Българските киносалони отново се запълват

С по-високи цени на билетите и с повече посещения приходите за полугодието скачат с над 40% до почти 27 млн. лв.

В десетте най-посетени кина в страната са продадени над 1.3 млн. билета или около 65% от всички за първите шест месеца на 2023 г.
В десетте най-посетени кина в страната са продадени над 1.3 млн. билета или около 65% от всички за първите шест месеца на 2023 г.
В десетте най-посетени кина в страната са продадени над 1.3 млн. билета или около 65% от всички за първите шест месеца на 2023 г.    ©  Анелия Николова
В десетте най-посетени кина в страната са продадени над 1.3 млн. билета или около 65% от всички за първите шест месеца на 2023 г.    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Снимка на кината в числа

2.18 млн. билета са продадени за полугодието на 2023 г., или годишен ръст от над 23%.

Приходите растат до 26.6 млн. лв., или с 41% повече спрямо януари - юни на 2022 г.

68 кина с 207 екрана и с общо 40 365 места е имало в България към май тази година

Над половината седалки са в 14 големи мултиплекса с общо 134 зали. Най-много са в Cinema City в Mall of Sofia, веригата е лидер и при екраните - 14 в Paradise Center.

Cinema City има 77 зали в страната, следва я "Кино Арена" с 41.

След ковид потъването интересът на зрителите към киносалоните се вдига с двуцифрени ръстове, а бизнесът генерира много по-високи приходи покрай инфлацията и в билетите, които вече средно са по 12 лв.

Топ 10 кината очаквано са в моловете, а един голям играч - Cinema City, със своите седем локации държи 45% от приходите от билети със своите 12 млн. лв. приходи за полугодието. Това показват данните на Националния филмов център (НФЦ), предоставени на "Капитал".

Ръстовете още не догонват пиковите предковидни години, но това може да е факт към края на 2023 г. Първо, защото лятото и Коледа са силните периоди, и второ - двата хита "Опенхаймер" и "Барби", бяха през юли

Вечното трио

Едри пренареждания и изненади сред компаниите в сектора няма. Лидер по най-много продадени билети е очаквано най-голямата верига - Cinema City. В нейните седем мултиплекса са продадени над 906 хил. билета, а приходите от тях са почти 12 млн. лв. От тях една четвърт - в обекта ѝ в Paradise Center в София. Важното развитие около веригата, която е лидер и в Централна и Източна Европа, е какво ще се случи със собственика й - Cineworld, който влезе в процедура по защита от кредитори, но успя да излезе преди месец с преструктурирани дългове и ново финансиране.

Киното на индийската Cine grand в Ring Мall на столичното околовръстно отстъпва до третата позиция със 151 хил. продадени билета. Но другият ѝ обект в страната - в Park Сеnter, увеличава продадените си билети с 19%.

И българската верига "Кино Арена" е с две кина в топ 10. Компанията напоследък се разраства из страната. На 37-ма позиция влиза новооткритото ѝ кино в Кърджали, то се намира в новооткрит ритейл парк на пътя за Маказа и гръцката граница. В края на годината или в началото на 2024 г. ще бъде открит салон в DS park в Добрич. Веригата планира до края на 2023 г. откриване на втори обект в Пловдив, в Plovdiv Plaza mall, както и в столичния Mega Mall, който наскоро смени собственика си.

Четвърти играч в София

И докато трите големи играча в страната не отговориха на въпросите на "Капитал", четвърта верига, която до скоро се развиваше в по-малките населени места - Cineland, разказа пред медията за плановете си и навлизането в София. Дотук тя има кина в Плевен, Велико Търново, Карлово и Търговище, летни в Ахтопол и Китен по морето, както и на летния театър във Велико Търново. В края на 2021 г. веригата открива свой обект и в Mall Pernik, а наскоро бе обявено стъпване през ноември 2023 и в столицата с обект в овакантеното от "Кино Арена" място в Bulgaria Mall.

Още преди поставянето на началото на веригата съдружниците в нея имат история в киноразпространението. През 1995 г. в София отваря първото частно кино-кафе "Централ", а съдружници в него са Божидар Илиев, неговата сестра и тяхна приятелка. "Малко по-късно към екипа се присъедини сегашният ми съдружник (в Cineland - бел. ред.) Янаки Дерменджиев, с който открихме кино "Роял", което пък беше първото кино с цифров звук," разказва Илиев. През 2002 г. получават предложение да се включат в "Кино Арена" на Стефан Минчев. След няколко години, през 2008 г., Илиев става "управител на дружеството, което оперира всички кинокомплекси на веригата". Той е на тази позиция до напускането му през 2013 г.

В края на 2014 г. с негов колега получава предложение да наеме и развива киносалон в Габрово. "Така в началото на 2015 отворихме първото си кино", а паралелно с това Дерменджиев отваря кино в Търговище. След това идва ред на киното в Карлово, това в Плевен, както и "идеята да възстановим емблематичното великотърновско кино ИскрЪ (както го наричат търновчани). Преди месец изплатихме окончателно цялата инвестиция, а кино "Искра" се радва на огромен интерес", казва Божидар Илиев.

След Перник през юни 2022 г. случайно идва и новината, че управата на Bulgaria Mall търси нов кинооператор. "Мениджмънтът на търговския център видимо беше доста скептичен, тъй като нашият бранд не е познат в най-големите пазари, включително в София", коментира Илиев и добавя, че "след като представихме исканата концепция и получихме оферта за наемни условия, преценихме, че най-нормална стъпка в развитието ни би било да стъпим и на софийския пазар". София е най-големият пазар в страната - само тя генерира около 45% от националния боксофис. Обявената инвестиция за бъдещия обект в Bulgaria Mall е 3 млн. лв., като откриването на киното е предвидено за ноември.

"2023 г. ще е една много успешна година и ще надмине по посещаемост дори 2019 г.", смята Илиев и добавя, че "за първото шестмесечие данните сочат ръст от около 20% в зрителите, което всъщност ще означава, че кината са успели успешно да преминат пандемична криза и през последвалите глобални трусове".

Аватар и останалите

Сред разпространителските компании също има няколко изявени играча. Лидер е свързаното със Cinema City "Форум филм" с дял от 55%, или малко под 1.2 млн. от всички продадени билети през първото полугодие. В топ 10 на най-гледаните филми до юни тази година те имат седем филма. Най-гледан е "Аватар: Природата на водата" с цели 204 хил. продадени билета. На четвърта позиция се нарежда българският "Чалга" на "Уолфсбейн филмс". Това е и единствената българска продукция, намираща място сред първите десет най-гледани филма.

Свързаната със собственика на "Кино Арена" Стефан Минчев "Александра филмс" е с пазарен дял 18% по броя на продадените билети. "Крийд 3" (8) е нейният филм, наредил се най-напред сред филмите по гледаемост.

На деветата позиция се нарежда продуцираният от BTV Studios "Джон Уик 4", за който са били продадени почти 82 хил. билета. Техният пазарен дял по продадени билети за първите шест месеца на годината е почти 11%. Христо Хаджитанев, директор "Програма" в bTV Studios, коментира за "Капитал", че "развитието на киносектора в първото шестмесечие на годината е позитивно, дори можем да го определим като оптимистично".

"Барбенхаймер"

Кинолятото тази година ще бъде запомнено по света с манията по филмите "Барби" и "Опенхаймер" или както станаха известни поради едновременното си излизане (21 юли в САЩ, Великобритания, България и др.) на екран "Барбенхаймер". Фактът, че двата филма са самостоятелни, а не са част от по-голяма история и поредица като тези на Marvel, прави тазгодишните лидери толкова изненадващи. Нито една от последните филмови премиери не е била очаквана с такова нетърпение в световен мащаб, а след сериозна рекламна кампания двата филма допринесоха за най-големия уикенд в боксофиса от пандемията насам.

В България за шест седмици на екран (до 27 август включително) двата филма са продали общо близо 375 хил. билета на стойност 4.4 млн. лв. "Барби" (197 хил.) води с около 20 хиляди, като за "Опенхаймер" са продадени 178 хил. билета. При приходите е обратното: 2.24 млн. лв. приходи е донесъл филмът за учения, създал атомната бомба, а този за куклата с над 60 години история носи 2.19 млн. лв. Разликата не е голяма, но може да се обясни с това, че първият е създаден и се препоръчва да се гледа на IMAX екрани, билетите за чиито прожекции са по-скъпи. Отделно немалка част от аудиторията на "Барби" е във възрастова граница под 18 години, за която цената на билета е намалена.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 2

    И какво толкова гледат в мултиплексите?

    Нередност?
  • 2
    ezs avatar :-|
    ezs
    • + 1

    Какво се случва със затворените Арени в Младост и Люлин?

    Нередност?
Нов коментар