Новият брой:
Служебната президентска република
Млечният сектор - докъде и накъде

Топ 30 на производителите на мляко, сирене и кашкавал в България

Общите приходи на най-големите мандри надхвърлят 1.2 млрд. лева за 2021 г.

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Мандрите са почти изцяло български, с две гръцки и едно американско изключение
  • В ход е създаването на най-големия в млечния сектор с гръцка собственост - третият производител "Тирбул" купува втория ОМК
  • Сред производителите на сирене и кашкавал липсва ярък лидер, докато при млякото и айряна има силни брандове

Млечните продукти, както всеки потребител вече е забелязал, поскъпнаха рекордно за година - с около 40% според официалната статистика. По верига от причини: недостигащо сурово мляко с покачващи се цени, растящи разходи, липса на туристи, свито потребление.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Мандрите са почти изцяло български, с две гръцки и едно американско изключение
  • В ход е създаването на най-големия в млечния сектор с гръцка собственост - третият производител "Тирбул" купува втория ОМК
  • Сред производителите на сирене и кашкавал липсва ярък лидер, докато при млякото и айряна има силни брандове

Млечните продукти, както всеки потребител вече е забелязал, поскъпнаха рекордно за година - с около 40% според официалната статистика. По верига от причини: недостигащо сурово мляко с покачващи се цени, растящи разходи, липса на туристи, свито потребление.

Тук за монопол и дума не може да става - мандрите са десетки, а 30 могат да бъдат определени като големи за местната реалност. В тази извънредна за производителите на сирене, кашкавал и други млечни продукти година "Капитал" прави преглед на основните играчи. Изводите са, че преобладават местни собственици, бизнесът често е семеен. Все пак има три чуждестранни изключения. А част от компаниите в подреждането се споменават и в скандали - дали заради спорно качество или пък съмнителни обществени поръчки, а понякога и с криминални сюжети.

На този фон на пазара предстои и мегасливане между две предприятия с гръцки собственици: сливенската "Тирбул" е пред покупка на пловдивската "Обединена млечна компания" (ОМК). Ако сделката получи одобрение от КЗК, ще създаде локален гигант с годишен оборот близо 200 млн. лв.

Силна конкуренция

Пазарът на млечни продукти в страната е малък, но конкурентен. По данни на агростатистиката през 2021 г. млекопреработващите фирми в страната са 244, като броят им дори отбелязва 1% увеличение спрямо предходната година.

Някои фирми работят само със сурово фермерско мляко, при това българско, други влагат и вносно, както и сухо или концентрирано. Част от мандрите произвеждат и млечни, и имитиращи продукти, като твърдят, че правят това в отделни предприятия или цехове, както изисква наредбата.

По данни на агростатистиката производството на някои основни млечни продукти намалява през 2021 - при бялото саламурено сирене спадът в количествата е с 6%, при кашкавала - с 4%. Окуражително е, че производството на саламурени имитиращи продукти с вложени растителни мазнини също намалява - с 5.1%.

Големите - все по-големи

През 2021 г. общата стойност на продажбите от млекопреработвателните предприятия е 1.07 млрд. лв. без ДДС, което е с 3.6% по-малко спрямо година по-рано. Но големите 30 компании от сектора в класацията на "Капитал" имат общи приходи за миналата година над 1.2 млрд. лв. и значителен ръст 14% спрямо 2020 г. Обяснението на числото е, че в оборотите на част от дружествата в класацията влизат и други дейности, а не само млекопреработка - например внос, животновъдство, производство на колбаси, на хляб, продажба на земеделски култури и др. Като цяло компаниите в топ 30 са с дългогодишна история, почти изцяло местна собственост, изградени преди години. Една голяма група са приватизирани наследници на държавните регионални поделения "Сердика", други са започнали като малки производители още след промените, а трети са построени покрай присъединяването към ЕС и наличието на евросубсидии. Повечето работят за местен пазар, но някои продават и в съседни държави или за "балкански" магазини в САЩ и Западна Европа.

Изненадващият гигант

Лидер по приходи в топ 30 е "Милки груп био". Компанията със собственик Поля Димитрова Пеева е производител на мляко и млечни продукти с марките "Саяна", "На хорото", "Наборъ", Milki Dream, а освен това търгува на едро със суровини за хранителната индустрия - сухо и свежо мляко, растителни и кувертюрни масла, какаови продукти, суроватъчен и млечен протеин концентрат, течна и суха сметана, заместители на мляко, внася също краве масло, пържилна мазнина, полутвърдо и меко сирене и др. Според информацията в Търговския регистър за 2021 г. "Милки груп био" отчита 92 млн. лв. приходи от производство на хранителни продукти и 138 млн. лв. приходи от търговия на едро. Ако се отчитат само продажбите на млечни продукти собствено производство, фирмата ще заеме второ място след "Обединена млечна компания" (която сега е втора).

Преди десет години името на дружеството (тогава "Милки груп") беше намесено в медиите с твърдения за измами с ДДС. По това време компанията се свързва с Брендо, като съдружници във фирмата са Вилор Христович Христов и свързаната с него Поля Пеева.

Днес фирмата работи под сходно име - "Милки груп био". Има складови бази в София, Варна, Бургас, Плевен, Ямбол и Хасково. Има и предприятие за млечни продукти в Хасково, произвежда и за марки на търговски вериги.

В доклада за дейността се посочва, че през 2021 г. дружеството е открило почти 100 нови работни места, инвестирало е 1.6 млн. лв. и е увеличило производствения си капацитет с близо 13%. През май миналата година компанията е подписала договор по Програмата за развитие на селските райони за разширение на съществуващото предприятие, както и за купуване на машини и оборудване. Проектът е за 2 млн. лв., от които 823 хил. безвъзмездни. Пак през миналата година Комисията за защита на конкуренцията глоби "Милки груп био" с 1.7 млн. лв. за нелоялна конкуренция при дистрибуцията на масло Deutsche Markenbutter ("Двете крави") и опаковането му в България. Решението не е обжалвано според регистъра на КЗК.

Гръцка сватба: третият купува втория

През септември беше съобщено, че гръцкият производител на млечни продукти Delta Foods се е съгласил да продаде 100% от акциите в българското си дъщерно дружество "Обединена млечна компания" (ОМК) на "Тирбул" - дъщерно дружество на също гръцката Hellenic Dairies. Цената не бе обявена, но като се има предвид EBITDA на ОМК от 10 млн. лв. за 2021 г., тя е най-малко 80 млн. лв. Сделката вече е внесена за одобрение от КЗК и се очаква да приключи до края на тази година.

"Обединена млечна компания" (2) произвежда млечни продукти с марките "Верея", "Верея Чудно" и "Фибела Wave". По данни на компанията с бранда "Верея" годишно се произвеждат повече от 25 000 тона млечни продукти - прясно и кисело мляко, напитки, сирене и масло.

В съвременния й вид ОМК съществува от март 1998 г. след серия от инвестиции. Тогава тя е холдингово дружество, обединяващо седем мандри, контролирани от приватизационен фонд "Доверие". През 2001 г. обединява в едно четири от своите дъщерни фирми - бившите държавни мандри в Пловдив, Бургас, Стара Загора и Шумен, а по-късно затваря другите три. През март 2003 г. в компанията влиза нов собственик - гръцкият фонд за рисков капитал Global Finance, който придобива 48.5% от акциите.

През април 2007 г. гръцката Vivartia взима пълен контрол върху ОМК в сделка за 18.7 млн. евро. Отново през 2007 г. Marfin Investment Group (MIG) влезе във Vivartia, като купи 34% от капитала, а през следващите години делът й нарасна до малко над 92%. През март 2021 г. MIG продаде дела си на фонда за дялови инвестиции CVC Capital Partners в сделка, оценяваща цялата Vivartia на 175 млн. евро.

От доклада за дейността на ОМК става ясно, че през миналата година фирмата е инвестирала над 15.5 млн. лв. - за технологично оборудване и съоръжения, за подобрения на производствени сгради, за земя, за транспортни средства.

Бъдещият голям в сектора - гръцката "Тирбул" (3), чието българско звено е базирано в Сливен, произвежда под марката Olympus. Предприятието е част от групата Hellenic Dairies (бивша Tyras), която има заводи в Гърция, България и Румъния. "Основните пазари на фирмата са в страните от ЕС, САЩ, арабските държави, Китай, Австралия, но най-големият клиент остава Гърция, където консумацията на сирене на глава от населението е най-висока в ЕС", коментира за "Капитал" Радослав Пашанков, търговски директор за България на Olympus. Според него марката е най-позната на българския пазар със своя бестселър - прясното мляко. Пазарният дял в тази категория според последни данни на Nielsen е над 30% в стойност, уточни Пашанков.

Производственият капацитет на дружеството през 2021 е бил със средна годишна натовареност около 70 - 80% поради сезонността в млечния сектор, пише в доклада за дейността в Търговския регистър. Съотношението на продажбите вътрешен - външен пазар е 51:49. Приходите от вътрешния пазар са по-високи с 19%, а от експорт са намалели със 17%. През 2021 дружеството отчита увеличение на разходите с 21% заради по-високите цени на суровините и енергията.

Местните подгласници

Производителят на млечни продукти с марката My Day - "Кремио", която е на четвърто място, произвежда и растителни сметани за сладкарството и готварството. Едноличен собственик на капитала е Георги Гановски.

"Кремио" е основана като "Мегле Ем Джей" и до юли 2006 г. е собственост на германската Meggle и ливанската MJ Pack. След това е преименувана на "Май Дей" и до 2008 г. е притежание на MJ Pack. После отново сменя името и собствеността си и има италианско участие. От декември 2015 се нарича "Кремио" и е с нов собственик - дългогодишният мениджър Георги Гановски, който получи финансиране от фонда Empower на Елвин Гури и компанията "Юнийда индъстрис" на Георги Стоименов (мениджър на най-добрия български тенисист Григор Димитров). През март 2018 финансовите инвеститори излязоха от сделката, като продадоха миноритарния си дял на Гановски. Според доклада за дейността около 60% от продукцията на "Кремио" се изнася в над 40 държави в Европа, Африка и Азия.

През миналата година пловдивската компания "Димитър Маджаров 2" (5) инвестира 500 хил. евро в нова линия за производство на прясно мляко, като 40% от сумата са еврофинансиране. Компанията е създадена през 1991 г. от Димитър и Юлия Маджарови и се развива като семеен бизнес и до днес, когато в управлението й участва и второто поколение Маджарови. Фирмата има две подразделения - за производство на колбаси и месни деликатеси и за млечни продукти. Млекопреработвателното предприятие е в гр. Стамболийски и е с дневен капацитет за преработка до 80 тона. "Суровината за всички пресни млека на "Димитър Маджаров" е 100% българска, използва се само сурово свежо мляко от избрани доставчици. В био прясното мляко пък се влага българско мляко от контролирана биоферма, където животните се хранят на свободна паша поне 9 месеца годишно в екологично чист район. Във всички млечни продукти не се добавят никакви изкуствени протеини, сухи, кондензирани млека, консерванти", коментира за "Капитал" Димитър Маджаров.

Шарена втора петорка

На шесто място е базираната в София "Шрайбер фуудс България". През 2014 френската група Danone прехвърли производствените си мощности в България, Чехия и Португалия на американската компания Schreiber Foods, която сега произвежда основно продукти за Danone. Danone запази марките си и остана на пазара, но се раздели с активите си.

Според годишния доклад за дейността на "Шрайбер фуудс България" загубата за 2021 се дължи на силната конкуренция на пазара на млечни продукти и високия натиск върху продажните цени. Увеличението на приходите с над 24% е резултат от ръст на обема на продажбите с около 11%, промяна на продуктовия микс, както и на инфлацията на цените на основните суровини и материали. Оперативните разходи също скачат (с 22%) поради същите фактори.

"Маклер комерс"(7) - с. Брестовене, Разград, произвежда млечни продукти с марките "Маклер", "Маклер Даная", "Родопско чудо", "Гайда", "Ралер", "Ферия милк", Grillost (сирене за грил, тип халуми), "Булгарисима" (имитиращ продукт). По данни на компанията тя преработва около 300 тона свежо мляко на ден. Собственик на "Маклер комерс" е Иван Петров Йорданов. Според фирмения сайт дружеството започва дейност през 1993 г. като търговец на млечни продукти, а през 2001 купува мандрата в Брестовене, която тогава е с малък капацитет - 10 тона. В местни медии се описват протести на жителите на селото заради замърсяване, като последните статии са от 2018 г. Проверка на асоциация "Активни потребители" през ноември откри наднормено съдържание на вода и наличие на немлечни мазнини в сирене "Маклер Даная", което се продава в "Билла". Търговската верига съобщи, че спира продажбата му, назначи нова проверка в лаборатория и обяви, че след като излязат резултатите, ще прецени бъдещата си работа с компанията.

"Недко Недков - Овчарово" - Добрич (8) е известна с млечните си продукти с марката "Добротица", които продава в търговските вериги и в по-малки обекти, а също и в 47 фирмени магазина в 18 населени места в страната. Обработва 60 хил. дка земя, на която отглежда земеделски култури основно за храна на 6000 животни в собствената кравеферма. Произвежда също месни продукти, както и биогаз. Едноличен собственик е агрономът Недко Митев Недков, който създава бизнеса през 1993 г.

"Ем Джей Дериз"- Карлово, e на 9-о място в класацията. Едноличен собственик на капитала е ливанецът с български паспорт Джозеф Маурис Джабра, познат преди това от вече споменатото предприятие "Май Дей", продадено през 2008 г. Фамилията създава и марката кафе "Нова Бразилия", която продава преди 21 години на "Крафт" (сега "Монделийз").

Втората млечна компания на Джабра е придобита в началото на 2004 г. - ливанската фамилия купува приватизираната от РМД през 1996 г. карловска мандра "Топалица". Фабриката е разположена на 21 хил. кв. метра площ и е с капацитет за преработка на 165 тона мляко дневно.

Доскоро дружеството произвеждаше под марка "Карловско", но миналата година смени бранда с "Мое Твое Наше", под който предлага над 30 продукта и с който влиза във веригите "Лидл" и "Фантастико". През 2021 компанията отчита намаление на продажбите на стандартни сирена с 16% и увеличение на специалните с 10% в обем. Новост са продуктовата линия биосирена, както и два нови нетрадиционни за българския пазар продукта - каймак и лабне (меко сирене) за мазане. През 2021 компанията е изградила фотоволтаична система - част от проект по Програмата за развитие на селските райони. Започнала е и строителство на собствена пречиствателна станция.

В отчета за 2021 се посочва, че "Ем Джей Дериз" отчита 100% ръст на продажбите на вътрешния пазар спрямо 2020. Според ръководството намалението на финансовия резултат е заради увеличените разходи за суровини, материали, енергийни ресурси и персонал. Дружеството твърди, че си е гарантирало средна изкупна цена на млякото за годината чрез дългосрочни договори за изкупуване и постоянни партньори доставчици. Въпреки това останалите суровини и материали, както и разходите за труд оказват сериозен натиск върху покачващата се себестойност.

Фирма "Чех - Йосиф Новосад" (10) понякога попада в новините с обществени поръчки, често спорни - за доставка на храни за затворите, Министерство на отбраната, АЕЦ "Козлодуй" и др. Компанията е с мажоритарен собственик Йосиф Новосад (трето поколение), а негов съдружник е Пламен Стефанов Пенчев. Дружеството произвежда млечните си продукти в дряновското село Соколово от 1999 г., продава под марките "Чех", "Болярче" и др., занимава се и с месо и производството на колбаси. Производственият цикъл е затворен: животновъдство - месодобив - млекодобив - млекопреработка. По данни на фирмата дневният капацитет на мандрата е обработка на над 22 тона сурово мляко.

Средният ешелон

Производителят на млечните продукти с марката "Елена" - фирма "Би Си Си Хандел" - Велико Търново, заема 11-а позиция. Под името "Би Си Си Хандел" са работили две свързани фирми, като бизнесът се прелива във втората през 2018 г. след запори на НАП върху първата. Точно през 2018 г. медиите, цитирайки спецпрокуратурата, съобщават, че един от основните съдружници тогава - Стефан Василев, е арестуван заради укриване на ДДС. Няма данни как е завършил случаят, но днес той не е собственик, а съдружниците са пет физически лица. С марката (тогава произвеждана от дружеството "Млекимпекс") има и друга криминална новина - през 2000 г. е убит директорът Слави Славов. През 2013 г. пък на мандрата бе отнето разрешителното за износ за Русия след ветеринарни инспекции. Предприятието се намира в гр. Елена и е с капацитет за преработка на 150 тона суровина дневно.

В класацията влизат две свързани дружества - "Елит-95" (12) и "Елит-милк 2000" (28) - собственост на братята Никола и Янко Ангелови, развили кравефермата и мандрата като младежи през 1995 г. Съдружниците притежават две млекопреработвателни предприятия - в с. Дълбок извор и в с. Мирово, Пловдивско, както и ферма с 5000 животни в Поповица. Обновяването и модернизирането на фермата е по проект за 3 млн. лева, съфинансиран от Програмата за развитие на селските райони. Фирмата продава млечни продукти с марката "Елит" в цялата страна. "Производственият цикъл е затворен, използваме само суровина от нашето животновъдно стопанство, продаваме сурово мляко и на други фирми в региона", уточниха от дружеството.

"Меггле България" (13) за последен път е сред производителите в тази класация. Дружеството, собственост на германската Meggle, на 1 октомври 2021 затвори фабриката си в Шумен и се преобразува от производствено в изцяло търговско. Според официалното съобщение затварянето на завода е било част от стратегия за регионално преструктуриране на бизнеса на всички пазари в Югоизточна Европа, на които тя оперира, или иначе казано - затваряне на малките и непечеливши предприятия в групата. Това реално бе второто оттегляне на Meggle от производство в България, след като преди 16 години групата се отказа от смесеното дружество в София за различни видове млека, сметани, масло (виж информацията за №4 "Кремио").

В Шумен компанията произвеждаше с марката Meggle основно прясно, кисело мляко и млечно-плодови напитки за бранда на "Лидл България" - Pilos, а освен това работеше и за "Лидл Гърция" и "Лидл Кипър".

Сега през българското дружество минава вносът на продукти с марката Meggle, които се продават в страната. Голяма част от продукцията е по UHT технология с дълъг срок на годност и неин основен клиент са хорека заведенията.

Приходи от над 32.4 млн. лв. за 2021 подреждат "Елви" - Габрово, на 14-о място. Производствената база на компанията - собственост на Илиан Дянков и Веселин Кръстев, е в село Велковци. Фирмата обработва собствена земя, има своя кравеферма и произвежда млечни продукти с марките "Боженци" и "Елви".

През 2011 г. габровската компания води съдебна битка за бранда си. Макар да произвежда кисело мляко "Боженци" от 2005 г., спор с Патентното ведомство забави регистрацията на марката. Дистрибуторът "Герма-95" се опита да я регистрира за себе си и дори за известен период от време предлагаше млечни продукти "Боженци" с идентична визия на произвежданите от габровската фирма. КЗК обаче нареди клонингът да спре и го глоби за имитация на марка, а ВАС през 2014 г. потвърди решението. Глоба имаше и за вече несъществуващата фирма "Чех-99" (свързана с днешната "Чех - Йосиф Новосад"), където се е произвеждало на ишлеме киселото мляко, което на външен вид копира млякото на "Елви".

През 2017 габровската фирма купи и марките за мляко Terter и Bulgarea от тогавашния им собственик - холдинга "Фикосота". Днес съдружниците имат 100% дялово участие в "Булгареа" - дружество, произвеждащо млечни продукти с едноименната марка и с оборот 1.5 млн. лв. за миналата година, и са акционери във фирма "Нарине България", която произвежда ацедофилно мляко "Нарине" (със закваска от млечнокисели ацедофилни бактерии).

Карловската "Полидей-2" (15) - собственост на Николай и Елеонора Велинови, произвежда с търговската марка "Домлян". Семейната фирма е създадена през 1993 г., започва като малка мандра за кашкавал, а днес е средно голямо предприятие. В доклада за дейността се обобщава, че през 2021 печалбата е намаляла заради увеличените разходи за суровини и материали, заплати, осигуровки и амортизации.

В секторната класация влиза още една семейна компания - "Ваком МП" (16), създадена през 1992 от баща и син - Иван и Владимир Начеви. В началото бизнесът е друг, но после фамилията купува бившето предприятие "Сердика" в Шумен. Произвежда основни видове традиционно българско сирене и кашкавал с марката "Пастир". Продукцията е предимно за износ, но се предлага и на вътрешния пазар. Компанията е ексклузивен доставчик на автентични млечни продукти за "Метро". През миналата година "Ваком МП" е вложила евросубсидия от 406 хил. лв. в дълготрайни материални активи.

Пловдивската "Бор Чвор" (17) продава продуктите си под едноименната марка. Едноличен собственик е Димитър Бориславов Минев. Производствената база се намира в село Дълбок извор, в полите на Родопите. Според годишния доклад за дейността компанията бележи спад в продажбите на кисело мляко, сирене и кашкавал и ръст при прясното мляко и "други млечни продукти".

В класацията влиза и "Лактима" - Велико Търново (18) - притежание на "Пропъртис мениджмънт груп" на Паулина Георгиева Христова и Михаела Петрова Христова (в миналото собственост на застреляния през 2018 г. Петър Христов). Дружеството започва дейност в сградата на открития през 1957 г. държавен млекозавод във Велико Търново. Произвежда млечни продукти, включително и биосерия, с марката "Лактима Балкан". По данни на компанията тя е първата в страната, която въвежда индустриалното производство на традиционния български айрян и е лидер в този сегмент.

"Интер ЕС 2000" (19), която е в силистренското село Ситово, е собственост на Муса Алитов Мусов. Предприятието изкупува сурово мляко от ферми, но разполага и със собствена кравеферма. Произвежда продукти с марката "Ситово". Според компанията мандра "Ситово" е от първите и най-големи производители в сектора, който произвежда енергия от биомаса за свои нужди. Компанията е сред малкото млекопреработватели, които притежават и сертификат Halal Food.

Държавното дружество "Ел Би Булгарикум" (20) има две производствени бази - в София и във Видин, център за научноизследователска и развойна дейност, както и лаборатория за изпитване на храни. Компанията извършва лицензионна дейност, произвежда и търгува със закваски, функционални храни и хранителни добавки, млечни продукти с марката LB Bulgaricum. Продава главно в търговските вериги, но и в 11 собствени магазина.

Реално малко под половината приходи на компанията са от продажби на млечни продукти (под 10 млн. лв. през 2021 г.). Останалият оборот е от услуги и най-вероятно идва без разходи от получени лицензионни такси от чужбина, основно от Япония. Така държавният производител де факто не е сред 30-те най-големи производителя, макар с финансовите си показатели да влиза в класацията.

По-малките големи

Третата десетица започва с пловдивската "Филипополис - РК" (21). Тя е основана от Рангел Трендафилов Рангелов и Екатерина Енева Динчева през 1993 г., първо като производител на сокове, после като мандра. Над 65% от продукцията на компанията се продава зад граница - в САЩ, Канада, Германия, Франция, Молдова, Австралия, Кипър, Нидерландия. Освен в Пловдив има мощности и в Разлог и Добрич.

Млекопреработвателното предприятие "Деари фууд България" (22) е разположено в Севлиево. Според Търговския регистър 90% от акциите са собственост на Румяна Русева Велчева (майка на управителя Огнян Ганев), останалите са на Никола Филипов чрез "Инново инвестмънт мениджмънт". Огнян Ганев разказва пред медии, че е започнал бизнеса преди четвърт век с ферма за кози, после с малка мандра, следва наем и придобиване на бившата "Сердика-Севлиево" от закъсал приватизатор, идва стабилизация, продажба и после отново фалит при нов собственик ("Милкиекс"). Така активът пак се връща към Ганев след преговори с банките кредитори. Сред марките на фирмата, която има собствена логистика, са "Терра" (премиум), "За гости", "Белчо и Сивушка", "Манчо и Румка", натурална и растителна сметана Cremle и Cream Alle и др. Основен дял заемат стерилизираните UHT млека, при които по данни на компанията тя е с около 70% пазарен дял в обем, както и натуралната млечна сметана.

"Деари фууд България" произвежда и под чужди брандове, като в този сегмент също е сред най-големите в България. "Произвеждаме за 52 марки за България и чужбина, като нашите продукти достигат до клиенти от 4 континента. Над 80% от продукцията е предназначена за експорт за цяла Европа, Нова Зеландия, Австралия, Ливан и др.", уточни за "Капитал" Никола Филипов, миноритарен собственик и финансов директор.

През 2020 фирмата инвестира 3 млн. лв. в модернизиране на млекопреработващите мощности, а тази година още над 6 млн. лв. в нова производствена сграда, оборудване и енергийна ефективност. Проектите се финансират със собствени средства, с банков кредит и евросубсидия, коментира Филипов.

Млекопреработвателната фирма "Ненко Трифонов фуудс" (23) е собственик на мандра "Ведраре", създадена през 2014 г. Съдружници в компанията са Ненко Ангелов Трифонов (с 50%), Кирил Петров Тодоров, Данаил Михайлов Тачев (от семейството, създало "Дядо Либен"). Тя произвежда млечни продукти с марките "Ведраре" и "Дунавия", като използва сурово мляко от собствена ферма в град Баня. По данни на фирмата пазарният й дял е 2% в стойност. Тази година "Ненко Трифонов фуудс" инвестира 6.6 млн. лева в линия за производство на сирене "Дунавия". Проектът е финансиран със собствени средства и 10-годишен кредит от ОББ. Капацитетът на линията е 2800 килограма сирене "Дунавия" на ден.

"Милки лукс" - Бяла черква, Велико Търново (24), произвежда продукти с марките "Бачо Илия", "Бяла черква", "Евия", "Павликени", "РесторантЪ", "Кокона", "Фея". Собственици на дружеството са Николай Георгиев Георгиев (50%), Илия Иванов Димитров, Ивайло Илиев Димитров. Компанията е създадена през 1996 г., а предприятието е построено три години по-късно. То е специализирано в производството на класически български бели саламурени сирена, както и на бели "сирена" с вложена растителна мазнина в тях, които нарича "деликатеси". По данни на компанията месечният капацитет за производство на деликатеси е 1500 тона, а на класически сирена - около 200 тона.

"Скокът на суровините тази година е драстичен. Няма маржове, работим на загуба", коментира за "Капитал" Ивайло Димитров, съсобственик и мениджър "Продажби". Според мениджмънта липсата на сурово мляко е "основна причина за непокриване на търсенията от страна на пазара". Компанията обяви, че акцентът за 2022 е върху малките вериги магазини и върху намирането на нови източници на доставка на суровина.

"Хранинвест"- с. Кичево, Варна (25), е основано през 2000 г. Сега собственик е Калина Георгиева Жекова, но първоначално е Сергей Здравков Серафимов, който и в момента е управител. Фирмата разполага с две производствени бази - в с. Кичево - за продукти с растителна мазнина, и в с. Генерал Киселово - за млекопреработка. По данни на компанията предприятието в Киселово е с капацитет за преработка на 20 тона мляко на ден. Фирмата продава с марките "Хранинвест", "Киселово", "Дон Чепеларе", "Рупите", "Кошарите", "Фими". През годините КЗК два пъти е глобявала дружеството - за имитация на опаковка и недекларирани забранени съставки в краве масло.

Фирма "Млечни продукти" (26) продава от 1996 г. под марката "Маноле", по името на пловдивското село, където произвежда продукцията си, работи и за Lidl. През 2012 г. дружеството откри своя мандра за сирена и в с. Коньовец - Шумен, а през 2014 г. стъпи на сръбския пазар чрез "Беланова 2014", като купи предприятие. Съдружници в компанията са Георги Димитров Златанов със 73% (познат и като основател на пловдивското предприятие за велосипеди "Лидер 96") и Петър Янков Куршумов. През годините пловдивската мандра е била глобявана за замърсяване на местната река.

Създаденото през 1994 г. "Дестан" (27) е с едноличен собственик Илхан Абтула Шахин. Предприятието е в с. Искра, Силистра. Компанията започва с производство на сирена, а по-късно прибавя и кашкавал. Занимава се и със земеделие - обработва 10 000 дка земеделска земя - собствена и под аренда. Работи с над 80 български ферми за доставка на сурово мляко. Произвежда и хлебни изделия. "Преработваме 30 - 40 тона среднодневно, а капацитетът е 60 тона. Не внасяме сурово мляко, ползваме само българска фермерска суровина. 70% от продуктите ни са за магазинната мрежа, 30% - за хорека канала. Трябва да се има предвид, че е практика в хорека канала да се използват имитиращи продукти. Те не са непременно с растителни мазнини, но някои от тях са с повишено водно съдържание например, от 100% сухо мляко и др. изобретения", коментира за "Капитал" Николай Николов, регионален мениджър.

"Зоров-91 - Димитър Зоров" (29) - Враца, е създадена през 1993 г. и произвежда с марката "Пършевица". Компанията е затворила целия цикъл на производство - от фуражите до производството на готовите млечни продукти, а също и на агнешко, ярешко, телешко и говеждо месо. Фирмата използва торовите отпадъци от животновъдството, за да произвежда биогаз, електричество и биотор. Има собствена дистрибуторска мрежа.

Класацията завършва създадената през 2008 г. мандра "Минчеви", която се намира в с. Кортен, Нова Загора. Едноличен собственик е Максим Драгиев Минчев. Произвежда млечни продукти под марката "Кортен".

Все още няма коментари
Нов коментар