Иновативната идея може да бъде открадната, но не и вътрешната култура за иновации
Красимир Костадинов, главен технически директор на Scalefocus


Съдържание от Scalefocus

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеИновацията се е превърнала в модерна дума за бизнеса и всички искат да участват в нея. Каква е вашата дефиниция за иновация? Всеки нов продукт ли е иновация и има ли успешна формула, по която компаниите могат да бъдат иновативни?
Ако сравним бизнеса с карането на колело, то иновациите са силата, която върти педалите и те тласка напред. Когато разчиташ на това, което всички правят, или на това, което си правил досега, въпрос на време е бизнес решенията ти да станат безсмислени за пазарната ти ниша. Така че всяка компания, която съществува в дадена сфера повече от година, постоянно иновира успешно, дори и да не го осъзнава.
За мен иновацията е еволюционна и по-рядко революционна стъпка в технология, процес или разбиране. Важно е да не забравяме, че както при еволюцията, повечето от тези стъпки са грешни. Предизвикателството в управлението на иновациите е да избереш правилните стъпки за контекста си и да намериш правилния момент, преди да си инвестирал значителни ресурси. А след това да си готов за естествения подбор на пазара. Ако искаш да иновираш, не трябва да се страхуваш да правиш грешки - само така може да се научи нещо, но трябва да си в състояние да контролираш риска.
Не мисля, че съществува формула за иновация. Има модели, които работят по-добре за дадени компании. Ако имаше формула, то всяка компания щеше да е иновационен лидер, а всеки музикант - Моцарт.
Все пак смятам, че иновативността е в значителна степен плод на културата на една организация. Затова се стремим да развиваме такава култура в Scalefocus. Това е и една от най-трудните цели за една компания. Но веднъж поела по този път, това ѝ дава и дългосрочно конкурентно предимство, защото за разлика от добрата идея, вътрешната култура не може да бъде открадната.
Какъв е подходът на Scalefocus към иновациите, как ги създавате и как стимулирате служителите си да участват в процеса и да предлагат своите идеи?
Имаме изградена стратегия, базирана на Open Innovation - мрежа от процеси, системи и хора, които помагат на всички с менторинг, валидиране и имплементиране на идеите им. Грижим се и хората зад добрите идеи да получават признанието, което заслужават, насърчаваме ги с морални и материални стимули.
Това, което ни отличава обаче, е активното въвличане на клиентите в целия процес и търсенето на няколко различни решения за един проблем. Създали сме възможност за съревнование между иновативните идеи, както и разглеждането и оценката им в по-широк кръг. Имаме и Innovation Board, който разглежда и оценява различните предложения. Това ни позволява по-лесно да включим клиентите във взимането на решения. Стремим се да решаваме реални бизнес проблеми, с които те се сблъскват.
Търсим три основни типа иновации - вътрешни, внасящи иновации в нашия бизнес, външни, решаващи реални предизвикателства пред нашите клиенти, както и иновации, насочени към потенциални нови продукти и решения - бизнес акселератори, които ни дават предимство на ниво компания и обогатяват портфолиото ни от продукти и услуги.
Разкажете ни малко повече за успешните примери за иновации в Scalefocus.
През последните години целенасочено развиваме иновационна култура в компанията и вече имаме десетки примери на реализирани и работещи иновации.
Голяма част от тях са удостоени с награди - две поредни години печелим приза за иновативна компания на годината на Forbes Business Awards. Тази година станахме и първата в историята българска компания, на която журито присъди специалната Grand Stevie® награда - в категория за технологично решение в сферата на здравеопазването. Отличието е за умното ни патентовано устройство за помощ на хора с нарушено зрение SoundVision. През 2021 г. решението ни за борба с пандемията ViruSafe спечели Stevie® награда за най-ценен продукт. То беше разработено с колеги от сектора и дарено на българската държава. Не на последно място, с друг наш продукт - SoFit, решение за отдалечена рехабилитация и кинезитерапия, спечелихме отличие за EU Funded Bulgarian Project.
Колегите ни често печелят и награди от страна на клиентите за иновативни решения на техни бизнес предизвикателства.
В момента изграждаме зона за демонстрации на различните иновации в централния ни офис, за да могат колегите и клиентите ни да се запознаят с тях от първо лице.
Защо много компании се провалят в стремежа си да бъдат иновативни. Кои са рисковете, когато искаш да създадеш един напълно нов продукт или софтуер?
Основната грешка, типична за всички инженери по дух, която и ние сме правили и която виждам в много компании и продукти, е да търсим полезни решения само като резултат от технология, без да валидираме хипотезите си през пазара възможно най-рано. Иновация се създава от и за хората. Ако не въвлечеш всички страни възможно най-рано, иновацията може да се обезсмисли, независимо колко бляскава технология имаш.
Как убеждавате клиентите си да рискуват, когато им предлагате идея, която смятате за иновативна? Трудно ли е да ги убедите?
Рисковете да не иновираш са значително по-големи. Иновация, която не носи стойност на клиентите на една компания, на практика не помага на никого. Работим постоянно с нашите клиенти, често дори преди да са станали такива, за да ги въвлечем като страна в иновациите, както и да създадем правилните очаквания за съвместната ни работа и ползите от нея. Също като при изграждането на културата, процесът е бавен, но ползотворен за всички. Иновации се градят само върху основата на доверие, така че първо винаги градим доверие.
Всяко поколение е имало свое виждане за бъдещето и прогнози какви технологични "чудеса" ще видим след 10 или 100 години. Днес нямаме още летящи коли, но имаме автономни автомобили, смарт устройства и 3D принтери. Каква е вашата прогноза за иновациите на бъдещето?
Мисля, че дигиталната революция още не е дала своите най-съществени плодове за човечеството. Аз лично имам доста очаквания към иновациите в естествените науки, които ще променят значително начина ни на живот. Не знам каква форма ще приемат иновациите през следващите 100 години, но историята е показала, че те ще са напълно различни от това, което очакваме сега и което по дефиниция изключва популярните хайпове в момента.