Ще продължим да бъдем надежден, сериозен и предпочитан партньор

Константин Бонев - директор "Бизнес развитие" на търговска верига ЗОРА

Константин Бонев - директор "Бизнес развитие" на търговска верига ЗОРА
Константин Бонев - директор "Бизнес развитие" на търговска верига ЗОРА
Константин Бонев - директор "Бизнес развитие" на търговска верига ЗОРА
Константин Бонев - директор "Бизнес развитие" на търговска верига ЗОРА
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Г-н Бонев, след три поредни трудни за бизнеса години - заради коронавирусната пандемия, войната в Украйна и инфлационната криза, с какви планове и цели започвате 2023 г.? Кои са приоритетите ви през нея, отчитайки и 30-годишното ви присъствие на българския пазар?

- Завършваме още една успешна година за фирма ЗОРА. Успяхме да преминем през предизвикателствата на пазара и да постигнем планираните резултати и цели. Основните приоритети за 2023 г. са запазване на устойчивото развитие на компанията чрез откриване на нови обекти и разширяване на предлагания асортимент от стоки и услуги, за да се задоволят високите очаквания на нашите клиенти. Ще продължим да работим в посока да сме предвидим, сериозен и предпочитан партньор.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Г-н Бонев, след три поредни трудни за бизнеса години - заради коронавирусната пандемия, войната в Украйна и инфлационната криза, с какви планове и цели започвате 2023 г.? Кои са приоритетите ви през нея, отчитайки и 30-годишното ви присъствие на българския пазар?

- Завършваме още една успешна година за фирма ЗОРА. Успяхме да преминем през предизвикателствата на пазара и да постигнем планираните резултати и цели. Основните приоритети за 2023 г. са запазване на устойчивото развитие на компанията чрез откриване на нови обекти и разширяване на предлагания асортимент от стоки и услуги, за да се задоволят високите очаквания на нашите клиенти. Ще продължим да работим в посока да сме предвидим, сериозен и предпочитан партньор.

Какви бяха основните предизвикателства и трудности за компанията, с които успяхте да се преборите и оставяте зад гърба си с изминалата 2022 г.? Кои от възникналите проблеми обаче ще имат по-дългосрочен ефект за дейността ви и какъв е вашият отговор за тях?

- Изминалата година беше пълна със събития в глобален аспект. В момента не е преувеличено да кажем, че се води глобална икономическа война между суперсилите на света. Светът излиза от ковид пандемията, която беше прецедент. Пандемията доведе до значителни затруднения във веригата за доставки и многократно поскъпване на морския транспорт. Войната в Украйна и покачването на лихвите в САЩ доведоха до срив на еврото и всеобхватно силен долар. Това наложи почти да прекратим доставките на стоки от Китай през годината и да се ориентираме към доставчици от Европа и Турция. За радост цените за доставки на контейнери от Китай се нормализираха през последното тримесечие, като достигнаха предковидни котировки. Допълнително Пекин анонсира, че прекратява политиката за нула ковид, което ще облекчи веригата за доставки. Смятаме, че през 2023 г. ще можем да предложим на нашите клиенти отново много интересни стоки на изключително конкурентни цени.

Годината изтече и можем да се похвалим с рекордни продажби по време на ноемврийските намаления. Високите обороти натовариха всички системи на компанията до краен предел. Това ни показа някои слаби места в ИТ инфраструктурата, софтуерното осигуряване и логистичните системи на компанията. Предприеха се сериозни мерки за отстраняване на възникналите проблеми и за осигуряване на безпроблемно протичане на бъдещи акции от подобен мащаб.

В момента растящата инфлация, повишаването на цените на енергийните ресурси водят до свиване на приходите и увеличаване на разходите на компаниите. Какви са вашите мерки, с които можете да намалите въздействието на тези негативни тенденции?

- Високите нива на инфлация през цялата година и повишаването на разходите изискват ежедневно внимание и контрол. С най-голямо отражение върху ритейл бизнеса бяха повишението на електроенергията, разходите за транспорт и за работни заплати. Компанията още миналата година предприе система от мерки за ограничаване на въздействието на развиващите се негативни тенденции. Основите на тези мерки са в две направления: осигуряване на необходимите приходи и увеличаване на броя продажби, като стремежът е те да нарастват с по-големи темпове от ръста на разходите и съответно да са над инфлационните проценти. Второто направление беше оптимизация на разходите с фокус върху цената на всяка единица продукция и нейната добавена стойност. Това засили вниманието ни към по-висока енергийна ефективност и изграждането на фотоволтаици, където е възможно.

Как в тази ситуация се развива един от най-големите ви проекти - изграждането на нов логистичен парк? Какво ще представлява той и ще успеете ли да го въведете в експлоатация до края на март, както обявихте първоначално?

- Новият логистичен парк в Божурище се изгражда според плана и очакваме да бъде готов в края на март, като това е само първият етап, който се състои от административна част и складови площи с РЗП 23 200 кв.м. Цялото строителство е съобразено и отговаря на най-новите изисквания за енергийна ефективност и независимост, включително с изграждане на собствена фотоволтаична централа. Предвидени са електрически зарядни устройства за леки и товарни автомобили. Складовете са разделени на четири халета, като две ще са на блоково стифиране, а другите две ще са с високо стелажно складиране до 11 метра, оборудвани с машини и съоръжения от най-ново поколение за обработка и съхранение на товари. Очакваният капацитет ще може да осигури на фирмата двойно разрастване на текущата гама артикули. На по-късен етап ще започнем и втори етап от логистичната база, който включва изграждането на още един огледален склад пак с РЗП 23 200 кв.м.

Като контраст - в момента разполагаме с три складови бази на територията на София. С пускането на новата база ще обединим всичките ни складове на едно място и ще увеличим техния капацитет и ефективност. Ще съкратим времето за товаренето на транспортни единици към и от складовата база, както и ще намалим сериозно транспортните разходи.

В каква степен на готовност е и новият търговски обект в град Дупница, който също бе предвиден в плановете ви за разширяване на мрежата от магазини?

- Стратегически забавихме проекта близо година. Инвестиционните планове на ЗОРА предвиждат изграждането на обекта да започне през първите месеци на тази година с размер на инвестицията над 2 млн. лева. Очакваме да зарадваме жителите на Дупница с нов магазин през лятото на 2023 г.

Може би една от най-съществените промени на пазара, предизвикани от пандемичната криза, е значителното увеличаване на онлайн продажбите. Вашата верига засили достъпа до клиентите си чрез модерен онлайн магазин. Успешен ли се оказа този ход? Какви резултати отчитате от него?

- Периодът на пандемия даде значителен тласък на електронната търговия в България. Въпреки това делът на електронната търговия спрямо общите продажби е много по-нисък от средните нива за Европа. Смятаме, че ръстовете в продажбите в бъдеще ще са основно от електронния ни магазин. Очакванията бяха, че през 2022 г., след отпадането на всички рестрикции, клиентите ще се завърнат във физическите магазини и делът на електронната търговия ще намалее, но това не се случи. Горди сме, че в ЗОРА ръстът в продажбите на електронния ни магазин е два пъти по-голям от ръстовете на физическите магазини. Правим непрекъснати инвестиции в тази посока. Разработваме постоянно платформата, добавяме интеграции с финансови компании за плащания и кредитиране, интеграции с фирми за доставка и различни маркетинг инструменти. Посоката ни тази година в онлайн пространството ще бъде към по-голяма степен на автоматизация както на самата обработка на поръчките, така и на предложенията, които клиентите получават. През септември 2022 г. пуснахме система, която сегментира клиентите по различни метрики. Това ни позволява да правим по-прецизно таргетиране към клиентите и да насочваме промоции за точно това, което ги интересува.

Промениха ли се и как през последните години потребителският интерес и търсене на домашни уреди? Готови ли сте да отговорите на новите изисквания на потребителите, специално в областта на предлагането на енергоефективна и енергоспестяваща техника?

- През изминалата година Европейския съюз наложи промяна в енергийните стикери на много потребителски електроуреди. Накратко - от означение А, А+, А++, А+++ се премина към означение с латински букви G, F, E, D, C, B, A. Текущата маркировка дава възможност за реално сравнение между различните продукти, защото максималните нива на старите означения бяха постигнати технологично много бързо от производителите. Процесът на смяна на маркировките на различните групи електроуреди продължава и в 2023 г. Интересът към по-енергоефективни уреди от страна на потребителите е очевиден.

Какво означават енергийната ефективност, чистата енергия и "зеленият" преход за търговската верига ЗОРА? Какви нови решения във вашия бизнес ще ускорят постигането на тези цели?

- Това, което се случи 2022 г. година в Европа, бързо напомни на бизнеса за необходимостта от енергийна ефективност и независимост. Разходите за електроенергия и горива нараснаха, което даде значителен ефект върху нетната печалба на фирмата. Това ни стимулира да забързаме темпа на инвестиции във фотоволтаици, като имаме намерение да инсталираме соларни панели на всички собствени обекти, които позволяват бърза възвращаемост на инвестицията. През годината подменихме отоплителните и осветителните системи на повечето магазини с нови, много по-енергоефективни. Подменяме голяма част от автопарка на фирмата с по-нови, по-икономични товарни моторни превозни средства, стартирахме инвестиция в електрически автомобили. Въпреки че борсовите цени на горива и енергия се нормализираха, цените към крайния потребител продължават да са високи. Несигурната обстановка води до презастраховане по цялата верига и съответно фирмите трябва да реагират съобразно това.

Какви нови инвестиции и иновации предвижда бизнес стратегията ви?

- В процес сме на проектиране на втора фаза на логистичната база в Божурище. Тя предвижда нови складови площи с капацитет 20 000 кв.м. Освен магазина в Дупница планираме още един нов обект на територията на страната към края на 2023 г. В процес сме на обновяване и разширяване на търговската площ на съществуващата магазинна мрежа. През 2022 г. разширихме и обновихме магазините във Варна, Бургас, Стара Загора, Русе и София, на "Ботевградско шосе". През 2023 г. имаме планове за обновяване и разширяване на магазините в Плевен, Враца и Харманли.