Инвестиции за бизнеса по Програмата за селските райони през 2018 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Инвестиции за бизнеса по Програмата за селските райони през 2018 г.

Инвестиции за бизнеса по Програмата за селските райони през 2018 г.

Очакванията са да се отворят 17 мерки за еврофинансиране

11449 прочитания

Авторът Ива Александрова е мениджър "Проекти европейски програми" в "Елана инвестмънт", член на БАКЕП
През миналата година от всички обявени в програмата мерки беше отворена само подмярка 14 "Хуманно отношение към животните".

Най-очакваните мерки

- Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти - очаква се да бъде отворена до края на януари, бюджет 100 млн. евро

- Финансиране на неземеделски дейности в селските райони – заложен прием за периода април – юни, бюджет 100 млн. евро

- Инвестиции в технологии за лесовъдство и в преработката, мобилизирането и търговията на горски продукти – очаква се прием през пролетта, бюджет 18 млн. евро

В началото на годината беше публикувана индикативната годишна работна програма на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), в която се обявява планираният прием на редица мерки, които представляват интерес, както за бизнеса, така и за стартиращи фирми и земеделски производители. Заложени са общо 17 приема, които са насочени също към общини, университети и др. Програмата е изключително амбициозна на фона на неизпълнението на предишната за 2017 г. През миналата година от всички обявени в програмата мерки беше отворена само подмярка 14 "Хуманно отношение към животните".

Новото през 2018 г.

Електронното подаване и изпълнение на европейските проекти не е новост за действащия програмен период. Единствено ПРСР правеше изключение и кандидатстването се извършваше физически чрез подаване на папка с проектното предложение и съпътстващите го документи на хартиен носител в областните дирекции на фонд "Земеделие". С въвеждане на електронното подаване и при ПРСР не само ще се избегне голямото чакане в последните дни на приемите, като ще се облекчи административната тежест, но и ще се постигне по-голяма проследимост и обективност при оценката и изпълнението на проектите.

Няма вече да е възможно подаване на проекти след обявения краен срок (както се случи с последния прием по подмярка 4.1). Въпреки че системата ИСУН е универсална за всички оперативни програми в страната, всяка от тях има своите специфики и изисквания, които ги разграничават една от друга. Така например по ПРСР за проекти, при които грантът не превишава 50%, бенефициентите няма да провеждат публичен избор на изпълнител, а ще сключват договор с избрания изпълнител преди подаването на проекта, каквато беше практиката досега. Това до голяма степен улеснява процеса на изпълнение на проектите и съкращава срока за отчитане и получаване на субсидията.

Другата промяна е свързана с нормативния документ, съгласно който се определят условията за кандидатстване по всяка една мярка. Досега този документ беше наредба, а след въвеждането на системата ИСУН основните моменти по кандидатстването по ПРСР ще се регламентират в насоки за кандидатстване. Информацията в двата документа е аналогична, но структурата им се различава.

Всички кандидати ще трябва да разполагат и с електронен подпис, необходим за подаването на проектното предложение в системата ИСУН.

Най-интересните мерки за бизнеса, планирани за 2018 г.

За преработватели

Дълго чаканият от преработвателите на селскостопанска продукция втори прием на проекти по подмярка 4.2 "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" е на път да бъде отворен до края на януари. Приемът на заявления за подпомагане беше многократно отлаган през 2017 г. поради различни административни причини и в крайна сметка не успя да стартира през отминалата година. Според публикуваната работна програма приемът ще бъде обявен от януари до април, като общият бюджет е 100 млн. евро. Общите допустими разходи за един проект не могат да надвишават 2 млн. евро, а финансовата помощ, която ще получават кандидатите, е 50% от направените от тях инвестиции.

