Стартъпът Promoto направи дигитална връзка между доставчици и магазини

Платформата за продажби на бързооборотни стоки привлече нова инвестиция от 434 хил. евро, за да расте и в чужбина

Николай Гроздев създава Promoto след 20 години в бързооборотния сектор
Николай Гроздев създава Promoto след 20 години в бързооборотния сектор
Николай Гроздев създава Promoto след 20 години в бързооборотния сектор    ©  Цветелина Белутова
Николай Гроздев създава Promoto след 20 години в бързооборотния сектор    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 2018 г. Николай Гроздев създава Promoto, платформа за търговия на бързооборотни стоки.
  • За 4 години през сайта са направени поръчки за над 46 млн. лева от 2600 обекта.
  • Следващата стъпка е международна експанзия, като за целта компанията привлича инвестиция от 434 хил. евро.

Рядко се чува стартъп да привлече финансиране на фаза идея. Това обаче е случаят на Promoto, онлайн B2B платформа за търговия с бързооборотни стоки, която свързва производители, дистрибутори и търговци. Когато през 2018 г. Николай Гроздев, дотогава мениджър "Корпоративно планиране" в "Девин", измисля решение, което да оптимизира процесите на производители и дистрибутори, отива на среща с инвестиционния фонд "ИмВенчър I" с една презентация.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • През 2018 г. Николай Гроздев създава Promoto, платформа за търговия на бързооборотни стоки.
  • За 4 години през сайта са направени поръчки за над 46 млн. лева от 2600 обекта.
  • Следващата стъпка е международна експанзия, като за целта компанията привлича инвестиция от 434 хил. евро.

Рядко се чува стартъп да привлече финансиране на фаза идея. Това обаче е случаят на Promoto, онлайн B2B платформа за търговия с бързооборотни стоки, която свързва производители, дистрибутори и търговци. Когато през 2018 г. Николай Гроздев, дотогава мениджър "Корпоративно планиране" в "Девин", измисля решение, което да оптимизира процесите на производители и дистрибутори, отива на среща с инвестиционния фонд "ИмВенчър I" с една презентация.

Бизнес идеята му е одобрена и успява да привлече 400 хил. лв., с които финансира направата на софтуера на платформата с външен подизпълнител.

Четири години по-късно Promoto привлича 434 хил. евро в рунд, воден от първоначалния си инвеститор "ИмВенчър II", с което фирмата "Обединени търговски обекти" се оценява на 4 млн. евро. В този рунд участват още и фондът New Vision 3 и ангели инвеститори. Средствата ще бъдат използвани за развитието на продажби в България, разработването на нови функционалности в платформата и експанзия в чужбина. А първият външен пазар на Promoto се очаква да бъде Румъния.

Дигитално за бързооборотните стоки

"Promoto е първата B2B платформа в България, която свързва магазини, дистрибутори и производители на бързооборотни стоки. Помага на малките магазини да спестяват време - вместо да звънят на дистрибутор, да диктуват стоки за поръчки, директно ги заявяват в платформата на Promoto, където виждат всички продукти, които се предлагат на пазара", обяснява Гроздев, основател на компанията. "Към момента имаме над 30 000 вида регистрирани стоки от 40 различни производители. Наши партньори са "Девин", "Престиж", "Карлсберг" и други."

Времето е пари

Promoto вече използват 2600 търговски обекта, от магазини до хотели и ресторанти, а средната поръчка е на стойност около 400 лв. Причината да се наложи толкова бързо в толкова обекти е, че пести време. На търговци, дистрибутори и производители. Обикновено търговията на бързооборотни стоки се провежда чрез търговски представители, които обикалят от обект на обект, за да запознаят обекти със стоката си, налични промоции и нови предложения.

"Необходима е армия от търговски представители, за да се обиколят всички обекти. Promoto премахва тази нужда и изпълнява ролята на представител, като в сайта има списък с всички налични продукти и активни промоции", разказва Гроздев. "Улесняваме и дистрибуторите с кол-центрове за приемане на поръчките, които работят на ненормирано натоварено работно време, обикновено рано сутрин и вечер, с Promoto директно получават в системите си списък с поръчките."

По думите на Гроздев за последните четири години през Promoto са извършени поръчки за около 46 млн. лева, а компанията наблюдава "трицифрен годишен ръст". Само за 2022 г. се очаква поръчките да надминат 22 млн. лева.

Пандемията на растежа

"Бизнес моделът ни се оказа устойчив на кризи. По време на пандемията компанията се разрасна изключително бързо, защото беше трудно търговски представители да обикалят по заведения и магазини", разказва той. "Браншът е консервативен, но тогава на много търговци се наложи да преминат онлайн, с което се улесни нашата задача да убеждаваме потенциални клиенти в нуждата от Promoto."

Фирмата "Обединени търговски обекти" все още е на загуба, като през 2021 г. приходите са 309 хил. лева за сметка на разходи 406 хил. лева. Това обаче, казва Гроздев, не е проблем. "Имахме период през изминалата година, в който бяхме на печалба, но това пречи на растежа ни. Инвеститорите ни са разбиращи, а целите ни - дългосрочни."

Promoto не таксува търговските обекти, които ползват платформата. Печели от комисиони и абонаментни такси на производители и дистрибутори, но от компанията не дават конкретни числа. "Искаме да подпомогнем най-уязвимите във веригата за бързооборотни стоки. Затова таксуваме производители и дистрибутори. Работим с фиксирана абонаментна такса с някои, която включва рекламирането на техните продукти, участие в каталог, листване, а с други на процент от всяка направена поръчка", разказва за модела Гроздев. Потенциалните клиенти трябва да изпратят запитване до екипа на Promoto, след което с тях ще се свърже търговски представител на компанията с предложения за абонамент спрямо желаните от тях услуги.

Опитен екип

"Пробвахме най-различни методи за реклама. Най-ефективен, от съвсем органични публикации, се оказа LinkedIn", казва Гроздев. Разбира се, помага и това, че екипът на компанията има дългогодишни контакти в сектора на бързооборотните стоки. Освен самия Гроздев, който веднага привлича предишните си работодатели от "Девин" като клиенти на услугата, търговският директор на Promoto Камен Алексов е бивш търговски директор на The Coca-Cola Company и Carlsberg Group.

"Екипът ни, който в момента се състои от 8 души, има опит в сферата и много добри контакти. Когато обясним какво правим, не е нужно да се рекламираме - решението на Promoto е уникално и решава проблемите в индустрията", казва Гроздев. Във фирмата работят най-вече търговци, които провеждат комуникация с клиенти, както и двама души, които поддържат административно системата, добавят нови продукти, отразяват промоции.

Пари за по-добър софтуер

Самата платформа се изготвя от подизпълнител, като още през 2018 г. Гроздев намира софтуерна компания, която да може да разработи формата, която и до днес се грижи за поддръжката на сайта. Една трета от финансирането в този рунд ще влезе в захранването на софтуера.

"Предвиждаме разработката на нови функционалности, които допълнително да улесняват клиентите ни. Целим на база на реализирани продажби и сезонност да предлагаме на търговеца какви стоки и по колко от тях да зареди. Искаме и да улесним фактурирането - да се заприходяват клиентите с няколко клика", разказва за бъдещите планове на Promoto Гроздев.

Експанзия - тук и в чужбина

В следващите две години компанията иска да навлезе в по-малките градове в България. "В момента работим само в София и Бургас, защото искахме да докажем, че услугата работи. С инвестицията очакваме да отворим нови локации", казва Гроздев, обяснявайки, че новите локации изискват срещи с всички обекти, дистрибутори и местни производители. "Ще работим и по разширяването на портфолиото от продукти. Идеята е, когато един търговец влезе в Promoto, да може да поръча поне 80% от необходимата стока, не да търси други дистрибутори за липсващите неща."

Останалата част от инвестицията ще влезе в разрастването на дейността на Promoto в чужбина. А първата международна локация ще е Румъния. "Вече сме превели платформата на румънски и сме в процес на срещи с производители и дистрибутори", разказва за прогреса по експанзията Гроздев.

А след Румъния Promoto ще се насочи към Турция и Мароко. "Решаваме проблеми на пазари със силно развита фрагментирана търговия в бързооборотния сектор. Точно затова сме подходящи в Румъния, Турция и Близкия изток, където се наблюдават същите проблеми, които има в бранша и у нас", завършва Гроздев.

"Promoto има много добър и голям потенциал за растеж", казва Стефан Юлс, оперативен партньор в "Импетус Капитал". "Ето защо Impetus инвестира в компанията на първо място. Следващата страна, в която ще докаже концепцията, е Румъния. Но най-големият растеж, който очакваме, всъщност е извън Европа. Тези планове се обсъждат в момента."

Все още няма коментари
Нов коментар