Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България

Наградите Effie представят "идеите, които работят"

Светлана Тачева и Ясен Димитров от журито на конкурса коментират критериите за измерване ефективността на кампаниите

Наградите Effie представят "идеите, които работят"
Наградите Effie представят "идеите, които работят"
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Effie България" обяви финалистите в петнадесетото издание на престижния конкурс, отличаващ ефективността на маркетинговите комуникации. Претенденти за отличието Effie са кампании и комуникационни активности, доказали максимална ефективност по измерими критерии, реализирани в периода 1 януари 2021 - 31 август 2022 година. Доказали се специалисти от различни области на бизнеса оценяваха най-ефективните маркетингови комуникации в конкурса и определиха най-съвършено изпълнените кампании, които достигнаха до финалния кръг. Сред тях са Светлана Тачева, Publicis Groupe, и Ясен Димитров, UniCredit Bulbank.

Светлана Тачева, директор "Изследвания", "Publicis Groupe България"

Светлана Тачева има 22 години опит като изследовател. Кариерата ѝ започва в академичните среди на СУ "Св. Климент Охридски", където получава магистърска и докторска степен по социология и където в партньорство с НПО организации работи по научни и образователни проекти. Последните 14 години ръководи изследователския екип в "Publicis Groupe България", благодарение на който компанията доставя на клиентите си качествен стратегически продукт, базиран на данни (анализ на потребителите, бизнес средата, конкуренцията и измеримост на резултатите от комуникацията).

Като част от глобалната мрежа на Publicis Groupe екипът ѝ работи тясно с клиентите и лидерите по звена и участва в глобални конкурси и проекти за марки като GSK, VISA, Lindt, Sandoz, Kaufland, Coca Cola, Ferrero, L'Oreal и други.

Светлана Тачева борави с широк набор от инструменти, които дефинират разпределянето на медия и маркетинг инвестициите на дадена марка максимално ефективно спрямо бизнес резултатите. Работата ѝ се оценявана високо от специалистите в региона и затова тя е избрана за Data Champion за България, което позволява на локалния офис да е сред пазарите, които тестват нови инструменти, разработвани на глобално ниво от и за Publicis Groupe.

През последните години интересите ѝ са в посока измерване ефективността на медия и маркетинг микса на марките спрямо даден бизнес показател (продажби, трафик, оборот, brand health) с помощта на иконометрични анализи. Фокусът върху възвръщаемостта на инвестициите (ROI) към бизнес резултатите е в ДНК-то на комуникационните стратегии, които изготвя за клиентите на компанията.
Ясен Димитров, старши мениджър бизнес комуникации, UniCredit Bulbank

Ясен Димитров е част от екипа маркетинг комуникации на UniCredit Bulbank, който се грижи за рекламното позициониране на продуктите и услугите на банката.

Има над 15 години опит в сферата на маркетинга и комуникациите на стратегическо и оперативно ниво.

UniCredit Bulbank е една от водещите банки в България и член на UniCredit, успешна Паневропейска търговска банка.

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

"Effie България" обяви финалистите в петнадесетото издание на престижния конкурс, отличаващ ефективността на маркетинговите комуникации. Претенденти за отличието Effie са кампании и комуникационни активности, доказали максимална ефективност по измерими критерии, реализирани в периода 1 януари 2021 - 31 август 2022 година. Доказали се специалисти от различни области на бизнеса оценяваха най-ефективните маркетингови комуникации в конкурса и определиха най-съвършено изпълнените кампании, които достигнаха до финалния кръг. Сред тях са Светлана Тачева, Publicis Groupe, и Ясен Димитров, UniCredit Bulbank.

Светлана Тачева, директор "Изследвания", "Publicis Groupe България"

Светлана Тачева има 22 години опит като изследовател. Кариерата ѝ започва в академичните среди на СУ "Св. Климент Охридски", където получава магистърска и докторска степен по социология и където в партньорство с НПО организации работи по научни и образователни проекти. Последните 14 години ръководи изследователския екип в "Publicis Groupe България", благодарение на който компанията доставя на клиентите си качествен стратегически продукт, базиран на данни (анализ на потребителите, бизнес средата, конкуренцията и измеримост на резултатите от комуникацията).

Като част от глобалната мрежа на Publicis Groupe екипът ѝ работи тясно с клиентите и лидерите по звена и участва в глобални конкурси и проекти за марки като GSK, VISA, Lindt, Sandoz, Kaufland, Coca Cola, Ferrero, L'Oreal и други.

Светлана Тачева борави с широк набор от инструменти, които дефинират разпределянето на медия и маркетинг инвестициите на дадена марка максимално ефективно спрямо бизнес резултатите. Работата ѝ се оценявана високо от специалистите в региона и затова тя е избрана за Data Champion за България, което позволява на локалния офис да е сред пазарите, които тестват нови инструменти, разработвани на глобално ниво от и за Publicis Groupe.

През последните години интересите ѝ са в посока измерване ефективността на медия и маркетинг микса на марките спрямо даден бизнес показател (продажби, трафик, оборот, brand health) с помощта на иконометрични анализи. Фокусът върху възвръщаемостта на инвестициите (ROI) към бизнес резултатите е в ДНК-то на комуникационните стратегии, които изготвя за клиентите на компанията.
Ясен Димитров, старши мениджър бизнес комуникации, UniCredit Bulbank

Ясен Димитров е част от екипа маркетинг комуникации на UniCredit Bulbank, който се грижи за рекламното позициониране на продуктите и услугите на банката.

Има над 15 години опит в сферата на маркетинга и комуникациите на стратегическо и оперативно ниво.

UniCredit Bulbank е една от водещите банки в България и член на UniCredit, успешна Паневропейска търговска банка.

Тази година за първи път се включвате в журито, което оценява най-ефективните маркетингови комуникации в "Effie България". Защо решихте да приемете това предизвикателство?

Светлана Тачева: От чисто професионален интерес ефективността на една маркетинг комуникация винаги е била основно предизвикателство пред мен и екипа на "Публисис груп". Да се идентифицира предизвикателство пред марката, да се намери път към неговото решаване и това да е измеримо като поставени цели и постигнати резултати е начин на работа, който прилагаме за всеки клиент и бриф. Затова "Публисис груп" винаги има представител в журито на Effie. Това в възможност да си сверим часовника с индустрията локално.

Ясен Димитров: Вярвам, че за всеки професионалист в сферата на маркетинг и бранд мениджмънт наградите за рекламна ефективност Effie са може би най-значимият форум, където се представят "идеите, които работят". За мен е изключителна привилегия да си сътруднича с колегите от журито - всеки със значителен опит и компетенции. Чрез всяка от кандидатурите имам възможност да се срещна задочно и с още повече блестящи професионалисти от страна на рекламодателите, от агенциите и продуцентските компании и да видя начина на мислене и подхода за справяне с конкретни предизвикателства пред брандовете, за които те работят.

Какво е впечатлението ви от маркетинговите комуникации, които се борят за наградата Effie тази година? Имате ли изявени фаворити за съвършено свършена работа?

Светлана Тачева: Без да имам база за сравнение с предходни години, мога да кажа, че в тазгодишното издание на конкурса имаше примери за добре и професионално свършена работа в различни категории, но и такива, които нямат място сред финалистите било поради лошо подготвена заявка, било поради неразбрана категория, било поради акцент върху инсайт, който не е подплатен с данни. "Вивус" и "Пиринско" са моите фаворити.

Ясен Димитров: Имам късмета тази година броят на номинациите да е рекордно висок. Има въведени интересни нови категории като "Устойчив растеж" и "Медия стратегия и иновации в традиционни и дигитални медии".

Примерите за добре свършена работа са много и това ще се види при обявяването на наградените.

Предполагам, че като тенденция ще се увеличава броят на кампаниите, налагащи работодателска марка и целящи привличането на кандидати за работа. Без да разкривам конкретни имена, тук има примери за прекрасен анализ и клиентски инсайт, подкрепен с правилна стратегия и изпълнение.

Малки брандове представят амбициозно големи идеи да променят изборната апатия. Организации с нестопанска цел, които се опитват да обърнат обществения негативизъм към ваксините и да увеличат броя на ваксинираните в рисковите групи или да предпазят домашните любимци от ужаса на празничните фойерверки.

Същевременно в категория "Малък бюджет" са представени големи брандове с нишова кампания за деца през професионално направени аудиоприказки.

Разбира се, в класическите категории на "Продукти и услуги" има примери за сложно конструирани кампании - с конкретни цели и таргет и с добро изпълнение чрез интегрирани масови медийни канали за постигането на тези цели.

Не липсваше и кампания, умело съчетаваща екологична и търговска цел. Предполагам, че фокусът върху устойчивото развитие и социални и екокаузи ще бъде развит във все повече кампании в бъдеще.

Разбира се, не мога да не спомена и заявките в категория "Устойчив растеж", където колегите над 5 години доказват силата на тяхната стратегия и творческа идея, изненадвайки всеки път с нови предложения.

Какви са вашите лични критерии, когато измервате ефективността на дадена кампания?

Светлана Тачева: Консистентното обвързване на проблем/предизвикателство с инсайт, с реализация и резултати. Демонстрирането на връзка между постигнати комуникационни цели и бизнес резултати не е лека задача и е настина жизненоважно повече бизнеси и индустрии да осъзнаят важността на данните, на споделянето им с партниращата агенция и работата в екип за целите на марката.

Ясен Димитров: Въпреки развитието на медиите и каналите реалните предизвикателства пред брандовете са се запазили през годините. Именно Effie наградите за ефективност оценяват правилната комбинация от добър анализ на пазара и собствения бранд, изграждане на ясна стратегия за планирани цели, съответно позициониране и доброто тактическо изпълнение на творческа идея, подкрепена с медиен план.

Прекаленото фокусиране само върху един от елементите не би могъл да постигне нещо значимо и устойчиво. Една интересна и забавна творческа идея без връзка с бранда и основната целева аудитория ще бъде просто пореден скеч в рекламния блок или персоналния фийд.

Друго залитане е в посока медийна стратегия, фокусирана в дигиталните формати и използването на популярни хора с много последователи в социалните мрежи. Безспорно те имат своето значимо място, но организирани от правилна стратегия и подкрепени с конкретно творческо послание.

Ясната стратегия и конкретните цели безспорно са предпоставка за успех. Много често правилният анализ и разпределение на ресурсите изискват отговор на въпроса от какво да се откажем - от обхват на прекалено широка аудитория, от допълнителни цели или използване на даден комуникационен канал като самоцел.

В днешно време диференцирането е все по-трудно и "всичко е открито". Именно изборът на припознаването на определена идея, кауза, отличителна черта, както и упоритата работа да се позиционираш пръв към тази идея, дават предимство.

Отличителността на бранда е голямо предизвикателство. Тя води до лоялни потребители, по-ниска ценова чувствителност и респективно възможност за присъствие в горния ценови сегмент при относително високи обороти. А всичко това е формулата за високи приходи.

Накратко - блестящите кампании имат ясна стратегия и позициониране, базирани на анализ на пазара, голяма творческа идея, подкрепена с дисциплинирано тактическо изпълнение през различни канали, и смелостта да не се променя курсът на всеки 1-2 години.

Кои са вашите топ три кампании, печелили авторитетния конкурс през годините?

Светлана Тачева: Easy Credit, "Добри заеми, добри приятели", 2019; "Брей", 2020; "Икеа", "Балкон турист", 2020.

Ясен Димитров: При международните кампании, предполагам няма да учудя никого, е "This is a Tide ad", популяризирана през 2018 - пример за запомнящо се позициониране в наситената категория на перилните препарати - "ако дрехите в рекламата са безупречно чисти, значи е реклама на Tide". Прекрасно използване на брандовите кодове и оригинална творческа идея, развита през отделните канали.

"Не си ти, когато си гладен" от 2010, която връща на "Сникерс" пазарния дял отново благодарение на точния инсайт и прекрасно изпълнената творческа идея, точно в целта по отношение на желаното позициониране на марката.

Кампанията "Think differently" на Apple от 1997, която отбелязва връщането на Стив Джобс в компания в труден момент и колаборацията с TBWA\Chiat\Day, която успява да "напомни" защо Apple е сред петте най-влиятелни бранда в света. Завладяващо творческо изпълнение, представено през различни канали, но в основата си наблягащо на ДНК на бранда на Apple - Simplicity, Creativity, Humanity.

Отново се радвам, че сме свидетели на кампанията на "Пиринско" - "Свежо от планината", която от 2017 година не е променила позиционирането си и с увереност и упорство показва, че за ефективността е важен и факторът време, който мултиплицира ефекта на кампанията с всяка година.

Победителите ще бъдат обявени по време на официална церемония на 13 декември 2022 година. Билети за събитието могат да бъдат закупени през https://www.effiebulgaria.org. Наградите Effie са глобален форум с мисия да водят, вдъхновяват и награждават маркетинговата ефективност и професионалистите зад най-ефективните практики. Наградите са отворени за всички агенции, рекламодатели и търговски марки, които искат да бъдат признати за най-ефективните си маркетингови усилия, които са се отличили и са постигнали реални, измерими резултати. Всяка година Effie Worldwide обобщава резултатите на финалистите и победителите от конкурсите по света и публикува класация на най-ефективните компании и марки - Effie Index. Когато една кампания стане финалист или получи награда, агенциите и рекламодателите, подали заявката, се включват в статистиката за класацията. Победителите и финалистите от тазгодишното издание на "Effie България" ще попаднат в Effie Index за 2022 година, който ще бъде определен през следващата година. Effie награждава най-ефективните маркетингови комуникации - идеите, които работят.

Конкурсът "Effie България" се организира от Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА), като тази година се провеждат под наслов "Съвършено свършена работа". Наградите "Effie България 2022" се провеждат с изключителната подкрепа на bTV Media Group - платинен спонсор, и "Kaufland България" - златен спонсор на конкурса. Effie® и логото "E" са регистрирани марки на Effie Worldwide, Inc. и се използват с лиценз от асоциацията. Всички права са запазени.