Неравнопоставеност между вериги, доставчици и потребители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неравнопоставеност между вериги, доставчици и потребители

Неравнопоставеност между вериги, доставчици и потребители

КЗК се намесва в разрешаването на споровете

10913 прочитания

© Анелия Николова


Авторът Люба Бозова-Пешовска е адвокат в адв. дружество Mc Gregor and Partners.
В Закона за защита на конкуренцията липсва легална дефиниция на понятието "злоупотреба с по-силна позиция при договаряне"

През лятото на 2015 г. след продължителни обществени дебати в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) е въведен нов институт, забраняващ "злоупотреба с по-силна позиция при договаряне", с което се разширява кръгът на предприятията, чиито едностранни действия и поведения подлежат на контрол от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Макар че нормативната уредба на ЕС относно правилата за защита на конкуренцията не предвижда такава забрана за злоупотреба на икономически силни предприятия без господстващо положение, Регламент1 (ЕО) № 1/2003 на Съвета предоставя свободата на държавите членки да приемат и прилагат на тяхна територия по-строги национални закони в областта на конкуренцията, които забраняват едностранни действия и поведения от страна на предприятията, както и злоупотреба по отношение на икономически зависими предприятия.

Значение на понятието "злоупотреба с по-силна позиция при договаряне "

В ЗЗК липсва легална дефиниция на понятието "злоупотреба с по-силна позиция при договаряне". Законодателят е забранил всяко действие или бездействие на предприятие с по-силна позиция при договаряне, което е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на по-слабата страна при договарянето и на потребителите, като единствено се е ограничил в това да изброи критериите, с оглед на които забраната ще бъде преценявана. Такива критерии според ЗЗК са недобросъвестни действия или бездействия, които нямат обективно икономическо основание, като необоснован отказ да се доставят или закупят стоки или услуги, налагане на необосновано тежки или дискриминационни условия или неоснователно прекратяване на търговски отношения.

Тъй като изброяването не е изчерпателно, ще си позволя да дам няколко примера: едностранни промени в себестойността или цените на продукти или услуги, които се въвеждат със задна дата; умишлено нарушаване на графика за доставка или за получаване, за да се придобие необосновано предимство, и др.

Като се имат предвид съществените разлики в съотношението на силите при договарянето между участниците във веригата на доставки и съществуващата празнота в ЗЗК относно увреждащи едностранни действия и поведения от страна на предприятие, което не е в господстващо положение, въвеждането на новия институт има своята икономическа обосновка.

Въпреки това уредбата на понятието е твърде широка, от една страна, а липсата на методика, основаваща се на обективни и обосновани критерий за реда за определянето на по-силна позиция при договаряне (например наличие на количествен праг - пазарен дял или оборот), предоставя на КЗК възможност за субективно тълкуване при преценката дали е налице злоупотреба.

КЗК тълкува

В ЗЗК са разгледани примерни критерии, въз основа на които се определя наличието на по-силна позиция при договаряне, сред които са степента на зависимост между тях, вероятността за намиране на алтернативни източници на снабдяване и др. В своите решения КЗК акцентира върху "икономическата зависимост", чието съществуване поставя доставчици в по-слаба пазарна позиция спрямо своя търговски партньор. Така например, анализирайки поведението на водеща търговска верига на пазара, в своето решение2 КЗК е счела, че дружеството използва пазарните си предимства по отношение на доставчика си и неговата икономическа зависимост, за да налага неизгодни за последния ценови условия по договорите за доставка.

За да бъде приложена забраната, уредена в ЗЗК, законодателят е предвидил кумулативно да бъдат застрашени интересите на по-слабата страна при договарянето и на потребителите. Кумулативното посочване и на двете би могло да се тълкува като ограничаващо, тъй като едната страна трябва да е винаги крайният потребител. Нещо повече - според формулировката на нормата следва да се приеме за съставомерно както настъпването на реално увреждане на интересите на съконтрагента и на потребителите едновременно, така и наличието на потенциалната възможност от увреждане на същите.

Така например в своето решение КЗК, анализирайки поведението на водеща търговската верига на пазара на доставка на спиртни напитки, е изследвала и съотношението между доставната и крайната продажна цена на всеки продукт и как промените на доставната цена са се отразили на крайната продажна цена. По този начин е установила, че намалението на цените, които веригата получава при покупката на стоки от своите доставчици в резултат на по-силната си позиция при договаряне, не се отразява в крайната продажна цена на стоката и че ползата от това намаление остава за търговската верига, което от своя страна уврежда интересите на крайния потребител. Другата потенциална вреда, която може да настъпи в резултат на налагането на по-ниски доставни цени на доставчиците, е намаляване на тяхната печалба (особено в случаи, в които доставната цена не покрива разходите на доставчика, свързани с производството/придобиването на дадена стока). При тези обстоятелства инициативата на доставчици да инвестират в нови или подобряване на съществуващи продукти ще бъде редуцирана поради намалените приходи, което от своя страна ще доведе до намаляване на асортимента и качеството на стоките, което отново е във вреда на крайния потребител.

Институтът "по-силна позиция при договаряне" може да бъде определен на всеки един етап от конкретното правоотношение между страните, включително и преддоговорните отношения (например необоснован отказ на запитване за предоставяне на оферта).

Трябва и да отбележим, че понятието "злоупотреба с по-силна позиция при договаряне" не е създадено само за да регулира отношенията между търговски вериги и техни доставчици и не поставя ограничения относно приложението й спрямо конкретни продукти, например хранителни стоки. Целта на закона не е да се ограничи приложението на новия институт за определен пазар и за определени участници. Така например според КЗК отказ за доставка на части поставя едно предприятие в невъзможност да изпълни възложената обществена поръчка, или налагане на нелоялни търговски условия по договорите за предоставяне на права за разпространение на телевизионни програми с кабелни оператори3 и др.

Въпреки решенията на КЗК във връзка с тълкуването на понятието "злоупотреба с по-силна позиция при договаряне" неговото бъдеще остава неясно. Последващите решения на КЗК и Върховния административен съд ще бъдат определящи относно тълкуването на законовата разпоредба.

-----------1 1 Регламент (ЕО) №1/2003 на Съвета от 16 декември 2002 г. относно изпълнението на правилата за конкуренция, предвидени в членове 81 и 82 от Договора 2 Решение №1111 от 20.12.2016 г. на Комисията за защита на конкуренцията 3 Решение №220 от 28.02.2017 г. на Комисията за защита на конкуренцията

Авторът Люба Бозова-Пешовска е адвокат в адв. дружество Mc Gregor and Partners.
В Закона за защита на конкуренцията липсва легална дефиниция на понятието "злоупотреба с по-силна позиция при договаряне"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK