Новите печеливши и губещи в бизнеса
Кои американски компании са процъфтявали или са се гмурнали в икономиката на тестването?
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Кои компании излязоха като победители от хаоса, който обхвана света последните три години? Може би най-необичайният период за бизнеса от едно поколение насам започна през пролетта на 2020 г., когато локдауните спряха части от производството. Дълбоката, но кратка рецесия беше последвана от неистово възстановяване. След това дойде инфлацията. Световната икономика, която вече е в плен на високоскоростен цикъл, сега преживява най-бързото увеличение на лихвените проценти от 80-те години на миналия век. Греъм Секер от банката Morgan Stanley твърди, че отговорът на политиката срещу COVID-19 е шокирал икономиката от светската стагнация - състояние на бавен растеж и ниска инфлация, предшестващо пандемията - и бележи нова ера.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеКои компании излязоха като победители от хаоса, който обхвана света последните три години? Може би най-необичайният период за бизнеса от едно поколение насам започна през пролетта на 2020 г., когато локдауните спряха части от производството. Дълбоката, но кратка рецесия беше последвана от неистово възстановяване. След това дойде инфлацията. Световната икономика, която вече е в плен на високоскоростен цикъл, сега преживява най-бързото увеличение на лихвените проценти от 80-те години на миналия век. Греъм Секер от банката Morgan Stanley твърди, че отговорът на политиката срещу COVID-19 е шокирал икономиката от светската стагнация - състояние на бавен растеж и ниска инфлация, предшестващо пандемията - и бележи нова ера.
- Съкращенията в Big Tech събуждат Ирландия за зависимостта ѝ от сектора
- Подкаст: Готови ли са българските компании за дигиталната трансформация и каква е ролята на ИТ консултантите
Не е изненада, че бизнес средата се е променила сериозно. За да направим равносметка на това, проучихме кои американски индустрии и фирми са се справили най-добре през последните три години въз основа на представянето на фондовия пазар. Изводът е, че пазарното лидерство се е обърнало драматично. Дигиталните зайци отстъпиха почва на костенурките със старата икономика. Големите технологии вече нямат голяма преднина пред останалите. Компаниите, които някога са били осмивани като остарели и мудни, изведнъж отново изглеждат жизненоважни.
Размествания
Избрахме 1 януари 2020 г. като начална дата за анализа. Оттогава индексът на водещите американски акции S&P 500 се е повишил с 23%. Най-добре представящият се промишлен сектор е енергетиката, следван от информационните технологии (ИТ). Здравеопазването се представи добре, което е очаквано по време на криза в общественото здравеопазване. Втората най-добре представяща се компания в S&P 500 е Moderna - водещ производител на ваксини, чиято цена на акциите е нараснала с близо 800%.
Индустриалните компании поддържат темпото с индекса, както и потребителските продукти. Предприятията, които обслужват дискреционни части от потребителските разходи, засегнати от инфлацията, изостават. Най-зле се представят секторите на недвижимите имоти, банките и комуникационните услуги. На дъното на таблицата по представяне са компаниите за круизни кораби, като Carnival, чиито дългове се увеличиха и акциите им паднаха подобно на котва към океанското дъно.
Измерването на представянето чрез цените на акциите има своите недостатъци. Трудно е да се гледа въртележката на цената на акциите на Tesla (скок с около 550%), без да се има предвид влиянието на прищявките на инвеститорите и промените в апетита за риск. Но с времето бизнес успехът е заложен в пазарните цени. Също така помага да се разбере как възприятията на инвеститорите са се променили с времето. За да уловим това, ние разделихме периода на три етапа. Фазата на оставане у дома, фазата на повторно отваряне и сегашният етап на инфлацията.
Знаковите инвестиции в предпандемичната ера на стагнация бяха компании за леки активи: главно софтуерни фирми, които се възползват от мрежовите ефекти, но също и компании за маркови стоки. Фирмите, базирани на идеи и информация, бяха предпочитани пред тези, които разчитаха на физически капитал. Търговията беше да се купуват "битове" и да се продават "атоми".
Първата част от пандемията засили тези тенденции. Фазата на оставане у дома продължи до 8 ноември 2020 г., ден преди да бъдат обявени резултатите от тестовете на ваксината на Pfizer. Големите печеливши бяха технологиите, потребителските дискреционни услуги (Amazon поскъпна със 79%) и комуникационните услуги (Netflix поскъпна с 59%). Губещи бяха имотите, банките и енергетиката. В това няма голяма мистерия. Заседнали на закрито, хората разчитаха на софтуер и доставки. Офисите бяха почти празни; имаше малко шофиране или пътуване със самолет (лошо за петролните фирми). А банките бяха ударени от по-ниските лихвени проценти и страховете от неизпълнение на дълговете.
