същинското възстановяване и бум в приходите на бизнеса. За това, разбира се, помогна и инфлацията, която допълнително даде тласък - това обаче се отразява повече в приходите и разходите и не толкова в самите печалби.

Ръстът не е просто фасада

Лидерът по ръст на приходите от миналата година "Спортяне" продължава да расте със завидни темпове - почти 60%. Компанията се занимава с монтажни дейности в сферата на металите - автоматизирани складове, фасади и други. Именно през последните две години обаче тя разгръща своята дейност, като допреди това оборотите й традиционно са от порядъка на няколкостотин хиляди лева.

До 2020 г., когато решението на много от конкурентите в Европа да спрат работа и да изчакат заради ковид освобождава пазар, който фирмата бързо заема - работи предимно в Германия. Така приходите й надвишават 7 млн. лв. през 2020 г., броят на работниците й нараства в пъти, за миналата се удвоява до 142 души, а продажбите вече са малко над 11 млн. лв. Растежът е доста над очакванията на мениджмънта от поне 10%, прогноза, която собственикът на компанията Константин Янчев направи преди година пред "Капитал". Янчев поема екипа на компанията преди десетина години, след като собственикът й ги изоставя на проект в Турция. Тогава Янчев е само преводач на екипа с работниците, но решава да продължи започнатото, следват поръчки в Германия, където той израства и живее. Така успява да създаде работеща компания, а ковид кризата се оказва основният катализатор за дейността.

При неуморните гепарди - компании, които срещаме редовно в класацията през последните години, има много познати имена. Което потвърждава, че високите постижения не са еднократно явление. Една част от тях са от технологичния сектор, интернет и маркетинг рекламата. За "Ейч Ти Ти Пуул България" (Httpool) сякаш няма спирачки - в три поредни години тя имаше растеж на приходите съответно от 500, 400 и 37% през последната. Зад успешния й бизнес катализатор е бурният растеж на онлайн рекламата - компанията продава рекламни формати в социалните мрежи и медийни платформи като Facebook, Twitter, LinkedIn, Spotify, Snapchat и TikTok. "Ейч Ти Ти Пуул" е част от американския холдинг за дигитална реклама Aleph Holding. За миналата година общите й приходи са почти 88 млн. лв. и ако продължи с тези темпове, ще се придвижи в другата класация на "Капитал" - "К100: Най-големите компании в България".

В този сектор е и варненската "Перфомалис", която се занимава с маркетинг, базиран на конкретни резултати, с основна насока спортни залози, онлайн казина и бинго, електронна търговия, както и "Адверт".

Най-растящият стар гепард е IT компанията "Ен Ди Ес", която е част от портфолиото на българската криптобанка Nexo. Българското дружество отговаря за техническото изпълнение и поддръжка продукта, не и за финансовите операции. Още за динамично растящия технологичен сектор в България може да прочетете тук.

Мазен растеж

Редовен участник в "Гепард" е и производителят на продукти от патешко месо като гъши дроб "Ависпал" от ямболското село Чубра. Макар и да забавя растежа си, тя постига желания от не една и две компании темп - над 80%, а приходите вече са почти 15 млн. лв. с печалба 2.1 млн. лв. За компанията работят 203 служители, което я прави и един от най-големите работодатели в класацията. "Ависпал" обаче е единственият представител на хранителния сектор.

След IT компаниите с най-голямо присъствие са машини, търговия и строителство, което може да се каже, че добре отразява картината в българската икономика.

Двата лидера в сектор "Машини" през 2020 г. - "Дронамикс" и "Вато БГ", отново са в "Гепард", макар и с по-скромни от миналогодишните ръстове.

Производителят на дронове "Дронамикс", който миналата година излезе на фондовата борса, е сред малкото класически стартъпи в класацията. Чрез свое дружество "Дронамикс кепитал" компанията набра близо 6 млн. лв. от сегмента BEAM на БФБ, но интересът беше за 26 млн. лв. Парите са преведени на британското Dronamics Global, което реално разработва и се очаква да произвежда серийно карго дроновете.

"Вато БГ" е производител на водопроводни системи - клапани и фитинги от Казанлък, като през последните години продажбите му постоянно растат и за 2021 г. са 19.7 млн. лв.

Здраве и суперхрани

При търговията устойчив растеж, подкрепен от ковид, реализира "Ридаком", която внася тестове за коронавирус, както и оборудване за медицинска диагностика. "Aтоп" пък е фирмата, която стои зад магазина и сайта Wow Tea за суперхрани, чайове за детокс и отслабване. Компанията продължава да расте и има солидните за подобна дейност 20 млн. лв. приходи с печалба 3.38 млн. лв.

Повечето от тези компании се доказаха в трудни времена. Затова ще е интересно и как ще преминат през тази и следващата година, през която по всичко личи, че ще има икономическо забавяне.