Как производителят на каменна вата "Рок 7" постигна 2550% ръст на приходите

Компанията "Рок 7" произвежда каменна вата, в експлоатация е вече над година и е най-динамичната компания за 2021 г.

"Рок 7" бе купена в края на 2021 г. от "Фибран България" и част от процеса е тя да се слее с организацията
"Рок 7" бе купена в края на 2021 г. от "Фибран България" и част от процеса е тя да се слее с организацията
"Рок 7" бе купена в края на 2021 г. от "Фибран България" и част от процеса е тя да се слее с организацията    ©  Фибран България
"Рок 7" бе купена в края на 2021 г. от "Фибран България" и част от процеса е тя да се слее с организацията    ©  Фибран България
Темата накратко
  • Бързият растеж се дължи на правилния усет за дефицит в пазарната ниша, което бързо води и до смяна в собствеността й.
  • Очакванията на новия й собственик "Фибран България" са приходите да нарастват и през 2022 г.
  • Основната заплаха за дейността засега се очертава евтиният внос от Турция.

#Победител в "Гепард"

Визитка:

Име: "Рок 7"

Създадена: 2018 г.

Сектор: Строителни материали

Акционер: "Фибран България"

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Бързият растеж се дължи на правилния усет за дефицит в пазарната ниша, което бързо води и до смяна в собствеността й.
  • Очакванията на новия й собственик "Фибран България" са приходите да нарастват и през 2022 г.
  • Основната заплаха за дейността засега се очертава евтиният внос от Турция.

#Победител в "Гепард"

Визитка:

Име: "Рок 7"

Създадена: 2018 г.

Сектор: Строителни материали

Акционер: "Фибран България"

Лидерът в тазгодишната класация на "Гепард" е производителят на каменна вата от Търговище "Рок 7". Създадена през 2018 г., компанията официално пуска своите поточни линии на строителния материал към края на март и началото на април 2021 г. Резултатите показват растеж на приходите 26 пъти, което е още по-впечатляващо и поради факта, че те са постигнати от нова компания, която до този момент не е имала изградени търговски мрежи за пласиране на продуктите си. Това, освен че показва потенциала на завода от Търговище, се отразява и в отчета му - само за 9 месеца експлоатация персоналът нараства до 58 заети от един и постига приходи 6.7 млн. лв.

Всичко това привлича вниманието на "Фибран България", част от международната "Фибран труп", базирана в Гърция, с производство в седем европейски страни и търговски дейности в 63, които решават да купят "Рок 7" от оригиналния инвеститор - местната строителна компания "Радита".

Зараждане по нужда

Основаването на "Рок 7" не идва единствено от идея за създаването на нещо от нулата, а от породената нужда за суровини. Райчо Илиев, собственикът и управител на "Радита", забелязва недостиг на каменна вата за собствените си обекти, но и липса в нишата на пазара, заради което и започва да изгражда предприятието в Търговище. Начинанието отнема около 3 години - от момента на регистрация на дружеството до отварянето на врати през 2021 г. Засега със съществуващите инсталации "Рок 7" има капацитет на производство 10 хил. тона каменна вата годишно.

Първите стъпки след като компанията е поета от новия мениджмънт на "Фибран България", е да поддържат този капацитет и нивата на производство с минимални допълнителни инвестиции в производството за подобряване на процесите и логистиката. Планира се в следващите 5-6 години производственият капацитет да се удвои до 20 хил. тона с постепенни инвестиции в размер на 10 млн. евро, което ще включва или разширяване на първата производствена линия, или добавяне на втора, проект, който все още е на ниво план.

"Преди да закупим предприятието, направихме детайлни технически проверки, за да сме убедени в неговите възможности и дали те отговарят на обявеното. Констатирахме, че произвежданите продукти са с високо качество, а продуктовата гама надхвърля очакванията ни. Инвестицията изглеждаше обещаваща и логичната стъпка за нас беше да я направим", коментира Борис Радулов, новият управител на "Рок 7" след придобиването й от "Фибран България".

Всички работещи в компанията са от местния регион, където управителят на компанията уверява и че поради присъствието на други големи производители в близост няма трудности на пазара за работна ръка.

Предизвикателен пазар

Процесът на изготвянето на каменната вата започва, когато скалният материал се вкара в поточната линия, където се топи с пещ, захранвана от кокс, и от там излиза под формата на лава. Следва обработка на това състояние, където материалът се раздухва, впоследствие се охлажда и втвърдява, след което се реже и пакетира от роботи.

Най-голямото перо в момента в дейността на производство изглежда да е енергийният микс, нужен за нейното опериране, състоящ се от големи количества електричество, природен газ и кокс. Според управителя на "Рок 7" този изключително енергоемък процес няма реалистична алтернатива, която да позволи спадането на разходите на този етап.

Именно поради тези цени на производство в момента едни от най-големите конкуренти са производителите от Турция. По данни от Радулов само за първите 6 месеца на 2022 г. те са внесли внушителните 7 хил. тона каменна вата на пазара в България.

"Заради състоянието на турската икономика и стойността на лирата има засилен внос на продукти с цени до 20% по-ниски от средната пазарна стойност на каменната вата в България според нашите данни до месец юни. Това е и причина да прогнозираме, че никой от производителите в Европейския съюз няма да успее да се пребори за първото място през тази година", коментира Радулов.

Растеж, растеж и пак растеж

Въпреки засиления внос от страна на нашата южна съседка управителят на "Рок 7" не смята, че това ще окаже влияние върху развитието на компанията. От базата в Търговище вече работят за задоволяването на поръчките, които са получили, а основни техни клиенти според Радулов са всички големи дистрибутори и строители в страната.

Пазарът, на който компанията от Търговище пласира своите стоки, е предимно България с износ и за Румъния, а едно от предимствата, което "Фибран България" предлага за развитието на компанията, е достъпността до вече изградени мрежи на доставки и клиенти от над 20 години опит в региона.

Логистиката за това се осъществява чрез наемен транспорт от няколко различни компании, с които работят "Фибран България", а вече и "Рок 7". От и за заводите в Русе, Гърция и Търговище по данни на ръководството средно дневно се придвижват около 40 камиона. Въпреки това управителят споделя, че в момента има затруднения с намирането на логистичен транспорт, но уверява, че това е трудност не само за този сектор, а навсякъде.

"Заводът ни в Русе работи от 2005 г. и снабдява с продукти и двата водещи пазара. След придобиването на завода за каменна вата в Търговище той бележи постоянни ръстове. Основната цел на екипа на "Фибран България" е да продължим развитието и на двата действащи завода. Очакваме интересни и сложни времена, но оставаме оптимисти. Ситуацията след 2008 г. беше сложна, но въпреки трудностите "Фибран" задържа лидерската си позиция и се утвърди като основен производител на топлоизолационни продукти в Европа", коментира Радулов.

Една от следващите стъпки в развитието на "Рок 7" е и сливането й като част от "Фибран България". Причината за това управителят обяснява с оптимизацията й за ребрандиране на продуктовата гама, така че да пасва на вече установените продукти на гръцката компания.