От планинската пътека до трапезата – Royаl Robbins предлага устойчив стил в първия си магазин в страната
Соня Миртич, мениджър "Продажби" за Югоизточна Европа във Fenix Outdoor


Съдържание от Royal Robbins

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Соня Миртич е мениджър "Продажби" за Югоизточна Европа във Fenix Outdoor за развиващите се пазари, специализирана за Royal Robbins и част от аксесоарите на Fjällräven. Нейният опит е основно в областта на продажбите, с някои маркетингови инициативи. Преди това е работила в продажбите за Studio Moderna (собственик на марки Dormeo, Top Shop, Delimano, Walkmaxx, Kosmodisk, Shark), най-голямата словенска новинарска станция, наречена Pro Plus, и Delo - най-големият словенски вестник. Има бакалавърска степен в Икономическия факултет на Любляна и Амстердам, специализирайки социална отговорност на мултинационалните компании и устойчивост. Соня Миртич е част от Fenix Outdoor от 3 години, отговаряйки за пазарите на Словения, Хърватия, Сърбия, България и Северна Македония.Какво отличава бранда Royal Robbins? Кое е най-важното, което българските клиенти трябва да знаят за марката?
- На първо място бих искала да подчертая, че сме част от компанията Fenix Outdoor International AG, базирана в Цуг, Швейцария, и регистрирана на Nasdaq Stockholm, Large Cap. Така че тук вече присъстваме чрез партньорски магазин, представящ марките Fjällräven, Hanwag и Primus, а в съседство откриваме и магазин Royal Robbins. Брандът идва от Северна Калифорния, където е създаден през 1968 г. и носи името на своя създател, роден през 1935 г. и починал през 2018 г. Той винаги е имал за цел да създава функционални, издръжливи и стилни продукти с минимален отпечатък върху планетата. Роял е живял с майка си и сестра си в Северна Калифорния и е бил запален по природата и приключенията. След като се запознава със съпругата си Лиз, те решават да създадат марка, която да е подходяща за всеки повод и всяка нужда. Така компанията е основана през 1968 г., а стремежът към иновации и устойчивост са нейните основни движещи сили.
Друго, което местните потребители трябва да знаят, е, че предлагаме продукти за туризъм и планинарство за всички и не сме насочени само към най-опитните. Приветстваме всеки, който иска да се наслади на природата. С други думи имаме облекло, подходящо за пикници, за къмпинг, за ходене до Витоша, за посещаване на Розовата долина и "Фестивала на розата", за гребане, за ходене до офиса. Стига да се наслаждавате на природата по какъвто и да е начин, Royal Robbins ви предлага стилно решение.
Споменавате, че устойчивостта е в центъра на философията на вашата марка. Можете ли да ни разкажете повече за това как я прилагате?
- През 60-те Роял Робинс и неговата съпруга Лиз са сред емблематични катерачи в Сиера Невада. Те са част от модерното движение катерачи, които въвеждат термина "чисто катерене" - техника, която им дава възможността да катерят високи стени с минимално до никакво увреждане на скалата, абсолютно въплъщение на философията им на дълбоко уважение към природния свят. Ние създаваме дизайни, неподвластни на времето, т.е. създаваме модели и облекла, които няма да излязат от мода след една година или един месец и ще продължат да бъдат функционални и ще ви помогнат да водите по-устойчив живот сред природата, да ви помагат в приключенията ви и да ви стоят добре. Освен това на база на технологията, заложена в дрехите, можете да ги използвате както за офиса, така и разходка в парка или за пикник със семейството си.
Постигнахме голям напредък по цели за устойчивост, които си поставихме през 2021 г. Фокусирани върху намаляването на въглеродния отпечатък на нашите продукти, прехвърлихме много ключови модели към материали с по-малък такъв. Полиестерът и памукът са нашите най-използвани влакна и ние се стремим към това да използваме 80% рециклиран полиестер и 100% предпочитан памук до 2025 г. През 2021 г. достигнахме съответно 59% и 67%. Напредъкът ни беше признат в Material Change Index на Textile Exchange, където преминахме от ниво 2 (Установяване) на ниво 3 (Съзряване), което идентифицира марка като нововъзникващ лидер в усвояването на влакна с по-ниско въздействие. Следвайки примера на Лиз и Роял, ние се ангажираме с намаляване на нашето въздействие, като същевременно разрастваме бизнеса си.
Бихте ли разказали повече за технологиите зад дрехите? Какви са те и какво предлагат на потребителите?
- Ако вземем за пример моята рокля, която е от линията Spotless, тя е направена от 12 пластмасови бутилки, защото ние наистина ценим проследимостта. Така че използваме много рециклирани материали, които иначе биха се озовали в океана. Но преди това да успее да се случи, ние ги взимаме, преработваме ги и правим тази красива рокля от тях. Тя е обработена с технология за незадържане на петна. Това означава, че ако имате петно на водна основа, например ако се полеете с кафе, червено вино и каквото и да е на водна основа, можете лесно просто да я изперете под чешмяната вода и дори да не я сушите. Аз просто я обличам, докато е още мокра и тя изсъхва бързо върху мен.
Трябва също да спомена нашите иновативни материали в дрехите от линията Bug Barrier, в които има перметрин. Това е вещество, което се съдържа и в спрейовете против ухапване от насекоми, тъй като отблъсква оси, комари, бръмбари, мухи и т.н. Първоначално перметринът се е извличал от африканска хризантема. Дрехите от Bug Barrier линията всъщност съдържат в себе си синтетичен перметрин, т.е. същият, който се поставя върху кожата. Така че, когато носите например такова яке, няма да бъдете ухапани от комар, оса или каквото и да е друго насекомо. Веществото е напълно безопасно за възрастни, за деца и за домашни любимци.
И на трето място, както казах, използваме рециклирани материали, като освен полиестер използваме и рециклирани черупки от стриди. Черупките от стриди са хранителни отпадъци, които ние купуваме, смачкваме ги, комбинираме ги заедно с полиестера и създаваме т. нар. морска вълна, от която правим пуловери, тъй като те премахват статичното електричество. Също така за нашивките с логата използваме остатъците от производството на ябълков сок, които изстискваме и компресираме.
Royal Robbins е известен и с така нареченото етично производство. Какво всъщност означава това?
- Винаги се стремим да намерим и използваме най-щадящите и устойчиви към хората екологични производствени методи. Имаме установени вътрешни системи за управление и си сътрудничим с доверени организации като част от нашите постоянни усилия за намаляване на емисиите, премахване на токсини и защита на хората, които произвеждат нашите продукти. Ние сме партньор на Асоциацията за справедлив труд (FLA), която е организация с множество заинтересовани страни, фокусирана върху насърчаването на правата на работниците и подобряване на условията на труд в световен мащаб. Използвайки техните инструменти и ресурси, ние непрекъснато подобряваме нашия подход към етичното снабдяване. Ангажирани сме с етичното отношение към животните, което е част и от нашите политика за хуманно отношение към животните по цялата производствена верига.
Защо Royal Robbins избра българския пазар за разширяване на дейността си? Какви инвестиции планирате да направите в България?
- По време на пандемията, а също и след нея, глобално наблюдаваме ръст на дейностите на открито и хората отново преоткриват своите местности. Това е тенденцията и в региона, например в Гърция и Сърбия, където навлязохме първо и постигнахме голям успех с нашата марка. Затова беше логично решение да навлезем в България, след като имате такава богата история на планинарството, и да разширим дейността си тук. Инвестицията е разделена с нашия местен партньор, който открива магазина и наема двама души персонал. Нашата инвестиция е дългосрочна, като се фокусираме върху изграждането на бранда и неговото първо стъпване в Източноевропейския регион.

Първият магазин отвори врати в The Mall в София. Какъв е размерът му и какви видове продукти ще могат да намерят българските клиенти в него?
- Магазинът е с площ 35 квадратни мера. Перфектният размер за начало, а и както се казва "Малкото е много". Дългосрочният ни план е за разширение както на магазините, така и на позиционирането на този и останалите брандове от портфолиото на Fenix. От гледна точка на продуктите имаме три линии. Едната линия е Spotless, в която използваме рециклирани материали. Другата линия е Bug Barrier, а третата включва продукти от естествени материали като т. нар. предпочитан памук (preferred cotton), органичен памук и коноп. Сигурни сме, че всеки клиент в България ще открие точния продукт за себе си в магазина на Royal Robbins.
Бих искала също да спомена, че освен физическия магазин имаме също и онлайн такъв, през който клиентите могат да поръчват и стоките ще бъдат доставени в цяла България.
Какво клиентско изживяване да очакваме в магазините на Royal Robbins?
- Нашите продавач-консултанти са много добре подготвени, защото им предаваме цялото си ноу-хау. Могат да помогнат на клиентите да изберат цял функционален тоалет, а не само един артикул.
На второ място, те знаят кое облекло или коя дреха за какъв случай е подходяща. Така например, ако пътувате до Африка или Азия, ще ви предложат артикул от линията Bug Barrier, защото знаят, че има риск да получите ухапвания от комари, които могат да бъдат опасни. От друга страна, ако отивате на море, те ще ви предложат дрехи от линията Spotless, тъй като са еластични. Ако се подготвяте за колоездачно пътешествие или друго пътуване, също ще ви предложат Spotless линията, тъй като дрехите от нея съхнат бързо, лесни и леки са за опаковане, материята им е дишаща и т.н. Така че по принцип консултантите имат нашето ноу-хау и мисля, че това е най-голямата стойност, която продавачът може да предложи.
Планирате ли да отворите и други магазини в България? Кога и къде можем да ги очакваме?
- Определено сме отворени за тази идея, но първо бихме искали да тестваме този и как потребителите го приемат. Виждаме голям потенциал за Royal Robbins на българския пазар, но първо бихме искали да изградим бранда и да направим продуктите разпознаваеми за потребителите.
В заключение, защо трябва да бъдем по-внимателни, когато избираме своите облекла? Кои са най-важните характеристики, които трябва да гледаме по отношение на устойчивостта, когато пазаруваме?
- Мисля, че всички трябва да мислим преди всичко за нашата планета. На второ място, ако купуваме качествени стоки, няма да ни се налага да прекарваме толкова много време в пазаруване, а вместо това можем да си полегнем в градината и да се насладим на свободното си време. Устойчивите продукти също трябва да въздействат на човека по добър начин - да му помагат да бъде със себе си, с природата, да се отпусне, да се наслаждава, а не да се лута по магазините и да харчи пари. В Словения имаме една поговорка: "Не съм толкова богат, за да купувам евтино."
Така че купувайте веднъж, избирайте вечен дизайн, наслаждавайте се на свободното си време и на природата. Ако търсите естествени материали, разбира се, трябва да гледате памукът да е поне предпочитан, ако не органичен. След това, разбира се, трябва да избирате и рециклирани материали. Но като потребители трябва да търсите и, както казах, непреходен дизайн, което означава да можете да комбинирате дрехата, която купувате, с много от другите, които имате вкъщи. Така всеки път, когато излизате, ще можете да сте облечени различно, но все пак да носите едни и същи дрехи и да не замърсявате планетата.