Синергията между държавната администрация и технологичния напредък
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Синергията между държавната администрация и технологичния напредък

Становището на НАП е, че издадените служебни бележки по чл.45, ал.4 от Закона за данъците върху доходите на физически лица на електронен носител могат впоследствие да се съхраняват, без да е нужно да се разпечатват.

Синергията между държавната администрация и технологичния напредък

Електронният подпис, издаден на физическо лице, намира ново приложение и успешно може да замести саморъчния

9544 прочитания

Становището на НАП е, че издадените служебни бележки по чл.45, ал.4 от Закона за данъците върху доходите на физически лица на електронен носител могат впоследствие да се съхраняват, без да е нужно да се разпечатват.

© Юлия Лазарова


НАП промени дългогодишната си практика и все повече хартиени документи могат да бъдат заменени с електронни.

Терминът synergy произлиза от гръцкото συνέργια и буквално означава "работят заедно". В бизнес взаимоотношенията пък се приема, че постигането на синергия означава, че работата в екип дава по-добър резултат, отколкото работата на отделния човек. Във взаимовръзката между хората и новите технологии синергията изразява комбинацията от силните страни на човека и неограничените възможности на кода за постигане на всякакви резултати без значение колко (не)достижими ни се струват те.

Технологиите изпреварват търсенето за тях

Не само че са готови да посрещнат нуждите на бизнеса, но напоследък някак технологиите успяват дори да изпреварят самото търсене за тях. Няма съмнение, че всяко ново IT решение, което дава повече възможности и едновременно спестява време и енергия, няма как да не се приеме положително от бизнеса, а неговото въвеждане и внедряване може да се осъществи веднага, няма необходимост да се случва бавно или постепенно. Но дали това е така с държавната администрация, с отделните публични институции и техните структури и звена?

Като неразделна част от бизнеса на държавната администрация й се налага да бъде в крак с все по-успешната автоматизация на документооборота на голям брой компании. Още повече че броят им непрекъснато расте в различни сфери на бизнеса. Дългогодишните практики и указания са разработена пътека за решаване на редица проблеми в различни ситуации, но реалността на пазара на стоки и услуги неминуемо изисква приемането на нови такива и то с успешното включване на новите технологии. Това безспорно може да се окаже труден и бавен процес, но полагането на някакво начало следва да се счита за положителната нагласа на държавната администрация в опита й да постигне онази синергия с общия технологичен напредък, която да дава добри резултати за бизнеса, а именно спестяване на време, усилия и средства при изпълнение на определени административноправни задължения от компаниите, независимо в какъв мащаб е тяхната търговска дейност и в коя сфера се развиват те.

Един от многото такива примери е служебната бележка по чл. 45 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ), за която ви разказах в предишната си статия през декември 2016 г. В резултат на наше писмо с вх. No.24-39-1/03.01.2017 г. и продължилата кореспонденция след това в крайна сметка НАП (Национална агенция за приходите) прие ново становище за промяна на дългогодишната си практика, с което се потвърждава, че все повече хартиени документи могат да бъдат заменени с електронни такива. Служебните бележки по чл. 45 от ЗДДФЛ са особено актуални документи при подаването на годишните данъчни декларации. И не само.

Понастоящем в НАП е реализирана електронна услуга за подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ с електронен подпис (КЕП) или персонален идентификационен код (ПИК). Към момента всяко лице, което може да подава декларацията в електронен формат, при необходимост може да прикачи и отделни файлове към нея. Що се отнася до приложенията към декларацията, няма законова или техническа пречка да се прикачат и служебните бележки при спазване на определени технически изисквания. Съгласно указанията на НАП прикачените файлове следва да съчетават определени изисквания за сигурност и автентичност. Единствено основание за отказ за приемането им би било несъответствието им с тези изисквания. Погрешно е схващането на широката публика, че всички служебни бележки трябва задължително да са на хартия с мокър печат и саморъчен подпис, както и че подаването им в електронен вид ще е основание за отказ и неприемане на годишната данъчна декларация, към която се отнасят.

Какво трябва да знаем, за да сме сигурни, че служебните бележки на електронен носител са приемливи за НАП

Вече стана ясно, че няма законова пречка служебната бележка да се генерира от автоматизирана система и да бъде подписана с електронен подпис, както и че електронният документ има същата правна сила като хартиения документ в разпечатания си вид (разпечатана служебната бележка, подписана с електронен подпис, удовлетворява законовите изисквания за сигурност и автентичност). Становището на НАП е, че прилагане на такава служебна бележка е допустимо. Разбира се, при поискване от лицето, за което се отнася, на служебна бележка на хартиен носител не следва да му бъде отказвана такава.

Как да съхраняваме служебните бележки на електронен носител

Съгласно действащото законодателство, което е приложимо за служебните бележки по чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ, а именно такива, издадени при условията на възникнало извънтрудово правоотношение, както и сметки за изплатени суми, няма законово изискване те да бъдат съхранявани на хартиен носител. Становището на НАП е, че издадените служебни бележки по чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ на електронен носител могат впоследствие да се съхраняват, без да е нужно да се разпечатват. Поне невинаги. От значение ще бъде начинът, по който са подписани от физическите лица, на които същите са издадени. Подписването може да стане саморъчно или чрез електронен подпис, издаден на името на физическото лице съгласно ЗЕДЕП (Закона за електронния подпис и електронния документ). От важно значение е и начинът, по който са върнати на платеца на доходите.

Изводът

Накрая служебната бележка може да бъде съхранявана от платеца на доходите на електронен носител, когато същата е подписана с електронен подпис на физическото лице или с положен саморъчен подпис (без значение дали е подписана саморъчно от представляващия платеца на доходите, или разпечатана електронно подписана служебна бележка) и върната на платеца като сканиран документ.

Видно, че държавните институции и администрации се стараят да догонват технологичния напредък, като това ще изисква усилията и готовност за промени на всички ангажирани страни. Електронният подпис, издаден на физическо лице, намира ново приложение и успешно може да замести саморъчния там, където доскоро се смяташе за недопустимо. Това показва, че синергията е възможна, стига да бъде намерена.

Какво следва

На 26 ноември 2016 г. беше приет Законът за електронната идентификация (ЗЕИ). Съгласно ЗЕИ електронният идентификатор ще е уникален идентификатор (подобен на ЕГН) за всяко физическо лице, въз основа на който ще може да се направи разграничаване на едно лице от друго във виртуалната среда с цел осигуряване на достъп до информационни системи, включително осигуряване на възможност за извършване на електронни изявления. Кога и как ще се сработят технологиите с държавната администрация в тази нова насока предстои да разберем.

* Тази статия не представлява правно становище или правен съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси, можете да се обърнете към автора й Диана Караиванова на E-mail: karaivanova@tmlawoffice.bg.

НАП промени дългогодишната си практика и все повече хартиени документи могат да бъдат заменени с електронни.

Терминът synergy произлиза от гръцкото συνέργια и буквално означава "работят заедно". В бизнес взаимоотношенията пък се приема, че постигането на синергия означава, че работата в екип дава по-добър резултат, отколкото работата на отделния човек. Във взаимовръзката между хората и новите технологии синергията изразява комбинацията от силните страни на човека и неограничените възможности на кода за постигане на всякакви резултати без значение колко (не)достижими ни се струват те.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK