В Mars, Inc. се стремим да предлагаме по-голяма стойност на потребителите
Предраг Милинчич, директор на Mars за България


Съдържание от Mars

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеУстойчивият бизнес е в основата на дейността на компанията Mars,Inc. Какви са вашите планове за поддържане на здравето на планетата и обществото, в което живеем?
Преди пет години Mars, Inc. стартира план "Устойчивост за едно поколение", специално фокусиран върху следните области: здрава планета, която има за цел да намали общите емисии на вредни газове, потреблението на енергия и въздействието върху околната среда; просперитет на хората, където фокусът е върху зачитането на човешките права, подкрепата на жените и подобряването на условията на живот на всички хора, както и на сътрудниците във веригата за доставки; благосъстояние (Welfare Care), което има за цел да подобри качеството на хранене и здравето на хората и животните, така че те да водят по-щастлив и по-здравословен живот. Тъй като компанията Mars, Inc. присъства в 80 държави сприблизително 140 хил. служители и има по-голям въглероден отпечатък в някои страни, използването на възобновяеми енергийни източници и опазването на водата и почвата по цялата верига на доставки е жизненоважно за намаляване на общото въздействие върху околната среда по света.
Ангажиментът към тази мисия не е изненадващ, предвид, че Mars, Inc. е семейна компания с повече от стогодишна история. От самото начало ние вярваме, че бизнесът може да процъфтява и да оцелее за поколения напред само ако хората, с които правим бизнес - от фермерите, които произвеждат нашите суровини, до сътрудниците, клиентите и потребителите - също процъфтяват; и никой от нас не може да успее, ако планетата, на която живеем, не е здрава.
Компаниите, които инвестират в устойчивост, освен потребителите привличат и бизнес партньори и служители, особено млади талантливи хора, за които е важно да намерят работа в такива компании. Ето защо е ясно, че опазването на природата, алтернативните енергийни източници, намаляването на емисиите на вредни газове, кръговата икономика и устойчивото потребление са целите, към които трябва да се стремят съвременните компании.
Вие сте ангажирани с постигането на нулеви емисии на вредни газове, създавайки по-приобщаващ и равен свят. Какво планирате в бъдеще в тази област?
Водени от целите на ООН за устойчиво развитие, ние продължаваме да изпълняваме нашите отговорности, както и задължението да участваме в преодоляването на глобалните екологични проблеми. Ангажирахме се да постигнем нулеви емисии на парникови газове в нашата верига на стойността до 2050 г., което е в съответствие с най-амбициозната цел на Парижкото споразумение - да ограничи повишаването на глобалната температура до 1.5°C. Този план се основава на нашата предварително обявена амбиция да намалим емисиите в нашата верига с 67% до 2050 г. и потвърждава нашата краткосрочна цел за редуциране на емисиите с 27% до 2025 г.
Целите, които дефинирахме, бяха създадени с фокус върху максималното намаляване на емисиите, включително косвени емисии (например бизнес пътувания, емисии от клиенти, използване на продукти), предотвратяване на обезлесяването по цялата верига за доставки, както и мотивиране на сътрудниците да си поставят значими цели за изменението на климата.
Също така се фокусирахме върху отговорното управление на водата в световен мащаб и си поставихме цели, насочени към намаляване на неустойчивото потребление на вода с 50% до 2025 г. и премахване на използването на вода над устойчивите нива в нашите вериги на стойността.
Освен това като компания, която е част от индустрията за бързооборотни стоки, ние подходихме с особено внимание към проблема с отпадъците от опаковки. Смятаме, че това е предизвикателство, което застрашава околната среда и изисква нови методи за решаването му. Вярвайки, че няма устойчив продукт без устойчива опаковка, ние се стремим да допринесем за кръговата икономика, при която опаковъчният материал не се превръща в отпадък, а се рециклира, използва се повторно или се компостира. За да постигнем нашата цел, ние се обърнахме към науката и преработихме повече от 12 хил. вида опаковки, което е повече от половината от нашето разнообразно портфолио, за да допринесем за повишаване на рециклирането на пазарите, на които оперираме.
През 2022 г. въведохме различни новости - продажби на едро, както и възможността клиентите да използват опаковки за многократна употреба или контейнери за еднократна употреба за последващо зареждане. По този начин направихме възможно спестяването на 480 тона пластмаса годишно, което е в съответствие с общата ни цел - да намалим употребата на нова пластмаса с 25% до 2025 г.
В допълнение към вътрешната работа по редизайн на опаковки в сътрудничество с правителства, неправителствени организации, доставчици и производители на опаковки ние работим за стимулиране на реална промяна чрез инвестиции в нови технологии за рециклиране.
Що се отнася до приобщаването и равенството, което е последната част от вашия въпрос, бих започнал с това, че ние в Mars, Inc. вярваме, че първата стъпка към приобщаващо общество е нефилтриран поглед в огледалото. Въпреки че приобщаването и равенството са нашите бизнес приоритети от много години, знаем, че можем да направим повече. Разговаряхме с нашите 140 хил. сътрудници в Mars,Inc., разгледахме по-общата картина, прегледахме политиките и процедурите и нашата I&D стратегия и дефинирахме ключови цели, които ще ни помогнат да постигнем амбициите си да създадем приобщаващо общество.
Ще посоча няколко примера. На първо място, ние се стремим да постигнем баланс между половете в 100% от нашите ръководни екипи. Само в региона UBBAI, към който принадлежи България, както и 14 други пазара жените са повече от 46% от служителите, докато 50% от ръководните ни екипи са жени. За да изпълним нашата мисия, ние осигуряваме еднакво заплащане за приблизително 140 хил. служители и обезщетения за подкрепа на семействата. Освен това, ние се стремим да постигнем процент от най-малко 80% (препоръчан от проучването на Mars Associate) от служителите да са съгласни с твърдението: "Моята компания цени различни мнения и идеи."
По какъв начин пандемията, ситуацията в Украйна и кризата заедно с инфлацията повлияха на дейността на вашата компания?Как се справихте и адаптирахте?
Цялата световна икономика е във фаза на бурни промени, така че ние в Mars, Inc. не сме изключение. Европейската комисия наскоро обяви, че 19 държави, които използват евровалутата, ще изпаднат в рецесия през зимата, тъй като инфлацията продължава по-дълго от очакваното, а високите цени на горивата и разходите за отопление намаляват покупателната способност на потребителите. Това не вдъхва много оптимизъм. Прогнозата за растеж за цялата 2023 г. както за ЕС, така и за еврозоната беше намалена до 0.3% от 1.4%, очаквани в предишната прогноза от юли.
Що се отнася до инфлацията, ние сме изправени пред многократно по-голямо въздействие на инфлацията в сравнение с това, което очаквахме, когато правихме планове за 2022 г. По отношение на стоките сме изправени пред проблем с глобалната верига на доставки, и по-точно логистиката на транспортирането на продукта. Поради това е по-трудно и скъпо да получим достъп до определени материали, както и да разпространим нашите продукти до планираните места.
Войната в Украйна създава неизбежни последици, особено след като Украйна е известна като "житницата на света". От друга страна, Русия, която е под санкции, е основен износител на суровини и стоки. Сега много централни банки по света повишават лихвените проценти - обикновено използвани за забавяне на развитите икономики - в опит да ограничат инфлацията.
В Mars, Inc. това оказа най-голямо негативно влияние върху бизнеса в категорията на храните за домашни любимци поради предизвикателствата в управлението на веригата за доставки и цените на съставките, особено при протеиновите продукти. Mars Wrigley (част от Mars, Inc.) също се наложи да се справя с увеличение на разходите в области като опаковки, мазнини, масла и млечни продукти, а цените на какаото, една от най-важните суровини в сладкарската индустрия, се повишиха значително.
Въпреки че макроикономическите условия продължават да се променят, за съжаление не към по-добро, за нас в Mars, Inc. е изключително важно дори в тези предизвикателни времена да останем верни на нашите принципи: качество, отговорност, взаимодействие, ефективност и свобода, защото, разчитайки на тях, ние предоставяме истинска стойност на нашите потребители. Важно е да се подчертае, че това също означава предприемане на стъпки за поддържане на нашата финансова свобода.
И накрая, разбира се, ясно е, че разликата, която възниква поради всички тези фактори, не се компенсира изцяло от цените. Ние се опитваме да прилагаме всякакви други варианти за спестяване, които не влияят върху качеството на продукта и удовлетворението на нашите клиенти. Освен това, като използваме подход, базиран на сценарии, ние оставаме гъвкави по отношение на нашите инвестиции и разходи.
Разкажете ни за най-важните планове, очаквания и дейности, които планирате да реализирате през 2023 г. в нашия регион.
В сектора за сладкарски изделия ще продължим да работим за нашата мисия, която е да създаваме по-добри моменти, на които да се наслаждаваме. Ние сме може би най-разпознаваемите в този сегмент и това е категорията, в която можем да бъдем най-креативни, когато става дума за иновации в продуктите, но също така и в опаковките и комуникацията. Искаме да предложим на потребителите по-голяма стойност, повече удоволствие, уникална текстура чрез нашите продукти и да бъдем част от тяхното ежедневие и специални поводи.
В сегмента с продукти за грижа за домашни любимци ние продължаваме мисията си да създаваме по-добър свят за домашните любимци, като се грижим за тяхната здравословна и балансирана диета и орално здраве и като насърчаваме хората и общността по темата за отговорното отглеждане и осиновяване.
И в трите области на нашия план "Устойчиво развитие на едно поколение" предстоят още много цели за постигане. Във всяка от изброените сфери сме си поставили точни цели и времеви рамки, така че в предстоящия период основният акцент ще бъде върху тяхното реализиране. Планът за устойчивост също е пътеводна звезда в трансформацията на начина, по който правим бизнес - от начина, по който набавяме суровини, до начина, по който транспортираме съставки и продукти, до усилията ни да гарантираме, че всички хора в нашата компания и общностите, в които работим, са равноправни членове на обществото.
Кой продукт на Mars, Inc. е най-продаваният в световен мащаб, какво казва вашата статистика? Имате ли данни как варира популярността на определени продукти в зависимост от пазара? Kой продукт е най-популярен или най-продаван в Америка, в Европа, в Азия и кой в нашия регион?
В световен мащаб най-популярният ни продукт в шоколадовия сегмент е M&M'S, докато в региона на Балканите най-популярният шоколад от портфолиото на Mars, Inc. определено е Snickers.
Когато говорим за популярност, трябва да имаме предвид, че някои от емблематичните продукти на Mars, Inc. като M&M'S, SNICKERS, TWIX, ORBIT, FIVE и SKITTLES могат да бъдат намерени в повече от 180 страни по света, но да не забравяме и домашните любимци - нашето портфолио включва и над 50 марки, предназначени за домашни любимци. На Балканите със сигурност най-известни са PEDIGREE, WHISKAS, CESAR, SHEBA и ROYAL CANIN.