С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 окт 2018, 10:48, 3014 прочитания

Фондовете за градско развитие - различният подход за финансиране на проекти

Средствата за градско развитие и туристическа и културна инфраструктура възлизат на над 600 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авторът Стоян Ставрев е управител на Българска консултантска организация, член на БАКЕП
Финансовите инструменти създават условия за допълване на публичния ресурс с частен и повторното му ползване.
За пръв път за финансови инструменти се заговори през първия програмен период 2007 – 2013 г. и за повечето потенциални крайни получатели звучаха доста авангардно. И двете пилотни инициативи тогава - JESSICA и JEREMIE, днес се оценяват като изключително успешни.

През настоящия програмен период делът на финансовите инструменти се повиши. Повиши се и доверието към България – страната получи право да управлява сама средствата по финансови инструменти, достъпни по отделните оперативни програми чрез специално създадения Фонд мениджър на финансовите инструменти в България (ФМФИБ).


Средствата за градско развитие и туристическа и културна инфраструктура (за обекти с национално и световно значение) възлизат на над 600 млн. лв., като 353 млн. лв. са осигурени от Оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР), а останалият ресурс е съфинансиране от избраните финансови посредници.

ДЗЗД Фонд за устойчиви градове, обединение на ОББ, Фонд за устойчиво градско развитие, Българска консултантска организация и фонд ФЛАГ е избран от ФМФИБ да управлява средствата за град София и за Южна България. "Регионален фонд за градско развитие", който е собственост на Сосиете Женерал (мажоритарен акционер), "Елана инвестмънт", "Елана холдинг" и "Болкан адвайзърс", е избран да управлява средствата за Северна България.

През предстоящия програмен период (2021 - 2027) се очаква финансовите инструменти да се превърнат в ключова форма на финансиране за постигане на целите на кохезионната политика.



Какво е новото

След успешния опит от предходния програмен период сега заделеният ресурс от ОПРР за финансови инструменти е близо пет пъти по-голям, а териториалният обхват – значително разширен. Общо 39 града са допустими за финансиране на проекти в областта на градското развитие (приоритетна ос 1) и територията на цялата страна - за проекти в областта на туризъм и културно наследство (приоритетна ос 6).

За първи път е предвидена и възможност за комбинирано финансиране между БФП и финансов инструмент за проекти за градско развитие (за културна инфраструктура и енергийна ефективност на студентски общежития) и за проекти за туризъм и културно наследство. За да е възможна обаче комбинация с БФП по приоритетна ос 1, проектите за градско развитие следва да са част от инвестиционната програма на общината. При изработката на Интегрираните планове за градско възстановяване и развитие (ИПГВР) и инвестиционните програми общините допуснаха някои грешки, които осъзнават сега – когато настъпи времето за реални дейности. Но шанс има – през 2019 г. предстои актуализация на ИПГВР на общините, които ще имат възможност да преосмислят добре инвестиционните си програми.

Общата инвестиция в допустим проект не може да надвишава сумата от 39.116 млн. лв. за градско развитие, 9.779 млн. лв. за проект, който включва недвижима културна ценност с категория "национално значение" и 19.558 млн. лв. за обекти от "световно значение".

Защо финансови инструменти?

Потенциалните крайни получатели в България вече са свикнали с идеята за достъпна безвъзмездна финансова помощ, но реалността се променя и въпреки че безвъзмездната помощ едва ли скоро ще изчезне, безплатният ресурс ще намалява все повече.

Финансовите инструменти създават условия за допълване на публичния ресурс с частен и повторното му ползване, т.е. общата сума за крайните получатели се увеличава, нараства и броят подкрепени проекти. И освен че парите стават повече, при финансиране чрез финансови инструменти получаването им става по доста по-облекчен и гъвкав ред, а условията са атрактивни: лихви под пазарните, по-дълъг срок за погасяване (до 20 години), вградени гаранции, по-ниски обезпечения и удължен гратисен период (до 3 години). Конкретните условия за различните типове проекти ще бъдат обявени в поканите за набиране на предложения, които се очаква да бъдат публикувани съвсем скоро.

Българският бенефициент вече се сблъска и с проблемите, възникващи от необходимостта да инвестира в дейности, които не носят приход, наложена от изискванията на безвъзмездната помощ. Това е още един плюс на финансовите инструменти – те стимулират инвестициите в приходо-генериращи дейности.

Финансовите посредници ще предоставят цялостна подкрепа в процеса на подготовка на проектното предложение, а всеки заинтересован от възможностите, които фондовете за градско развитие предоставят, може да обсъди идеята си с отговорния финансов посредник и да получи идеи и съвети дори за надграждане на проектната си идея. Проектите ще бъдат разглеждани и финансирани по реда на тяхното постъпване.

Сроковете за разглеждане и одобрение на кредитите са доста скъсени, а условията позволяват на иначе небанкируеми идеи да получат финансиране. Финансовите инструменти ще бъдат достъпни и за гражданите, които могат да се възползват от специален продукт за енергийна ефективност на еднофамилни жилищни сгради, предлаган от посредниците.

Всички тези фактори, превръщат финансовите инструменти в атрактивен и лесно-достъпен начин за финансиране на бизнес начинания, които не могат да бъдат финансирани от стандартни банкови продукти.

Частните инвестиции в градовете са възможни

И макар на пръв поглед инвестициите в градска среда да са приоритет на общините, съществуват много възможности за частни инициатори да влагат средства в начинания, които допринасят за развитието на градската среда и отговарят на изискванията за допустимост – още един плюс на финансовите инструменти.

И ако досега предприемачите бяха принудени да инвестират в дейности, които да осигурят бърза възвращаемост, вече е възможно да направят онези инвестиции, които им носят по-отдалечена печалба и до скоро са изглеждали непосилни, но по една или друга причина са важни за тях.
В контекста на финансовите инструменти публично-частното партньорство е още една отлична възможност, а посредниците ще направят целенасочени усилия за финансиране на подобни партньорски проекти, обединяващи силите и капацитета на публичния и частния сектор.

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Какви са санкциите по Програмата за селски райони при неизпълнение на бизнес плановете Какви са санкциите по Програмата за селски райони при неизпълнение на бизнес плановете

В момента тече мониторинговият период и стопаните трябва да са готови за проверки на проектите

28 авг 2019, 1197 прочитания

ЕК въведе нови правила за финансови корекции на европроектите ЕК въведе нови правила за финансови корекции на европроектите

Санкциите вече ще бъдат точно определен процент

31 юли 2019, 2221 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Консулт" Затваряне
Бизнесът очаква 330 млн. лв. по програмата за конкурентоспособност през 2019 г.

Средствата са с около 41 млн. лв. повече спрямо тази година

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг