Новият брой:
Служебната президентска република

Заводът за алкохол "ВП брандс" купува плевенския производител на оцет "Веда"

Сделката създава най-големия в сектора, затова КЗК е поставила малки условия

"Веда" е създадена през 1994 г. и е специализирана в производството и бутилирането на оцет
"Веда" е създадена през 1994 г. и е специализирана в производството и бутилирането на оцет
"Веда" е създадена през 1994 г. и е специализирана в производството и бутилирането на оцет    ©  ''Веда''
"Веда" е създадена през 1994 г. и е специализирана в производството и бутилирането на оцет    ©  ''Веда''
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Създадената от Атанас Петров и Антон Щерев алкохолна компания "ВП брандс интернешънъл" (позната като "Винпром Пещера") купува производителя "Веда" - Долни Дъбник.
  • Заедно двете компании държат 60-70% от пазара на оцет в България.
  • КЗК поставя две малки и кратки условия и разрешава концентрацията.

Най-големият местен производител на алкохол - "ВП брандс интернешънъл" (познат в миналото като "Винпром Пещера"), купува плевенската фирма за производство на оцет "Веда". Така вдига силно присъствието си на пазара - пловдивското дружество вече има марката оцет "Кулинар", а сега ще придобие и един от десетте местни производителя с оборот почти 8 млн. лв. При положение че миналата година НСИ оценява целия пазар на оцет на малко над 16 млн. лв.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Създадената от Атанас Петров и Антон Щерев алкохолна компания "ВП брандс интернешънъл" (позната като "Винпром Пещера") купува производителя "Веда" - Долни Дъбник.
  • Заедно двете компании държат 60-70% от пазара на оцет в България.
  • КЗК поставя две малки и кратки условия и разрешава концентрацията.

Най-големият местен производител на алкохол - "ВП брандс интернешънъл" (познат в миналото като "Винпром Пещера"), купува плевенската фирма за производство на оцет "Веда". Така вдига силно присъствието си на пазара - пловдивското дружество вече има марката оцет "Кулинар", а сега ще придобие и един от десетте местни производителя с оборот почти 8 млн. лв. При положение че миналата година НСИ оценява целия пазар на оцет на малко над 16 млн. лв.

Все пак Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) поставя две малки ограничителни условия, за да разреши сделката.

Сделката е за 100% от плевенския производител, цената не се съобщава, както и причината за продажбата.

Най-големият на киселия пазар

В края на септември "ВП брандс" е уведомила антимонополния орган за своето намерение да придобие "Веда". Плевенската фирма продава под марката "Веда", а купувачът също има свой бранд за оцет - "Кулинар", който се произвежда на ишлеме, но от компанията не посочват къде. По информация на "Капитал" топ 3 фабрики за оцет в страната са "Веда", "Винпром Ямбол" (част от "ВП Брандс", където вероятно се бутилира "Кулинар") и "Винпром Плевен". Последното дружество също има връзки към групата на купувача (краен собственик е един от най-ползваните от "ВП Брандс" адвокати - Николай Базлянков).

КЗК установява, че концентрацията ще окаже въздействие на фирмите в този пазарен сегмент. Планираната сделка ще доведе до създаване на господстващо положение на новата обединена група, тъй като двете предприятия са водещи пазарни участници. Няма конкурент, чието пазарно поведение може да окаже дисциплиниращ ефект върху политиката на бъдещата нова структура, установява комисията.

"Веда" ООД разполага с приблизително (.)* пъти по-голям капацитет за производство на наливен оцет от останалите основни производители на оцет в страната", пише в решението и макар да е скрито числото, ясно е, че сделката е за най-големия местен производител.

Освен това "Веда" е и един от основните производители на оцет и кисели продукти за "частни марки" на други фирми. Налице са и определени икономически бариери за навлизане в тази пазарна ниша като специфично оборудване за производство на значителна стойност; оборудване за съхранение; инвестиции за бутилиране, за дистрибуция и др., посочват от антимонополния орган.

Планираната сделка намалява броя на фирмите, които имат действителна възможност да оказват реален конкурентен натиск върху новата група, и поражда сериозни съмнения, че в резултат от осъществяването й ефективната конкуренция ще бъде възпрепятствана, заключава КЗК.

КЗК: Три години достъп и за конкуренти

За да отстрани антиконкурентните ефекти от сделката, "ВП брандс интернешънъл" предлага промени в условията на концентрацията. Първата от тях е гарантиране (запазване) на капацитет и предоставянето му на независими предприятия, които искат да произвеждат оцет и кисели продукти под "частни марки". Тази мярка е адресирана към всички фирми, включително нови, които не са сред настоящите клиенти на "Веда" и не са производители на оцет и кисели продукти.

Гарантираният свободен капацитет ще бъде в размер до 30% от съществуващия и ще се предоставя при пазарни условия на всяко независимо предприятие за избран от него период в рамките на три години от датата на решението на КЗК. Предвиден е и механизъм за ежегодно отчитане, който дава възможност за контрол от страна на КЗК за изпълнение на предложеното условие.

Втората мярка е свързана с преустановяване използването на определена търговска марка за производство и продажба на кисели продукти. От решението на комисията не става ясно за кой бранд се отнася рестрикцията. И продавачът, и купувачът отказаха да уточнят името му, но е сигурно, че забраната не се отнася до основните марки на двете страни в сделката - "Веда" и "Кулинар".

Купувачът: Ставаме лидер при оцета

"Придобиването на "Веда" е резултат от дългосрочната ни стратегия за развитие на компанията в категории, в които имаме опит и висока експертност, коментираха за "Капитал" от "ВП брандс интернешънъл". "Предвиждаме инвестиции в осъвременяване на бранд идентичността на придобиваната марка и значително подобряване на дистрибуцията в търговската мрежа. В резултат на сделката "ВП брандс интернешънъл" ще заеме лидерска позиция в продажбите на категория оцет в пазар България", отговориха писмено на въпросите на "Капитал" от "ВП брандс интернешънъл", но не посочиха конкретен пазарен дял.

Купувачът "ВП брандс интернешънъл" е собственост на Атанас Иванов Петров и Антон Щерев Щерев. Произвежда високоалкохолни напитки и винa. По данни на компанията тя пpитeжaвa осем зaвoдa в cтpaнaтa. За 2021 компанията отчита 137 млн. лв. приходи (за 2020 - 151 млн. лв.) и 11.7 млн. лв. печалба (за 2020 - 19 млн. лв.). В пловдивския холдинг на Петров и Щерев има още производител на цигари, дружества за земеделска земя и много хотели (в София и Слънчев бряг) и други недвижими имоти.

В Долни Дъбник от 1994 г.

Плевенската фирма "Веда" е притежание на съдружниците Огнян Вергилов Кировски (56%), Валерий Желев Иванов (20%), Теодоро Владиславов Бабаров, Йордан Христов Несторов, Симона Иванова Иванова, Мариам Валериев Желев. За 2021 г. компанията отчита възходящи резултати - 7.8 млн. лв. общи приходи (за 2020 - 6.4 млн. лв.) и 1.2 млн. лв. печалба.

"Веда" е създадена през 1994 г. и е специализирана в производството и бутилирането на оцет. Процесите са изцяло автоматизирани. През 2016 г. инвестира 1.5 млн. лв., за да модернизира и разшири своята производствена база, и бе сертифицирана за производство на биооцет.

Две години по-късно фирмата, чиято производствена площадка е в Долни Дъбник, пусна в действие нов цех за преработка на ябълки. Приблизителната стойност на инвестицията бе 500 хил. лева. През 2018 компанията предложи и девет нови биопродукта в комбинация с различни добавки.

През 2019 компанията инвестира над 1.1 млн. лв. в нова технология, свързана с качеството и енергийната ефективност при производството на биологичен ябълков оцет. Половината от сумата бе евросубсидия. Плевенската фирма изнася част от продукцията си - във Великобритания, Германия, Дания, Кипър, прибалтийските държави, Полша, Швеция, Русия, Румъния, Македония, Пакистан, Китай.

Пазарът на оцет

Големите производители на оцет в страната са около десет. След направените през 2014 г. промени в Закона за виното и спиртните напитки от щандовете изчезнаха наименованията "оцет" за продукти, произведени от оцетна киселина, получена чрез химичен синтез. Множеството производители, които произвеждат по този начин, ги обозначиха като "кисел продукт".

Според данните на НСИ годишното потребление на оцет средно на лице от домакинство е 1.6 литра през 2010, през следващите три години нараства на 1.7 литра, после отново се връща на 1.6, а през 2018 пада до 1.3 литра. За 2021 консумацията е 1.4 литра на глава от населението.

От "ВП брандс интернешънъл" цитираха за "Капитал" официални данни на НСИ за 2021 г., според които произведените количества "Оцет и заместители на оцета" са 18.6 млн. литра, от които продадените са 17.2 млн. литра на обща стойност 16.4 млн. лв.

"Вносът на оцет е в малък обем, основно на балсамов оцет с произход Италия, Гърция и Турция. Оцетът е продукт с ниска стойност и цената му зависи от вида оцет - натурален, органичен, балсамов и т.н. Поради инфлационните процеси в последната година има увеличение на продажната цена, но то е значително по-малко в процентно отношение спрямо увеличението на цените на другите храни от потребителската кошница", обобщиха от "ВП брандс интернешънъл".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hxq131146073 avatar :-|
    hxq131146073
    • + 1

    Ужас тези пещерняци ще съсипят фирмата която произвежда истински оцет с високо качество.

    Нередност?
  • 2
    alvell avatar :-|
    alvell

    До коментар [#1] от "hxq131146073":

    И коя е тази фирма,Веда ли?
    Защото на веда оцета не е оцет.
    Работил съм там.

    Нередност?
  • 3
    deeron avatar :-|
    Бай Стоен

    Пещаците искат да завземат света.

    Нередност?
Нов коментар