Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Бизнесът мисли стратегически за устойчивото развитие

Кандидатурите и отличените в категорията "Стратегия" в конкурса ESG Awards на "PwC България" показват силна ангажираност на организациите към устойчивите цели

Бизнесът мисли стратегически за устойчивото развитие
Бизнесът мисли стратегически за устойчивото развитие
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Усилията на бизнеса за ограничаване на емисиите и устойчиво развитие са не по малко ключови от действията на правителствата по пътя към голямата цел - декарбонизацията на европейската икономика и противодействието на глобалните климатични промени. Предизвикателството е огромно - само за това десетилетие например е необходимо намаляване на въглеродния интензитет със 77%, за да се ограничи затоплянето до 1.5°C - или с над 15% годишно. За да постигнат това, компаниите - особено големите концерни с разнообразни операции и мултинационално присъствие, трябва да мислят стратегически, концептуално, дългосрочно. За целта те изготвят стратегии за развитие на ESG (екологично и социално корпоративно управление) практики, които стъпват на научнообосновани факти и цели и внедряват устойчиви принципи на всички нива - в оперативната дейност, при управлението на хората, в мениджмънта на компанията.

"Стратегия" бе и водещата сред четирите категории в първия по рода си конкурс за устойчиви бизнес практики ESG Awards, организиран от консултантската компания "PwC България", който целеше да мотивира местния бизнес за внедряването на устойчиви цели и да покаже и насърчи добрите примери. Резултатите от конкурса пък показаха, че интересът на местните бизнес лидери и предприемачи е голям и те мислят активно за устойчивото развитие.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Усилията на бизнеса за ограничаване на емисиите и устойчиво развитие са не по малко ключови от действията на правителствата по пътя към голямата цел - декарбонизацията на европейската икономика и противодействието на глобалните климатични промени. Предизвикателството е огромно - само за това десетилетие например е необходимо намаляване на въглеродния интензитет със 77%, за да се ограничи затоплянето до 1.5°C - или с над 15% годишно. За да постигнат това, компаниите - особено големите концерни с разнообразни операции и мултинационално присъствие, трябва да мислят стратегически, концептуално, дългосрочно. За целта те изготвят стратегии за развитие на ESG (екологично и социално корпоративно управление) практики, които стъпват на научнообосновани факти и цели и внедряват устойчиви принципи на всички нива - в оперативната дейност, при управлението на хората, в мениджмънта на компанията.

"Стратегия" бе и водещата сред четирите категории в първия по рода си конкурс за устойчиви бизнес практики ESG Awards, организиран от консултантската компания "PwC България", който целеше да мотивира местния бизнес за внедряването на устойчиви цели и да покаже и насърчи добрите примери. Резултатите от конкурса пък показаха, че интересът на местните бизнес лидери и предприемачи е голям и те мислят активно за устойчивото развитие.

Категория "Стратегия" без изненада бе и най-оспорваната в конкурса. Сред подадените в нея 31 кандидатури очаквано доминират големите компании, много от които филиали на международни организации, но има и български дружества. Една трета от кандидатурите бяха за вече реализирани ESG стратегии, а останалите - в процес или тепърва стартиращи.

Добрата новина е, че над 80% от представените стратегии са с дългосрочни ESG цели, което показва и трайния ангажимент на компаниите към устойчиво развитие, отбелязва Албена Маркова, съдружник "Консултантски услуги" за Югоизточна Европа в PwC и ръководител на проекта "ESG Awards" за България. В допълнение две трети от участниците имат заложени и ключови показатели, свързани с ESG стратегията, в политиката за оценка на представяне и съответно в бонусите на управленския екип, а една трета насочват обучителните си програми към повишаване на познанията на висшето ръководство в областта на ESG.

В тази категория PwC отличи четири компании от различни сфери. ОББ бе наградена в сектор "Финансови услуги", "Lidl България" получи отличието за стратегия в "Търговия на дребно и потребителски стоки", а "Фесто Производство" - за стратегия в сектор "Индустриално производство". "Yettel България" пък бе отличена за планирана стратегия в сектор "Телекомуникации".

Банките са ключови участници в зелената трансформация. От една страна, те имат много важна роля на финансови посредници - чрез финансовите и консултантските услуги, които предоставят на своите клиенти, те могат да ускорят пътя към климатична неутралност. От друга, банките могат и трябва да декарбонизират собствените си операции. Отличената ОББ прилага стратегията за устойчивост, която е част от корпоративната стратегия на компанията майка - "КВС груп", но е съобразена с местните условия и особености. Банката вече има изградена вътрешна структура и управление на политиките и проектите, свързани с ESG - с екипи, експертност и организационно управление, което докладва директно на Борда по устойчиво развитие на КВС, в който членува висшият мениджмънт на групата (виж карето). Дейностите са насочени както към декарбонизация на кредитния портфейл на финансовата институция, така и към минимизиране на собствения й отпечатък.



Над 65% от енергийния портфейл на ОББ са инвестиции в нови ВЕИ мощности



Калина Кисьова, директор дирекция "Продукти и бизнес развитие за МСП и корпоративен сегмент", отговорен за устойчивото развитие за "КВС България".

Кои са водещите принципи във вашата стратегия?

- Тъй като фокусът върху клиента и ролята в обществото са два основни стълба в нашата корпоративна стратегия, ние се опираме на:

• Отговорно поведение - набор от конкретни правила, насочени към продажбите и консултирането на клиенти

• Отговорност към служителите

• Отговорност към околната среда

• Устойчиво финансиране.

Целим да подпомагаме прехода на нашите клиенти в неговата цялост и да му съдействаме с консултации и продукти, свързани с финансиране, инвестиции и застраховане, но най-вече със знания и насоки по отношение на предизвикателствата и нуждата от промяна.

Какви резултати целите със стратегията си?

- Целите, заложени в нашата стратегия и в плана ни за действие, са свързани както със собствения отпечатък на нашата група, така и с ангажиментите, които сме поели към CCCA - Collective Commitment to Climate Action, и целите по Парижкото споразумение за ограничаване на климатичните промени. През 2021 г. ОББ започна да събира данни и от 2022 г. определихме конкретни цели за декарбонизация на кредитния ни портфейл.

Те не са просто пожелания, а ясно измерими показатели, с които следим напредъка по отношение на климатичните цели.

По отношение на собствения отпечатък в групата на "КВС България" си поставихме цел от 75% намаление до 2025 г. и 100% към 2050 г. на общите ни въглеродни емисии. През 2021 г. отчетохме 56% намаление спрямо 2015 г.

Имаме постоянно увеличение на финансирането на инвестиции в нови ВЕИ мощности - понастоящем над 65% от енергийния портфейл, с цел да достигне до 100 млн. евро ново финансиране до края на 2024 г. Отразявайки постигнатия напредък и нарастващите нива на амбиция за преход към нисковъглеродна икономика, повишихме тези цели до 75%.

Определихме и цели за предлаганите фондове за отговорно инвестиране, управлявани от "КВС Асет Мениджмънт", които ОББ предлага с инвестиционен съвет и съобразно предпочитанията за устойчивост на инвеститора - над 50% след 2030 г.

Отличената в сектор "Търговия на дребно и потребителски стоки" верига Lidl задава добрия пример сред големите ритейл играчи и на местния пазар, като от март 2022 г. тя премина и към 100% зелена енергия. Компанията работи по темата за устойчивостта от години и активно прилага своята стратегия и в България, и във всички други страни, в които присъства. Дружеството има амбициозна програма и постижения, които демонстрират пътя, по който рано или късно ще тръгнат всички участници в този сектор, който има много важна роля за формирането на потребителския избор и насърчаването му към по-устойчиви продукти. От друга страна, именно ритейлът е този, в който най-силно и бързо се усеща и натискът на самите потребители, които все повече и повече изискват отговорно и устойчиво поведение от производителите и търговците.



Lidl цели да намали оперативните въглеродни емисии в България с 95% до 2030 г.



Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"

Кога започна работата по стратегията ви и какви бяха водещите принципи при разработването й?

- Устойчивостта е една от основните стратегически цели на Lidl и е съществена част от нашия бизнес модел. Работим по темата от години, а от 2017 г. "Лидл България" докладва постигнатия прогрес в докладите си за устойчиво развитие.

