Сертификатът TOP Employer: Lidl е №1 в ритейла в България
Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси", "Лидл България"


Съдържание от "Лидл България"

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
В Lidl Катерина Шопова е вече 6 години, където в контекста на експанзия на компанията има възможността да оглавява комплексна HR организация, която включва различни звена с обща мисия - да подпомага цялостно създаването на среда за пълноценно развитие на потенциала на служителите и за даването на най-висок стандарт в HR практиката (екип от професионалисти, перфектна среда за работа и развитие на хората - оптимални условия за работа в компанията, топ мениджмънта).
Катерина Шопова е избрана за HR мениджър за 2020 г. в наградите на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ).
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеВ Lidl Катерина Шопова е вече 6 години, където в контекста на експанзия на компанията има възможността да оглавява комплексна HR организация, която включва различни звена с обща мисия - да подпомага цялостно създаването на среда за пълноценно развитие на потенциала на служителите и за даването на най-висок стандарт в HR практиката (екип от професионалисти, перфектна среда за работа и развитие на хората - оптимални условия за работа в компанията, топ мениджмънта).
Катерина Шопова е избрана за HR мениджър за 2020 г. в наградите на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ).
При сертифицирането с TOP Employer подобрявате общия си резултат в сравнение с миналата година. На какво се дължи това?
За четвърта поредна година "Лидл България" получава сертификата "ТОП работодател за България и Европа", като постигаме впечатляващия общ резултат 92.44%. Той ни нарежда под №1 в ритейл сектора в страната и в топ 3 на работодателите в страната. Едновременно с това е с 12% над средния за бранша в Европа и с над 7% по-висок от средния резултат на всички ТОП работодатели за 2023 г. от цял свят, което потвърждава, че прилагаме най-високите световни стандарти в областта на човешките ресурси.
Това, което допринася за постоянно повишаващите се резултати на компанията, са устойчивата инвестиция в създаването на силна и разпознаваема работодателска марка и оптимизираният процес по подбор.
Добрата работодателска марка се гради отвътре навън. Затова ключов наш приоритет е отличното служителско изживяване. Осигуряваме на всички наши служители сигурна работна среда. С конкретни мерки им показваме, че ги ценим и заставаме до тях не само в добри, но и в трудни времена, каквито бяха последните две години. Подкрепихме ги в кризата с различни антиинфлационни мерки, като два пъти осигурихме финансов бонус за всички.
Не спираме да инвестираме в тяхното обучение и развитие. През 2022 г. бюджетът ни за обучение и развитие на служителите е нараснал с 37%. Над 30 000 са и часовете в обучения за този период. Специален фокус поставяме върху развитието на лидерските умения, защото са важна част от подкрепящата вътрешна среда, в която всеки в екипа може да разгърне потенциала си. Правим го чрез таргетирани програми, като пример за такава е "Академия по Lidl-ство", която има специално разработен вариант за всички регионални мениджъри продажби.
Едновременно с това подобряваме и процеса по подбор, за да отговорим в още по-висока степен на очакванията на кандидатите. Като пример ще посоча реализирането на голям вътрешен проект за т.нар. recruitment excellence, с който повишихме квалификацията на всички мениджъри, ангажирани в подбора.
Всички тези работодателски практики дават сигурност и спокойствие на нашите служители и създават подкрепяща работна среда, което е в основата на доверието. Най-много ни радва фактът, че това се потвърждава и от тяхната обратна връзка - 90.2% от служителите в "Лидл България" биха препоръчали компанията като работодател, показа международно проучване, което Lidl проведе миналата година. Другият много силен показател е лоялността - голяма част от нашите служители са част от компанията в продължение на 5, 7, 10 и повече години. Това е най-автентичният показател за нагласата на хората и тяхната оценка за нас като работодател.
Как се променят очакванията на служителите към работодателя в условия на кризи, каквито имахме през последните години - първо COVID, след това войната?
