Такси за ВЕИ централи, събрани след 30 юни 2014 г., подлежат на връщане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Такси за ВЕИ централи, събрани след 30 юни 2014 г., подлежат на връщане

Въпреки че Конституционният съд отмени текстовете от закона, общественият доставчик и крайните снабдители удържаха таксата от производителите на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия за периода от 1 юли до 10 август 2014 г.

Такси за ВЕИ централи, събрани след 30 юни 2014 г., подлежат на връщане

Как беше въведена и събирана таксата от 20% за производство на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия

9146 прочитания

Въпреки че Конституционният съд отмени текстовете от закона, общественият доставчик и крайните снабдители удържаха таксата от производителите на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия за периода от 1 юли до 10 август 2014 г.

© Красимир Юскеселиев


Министерството на финансите отказва доброволното връщане на събраните суми, което налага събирането им по съдебен ред
Костадин Сирлещов, CMS

Противоконституционните такси за производство на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия бяха приети във Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници (ЗЕВИ) с §6 от заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2014 г. С новите текстове беше въведено задължението за събиране на такса за производство на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия в размер на 20% от приходите на производителите (Таксата). Съгласно новите чл. 35б и чл. 35в от ЗЕВИ общественият доставчик, съответно крайните снабдители, имаха задължение за удържане и внасяне на Таксата, която следваше да бъде превеждана на всяко тримесечие на КЕВР. Таксата се внасяше от КЕВР в държавния бюджет в срок до 15-о число на месеца, следващ тримесечието, за което се отнася.

Съгласно образеца на КЕВР, публикуван на 1.04.2014 г., справката по чл. 35б, ал. 2 от ЗЕВИ, която се изпраща от обществения доставчик, съответно крайните снабдители, към КЕВР има ясно определени реквизити, като на основание на т. 8 от изискванията за вида, формата и съдържанието на справката по чл. 35б, ал. 2 от ЗЕВИ, които са неразделна част от образеца, таксата се заплаща от обществения доставчик и от крайните снабдители към КЕВР на основание "чл. 35б от ЗЕВИ".

Към 15.04.2014 г. и към 15.07.2014 г., след като получи справките за съответния 3-месечен период от обществения доставчик и от крайните снабдители, КЕВР получи плащания от обществения доставчик и от крайните снабдители на основание на действащата към онзи момент разпоредба на чл. 35б от ЗЕВИ.

Как беше отменена таксата

С Решение №13 от 31.07.2014 г. на Конституционния съд на (КС) по к.д. №1/2014 г., обн., ДВ, бр. 65 от 6.08.2014 г. (Решение №13), бяха обявени за противоконституционни точки 2 и 3 от §6 от заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2014 г., с които бяха създадени чл. 35а, ал. 1, 2 и 3, чл. 35б, ал. 1, 2, 3 и 4, чл. 35в, ал. 1, 2 и 3 и чл. 73, ал. 1, 2, 3 и 4 от ЗЕВИ.

Решение №13 влезе в сила на 10.08.2014 г.

На основание на отменения чл. 35б от ЗЕВИ и няколко месеца след това таксата за периода от 1 юли до 1 август 2014 г. беше неправомерно събирана и внесена в КЕВР, а оттам – в държавния бюджет

Въпреки отмяната на текстовете от ЗЕВИ общественият доставчик и крайните снабдители удържаха таксата от производителите на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия за периода от 1 юли до 10 август 2014 г. и на отпаднало правно основание, а именно – чл. 35б от ЗЕВИ, преведоха сумите към КЕВР в периода края на септември – 15 октомври 2014 г.

КЕВР незаконосъобразно и на отпаднало правно основание събра от обществения доставчик и крайните снабдители таксата за периода от 1 юли до 1 август 2014 г. и преведе таксата към държавния бюджет, без да е налице основание за това след прогласяване на противоконституционните текстове с Решение №13. Общественият доставчик и крайните снабдители са превеждали на основание на отменения като противоконституционен чл. 35б от ЗЕВИ Таксата за периода от 1 юли до 1 август 2014 г. по бюджетните сметки на КЕВР. Постъпилите по бюджетните сметки на КЕВР средства от Таксата са прехвърлени към централния бюджет при спазване на указание на Министерство на финансите – ДДС №12 от 4.12.2014 г., и № БНБ – 136380 от 4.12.2014г. на Българската народна банка.

