Пловдив и София вече разполагат със супер бързи зарядни станции за електромобили

Ползвателите на електромобили в двата града вече ще могат да ги зареждат за под половин час

Новите станции са с мощност между 120 и 180 kW и ще позволяват зареждане за под половин час на среден клас електромобил.
Новите станции са с мощност между 120 и 180 kW и ще позволяват зареждане за под половин час на среден клас електромобил.
Новите станции са с мощност между 120 и 180 kW и ще позволяват зареждане за под половин час на среден клас електромобил.    ©  Eldrive
Новите станции са с мощност между 120 и 180 kW и ще позволяват зареждане за под половин час на среден клас електромобил.    ©  Eldrive
Темата накратко
  • Операторът за зарядни станции Eldrive изгражда хъбове за супер бързо зарядно на "Цариградско шосе" в София и на "Карловско шосе" в Пловдив.
  • Следващият хъб ще е на автомагистрала "Струма".
  • Новите станции са изградени в партньорство с ABB, а мощността им е между 120 и 180 kW.

Кое трябва да е първо, за да се увеличи делът на електромобилите в страната - колите или зарядните станции? Въпросът е малко като този с кокошката и яйцето, но все още вълнува привържениците на електрическите превозни средства.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Операторът за зарядни станции Eldrive изгражда хъбове за супер бързо зарядно на "Цариградско шосе" в София и на "Карловско шосе" в Пловдив.
  • Следващият хъб ще е на автомагистрала "Струма".
  • Новите станции са изградени в партньорство с ABB, а мощността им е между 120 и 180 kW.

Кое трябва да е първо, за да се увеличи делът на електромобилите в страната - колите или зарядните станции? Въпросът е малко като този с кокошката и яйцето, но все още вълнува привържениците на електрическите превозни средства.

И докато дебатът продължава, най-голямата компания, оператор на публични зарядни станции в страната - Eldrive, увеличава мрежата си с два хъба за супер бързо зареждане на електромобили. Единият е на паркинга на The Mall на бул. "Цариградско шосе" в София, а другият на новооткритият ритейл парк Via Park Север, намиращ се на бул. "Карловско шосе" на входа на Пловдив.

До дни предстои откриването на трета станция на автомагистрала "Струма", а от компанията твърдят пред "Капитал", че се водят преговори за инсталирането на още, включително по останалите две основни магистрали в страната - "Хемус" и "Марица". По данни от май месец тази година регистрираните електромобили в България са малко над 4000.

Първа е зарядната станция

Димо Колчев, новият изпълнителен директор на Eldrive, разказва, че "нашата стратегията не е да развиваме мрежата според броя регистрирани електромобили" и добавя, че желанието им е да изградят "предварително гръбнака на нужната инфраструктура, която да отговори на все по-масовото навлизане на електрическата мобилност и да я посрещне без проблеми".

До момента локациите в страната от мрежата на компанията са над 260 с повече от 500 точки за зареждане. Досега те бяха с мощност от 22 kW, 50 kW и 120 kW. Най-разпространени бяха и все още са тези с 22 kW мощност като от 120 kW имаше предимно на няколко точки в Пловдив и София, както и по магистрала "Тракия".

Новите зарядни точки са с мощност 120 kW в хъба в града под тепетата, а в този в София - между 120 и 180 kW. С новите 10 зарядни точки паркингът на The Mall дори се превръща в най-големият заряден хъб в страната с общо 20 точки.

Изборът на локацията на "първия бързозаряден хъб по магистрала Тракия от нашата мрежа" на входа на Пловдив според Димо Колчев е логична, тъй като "огромна част от електромобилите в страната са съсредоточени в София и изграждането на хъб на 130 км от София гарантира преминаването на целия маршрут София - Бургас с едно междинно зареждане, ако такова се налага." Обяснява, че "причината за разполагането му в града, а не на самата магистрала, е доброто ни партньорство с Via Park, както и вече съществуващата инфраструктура - изграден паркинг за достатъчен брой автомобили и богат избор от предлагани магазини и услуги, от които нашите потребители могат да се възползват."

Ако приемем, че електромобил от среден клас от последно поколение разполага с капацитет на батерия от около 45 -50 kWh и може да поддържа бързо DC зареждане с до 100 – 120 kW на час, то елементарна сметка показва, че почти изтощена батерия би се заредила до 80%, доколкото препоръчват производителите да бъде зареждана батерията на електромобила на бърза станция, за под половин час.

Димо Колчев
Димо Колчев

Изпълнителен директор на Eldrive

До седмици се очаква да заработи трети хъб за супер бързо зареждане, който ще е разположен на територията на винарска изба "Дамяница" (на 12 км от Кулата) и на метри от автомагистрала "Струма". Зарядна станция там има и в момента, но тя е с мощност едва 22 kW.

Основен партньор на компанията в изграждането на новите станции е ABB, а по думите на Димо Колчев те са водещ световен доставчик на бързозарядни станции "и сме изключително доволни от съвместната ни работа."

Eldrive

Дружеството, през което първоначално оперира бранда Eldrive, е "еМобилити Интернешънъл" (в което дял притежава съиздателят на "Капитал" Иво Прокопиев - бел.ред.) и е създадено през 2014 г., но мрежата от станции стартира в средата на 2016 г.

През 2017 г. компанията подписва стратегическо партньорство с Shell за изграждането на зарядни станции на територията на 16 бензиностанции на веригата по основни пътни артерии из страната.

От 2018 г. е брандът оперира през "Елдрайв Чарджинг", а през 2020 г. стъпва и в Румъния. Заедно с това подписва споразумение с OMV за 30 бързозарядни станции в България и северната ни съседка. От началото на 2022 г. Eldrive оперира и в Литва.

Към днешна дата Eldrive е най-големият оператор на публични зарядни станции в България. Зарядните точки на трите пазара, на които оперира, са общо над 600. Димо Колчев казва, че имат амбициозни планове за развитие на мрежата си, като "за следващата година се очаква неколкократен ръст на зарядните точки".

Все още няма коментари
Нов коментар