- Кризите през последните години пренаредиха приоритетите на голяма част от хората, които се обърнаха отново към базови ценности като здраве, образование, сигурност във всеки аспект и достатъчно време за близките. Все по-отчетлива стана нуждата на хората да имат до себе си работодател, на когото могат да разчитат във всяко отношение. И докато преди кризите те бяха по-склонни да поемат кариерни рискове и да сменят относително често работата си, в момента нагласите не са такива.
За Lidl грижата и подкрепата за хората винаги е била ключов приоритет. За да го покажем на нашите служители, прилагаме конкретни и устойчиви практики. Да вземем например възнаграждението - от години Lidl осигурява едни от най-високите възнаграждения в сектора, защото знаем, че хората ценят високо финансовата стабилност и предвидимост. По данни на "Ефектът Lidl" през 2021 г. "Лидл България" е безспорен лидер в бранша по средни нива на заплащане - с 81% над средната в сектора работна заплата и с над 53% по-висока от тази за страната.
Постоянно обогатяваме и пакета с придобивки на база тяхната обратна връзка. През изминалата година увеличихме ваучерите за храна в размер на 200 лв. месечно и добавихме нова придобивка за служителите с ученици - отстъпка от онлайн платформа за обучение и подарък за първия учебен ден.
В отговор на променените очаквания на служителите са и мерките ни за по-добър баланс работа - личен живот. Най-новата ни придобивка тук е по един допълнителен ден отпуск за всеки 5 години стаж в компанията. Предлагаме и различни гъвкави предложения за работа в магазините ни - 4, 6 или 8 часа, възможност за работа само в събота и неделя или само нощни смени и, разбира се, една хубава работодателска практика, която първи въведохме - почивни дни за служителите в нашите магазини на Великден, Коледа и Нова година. Така отговаряме на различните предпочитания на хората и търсената от тях гъвкавост.
Как вашият бизнес отговаря на проблема с дефицита на кадри?
- За да отговорим на това предизвикателство, работим в две посоки. От една страна, стремим се за всяка отворена позиция да заговаряме правилната целева група и да отправяме към нея релевантно работодателско предложение.От друга, работим за интеграцията на различните групи, защото това е един от начините да се справим с обективния дефицит на кадри в страната. Такъв е примерът с младежките ни програми, които са разработени за потребностите на поколението Z - ученици, студенти и млади специалисти. За всяка група имаме отделна програма, като например стажантска, практикантска и trainee програма. Само за 2022 г. в Lidl сме посрещнали 146 студенти и ученици, които са направили първите си професионални крачки при нас.
Друг такъв пример е програмата ни за украински граждани, която стартирахме през април миналата година, за да им подадем ръка и да им помогнем да се интегрират. Програмата продължава да е активна и днес. Над 60 украински граждани са преминали през нея, а 30 от тях работят и в момента при нас.
Работим заедно и с партньори като Тръста за социална алтернатива и фондация "Арете", с които имаме съвместни инициативи за подготовка и интеграция на пазара на труда на представителите на ромската общност.
Какви HR програми и инициативи планирате през тази година, с които да привлечете нови кандидати?
- Нашият екип продължава да расте заради експанзията ни в България. Продължаваме да търсим нови колеги за позиции в нашите магазини, склад и централния ни офис, както и за младежките ни програми.
Всички проучвания сочат, че най-силният канал за привличане на хора е препоръката от настоящи служители. Само за миналата година имаме 33% повече успешни препоръки в сравнение с година преди това. За да насърчим още повече хора да препоръчват Lidl като работодател, имаме специална програма. Постоянно я надграждаме, като тази година тя е с още по-атрактивни условия и допълнителни предимства.
Силен фокус продължава да бъде и интеграцията на поколение Z на пазара на труда. За целта надграждаме младежките си програми с още обучения и събития, за да постигнем оптимално служителско изживяване и добавена стойност за участниците в тях. Планирали сме и нови програми в областта на обучението, защото вярваме, че човек се учи през целия си живот и че всеки от нас може да допринася за подобряване на средата в България.