Градивното партньорство между два лидера в електромобилността

Ангел Димитров - ръководител направление "Зарядна инфраструктура за електрически автомобили" в "АББ България" ЕООД, и Стефан Спасов – изпълнителен директор на "еМобилити Интернешънъл" АД

Ангел Димитров - ръководител направление "Зарядна инфраструктура за електрически автомобили" в "АББ България" ЕООД (вляво), и Стефан Спасов – изпълнителен директор на "еМобилити Интернешънъл" АД
Ангел Димитров - ръководител направление "Зарядна инфраструктура за електрически автомобили" в "АББ България" ЕООД (вляво), и Стефан Спасов – изпълнителен директор на "еМобилити Интернешънъл" АД
Ангел Димитров - ръководител направление "Зарядна инфраструктура за електрически автомобили" в "АББ България" ЕООД (вляво), и Стефан Спасов – изпълнителен директор на "еМобилити Интернешънъл" АД
Ангел Димитров - ръководител направление "Зарядна инфраструктура за електрически автомобили" в "АББ България" ЕООД (вляво), и Стефан Спасов – изпълнителен директор на "еМобилити Интернешънъл" АД

Как ще изглежда партньорството между "AББ България" и "еМобилити Интернешънъл" АД, каква е неговата цел, какъв ефект очаквате?

Стефан Спасов: Всеки оператор на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства има основна цел да предоставя качествена услуга на потребителите си. Това означава няколко неща - обезпечаване на пътната мрежа със зарядни станции, предоставяне на надеждна и ценово конкурентна услуга и поддържане на оптимална скорост на зареждане. Разбира се, добрата техническа обезпеченост е задължителна, за да може зарядната услуга да е стабилна и предвидима. Това важи в много по-голяма степен за бързозарядната инфраструктура и е критично от потребителска гледна точка. Бързозарядните станции са подходящи както за бизнес клъстери и ритейл вериги, така и за извънградски локации, където e напълно възможно да няма алтернативна зарядна станция в обсега на оставащия пробег на потребителя и за това е от ключово значение станциите да работят безотказно.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Как ще изглежда партньорството между "AББ България" и "еМобилити Интернешънъл" АД, каква е неговата цел, какъв ефект очаквате?

Стефан Спасов: Всеки оператор на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства има основна цел да предоставя качествена услуга на потребителите си. Това означава няколко неща - обезпечаване на пътната мрежа със зарядни станции, предоставяне на надеждна и ценово конкурентна услуга и поддържане на оптимална скорост на зареждане. Разбира се, добрата техническа обезпеченост е задължителна, за да може зарядната услуга да е стабилна и предвидима. Това важи в много по-голяма степен за бързозарядната инфраструктура и е критично от потребителска гледна точка. Бързозарядните станции са подходящи както за бизнес клъстери и ритейл вериги, така и за извънградски локации, където e напълно възможно да няма алтернативна зарядна станция в обсега на оставащия пробег на потребителя и за това е от ключово значение станциите да работят безотказно.

Още при стартирането на нашата мрежа - Eldrive, преди повече от 6 години, искахме да работим с доставчик, който да е лидер на световно ниво, и логичният избор беше AББ. Към днешна дата разчитаме на AББ за доставките на бързозарядните станции в мрежата Eldrive не само в България, но и на другите пазари, на които оперираме - Румъния и Литва. Това говори доста добре за положителния ефект от нашето партньорство и степента ни на удовлетвореност като оператор от станциите на AББ.

Ангел Димитров: Партньорството между AББ и Eldrive се зароди съвсем естествено още през 2016 година. Събра ни общата цел и ентусиазмът да бъдем основоположниците на развитието на електромобилността в България. AББ тогава вече беше доказала безпрецедентното си лидерство в бранша в световен план и в комбинация със сериозното си локално присъствие (AББ има над 2500 служители в България и оперира с централен офис в София и четири клона на компанията в страната) допринесе за сигурността, необходима на тогава стартиращата иновативна компания Eldrive.

Стандартната и обикновена връзка между доставчик и клиент постепенно еволюира в доста сериозно международно партньорство. За него допринесоха редица общи инициативи като: разработването на изцяло иновативни за компаниите ни и локални банки методи на финансиране, съвместен модел за поддръжка и сервизиране, съвместни маркетингови активности, имплементиране на редица иновативни услуги като Autocharge например. В момента партньорството ни се разраства в Румъния и Литва с вече инсталирани доста зарядни станции в мрежата на локалните дружества на Eldrive. Както няколко пъти вече споделих, един от основните съвместни фокуси ще бъде върху изграждането на бързозарядни хъбове за зареждане на електрически автомобили в полза на мисията ни да изградим бъдеще на по-интелигентна, надеждна и безопасна мобилност без емисии, достъпна за всеки и навсякъде.

Как оценявате сегашното състояние и ниво на развитие на зарядната инфраструктура в България?

Стефан Спасов: Краткият отговор е - добро. От гледна точка на брой зарядни точки към брой регистрирани електрически превозни средства България регистрира 1 към 5, което е средното ниво за ЕС. Не така стоят нещата в частта на брой публични зарядни точки на 100 км пътна инфраструктура, където все още изоставаме. Въпреки това мрежата на Eldrive е най-голямата в България, разполага с национално покритие и пълна обезпеченост през интервали от 60 до 100 км на основните пътни маршрути с бързозарядни станции. Същевременно се увеличава средната скорост на зареждане на наличната инфраструктура, защото се увеличават и възможностите на новите модели електромобили. Ако масовите модели електромобили от предходната генерация позволяваха бързо зареждане с максимална скорост около 40-50 kW електроенергия за час, сега този показател се е вдигнал на 70-100 kW.

Ангел Димитров: Ще се съглася изцяло с мнението на г-н Спасов, като бих добавил, че в сравнение със съседите ни сме доста добре, в сравнение с Европа като цяло сме в средата, а спрямо силно развитите страни в тази област като Нидерландия има доста какво да се постига идните години.

Има ли дисбаланс между търсенето и предлагането?

Стефан Спасов: Темповете, с които развиваме зарядната инфраструктура в нашата мрежа, умишлено изпреварват увеличението на електрифицирания автопарк. По този начин гарантираме, че с поетапното увеличение на електромобилите по пътищата наличната зарядна инфраструктура в Eldrive ще може да задоволи нуждите. Целим да изградим гръбнака на критичната зарядна инфраструктура предварително, за да можем да надграждаме и развиваме предлаганата от нас услуга, а не да догонваме търсенето, което е хипотеза за много негативен user experience. Eldrive e дългосрочен проект с крайната цел да се превърне в една от водещите европейски мрежи на зарядна инфраструктура за електромобили, като обезпечи напълно нуждите на масовата електрическата мобилност и осигури свобода и безгрижност на придвижване между всички държави, в които присъства.

Ангел Димитров: Определено има дисбаланс и изненадващо за мнозина е в полза на мрежата. Благодарение на доста добре планираното разширяване на мрежата на Eldrive в момента спокойно може да се пътува с електромобил по основните пътни артерии. Тясното ни сътрудничество с основните производители на електрически автомобили и техните дилърства в България, както и с голяма част от автокъщите, допринася за добра картина около търсенето на електромобили и съответно адекватно адаптиране към него от страна на мрежата за зареждане.

Основно предимство на AББ в това адаптиране е, че единствено ние имаме локален склад на основните модели бързозарядни станции и можем да реагираме на нуждите на Eldrive в рамките на дни. Изцяло новият ни свръхтехнологичен завод в Италия, въпреки нарушените вериги на доставки и влошената макроикономическа обстановка като цяло, достига в момента срок на производство на високомощни бързозарядни станции в рамките на месец. Това, в комбинация с изградената добра комуникация между екипите на Eldrive и "AББ България" допринася за доста конкурентна гъвкавост и справяне с всяко предизвикателство на търсенето в момента и занапред.

Какви са вашите планове и предимства като компании по отношение на зарядната инфраструктура?

Стефан Спасов: Плановете ни са много амбициозни. За следващата година сме заложили неколкократен ръст на зарядните точки на групово ниво и увеличаване на средната скорост на зареждане в мрежата ни. Вярваме, че предимствата на Eldrive са много. Като най-големия оператор в България имаме наблюдение върху конкретните нужди на по-голямата част от собствениците на електромобили в страната. Това ни позволява да реагираме адекватно на промените в тях. Съвместно с AББ предприехме стъпка за подмяна на наличните 50 kW DC бързозарядни станции по най-натоварените пътни маршрути в нашата мрежа с доста по-мощни 120 kW DC станции, които позволяват съществено съкращаване на времето за зареждане.

Друго ключово предимство на мрежата ни са нашите партньорски локации. Винаги търсим и избираме локации, на които съществува инфраструктура и се предлагат допълнителни услуги и стоки. По този начин създаваме значително по-богата екосистема за потребителя, от гледна точка на цялостното преживяване, комфорт и сигурност.

Ангел Димитров: Основен приоритет на "AББ България" е развитието на градивното партньорство с Eldrive в международен план. Наред с факта, че сме на първо място по продажби на DC зарядни станции в света с продадени над 30 000 броя (>650 000 AC зарядни станции), бих изтъкнал едно от основните ни предимства, на което се гради не само партньорството ни с Eldrive, а и с всички основни оператори в цял свят, а имено надеждността.

Разполагаме с 24/7/365 наблюдение на нашите бързозарядни станции и постигаме над 99% време на изправност за работата им, което ни прави първи и по този показател. AББ също е член основател на стандартите CHAdeMO и CCS и съвместно разработва следващите постижения в стандартите на DC зареждане, като ултрабързи решения за зареждане с мощност 1 MW и повече. AББ предлага консултации за оперативна съвместимост, като работи директно с всички основни OEM производители на автомобили и автобуси, за да осигури успешно взаимодействие между избраното от вас превозно средство и зарядните устройства.

Как трябва да изглежда зарядната инфраструктура в България след пет години?

Стефан Спасов: Широко насищане с висококачествени зарядни станции, оптимална скорост на зареждане и повече конектори за всяка отделна локация. Това са основните приоритети пред нас като оператор. Ясно е, че от тук нататък електрическата мобилност ще става все по-масова и достъпна. Значително увеличихме скоростта на зареждане в Eldrive, за да посрещнем нарастващите нужди на потребителския автопарк, като това ще се случва и в бъдеще. Към момента много малка част от електрическите автомобили могат да зареждат с повече от 100 kW електроенергия за час, като се има предвид, че средният капацитет на батериите в масовите електромобили от последна генерация е около 50 kWh. Често зареждането на извънградска локация трае между 15 и 30 минути, което е напълно приемливо за повечето потребители.

За да отговорим на растящите нужди, съвместно с AББ предприехме следващата стратегическа стъпка в развитието на мрежата ни и електромобилността в България - хъбове за супербързо зареждане по основните пътни маршрути в страната. Първата фаза включва три нови локации, на които има инсталирани супербързи зарядни станции с мощност от 120 до 180 kW. Първите две локации са паркингът на търговски център The Mall в София и ритейл парк "Виа Парк Север" до магистрала "Тракия" в Пловдив, като те вече са активни и отворени за потребители. Третата локация, във винарска изба "Дамяница" до автомагистрала Струма, предстои да бъде пусната в експлоатация в следващите седмици. На всеки от зарядните хъбове са инсталирани между четири и пет суперчарджъри от последно поколение на AББ с по два конектора всяка. Това прави възможно едновременното зареждане на най-малко 8 автомобила на всяка от локациите. В момента сме в различни фази на преговори за изграждането на подобни хъбове и на други локации в страната.