На какво основание и от кого може да се претендира таксата

Независимо от факта, че Решение №13 няма обратно действие, то има безусловно отменителен характер по отношение на заварените правоотношения, по които са се дължали насрещни престации. С влизането си в сила Решение №13 автоматично произвежда безусловно отменително действие по отношение на обявената за противоконституционна такса. Отмяната на посочените по-горе разпоредби на ЗЕВИ незабавно анулира правното основание за извършването на каквито и да било бъдещи действия на засегнатите страни по заварени правоотношения, по които първоначално те е следвало да престират. След влизане в сила на Решение №13 на 10.08.2014 г. вече не е съществувало задължение да бъде преведена таксата в държавния бюджет, събрана в периода 1 юли до 10 август 2014 г. Незаконосъобразното превеждане на таксата е довело до неоснователно обогатяване на държавата. След отмяна на посочените разпоредби на ЗЕВИ КЕВР не е следвало да получава плащане от страна на обществения доставчик и от крайните снабдители и не може да разполага и да се разпорежда по никакъв начин със събраните суми за Таксата.

Ето защо внесените в държавния бюджет суми за таксата, без към онзи момент да е било налице валидно законово основание за внасянето им, следва да бъдат върнати на адресатите на отмененото като противоконституционно задължение за заплащане на Таксата – всички производители на електрическа енергия от вятърна и слънчева енергия. Преведената без основание в държавния бюджет от КЕВР Такса след влизане в сила на Решение №13 подлежи на връщане от неоснователно обогатилото се лице – българската държава, представлявана от Министерството на финансите.

По кой ред следва да се предяви претенцията от страна на производителите след отказа на Министерството на финансите да върне таксата доброволно

В основата на неоснователното обогатяване стои принципът на справедливостта, който препятства разместването на имущество при липса на признато от закона основание. При отклонение от този принцип е предвидена специална правна защита по реда на чл. 55 и следващите от ЗЗД.

Понастоящем Министерството на финансите отказва доброволното връщане на събраните суми, което налага събирането им по съдебен ред.

В редица решения ВАС приема, че претенцията, която попада в института на неоснователното обогатяване, макар и насочена срещу държавата, следва да бъде разгледана от общия съд по ЗЗД и ГПК (виж Решение №4501 от 2.04.2014 на ВАС по адм.д. 12394/2013, Определение №38 от 26.05.2011 на ВАС по адм. дело №35/2011 г., Решение 7018 от 19.05.2011 на ВАС по адм.д. №1991/2011 на ВАС). Когато петитумът на исковата молба е формулиран така, че не цели съдът с решението си да издаде, измени или отмени административен акт, делото е гражданско. То не се превръща в административно само защото разрешаването му е в зависимост от преюдициални административноправни въпроси.

Следователно претенциите срещу българската държава за неправомерно събраните суми от Таксата за периода 1.07 - 10.08.2014 г. следва да се предявяват по реда на ГПК.

Министерството на финансите отказва доброволното връщане на събраните суми, което налага събирането им по съдебен ред
Костадин Сирлещов, CMS

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    deadwing avatar :-|
    deadwing

    За останалата сума също могат да се търсят парите. Не на последно място, към момента на събирането на парите (удържането ми от ЕРП-тата), последните са били дължими, тъй като разпоредбите са били в сила. Дано, все пак, съдът възприеме аргументите и основанието. По отношение на процесуалния ред - абсолютно е ЗЗД. Законодателят доста предвидливо е пропуснал доста видове отговорност на държавата по ЗОДОВ.

    И все пак, тези суми могат да се търсят за целия период, просто на различно основание.

    А защо някой въобще си е въобразил, че държавата ще плати доброволно, също е интересен въпрос.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK