Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България

Създателят на "Новарто" и пъстрата му бизнес дреха

Освен софтуерната консултантска компания Борислав Минков държи и пивоварната Hills, опитвал е да бъде и ресторантьор

Новият фокус на "Новарто" е секторът на малките и средните предприятия, където според Борислав Минков компаниите са по-гъвкави от гледна точка на иновации и процеси
Новият фокус на "Новарто" е секторът на малките и средните предприятия, където според Борислав Минков компаниите са по-гъвкави от гледна точка на иновации и процеси
Новият фокус на "Новарто" е секторът на малките и средните предприятия, където според Борислав Минков компаниите са по-гъвкави от гледна точка на иновации и процеси    ©  Димитър Марков
Новият фокус на "Новарто" е секторът на малките и средните предприятия, където според Борислав Минков компаниите са по-гъвкави от гледна точка на иновации и процеси    ©  Димитър Марков
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Създателят на пловдивската "Новарто" Борислав Минков започва бизнеса си в IT, но развива и други начинания.
  • Преди 9 години отваря микропивоварната Hills в Перущица, която вече произвежда 8 вида жива крафт бира.
  • През 2016 г. прави и ресторант там, но преди два месеца решава да го затвори.

Ако IT и бирата на пръв поглед нямат много общо, за Борислав Минков те се оказват класическа комбинация. Пет години след като започва софтуерния си бизнес през регистрираната в Пловдив компания "Новарто", той навлиза и в производството на бира, като отваря пивоварната Hills в близкия град Перущица. Връзката между двете начинания е Германия - там той учи изчислително инженерство, а след това и работи в SAP, чиито продукти започва да внедрява след завръщането си в страната. Сравнително кратко просъществува третият му проект - ресторантът "Бирен парк хилс" до пивоварната, след като Минков решава, че това не е неговият бизнес. Едноименното дружество обаче продължава да работи като собственик на бара Wunderbaer, който се намира в съседство с офиса на "Новарто" в центъра на Пловдив.

От кюфтенца до Apple


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Създателят на пловдивската "Новарто" Борислав Минков започва бизнеса си в IT, но развива и други начинания.
  • Преди 9 години отваря микропивоварната Hills в Перущица, която вече произвежда 8 вида жива крафт бира.
  • През 2016 г. прави и ресторант там, но преди два месеца решава да го затвори.

Ако IT и бирата на пръв поглед нямат много общо, за Борислав Минков те се оказват класическа комбинация. Пет години след като започва софтуерния си бизнес през регистрираната в Пловдив компания "Новарто", той навлиза и в производството на бира, като отваря пивоварната Hills в близкия град Перущица. Връзката между двете начинания е Германия - там той учи изчислително инженерство, а след това и работи в SAP, чиито продукти започва да внедрява след завръщането си в страната. Сравнително кратко просъществува третият му проект - ресторантът "Бирен парк хилс" до пивоварната, след като Минков решава, че това не е неговият бизнес. Едноименното дружество обаче продължава да работи като собственик на бара Wunderbaer, който се намира в съседство с офиса на "Новарто" в центъра на Пловдив.

От кюфтенца до Apple

Основният бизнес все пак си остава софтуерната консултантска компания "Новарто". Освен че внедрява системи на SAP, тя разработва и допълнителни решения, предлагайки услуги за управление на клиенти и електронна търговия. Компанията беше технологичен консултант на "Капитал" в приключилото наскоро първо издание на конкурса "Фабрика на годината".

Минков основава "Новарто" заедно със свои колеги от Германия, където той учи и работи от 2000 г., малко след като се завръща от там със своето семейство в България през 2008 г. Още през следващата година германските инвеститори решават да се оттеглят заради глобалната финансова криза и от 2011 г. компанията е изцяло българска, като Минков държи 90%, а останалите 10% са собственост на Александър Страшилов. През 2009 г. "Новарто" отваря и офис в София, като в момента заетите са около 120 души, а оборотът за 2021 г. е 8.5 млн. лв.

По думите на Минков пазарът, на който работи "Новарто", е "всичко над екватора". Това важи и за първия голям клиент на компанията - шведската Dafgards, която е оригиналният дистрибутор на кюфтенцата за IKEA - артикул, който се продава по около 150 милиона бройки на година. Проектът е от 2008 г. и е за изграждане на системата за електронна търговия и уеб магазин, така че производителите на храни да могат да пласират своите продукти и на болници, ресторанти и други заведения.

Други големи клиенти на "Новарто" са Lenovo и някои от дъщерните компании на Nestle, а в Скандинавия компанията е правила оптимизации за магазини - дистрибутори на Apple. В момента фирмата работи по над 45 големи проекта. Най-новата сфера на работа за "Новарто" е секторът на малките и средните предприятия, където според Минков компаниите са и по-гъвкави от гледна точка на иновации и процеси.

Връзката между IT и бирата

Другият бизнес на Минков - производството на жива крафт бира, започва донякъде като страст, но технологии не липсват и в микропивоварната Hills, където голяма част от процесите по управление и производство са дигитализирани. Бизнесът се ръководи от две отделни семейни компании - производството на пиво е през "Новарто инвест", а разпространението - през "Хилс брюъри комерс".

Основана през 2013 г., "Новарто инвест" вече предлага 8 вида бира, от които общо се правят около 50 - 60 варки годишно или около 100-120 хил. литра. Компанията има 16 служители и 1.2 млн. лв. приходи за 2021 г.

През 2016 г. създателят на "Новарто" решава да навлезе и в ресторатньорския сектор, като отваря "Бирен парк хилс" до пивоварната. В крайна сметка обаче заведението затваря през тази година, като Минков подчертава, че мотивите не са финансови - "просто това не е моят тип бизнес". За някои от работещите в ресторанта обаче това означава и преориентиране в кариерата. "Едно от момичетата от кухнята стана експерт в IT компанията тук, а един от барманите също проявява интерес да се научи", каза Минков. Което е и пътека за "Новарто" за справяне с все по-свиващия се пазар на IT кадри в страната.

IT секторът в Пловдив тепърва ще се развива, но кадрите са проблем

Основателят и управител на "Новарто" Борислав Минков пред "Капитал"

Как се развива IT секторът в Пловдив?

Много софийски компании отварят офиси тук и според мен секторът тепърва ще се развива още. Пловдив е индустриален град, което е възможност и за IT компаниите да търсят по-иновативни решения в индустрията. Проблем на града е липсата на офиси. Няма достатъчно, не са направени или пък цените са като в София. Има проблеми все още, но пък виждам любовта на София към Пловдив, което ме обнадеждава, че все по-добре ще се развиваме.

По време на ковид имаше ли повече търсене за услугите ви заради ръста на доставките и онлайн пазаруването като цяло?

Не, по-скоро пострадахме, но по друг начин. Търсеха се не толкова нашите услуги, колкото нашите хора. Границите тотално паднаха и много глобални компании почнаха да наемат хора от България директно, без да има значение къде се намират по света. По този начин се вдигна много конкуренцията на българския пазар за експерти.

Как оставате конкурентни в битката за кадри в една такава обстановка?

Това идва от начина, по който се държим с хората, начина, по който работим. Ние наистина търсим да правим проекти, а не каквото и да е, както и търсим да предложим най-доброто на нашите клиенти, което е и качествено, и детайлно. Това мотивира нашите служители и ги кара да се чувстват значими.

Конкуренцията е голяма, имаме хора, които напускат. В момента изграждаме академия, в която нашите старши програмисти предават своите познания на по-младите. Академията е около 6 месеца и има различни профили. С това даваме добър старт на нашите служители. След тези 6 месеца те директно могат да участват в проекти и да изграждат своите биографии. Тук отново го има проблема - обучаваме ги и те после отиват към други компании, това е особено голям бич. Ние сме една от малкото български IT компании на пазара и се борим да оцелеем в тези условия и засега успяваме.

