Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Темата накратко
Хърватската Pet Network International, която работи на пет балкански пазара, купи българската най-голяма верига зоомагазини "Д-р Стефанов".
Бизнесът ще продължи да носи досегашното си име, като предстои отваряне на 10 нови обекта през 2023 г.
С 45 магазина след година веригата се цели в 30% пазарен дял, а до 5 години - в удвояване на обектите.
Българският лидер в сектора за животински продукти зоомагазини "Д-р Стефанов" стана част от хърватската група Pet Network International, която досега в България оперираше през марката Maxi Pet. Сделката е за 100% от дяловете в дружеството "Зоо Груп Стефанов", цената не е обявена, преговорите са започнали пролетта и са завършили в края на миналата година. Трима от общо четиримата досегашни съдружници в българската верига влизат с малък миноритарен дял в хърватската компания майка, а CEO на бизнеса остава Марио Иванов. Досегашните магазини на PNI предстои да бъдат ребрандирани от Maxi Pet на зоомагазини "Нечовешки магазини Д-р Стефанов". С това обектите на бизнеса в страната стават 35.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
Хърватската Pet Network International, която работи на пет балкански пазара, купи българската най-голяма верига зоомагазини "Д-р Стефанов".
Бизнесът ще продължи да носи досегашното си име, като предстои отваряне на 10 нови обекта през 2023 г.
С 45 магазина след година веригата се цели в 30% пазарен дял, а до 5 години - в удвояване на обектите.
Българският лидер в сектора за животински продукти зоомагазини "Д-р Стефанов" стана част от хърватската група Pet Network International, която досега в България оперираше през марката Maxi Pet. Сделката е за 100% от дяловете в дружеството "Зоо Груп Стефанов", цената не е обявена, преговорите са започнали пролетта и са завършили в края на миналата година. Трима от общо четиримата досегашни съдружници в българската верига влизат с малък миноритарен дял в хърватската компания майка, а CEO на бизнеса остава Марио Иванов. Досегашните магазини на PNI предстои да бъдат ребрандирани от Maxi Pet на зоомагазини "Нечовешки магазини Д-р Стефанов". С това обектите на бизнеса в страната стават 35.
Pet Network International (PNI) е хърватско дружество с над 200 търговски обекта и присъствие в Словения, Румъния и Сърбия, основано през 2018 г. През лятото на 2021 г. американската Rohatyn Group (TRG) продава компанията на фонда Alvarez and Marsal Capital Europe в сделка на стойност от 260 млн. евро. В България PNI навлиза през 2020 г. под името Maxi Pet, но оттогава българското регистрирано дружество "Пет Нетуърк БГ" работи на загуба. Справка на финансовите отчети в Търговския регистър показва, че фирмата губи 643 хил. лева през 2020 г. и 1.5 млн. лева през 2021 г.
Към датата на сливането с "Нечовешките магазини" Maxi Pet има 5 обекта на територията на страната. С придобиването PNI цели да стане пазарен лидер в България, какъвто е в останалите 4 пазара, разказва Тимо Терво, CEO на групата, в разговор с "Капитал".
"Търсим лидерска позиция във всеки пазар, в който навлизаме, като понякога това става чрез сливане с местния най-голям играч или органичен растеж на наш собствен бранд", разказва той. В Хърватия и Сърбия групата успява да постигне органичен растеж. В Словения, където групата има около 90% пазарен дял, оперира през марката Mr. Pet, а в Румъния комбинира своята марка с придобиването на местния лидер Animax.
През май 2022 г., две години след отварянето на първия магазин на Maxi Pet в София, групата взема решение да потърси местния пазарен лидер в сегмента и да го купи. "В случая най-бързият начин да постигнем лидерство беше да поемем марката "Д-р Стефанов", защото Maxi Pet не растеше", казва Терво.
За сделката "Зоо Груп Стефанов" използват помощта на екипа на E&Y
Фотограф
:
Цветелина Белутова
Брой до 100
Общият пазарен дял на двете вериги след сливането е около 24% от сектора за животински продукти. Точни изчисления на пазарен дял в България обаче, обяснява Марио Иванов, са почти невъзможни. "Това се дължи на продажбите в сивия сектор. Има множество малки играчи, които не плащат данъци, и е трудно да се направи актуална сметка на търсенето и продажбите в страната", добавя той. През есента той оцени пазара в специализираните магазини (извън веригите хипермаркети) на около 120 млн. лв.
"Зоо Груп Стефанов" правят изследване на пазара, като следят продажбите на главните вносители на продукти, и определя своя дял спрямо процента продажби, които минават през обектите на зоомагазините им. В рамките на следващите 12 месеца целта е да се достигне 30-процентов пазарен дял на веригата, казва Иванов.
До края на 2023 г. се планира и откриването на 10 нови и 5 ребрандирани бивши Maxi Pet магазина, с което общият брой обекти на "Д-р Стефанов" ще бъде 45. В момента "Д-р Стефанов" присъства в София, Варна, Пловдив, Шумен, Перник, Елин Пелин, Бургас, Стара Загора и Русе. Отварянето на нови обекти предстои в София, Бургас и Варна. А в следващите 3 до 5 години, казва Терво, очакват да достигнат 100 търговски обекта в страната.
Основен фокус на веригата продължава да бъде столицата, където и досега има най-много обекти на "Д-р Стефанов". "Разглеждайки целия пазар, София е нашата основна дестинация поради растящите тенденции за хуманизирането на домашни любимци. Собствениците на животни там са по-склонни да ги обличат, да купуват премиум продукти и да се възползват от допълнителни услуги", казва Терво.
Повече избор и по-изгодни цени
А освен нови магазини след придобиването на бизнеса "Д-р Стефанов" ще предлага и по-богат набор от услуги, включително дневна грижа за кучета, грууминг салони, срещи за кучета и други, разказва Терво, който през декември присъства на откриването на първия МЕГАзин на "Д-р Стефанов" в търговски комплекс "Фантастико" на бул. "Симеоновско шосе" в София.
Най-новият и голям обект на веригата се намира в търговски комплекс "Фантастико" на бул. "Симеоновско шосе" 87А
Фотограф
:
Надежда Чипева
Цели 25% от бизнеса на "Нечовешките магазини" са обекти под наем във "Фантастико", като столичната търговска верига работи ексклузивно с техните магазини за продукти за домашни любимци. Освен с "Фантастико" отскоро има партньорство и с "Технополис" и "Практикер" и обекти в техни ритейл паркове в страната.
Вследствие на сливането продуктите в магазините на "Д-р Стефанов" ще бъдат повече и на по-ниски цени, разказва Иванов за сделката. "До момента купувахме много от стоката от вносители, което оскъпява продуктите. С присъединяването ни към групата ще се възползваме от директни връзки с доставчиците, което ще понижи цените за крайния потребител, ще предложи по-богат избор, а за нас ще вдигне маржа на печалба", добавя той.
Ръст въпреки икономическите показатели
Прогнозата за 2023 г., казва Терво, е за двуцифрен ръст на бизнеса. "Не очакваме приходите да бъдат засегнати. Повече хора ще сменят класа на продукти, които досега са купували на по-нисък такъв - от премиум артикули ще преминат на стандартен клас", допълва той, без да дава точна прогноза за годишните финансови резултати.
Марио Иванов, CEO на "Д-р Стефанов", и Тимо Терво, CEO на Pet Network International
Фотограф
:
Надежда Чипева
Но потенциал за ръст определено има. "България все още е много назад в пазара за домашни любимци, но в София и по-големите градове се наблюдава раздвижване", казва Марио Иванов. "В следващите няколко години очакваме пазарът да избухне навсякъде, дори и в по-малките градове", завършва той.
Q&A
Тимо Терво, главен изпълнителен директор на Pet Network International
Кой е най-големият ви пазар засега?
Определено Румъния. По отношение на приходите към днешна дата води тя, втора е Хърватия, следва Словения, България е на четвърто място, и най-малък е пазарът в Сърбия. Очакваме обаче това да се промени и България да стане втора по приходи след Румъния в следващите 3 до 5 години.
Планирате ли експанзия в други пазари?
Нямаме текущи планове за разширяване в други страни, поне не и в близката година. Гледаме и други пазари, но в следващите две години планираме най-вече сериозно вливане на инвестиции в българския.
Какви са средносрочните цели на PNI?
Лидерство на всеки пазар, като местните бизнеси имат съответните изпълнителни директори, които се грижат за тях, както в случая тук е Марио Иванов. Подкрепени сме от частен капитал. Обикновено един екзит се случва след около 5 години, когато бизнесът е достатъчно зрял. А при такъв вероятно ще бъдем придобити от някой голям играч в индустрията или от друг играч с частен капитал.
!402
Можете да следвате нашите автори или важните за вас теми, само ако сте регистриран потребител.
Влезте в профила си или създайте нов.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата
политика за бисквитките
и
декларацията за поверителност.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.