През 2021 г. разработихме и цялостната CSR стратегия на глобално ниво под мотото "За нашето утре" с амбициозни цели и мерки в 6 стратегически теми - опазване на климата, грижа за биоразнообразието, съхранение на ресурсите, справедливи действия, грижа за здравето и ангажиране в диалог. В създаването й се ръководихме от принципите за прозрачност и взехме предвид последните научни изследвания и Целите за устойчиво развитие на ООН.

Прилагаме мерки както в чисто оперативната работа, така и в работата с нашите партньори и доставчици, за да обхванем цялата верига за създаване на стойност.

Какви са основните цели, залегнали в стратегията ви?

- Безспорно съществен фокус в момента е темата за опазване на климата, където сме си поставили научнообоснованата цел в България да намалим оперативните си въглеродни емисии с 95% до 2030 г. спрямо 2019 г. През 2022 г. преминахме изцяло на зелена енергия и планираме за 2023 г. фотоволтаични системи върху покривите на двата ни склада и ред магазини. Друг пример е пластмасата - от 2018 г. прилагаме ефективни мерки в унисон с всеобхватната стратегия на Schwarz Group - REset Plastic. Една от целите ни е свързана с намаляване на пластмасата с 20% до 2025 г.

Например в "Лидл България" събираме, сортираме и предаваме за рециклиране почти 100% от вторичните и транспортните опаковки и фолиа, а част от това фолио се връща обратно при нас под формата на торбички за пазаруване или мрежички за плодове за многократна употреба. С редизайн на опаковките на продукти собствена марка пък постигаме намаление на пластмасата, вложен рециклиран материал, повишена рециклируемост и състав на продуктите без микропластмаса.

По отношение на опазването на околната среда сме си поставили за цел да постигнем верига на доставки без обезлесяване до 2025 г., а още от началото на 2023 г. ще постигнем пълна сертификация по FSC на всички продукти, т.е. всеки кашон, опаковка или продукт от хартия (дори всеки етикет) в магазините ни ще идва от устойчиво управлявани гори или ще бъде от рециклиран материал.

Все повече свързваме здравословното хранене с устойчивите хранителни продукти. Имаме цели до 2025 г. за разширяване на растителния ни асортимент и предлаганите пълнозърнести храни, както и да намалим средното претеглено съдържание на добавената сол и захар в нашите продукти с 20%.

С партньорите ни работим за сертифициране. Заедно с нашите доставчици съумяваме да предложим на клиентите продукти, произведени по екологично и социално устойчив начин, и като цяло да променим и начина на търговия, и начина на консумация.

"Фесто" бе отличена за стратегия в сектор "Индустриално производство". Компанията, която е част от германския концерн Festo, произвежда в София компоненти за индустриална автоматизация, роботика и дигитализация, а още от 2019 г. ESG е централна тема за концерна. Стратегията за устойчивост 2023+ вече е интегрирана в корпоративния план на дружеството. Тя е мащабна и покрива както цели за неутрализиране на въглеродните емисии, така и мерки в сферата на отговорността към хората и развитието на етичен бизнес.

Обучение, квалификация и ранна кариерна ориентация са част от корпоративната отговорност на Festo

Георги Атанасов, управител на "Фесто Производство"

Какви бяха водещите принципи при разработването на ESG стратегията ви?

- Мотото на ESG целите на Festo е "Отговорни действия и здравословен ръст през поколенията". В нашата корпоративна стратегия са дефинирани шест основни теми на фокус:

• Защита на климата и енергийна ефективност - включително и по веригата на доставките

• Техническо обучение и корпоративна отговорност към образованието

• Производствени материали

• Околна среда, енергия и строителство

• Хората във Festo

• Eтичен бизнес и управление.

Какви резултати целите да постигнете през стратегията си?

- Една от големите цели е неутрализиране на преките и непреките емисии на CO2, свързани с доставката на енергия в глобалната производствена мрежа на Festo - вкл. българския завод, централата и германското търговско дружество до края на 2023 г.

Дефинирали сме ясни мерки за повишаване на енергийната ефективност, вкл. чрез използване на енергия от собствени ВЕИ. Планирали сме и закупуване на CO2 неутрална зелена електроенергия. Инвестираме в обновяване на производствените съоръжения с по-енергоефективни и неутрални по отношение на въглеродните емисии.

Друга група мерки са насочени към хората и образованието. Базисното техническо обучение, по-нататъшната квалификация и ранната кариерна ориентация са част от корпоративната ни отговорност. За нас е важно развитието на служителите, ученето през целия живот, работата в безопасна, чиста и сигурна среда. В нашия завод програмата за дуално образование продължава, постоянно увеличаваме и годишния брой часове за обучение и квалификация на нашите служители.

Не на последно място сред големите цели е и развитието на устойчив и етичен бизнес. Като финансово независима семейна компания с ясни ценности и културни котви устойчивостта за нас е приоритет. Създаваме силно мотивирана среда за производството на иновативни и енергийно ефективни продукти за нашите клиенти. Където и да работим, се стремим да допринесем за качеството на живот и опазването на ресурсите с нови технологии, иновации, знания и образование. Неразделна част от нашата дейност е Етичният кодекс. Имаме внедрена и действаща система за анонимно докладване на несъответствията (т.нар. Whistle Blowing).
Yettel e впечатлила журито в конкурса с планирана стратегия в сектор "Телекомуникации". Компанията, която е част от PPF Telecom Group, ще фокусира усилия и ресурси към един актуален проблем - намаляването на електронните отпадъци. Редом с това обаче дружеството ще работи и за ускоряване на технологиите за устойчиво бъдеще, справяне с цифровото разделение чрез осигуряване на бързи и надеждни връзки за всички, образователни инициативи за онлайн безопасност и дигиталната грамотност, инвестиции в търсенето на иновативни цифрови технологии за справяне с екологични и социални нужди и развитието на хората и културата в организацията.

Намаляването на електронните отпадъци и образованието са във фокуса на Yettel

Галина Парментер, ESG Senior Advisor в Yettel

Кога започнахте работа по стратегията ви и какви бяха водещите принципи при разработването й?

- В свят на икономическо, социално и екологично напрежение е необходимо устойчивостта да бъде наш водещ принцип. Това означава бизнес моделът ни да е гъвкав, отговарящ на съвременните изисквания на средата, но преди всичко устойчив в дългосрочен план. Затова в края на 2021 г. започнахме създаването на 5-годишна всеобхватна стратегия за устойчиво развитие, съдържаща точно измерими цели по теми, важни за нас и нашия телекомуникационен сектор. Ние ще докладваме публично всяка година какво сме успели да постигнем и какво все още трябва да подобрим.

Mного от темите в новата ни стратегия са били част от културата на компанията в продължение на години - като опазване на околната среда, интегриране и наемане на хора с увреждания по програмата ни "Рамо до рамо" и др. Ако последните няколко години ни научиха на нещо, това е, че компаниите имат водеща роля за предотвратяването на екологичните и социалните рискове.

Какви големи цели ще преследвате със стратегията си?

- Петгодишната ни стратегия се фокусира върху четири ключови области, в които вярваме, че можем да окажем най-голямо въздействие:

1) Намаляване на отпечатъка върху околната среда

2) Поставяне на хората в центъра на всичко, което правим

3) Развитие на технологии, които подпомагат устойчивото бъдеще

4) Управление, основано на почтеност и прозрачност.

Електронните отпадъци са едно от най-големите предизвикателства в нашата индустрия, те са най-бързо растящият отпадъчен поток в света. Затова нашата цел е да съберем поне 127 000 кг повече електронен отпадък, който да бъде рециклиран или поправян, но най-важното е да не попадне на сметището, в почвите и водите.

Ангажирането и образованието на обществото по темата за по-устойчив начин на живот е също много важно за нас. Затова една от целите ни е да достигнем до 2.5 млн. души годишно в България и да ги мотивираме да живеят по-устойчиво.

Масовата дигитализация крие рискове, особено сред подрастващото поколение. В тази сфера целта е да ангажираме 40 000 деца на година по темата за онлайн безопасност чрез образователни игри за тях и техните родители.