По този прием са добавени два нови критерия за оценка, които до голяма степен дават предимство на вече съществуващи предприятия. Първият стимулира кандидатите, които могат да докажат определен средносписъчен брой на персонала за последните 3 години, като те се задължат да го запазят с изпълнението на инвестицията. Този критерий е разделен на две части, като изискванията за средносписъчен брой на персонала са различни за кандидати земеделски стопани - производители на селскостопански продукти, и за кандидати - преработватели на селскостопанска продукция. Вторият дава предимство на кандидати, които могат да докажат, че определен процент от приходите на предприятието за предходните 3 финансови години са от реализиран износ на произведени или преработени от тях селскостопански продукти. Максималният брой точки ще получават тези, при които над 50% от приходите за последните три години са от реализиран износ на произведени или преработени от тях селскостопански продукти.

За неземеделски дейности

Подмярка 6.4.1 е прецедент за целия програмен период. Това е най-дълго отлаганата мярка по програмата, като същевременно интересът към нея е огромен. Тя е единствената, която финансира неземеделски дейности в селските райони и позволява да кандидатстват всякакви фирми, не само земеделски производители. Забавянето е донякъде оправдано, тъй като трябва да се избегнат грешките от предишния програмен период в новите условия. Приемът по 6.4.1. е заложен за периода април – юни, но по-реалистично би било да го очакваме след средата на годината. Бюджетът е 100 млн. евро, което по груби сметки означава около 600 финансирани проекта, като максималният размер на субсидията е 50%, но не повече от 200 хил. евро. Целият размер на проекта, включително собственото финансиране, ще бъде максимум 500 хил. евро.

Акцентът в мярката ще бъде изместен от селския туризъм и ще бъде сложен върху производствени дейности. Това може да са: изграждане и оборудване на цех за производство на метални изделия; дограма; прах за пране; шивашки цех и др.; изграждане и оборудване на фризьорски салон, интернет клуб, фитнес, сладкарница, детска градина, зъболекарски кабинет и др. При оценката най-голям шанс ще имат кандидати, които осъществяват дейност от над 3 години; имат опит или образование в сферата на проекта и най-важното – проектът е за производство. Предимство дава и откриването на нови работни места.

За преработватели на горски суровини и продукти

Подмярка 8.6 "Инвестиции в технологии за лесовъдство и в преработката, мобилизирането и търговията на горски продукти" е създадена с цел да подпомогне развитието на горските стопанства и преработвателните предприятия, занимаващи се с първична преработка на дървесина – бранш, който се чувства изключително пренебрегнат поради, меко казано, странните критерии за подбор по еквивалентната мярка през предходния програмен период. Тази мярка беше предвидена за 2017 г., но след няколко отлагания сега е в графика за пролетта на 2018 г. По нея ще се финансират проекти в две направления: закупуване на техника за дърводобив и закупуване на машини за първична преработка на дървесина, включително строително-монтажни работи в сгради, където ще се помещават машините.

Възможни проекти тук са: изграждане и оборудване на предприятие за производство на пелети от остатъчна дървесина; закупуване на специализирана горска техника за отгледна сеч; изграждане и оборудване на предприятие за първична преработка на дървесина. Финансирането е в рамките на 50% за дейности на територията на селска община и 40% за останалите.

Бюджетът на приема е 18 млн. евро, а максималният размер на един проект е 500 хил. евро. Като оценка подмярка 8.6 е най-ясната, защото има само три критерия: степен на лесистост на общината, в която са дейностите по проекта; персонал на компанията; вид на проекта – при проекти само за техника за дърводобив се дават допълнителни 5 точки. И по тази схема предстои да се изясняват условия, защото има някои неуредени важни моменти. Например, че при проекти за дърводобив се изискват 5-годишни договори за дърводобив, а в практиката договори с такъв срок не съществуват.

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП).

Фотограф: Надежда Чипева
Авторът Ива Александрова е мениджър "Проекти европейски програми" в "Елана инвестмънт", член на БАКЕП
През миналата година от всички обявени в програмата мерки беше отворена само подмярка 14 "Хуманно отношение към животните".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK