Новият брой:
Служебната президентска република

Росен, който иска да направи България по-добро място за всички

30-годишният Росен Стефанов, технологичният директор на направлението Modern Workplace в Telelink Business Services, за универсалния подход с хората и всекидневния смисъл

Росен, който иска да направи България по-добро място за всички
Росен, който иска да направи България по-добро място за всички

Още от училище, или за него - от "далечната" 2011. От тази година 30-годишният Росен подписва своя първи трудов договор. И досега той остава единствен за него, защото зад подписа стои сърцето му, попаднало на мястото си.

Той е един от хората с най-дълъг стаж в Telelink Business Services и сред най-младите в екипа. Как е възможно? "Много е просто - започва да обяснява Росен с деликатна усмивка и мек глас. Бях ученик в 11 клас в софийския ТУЕС (Технологично училище електронни системи, техникум към ТУ), където има практика да се провеждат стажове като част от учебния процес. Тогава на посещение в училището дойдоха представители на "Телелинк", компанията ми стана любопитна и аз реших да кандидатствам за стаж в нея."


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Още от училище, или за него - от "далечната" 2011. От тази година 30-годишният Росен подписва своя първи трудов договор. И досега той остава единствен за него, защото зад подписа стои сърцето му, попаднало на мястото си.

Той е един от хората с най-дълъг стаж в Telelink Business Services и сред най-младите в екипа. Как е възможно? "Много е просто - започва да обяснява Росен с деликатна усмивка и мек глас. Бях ученик в 11 клас в софийския ТУЕС (Технологично училище електронни системи, техникум към ТУ), където има практика да се провеждат стажове като част от учебния процес. Тогава на посещение в училището дойдоха представители на "Телелинк", компанията ми стана любопитна и аз реших да кандидатствам за стаж в нея."

Актуалната й програма е в рамките на три месеца, през които деветима стажанти преминават през различни задачи. В последната й седмица един от обучителите кани Росен и друг негов колега на среща, за да ги попита дали искат да започнат работа в компанията. "Разбира се, че приех веднага", смее се младият мъж. Паралелно започва висшето си образование в Техническия университет, но парадоксално по неговите думи, още в първите месеци в аудиторията установява, че училището го е научило на много повече. Истинското му обучение започва с работата. В началото, като всички дебютанти в Telelink Business Services, поема поддръжката на крайни потребители - SBC (Small Business clients) и Desktop Support: "Общо взето, някой ти се обажда и казва, че има проблем и трябва да му съдействаш в намирането на решение", обяснява Росен. И допълва: "Именно тази част от работата ми даде много добро начало и полезен опит в кариерата, въпреки че тогава не го осъзнавах - научих се да поемем отговорности и да спазвам краен срок, пък и натрупах технически познания."

В работата с хора има един универсален подход и той е да накараш другите да разчитат на теб, а за това не е задължително да си топ експерт или най-големият.

Постепенно Росен преминава през цялото технологично портфолио на компанията - мрежова свързаност, IT инфраструктура (сървъри, дискови масиви, SAN, платформи за виртуализация и др.), инфраструктурни приложения (Active Directory, Microsoft Exchange), Mobile Device Management решения, а след това поема по пътя на услугите за продуктивност и публичния облак, в частност представени от платформите Microsoft 365 и Microsoft Azure. И така досега. "И до момента не съм имал ден, в който да не ми е било интересно и да не съм направил нещо ново. А различните технологии и длъжности, през които съм преминал, винаги са били почти като нова работа, така че единайсетте години, в които съм тук, никак не се усещат", казва Росен.

От началото на годината Росен е отговорен за технологичното направление в звеното Modern Workspace, състоящо се 15 души. "Modern Workspace е термин, който избрахме за име на проекта - той е свързан с Microsoft-ската терминология и включва в себе си инструменти за продуктивност с идеята да подпомага живота на крайните потребители, като го прави по-лесен. Включва внедряването на приложения за комуникация, пощенски услуги - продукти, платформи и решения, които подобрят производителността, работния процес и преживяването на всички ни", обяснява Росен и дава конкретен пример: "Напоследък, покрай COVID -19, много нашумя Microsoft Teams като приложение, което се ползва за образование и комуникация в бизнес средите с допълнителни функционалности, структуриращи цял работен процес. В случая нашата работа е да помагаме на различни бизнеси и организации да разберат навреме за подобни решения и да ги усвоят."

От младите към младите

Прелиствайки годините, Росен се замисля кое е било най-сериозното му лично и работно предизвикателство в компанията и се сеща: "Моментът, в който започнах да ръководя хора като Team Lead - по-голямата част от екипа бяха по-възрастни, а имаше и част, които бяха по-опитни. Но се оказва, че в работата с хора има един универсален подход и той е да накараш другите да разчитат на теб, а за това не е задължително да си топ експерт или най-големият. Започнете ли да си имате доверие с екипа, в един момент възрастовата граница и разликата в опита се стопяват."

Да, възрастовата разлика отдавна не е тема за него, защото от години му се случва именно той да е човекът, който обучава и въвежда нови колеги в работния процес. Като последния понеделник, когато в TBS постъпват двама такива. "Те бяха нетърпеливи да разберат какви са очакванията им към тях, споделя Росен, така че им казах: "Просто да четете и да се развивате. Спрете ли да се интересувате от новостите в този бранш - настъпва край, и то за много кратък период. Буквално месец за месец нещата могат да се променят драстично."

Тук никога не очакваме от младите хора да са суперобразовани - техническите познания се трупат много по-лесно за сметка на мотивацията и отношението

По думите му намирането на нови хора, особено по-опитни, е много трудно и според развитието на самите технологии. "Преди време беше лесно един служител да разбира от всичко, защото технологиите не бяха толкова развити и комплексни. Сега това е все по-трудно." Добре тогава, а какво е необходимо на един млад човек да се развие като самия него? "Най-вече стимул, желание и хъс, това е основното - казва Росен. Тук никога не очакваме от младите хора да са суперобразовани - техническите познания се трупат много по-лесно за сметка на мотивацията и отношението. Водещото винаги трябва да са те - ако имаш правилно отношение и към себе си, и към работодателя си, и към работния процес, и кариерата си, нещата ще се получат."

По думите му неговото по-младо поколение има една слаба черта - не е прецизно и не държи на детайла. При по-опитните специалисти към детайла има изключително внимание и липсва концепцията нещо да се свърши по-бързо за сметка на качеството. "В една задача, в която трябва да работят един доста млад човек и един с повече опит, основният конфликт, който може да възникне, е именно този - за вникването в малкото, вниманието към него. И е особено видно в документацията, обяснява Росен. Може да кажеш веднага даден документ от какво поколение е писан", смее се той.

Проектът

По време на пандемията заедно с МОН и Microsoft Росен и екипът му изграждат платформата за дистанционно образование, базирана на Microsoft Teams - платформата, която даде възможност на учителите и учениците в цяла България да не спират с обучителния процес и уроците. "Това беше проект, който трябваше да се случи изключително бързо, а целта му беше една - да осигури възможност на учениците да се учат, и направихме всичко възможно да го постигнем. Скоро ни се наложи да извършим справки в приложението и се оказа, че то се ползва до ден днешен, макар учебният процес е присъствен. Ползва се и това е приятно усещане за мен."

Да си намериш мястото

Росен разбира много бързо, че TBS е неговото място, защото тук открива много хора, минали по пътя му, и припознава себе си в тях. "Чувствах всичко като логичното продължение на нещата - завърших си образованието и отидох при хората, които са завършили същото", усмихва се той. "Още в първите си дни разбрах какво е да попаднеш в среда, в която наистина имаш нещо общо с всички около теб и каква обща цел следвате." И каква е тя? "Когато тук има някаква задача, тя трябва да бъде свършена. Много често и аз, и колегите ми оставаме извън работно време, за да приключим поетия от нас ангажимент. Това има и положителна, и отрицателна страна, но стремежът към оптимално изпълнение на задачата остава във времето. А вярата ни е, че колкото повече се развиваме и напредваме, толкова по-интересни стават и нещата, които правим."

На финала го питам дали му се искало да замине за чужбина и да се развива професионално там? "Не е като да не съм имал възможности за това, нито да не ми е минавало през ума, споделя Росен. "Но съм голям инат в това отношение. Много ми се иска да бъда част от решението на всичко това, което идентифицирам като проблем в държавата ни. Ако мога да допринеса с каквото и да е, с удоволствие бих го направил." И обобщава: "Нещата, които правим в компанията, наистина имат смисъл - и за нея, и за страната, и за образованието, от което са част младите хора. Така че, ако съм успял да помогна на някого да достъпи нови технологии и те да са му полезни, свършил съм работата си, дори и хората да не са наясно каква точно е тя и каква е моята полза."

Спокойната му интонация не издава, че извън работно време изпитва удоволствие да се потапя в по-екстремни дейности като планинското колоездене, покрай което е претърпял немалко инциденти. "Не е въпросът дали ще паднеш, а кога", смее се той. От над 10 години свири на китара с първата си и единствена група, с която дори... не стигат до име. Има време за всичко, защото животът и възможностите му са пред него.

Обяснете на баща си/баба си какво работите.

Работя с нови технологии, като се стремя с тях да бъда полезен на хората и организациите, които ги ползват.

Ако Telelink Business Services е отбор, за какво се състезава?

Като всеки отбор целта винаги е първо място.

Кои са хората, които са ви повлияли най-много за развитието ви в професията?

Не съм сигурен, че мога да посоча конкретен човек, който ми е повлиял. Още от детските си години имах влечение към електрониката и компютърната техника. Ясно си спомням едно интервю с екипа на Boston Dynamics, на което попаднах преди години, в което за първи път видях хуманоидния им робот. Тогава си казах, че искам да се занимавам и да развивам нови технологии.

Последните заглавия, които ви впечатлиха?

TED лекциите Extreme ownership на Jocko Willink и Start with why на Simon Sinek; книгите The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable на Patrick Lencioni и 360-degree leader на John C. Maxwell;

Най-полезната джаджа?

Вкъщи имам един самоделен 3D принтер, с който произвеждам други джаджи, кои полезни, кои не чак толкова.

Как изглежда бюрото ви?

Обикновено бюро с голям монитор. В левия ъгъл стои една малка Lego китара за цвят.

Как биха ви описали вашите колеги в едно изречение?

Позитивна личност, винаги готов да помогна с каквото е по силите ми.

Как ще ви разпознаем, ако влезем в офиса и не знам кой сте?

Вярвам, че най-лесно ще бъде просто да попитате някого. Вероятността да не ви упътят е малка.

Трите места по света, които са ви впечатлили най-силно?

От всички места, на които съм бил, България остава най-впечатляваща. Може би по тази причина съм все още тук и се стремя да я направя по-добро място за всички.

От детските си години мечтая да обиколя света за 80 дни. Ако трябва да посоча три конкретни дестинации, то може би бих искал да посетя Канада, следвайки влечението си по планинското колоездене, да карам мотор, обикаляйки Исландия, и не на последно място - Швейцария.

Кога за последен път направихте нещо за първи път и какво?

Вероятно всеки ден правя по нещо за първи път, особено след като преди няколко месеца поех предизвикателството на текущата си позиция.
Все още няма коментари
Нов коментар