По време на следващата фаза на повторно отваряне лидерството се измести. Енергетиката беше големият победител, следван от финансите (подкрепени от оптимизма и растящите цени на активите), технологиите и недвижимите имоти. Инфлацията се появи като тема, но на този етап се разглеждаше като симптом на растежа, а не като заплаха за него.
В третата фаза, която започна в началото на тази година, Федералният резерв се обърна от спокойно приемане на инфлацията към страх от нея. Очакванията за повишаване на лихвените проценти се повишиха и фондовият пазар се срина. Всички сектори с изключение на енергетиката се оказаха смазани. Сред най-тежко засегнатите са победителите от първата фаза: технологиите, потребителски дискреционните и комуникационни услуги. Времевият хоризонт на инвеститорите се скъси. Цените на акциите на фирми, чиято сила на печалби се предвижда най-далеч в бъдещето, особено технологични фирми, се сринаха. Атомите вече са отново печеливши.
Три дълги години
Ако погледнете през целия тригодишен период, най-добре представящите се индустрии са енергетиката и ИТ: съответно архетипите на "стойностния" стил на инвестиране и неговата антитеза, "растеж". Последователността на тяхното представяне е огледална. Енергийните - особено петролните компании, като ExxonMobil и Chevron - имаха ужасна 2020 г., последвана от две страхотни години. Петролът спечели повече, отколкото загуби.
Технологичните фирми имаха две години на взрив преди равносметката през 2022 г. Но има много разпръскване. В категорията на големите технологии на най-големите фирми има големи пропуски в представянето: акциите на Meta, собственикът на Facebook, загубиха почти половината от стойността си, въпреки че акциите на Apple скочиха. Цената на акциите на Nvidia, дизайнер на чипове, се повиши със 166%, въпреки че тази на Intel, пионер на чипове от по-ранна епоха, се срина.
Кои от тенденциите от последните три години ще се запазят и кои ще се окажат по-преходни? Технологиите се сблъскват със структурни проблеми. Фирмите, които се разраснаха бързо през 2010 г., като Amazon и Netflix, сега са зрели бизнеси. Технологичните гиганти се конкурират по-силно помежду си. Сега, когато са толкова големи, ако търсенето на техния пазар е спаднало, те не могат да избегнат проблемите.
Първоначално привлекателността беше, че технологичните фирми имаха нужда от по-малко капитал. След като дигиталната платформа е създадена, добавянето на повече клиенти не добавя толкова много към разходите, колкото би за традиционна фирма. "Amazon стигна до 5% от продажбите на дребно в САЩ много по-бързо и с много по-малко капитал, отколкото на Walmart, за да достигне 5% от продажбите на дребно в САЩ", казва Робърт Бъкланд от Citigroup. И все пак стана по-очевидно, че големите технологии разчитат както на атоми, така и на битове.
Бъкланд отбелязва, че капиталовият бюджет на Amazon за следващата година е повече от два пъти по-голям от този на ExxonMobil. Meta вече е похарчила цяло състояние за създаване на платформа за виртуална реалност, към която инвеститорите не показваха особен интерес. Маржовете на Netflix са притиснати от по-високите разходи за съдържание.
От това следва, че способността за насочване на капитала и ефективното му използване вероятно ще се превърне в ключова точка на диференциация за представяне в новата ера на по-високи лихвени проценти. Петролните компании бяха известни с това, че харчат печалби. Но натискът от страна на акционерите за подобряване на възвръщаемостта на инвестирания капитал и стигмата, свързана с новите инвестиции в изкопаеми горива, промениха действията им. В наши дни големите технологични компании наблягат на капиталовите разходи. Дали зрелите технологични компании могат да станат по-дисциплинирани ще определи дали могат да се представят по-добре.
В по-общ план увеличените разходи за финансиране ще дадат тласък на установените фирми в цялата икономика. Когато капиталът е в изобилие, почти всяко начинание може да получи много пари от инвеститорите. Шефът на Tesla - Илън Мъск, използва периода на изобилие от капитал и търпение на инвеститорите, за да изгради огромна компания за електрически превозни средства, която представлява смъртна заплаха за General Motors и Ford. Сега, когато капиталът е много по-оскъден, Tesla няма да получи толкова щедра подкрепа, което накланя везните към компании, които могат да генерират пари от наследени инвестиции.
Резултатът от всичко това е заключението, че технологията, макар и в никакъв случай да не е куца, не е толкова бърза, колкото изглеждаше преди. В същото време костенурките от старата икономика излязоха от черупките си с изненадващо бързи стъпки. И все пак, най-странният бизнес цикъл в живата памет все още не е приключил. Очаквайте още изненади.
2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.