Все по-трудно ли става това оцеляване?

Докато имаме експертизата, клиентите и възможността да гарантираме сигурността на нашите служители, успяваме. Мога да дам пример с ресторанта към пивоварната, който решихме да затворим, въпреки че беше успешен. Но стигнахме до момента, до който достига всеки един български бизнес - исканията на хората за заплащане спрямо това, което пазарът може да им даде. Получихме във Facebook укори, че не сме плащали добре и затова сме останали без служители и сме затворили. Не е вярно, служители имахме през цялото време, включително по време на коронавируса. Просто покупателната способност на хората е ниска и изисква време да се вдигне, за да могат да плащат големи сметки. Това не е нещо, което идва от бизнеса - идва от социалната среда и изисква цялостна социална политика в държавата. Самото очакване, че бизнесменът ще започне да заплаща по-голяма заплата спрямо условията на българския пазар, е горчива нотка на неразбиране за това как работи системата.

Тези проблеми ги има във всяка една индустрия, затова дадох и пример с ресторанта, защото там е наистина фрапиращо. Почти е невъзможно да си успешен в ресторантьорския бизнес, ако си извън сивия сектор и плащаш всичко на 100%. Доказахме, че може, но реално погледнато, е сериозен труд. И тъй като беше просто един от няколкото бизнеси, които имаме, решихме, че не е за нас. Но пивоварната продължава да работи, бира ще се лее.

Какво влияние имат инфлацията и други външни фактори върху възнагражденията?

Хората имат очакване, че заплатата им всяка година се променя, и то нагоре. Като седиш при един работодател, очакваш, че ще получаваш по-висока заплата, защото си и по-продуктивен и носиш повече за компанията. В момента пазарът обаче не е такъв. Във всяка една индустрия има тавани, които се достигат, и оттам нататък е трудно да се прескочат. Така е в IT сектора - много скочиха изведнъж изискванията, защото голяма част от американския и европейския пазар навлязоха тук заради отпадането на нуждата хората да са в офиса. Това има доста сериозно отражение върху всеки един бизнес. Вдигането на цената на самите услуги пък води до това, че клиентелата си тръгва. Но трябва пак да кажем, че причината за затварянето на ресторанта не са финансови, а защото просто решихме с жена ми, че това не е нашият бизнес и предпочитаме да прекарваме уикенда с децата.

Какви препоръки бихте дали на човек, който иска да се занимава в IT сферата?

Този въпрос много често ми се задава и първият обратен въпрос, който аз задавам, е: "Защо искате да навлезете в тази сфера?" Защото е много важно какво се търси, когато някой иска да стане програмист. Човек трябва да е наясно дали има силата да се бори с това, защото не е много лесно да се стане програмист, има много насоки - клауд архитектура, киберсигурност, бекенд и т.н. Първо седнете и прочетете какво е програмиране, какви са направленията, запознайте се с курсове и техните програми в университетите или онлайн. Запознайте се с това какво ви вълнува - интерфейс, данни, хакерството или друго, и намерете своя път.

Като предприемач в различни сфери какъв съвет бихте дали за това как се прави бизнес?

След няколко бизнеса имам други идеи за това как се прави бизнес. Човек се учи постоянно. Първо - разчитайте на себе си. Второ, първо пробвайте, не се хвърляйте директно в огъня. Това е като при правенето на софтуер - направете версия, която да дава минималната функционалност, и преценете след това кой ще го купува, какъв е пазарът. Всеки си мисли, че е прав и че неговото решение е правилното за пазара, но невинаги е така, иска се проучване. Трябват търпение и постоянство. Двете винаги вървят заедно, едното не може без другото.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар