Деклариране на доходите от peer-to-peer платформите за финансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Деклариране на доходите от peer-to-peer платформите за финансиране

Деклариране на доходите от peer-to-peer платформите за финансиране

Как засяга то местните и чуждестранните юридически лица

8294 прочитания

© Юлия Лазарова


Във връзка с изясняване на данъчното третиране на посочените инвестиции е необходимо да се разграничат следните два момента:

1. Данъчно третиране на доходите (печалбите) на местни юридически лица от такъв род сделки.

2. Режим на удържане на дължимите данъчни задължения при източника на дохода при облагане на чуждестранни юридически лица.

1. Данъчно третиране на доходите (печалбите) на местни юридически лица по реда на ЗКПО

Разпоредбата на чл. 44 от ЗКПО се прилага по отношение на печалбите и загубите от разпореждане с финансови инструменти по смисъла на § 1, т. 21 от допълнителните разпоредби на закона.

Съгласно текста на ал. 1 от същия при определяне на данъчния финансов резултат счетоводният финансов резултат се намалява с печалбата от разпореждане с финансови инструменти по смисъла на § 1, т. 21 от ДР на ЗКПО, определена като положителна разлика между продажната цена и документално доказаната цена на придобиване на тези финансови инструменти. Този начин на определяне на данъчния финансов резултат не се прилага по отношение на случаите, в които в Спогодба за избягване на двойното данъчно облагане е предвиден методът за избягване на двойното данъчно облагане чрез метода "освобождаване с прогресия".

Съгласно текста на ал. 2 от цитираната разпоредба при определяне на данъчния финансов резултат счетоводният финансов резултат се увеличава със загубата от разпореждане на финансови инструменти по смисъла на § 1, т. 21 от ДР на ЗКПО, определена като отрицателна разлика между продажната цена и документално доказаната цена на придобиване на тези финансови инструменти.

С разпоредбата на §1, т. 21 от ДР на ЗКПО е дадена дефиниция на понятието "разпореждане с финансови инструменти", това са сделките:

а) с дялове и акции на колективни инвестиционни схеми и на национални инвестиционни фондове, акции, права и държавни ценни книжа, извършени на регулиран пазар по смисъла на чл. 73 от Закона за пазарите на финансовите инструменти, "права" за целите на изречение първо са ценните книжа, даващи право на записване на определен брой акции във връзка с взето решение за увеличаване на капитала;

б) сключени при условията и по реда на обратно изкупуване на колективни инвестиционни схеми, допуснати за публично предлагане в страната или в друга държава - членка на Европейския съюз, или в държава – страна по Споразумението за европейското икономическо пространство;

в) сключени при условията и по реда на обратно изкупуване от национални инвестиционни фондове, допуснати за публично предлагане в страната, за обратно изкупуване се смята и разпределението на парични средства при ликвидация на национални инвестиционни фондове от затворен тип;

г) сключени при условията и по реда на търговско предлагане по глава единадесета, раздел І, от Закона за публичното предлагане на ценни книжа или аналогични на този род сделки в друга държава - членка на Европейския съюз, или в държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.

Предвид чл. 73 от Закона за публичното предлагане на ценни книжа "регулиран пазар" е многостранна система, организирана и/или управлявана от пазарен оператор, която среща или съдейства за срещането на интересите за покупка и продажба на финансови инструменти на множество трети страни чрез системата и в съответствие с нейните недискреционни правила по начин, резултатът от който е сключването на договор във връзка с финансовите инструменти, допуснати до търговия съгласно нейните правила и/или системи, лицензирана и функционираща редовно в съответствие с изискванията на този закон и актовете по прилагането му (чл. 73, ал. 1 от ЗППФИ).

Регулиран пазар е и всяка многостранна система, която е лицензирана и функционира в съответствие с изискванията на дял ІІІ от Директива 2004/39/ЕО на Европейския парламент и на Съвета (чл. 73, ал. 2 от ЗПФИ).

С оглед горецитираните законови разпоредби следва:

Чл. 44 от ЗКПО се прилага единствено и само по отношение на резултата от сделки с изрично посочените в разпоредбата такива, попадащи в обхвата на понятието "разпореждане с финансови инструменти".

В случай че съответните сделки не попадат в обхвата на цитираната разпоредба на § 1, т. 21 от ДР на ЗКПО, печалбите и загубите от тях се облагат по общия ред на ЗКПО и с тях не се регулира счетоводният финансов резултат по посочения в чл. 44 от ЗКПО ред.

2. Режим на удържане на дължимите данъчни задължения при източника на дохода при облагане на чуждестранни юридически лица

В случай че при осъществяването на дейността peer-to-peer платформи се реализират доходи (печалби) от чуждестранни юридически лица по смисъла на ЗКПО, то следва да се приложи разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗКПО - в случаите на наличие на "място на стопанска дейност" на територията на Р България от посочените лица.

В случай че реализираните доходи/печалби не са реализирани чрез "място на стопанска дейност" в Р България, то тогава се прилага разпоредбата на чл. 195 от ЗКПО, а именно същите следва да се обложат с данък при източника, който е окончателен. Редът за неговото удържане е регламентиран с текста на чл. 195, ал. 2 от ЗКПО, според който същият се удържа от местните юридически лица, които начисляват доходите на чуждестранните юридически лица, с посочените в разпоредбата изключения.

Относно понятията "местно лице за Р България", "чуждестранно лице за РБългария" и "място на стопанска дейност" следва да имате предвид дадените определения с разпоредбите на чл. 3, чл. 4 от ЗКПО и § 1 от ДР, т. 2 от ЗКПО.

С оглед посочените по-горе законови разпоредби следва да се прецени предвид характера на съответните сделки, които се извършват чрез дейността на peer-to-peer платформите за споделено финансиране дали са в обхвата на понятието "разпореждане с финансови инструменти" и в тази връзка подлежат на специалното данъчно третиране по реда на чл. 44 от ЗКПО или не. Във втория случай няма да е налице хипотезата на посочената законова разпоредба, като реализираните от тях печалби ще подлежат на облагане по общия ред на ЗКПО.

Във връзка с изясняване на данъчното третиране на посочените инвестиции е необходимо да се разграничат следните два момента:

1. Данъчно третиране на доходите (печалбите) на местни юридически лица от такъв род сделки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK