Българската козметика е силен конкурент на световния пазар
Николай Умников, основател на "Аванс трейд"


Съдържание от "Аванс трейд"

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Николай Умников е основател на "Аванс трейд" и ръководител на компанията към днешна дата. Български производител и водещ дистрибутор на избрани родни и вносни марки козметични, бебешки и аерозолни продукти. Създател е на една от най-разпознаваемите марки българска бебешка козметика - "бебо", която е предпочитана от над 45 неонатологични отделения в страната като грижа за кожата на новородените бебета.
Каква е равносметката на компанията за 25-годишното й присъствие на българския пазар? Кои бяха предизвикателствата, през които преминахте, и кое смятате за свои най-големи успехи през този период? Кои са силните ви страни днес?
- 25 години в жизнения цикъл не са особено дълъг период, но като се обърна назад и видя какво сме постигнали с "Аванс" за тези години, се оказва, че сме изминали изключително дълъг път за това време. Днес смело мога да кажа, че в България може да се прави бизнес с отговорност към качеството на продуктите, обществото, потребителите и околната среда. Мога да кажа, че в България има страхотни специалисти, които освен изключително силни професионални качества, имат и ценности, кореспондиращи с нуждите на компания, която иска да прави отговорен бизнес.
Предизвикателства по пътя не липсваха. А най-голямата ни сила днес са уроците, които научихме с преодоляване им. Най-големият ни успех е удовлетворението от факта, че не се подадохме на изкушението да правим компромиси. Гордеем се с екипа от силно мотивирани хора, с позитивната работна среда и с доверието, което ни имат партньорите и клиентите ни.
С какви постижения измервате юбилейната си годишнина? Колко и какви инвестиции направихте за тези 25 години, какъв е ръстът на търговските обеми, потребителското търсене и финансовите резултати?
- Преди 25 години стартирахме с двама човека и помещение от 60 кв.м под наем. Днес имаме три големи собствени бази в Габрово, едната от които с жп подход, и общ капацитет от 10 000 палетоместа. Имаме складове в София, Пловдив, Варна и Враца, а екипът ни е от над 100 човека. Финансовият ръст от 10-14% всяка година вече е устойчив и оборотът достига 20 милиона.
В последните години инвестирахме в разширяване на логистичните си бази и собствения транспорт. След като изградихме собствена логистична мрежа, започваме изграждането на производствен комплекс.
Една от целите на компанията е да намалим максимално отпечатъка си върху околната среда. Затова инвестираме във възобновяеми енергийни източници. През последните години изградихме собствена фотоволтаична система, която ще обезпечи нуждите и на новото ни производство. Започнахме подмяна и на автомобилния парк с електрически решения.
И най-мотивиращото за нас във финансов аспект, е, че всички инвестиции, които правим, са от собствени средства.
Един от новите моменти в модернизацията на компанията, с които отбелязвате годишнината си, е и откриването на собствена фабрика за производство на мокри кърпи. Какво представлява тя? Колко струва изграждането й, какъв е капацитетът й, колко нови работни места ще разкриете с нея? Какъв ефект очаквате от нея за пазарното място на компанията?
- Заводът за производство на влажни кърпички е първият етап от изграждането на собствен производствен комплекс в Габрово и затварянето на цикъла на производството и дистрибуцията на продуктите ни с марките "бебо", Trendy и Silkline. Фабриката заема площ от 2800 квадратни метра, а инвестицията за изграждането ѝ възлиза на 6 милиона лева. През първата година ще бъдат отворени 25 работни места.
Преди осем години създадохме марката "бебо" и поехме ангажимент към българските семейства да направим качествената грижа за бебетата им достъпна. Отговорността, когато работиш в този продуктов сегмент, е огромна и изисква безкомпромисно качество. През тези осем години наш екип разработва формулите на продуктите. Осигурявахме сами съставките за тях. Единственият начин да затворим изцяло цикъла и да осигурим пълен контрол върху качеството, е да поемем производствения процес.
Новото производство ще осигури девет степени на пречистване на водата, с която се напояват кърпичките. Това ще гарантира чистотата на крайния продукт и безопасността му за бебешката и чувствителната кожа. Внедрени са две линии, а общият им производствен капацитет е 200 пакета кърпи в минута в два напълно автоматизирани етапа - производство и пакетиране.

С поемане на производството обръщаме поглед и към външните пазари. А капацитетът ни позволява производство както на собствените, така и на чужди марки във всички спектри на приложение - за бебета, деца, домашни любимци, дезинфекция и за бита. Производствената база отговаря напълно на изискванията, наложени от последните тенденции за производство на биоразградими кърпички.
Създадената от вас собствена марка бебешка козметика - натуралната козметична линия "бебо", безспорно е една от най-силните идентификации на компанията сред потребителите и утвърдена марка за грижа за най-малките. Защо се насочихте именно към разработването и производството на този тип продукти?
- Идеята за "бебо" дойде малко след като се роди детето ми. Оказа се, че е с чувствителна кожа и се нуждае от козметика, която да отговаря на нуждите ѝ. Така се сблъсках с пазара на бебешка козметика като потребител. Оказа се, че много от продуктите не отговаряха на претенциите, които имаха, а още по-малко - на цените си. Научих го на принципа проба-грешка, който не е най-добрият, когато става въпрос за здравето и комфорта на бебето ти.
Така дойде идеята за собствена линия продукти за грижа за кожата на най-малките. Искахме да предоставим на българските семейства качествена грижа за кожата на децата им, така както ние го разбирахме. Започнахме с влажните кърпи защото с тях вече имахме опит. Малко по-късно, с появата на изключително иновативния технолог, с който работим и днес, започнахме реализацията и на козметичните и измивните продукти. Днес в портфолиото вече имаме и екологична серия за пране на бебешки текстил и почистване на дома.
Какви са предимствата на вашите продукти за бебешка козметика пред другите такива стоки в търговската мрежа? Какво повече и по-специално предлагате на родителите?
- Козметичните продукти "бебо" са насочени към превенцията на появата на кожни раздразнения и заболявания на бебешката кожа. Съчетаваме действието на екстракти от доказани назад във времето растения, и последните открития в медицината и тенденции в производството на натурална козметика. Фокусирани върху специфичните нужди на бебешката кожа, създаваме работещи решения.
Доста време ни отне разработването на серията за грижа за дома с перилни и почистващи продукти. Искахме да постигнем идеалните формули, които осигуряват едновременно висока почистваща ефективност, безвредност за бебето и детето и грижа към околната среда. Но постигнахме даже повече от желаното. Препаратът за пране на бебешки дрешки осигурява възможност за едновременно изпиране на бели и цветни тъкани без риск от пренос на багрилата. Няма аромат, оцветители или други съставки, които да дразнят бебешката кожа. Във формулата на омекотителя успяхме да достигнем до 100% натурални съставки. Препаратът за почистване на дома пък е със състав, който позволява децата да боравят с него. Това го прави чудесен избор за първите уроци по поддържане на чистотата в детската стая или собствения кът на детето.
Развихме идеята за мотивиране на желанието за самостоятелност на децата, като създадохме детска серия с измивни продукти. Концепция на "бебо" за кака и "бебо" за батко е да улесни децата след третата годинка да поемат самостоятелно хигиената си. Създадохме продуктите за тяло във вариант на пяна, за да бъде атрактивна за малчуганите, но и за да се нанася максимално лесно по кожата. Опаковките са съобразени с големината на детските ръчички, за да бъдат удобни за употреба. Запазихме концепцията за грижа за здравето на кожата, която е в основата на бебешката серия, но добавихме аромати, привлекателни за момченцата и момиченцата, за да отговорим на психологическото развитие на децата и да помогнем на родителите в изграждането на навиците на дребосъците.
Бебешки крем от вашата серията бе обявен тази година за най-иновативен натурален козметичен продукт в Европа. Какво означава това отличие за вас? В какви продуктови направления и цели насочвате вашите нови разработки, иновации, инвестиции?
- Отличието, получено от BSB Innovation Award в Германия, е огромно признание за нас. Съчетанието на натурални активни съставки и растителни фосфолипиди във формулата на крема против подсичане "бебо" беше определено от журито като иновативно и ефективно решение за поддържане здравето на бебешката кожа в зоната на пелената. Всъщност точно това съчетание е в основата на формулите на всички бебешки козметични продукти "бебо".
През годините BSB се превърна в институция и насока за развитието на козметичната индустрия в Европа. Затова признанието на български продукт е особена гордост не само за нас, но и за страната. То е доказателство, че българската козметика е силно конкурентна на световните гиганти.
Всъщност кремът против подсичане е вторият "бебо" продукт, награден от BSB. През 2022 г. слънцезащитният ни крем за бебета и деца спечели второ място в категория "Иновативен козметичен продукт" и трето място в категория "Иновативна опаковка".
Предстои ни да разширим производствения си комплекс и да приберем и производството на козметичните продукти при нас. А след това ще фокусираме усилията си върху разработване на серия за грижа за майката.
Производствената ви листа включва близо 40 уникални натурални продукта. Как създавате рецептурите за тях? Какво място заема развойната дейност в портфолиото на компанията и как успявате да я финансирате?
- Работим със собствен екип технолози за всеки продукт. Непрекъснато следим новостите и тенденциите в козметичния бранш и тестваме добрите практики. Консултираме се с медицински специалисти за специфичните нужди на бебешката кожа. Не е важно колко си натурален, иновативен и колко награди имаш, ако продуктите не са ефективни. Така че слагаме това на първо място - работеща грижа за превенция.
Финансираме развойната дейност със собствени средства. Независимостта ни е нещо, на което много държим.
Кои са най-търсените на българския пазар ваши продукти според различните потребителски класации и защо?
- Продуктите, с които "бебо" е най-силно разпознаваем на пазара, са влажните кърпички. Те са основен консуматив при отглеждането на бебета и деца. Затова търсим разумен баланс между достъпна цена и високо качество.

Много бързо набират скорост екологичните ни почистващи и перилни продукти. Тази година в потребителската класация "Любимите марки", "бебо" спечели първо място в категорията "Перилни и почистващи препарати". Тенденцията е потребителите да търсят все повече чисти алтернативи на битовата химия.
Конкурентна ли е българската козметика, специално бебешката и детската, на световния пазар? Какви са вашите амбиции за международно присъствие?
- Наградата, която получихме от BSB за един от продуцктите ни - крем за подсичане, е ясен знак, че българската козметика е силен конкурент на световния пазар. Международното присъствие е заложено в бъдещите ни планове. Ще бъде огромна радост да споделим опита и продуктите си с още повече семейства.
След равносметката, след отпразнуването на юбилея идват новите планове. С какво са свързани те? Какво предвижда бизнес стратегията ви за следващите години? Какво ново да очакват потребителите от вас?
- След всички новости в портфолиото ни от последните години, е време да се концентрираме върху задържане на постигнатото. Плановете ни са фокусирани върху разширяване на присъствието на продуктите ни в търговската мрежа. Едновременно с това ще работим по разширяване на производствения комплекс, за да поемем изнесеното си производство и да затворим цикъла на контрол на качеството на продуктите си.