Проучване: Кои са факторите за пълноценен живот на българите
Най-важни са здравето и семейството, нараства значението на добрия сън и социалните контакти


Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Здравето и семейството са водещи фактори за пълноценния живот на българина. Важни са също парите и постигането на желан стандарт на живот, здравият сън, приятелите и социалните контакти. В топ 10 попада и липсата на стрес. Това отчита национално представително проучване, чиято цел е да измери какво представлява пълноценният живот според българските граждани, кои са факторите, които го определят, и каква е тяхната тежест. То се провежда за четвърти път от "Прогрес консулт" по поръчка на "Лидл България".
Проучването изследва 82 фактора в седем групи: здраве, цели (неща, към които се стремим, увереност, удовлетвореност), образование, пари, отдих (свободно време, хобита, интереси, почивка), професия, отношения (социална среда и отношения с хората).
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеЗдравето и семейството са водещи фактори за пълноценния живот на българина. Важни са също парите и постигането на желан стандарт на живот, здравият сън, приятелите и социалните контакти. В топ 10 попада и липсата на стрес. Това отчита национално представително проучване, чиято цел е да измери какво представлява пълноценният живот според българските граждани, кои са факторите, които го определят, и каква е тяхната тежест. То се провежда за четвърти път от "Прогрес консулт" по поръчка на "Лидл България".
Проучването изследва 82 фактора в седем групи: здраве, цели (неща, към които се стремим, увереност, удовлетвореност), образование, пари, отдих (свободно време, хобита, интереси, почивка), професия, отношения (социална среда и отношения с хората).
"За 2022 г. индексът на пълноценния живот (който измерва съотношението между общо постигнатото действително качество на живот и желаното) е на почти същото равнище както в годината преди пандемията от ковид. Това означава, че българинът е адаптивен, жилав, корав, рационален, без нереалистични изисквания и успява да се приспособи в променящата се ситуация дори при много тежки условия", коментира Росен Кутелов, социолог и автор на проучването.

Финансите
Като група фактори значението на парите винаги е било най-голямо и тази група е на първо място. При индивидуалните фактори обаче първото място е свързано със здравето - лично и на близките, отчита проучването.
Важността на финансите за пълноценен живот нараства особено през 2022, когато 51% от българите посочват този фактор като изключително важен. За сравнение - през 2020 и 2017 г. те са били 45%, а за 2018 - 48%.
Здравето е пряко свързано с финансовия успех. То заема първото място като фактор за финансово благополучие при всички пет проучвания досега с между 63% и 68%. За финансовия успех са важни също вложените усилия, интелектът, поемането на рискове, креативността.
"Парите са нещо желано, но и най-трудно осъществимо", обобщава Росен Кутелов. Но проучването показва, че се повишава делът на хората, които декларират, че са удовлетворени от работата си и печелят достатъчно от нея. Близо половината от работещите смятат, че са на мястото си и това им носи удовлетворение и достатъчно финансови средства.

Социалните контакти
Най-осезателно нараства значението на групата фактори "отношения". "Да имам приятели и социални контакти" заема 31-о и 33-о място съответно през 2017 г. и 2020 г., докато през 2022 г. вече е на 20-а позиция. Степента на важност на прекарването на време с приятели се увеличава драстично, което нарежда този фактор за пълноценен живот веднага след семейството, свободното време и баланса между личен живот и работа. "Това означава, че българинът не се самоизолира, не се спасява единично, наясно е, че добруването му е свързано с взаимоотношенията с другите хора", коментира Росен Кутелов.
Целите
Личната свобода е най-важният фактор за пълноценен живот сред факторите, свързани с цели, увереност и удовлетвореност. Повече от половината от интервюираните изпитват в по-голяма или по-малка степен чувство на несигурност за себе си, за настоящето и за бъдещето си. Две са най-често срещаните причини за това емоционално състояние - международните кризи, конфликти, войни и епидемиите. Перспективите за бъдещето на децата тревожат също близо половината от хората, отчита проучването.

Свободно време
По отношение на свободното време и начина на оползотворяване на почивката чувствително намалява посочването на варианти като посещаване на кино, театър, концерти, музеи, забележителности. Намаляват също четене на книги, слушането на музика, спортуването и дори грижата за домашен любимец. За сметка на това абсолютно устойчиво се увеличава предпочитанието към шопинга като изживяване, показва проучването.
Семейство
Затвърждава се водещата роля на семейството като най-важен фактор за пълноценния живот на българина. Здравето на семейството е на челно място, след него идва пълноценното общуване с децата. С най-голяма степен на важност се оказва прекарването на време със семейството.
Здрав сън
Значението на качеството на съня сред факторите за пълноценен живот на българина нараства двойно за периода 2017 - 2022 г. През 2018 г. здравият сън е на шесто място сред факторите за пълноценен живот, като преди него се нареждат здравето на семейството и децата и качественото общуване с тях. През 2022 г. обаче, след периода на пандемията, българите явно пренареждат своите приоритети и факторът "здрав сън" заема трето място, веднага след здравето на семейството и личното здраве. Драстичното покачване на значението на този фактор е показател за тревожността на българина, която също очевидно расте, отчита проучването.

Проучването за факторите за пълноценния живот на българина е по поръчка "Лидл България". "Като корпоративен гражданин не може да не се интересуваме какво е важно за българина. Нашата цел е да установим кои са елементите в дълбочина, за да фокусираме усилията си в полза на клиентите. Основната ни мисия е да добавяме стойност към всичко, което правим, за всички, които имат досег с "Лидл" - клиенти, служители, партньори, държавни и общински структури, неправителствени организации", коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".
Според нея бизнес моделът на "Лидл България" кореспондира с факторите за пълноценен начин на живот: здраве, семейство, общуване, финансово обезпечение, удовлетвореност от работата. "Предлагаме продукти с доказано качество, осигуряваме бързо, лесно и удобно пазаруване, което пести време за семейството, гарантираме достойно заплащане, което осигурява финансова сигурност за служителите на компанията", обобщи Драгийска.
Част от фирмените инициативи са в полза на обществото - подкрепа за децата, финансиране на неправителствени организации, читалища и училища чрез инициативата "Ти и Lidl за по-добър живот", безплатна "зелена линия" за Витоша, "Дай шанс на балканката", " Lidl неделя в "Музейко" и др.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.