С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
16 яну 2019, 11:40, 4710 прочитания

Новостите при финансирането за подобряване капацитета на малките и средните предприятия

Проекти по процедурата по програма "Иновации и конкурентоспособност" се приемат до 21 май

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авторът Михаела Ангелова е мениджър европейски проекти в "Интер консулт груп", член на БАКЕП
В края на миналата година беше обявено началото на дългоочакваната от бизнеса процедура за получаване безвъзмездно финансиране - "Подобряване на производствения капацитет в малките и средни предприятия" по оперативната програма "Иновации и конкурентоспособност".

Проекти могат да се подават до 21 май, като право да направят това имат микро-, малки и средни предприятия, които имат минимум 3 приключили финансови години преди датата на обявяването на процедурата. Общият бюджет за безвъзмездна финансова помощ е 75 млн. евро, като за да се възползват от финансиране, кандидатите следва да развиват основната си дейност в някой от определените за допустими сектори: промишлено производство, фармация, козметика и парфюмерия, електроника, електрически съоръжения, оптични продукти, мебелна и шивашка промишленост, радио и телевизия, издателска дейност и др.


Основните моменти, на които бизнесът следва да обърне внимание, за да подготви качествени проектни предложения, са:

1. Правилно определяне на допустимостта на кандидатите
На интернет страницата на оперативната програма е публикувана документация за кандидатстване и изпълнение на процедурата, с които всеки потенциален бенефициент следва да се запознае. Ключов момент при определяне на допустимостта е кодът на икономическа дейност (КИД) на фирмата. В практиката често се оказва, че компаниите имат повече от един КИД заради различни типове приходи – от производство, търговия и др. фирмени дейности. В случая следва да се има предвид, че се търси кодът на основната дейност - тази, от която предприятието формира над 50% от приходите си за 2017 г. Данните за 2018 г. няма да бъдат взети под внимание.

2. Правилно определяне на категорията на предприятието, за да е ясен размерът на безвъзмездното финансиране
Процедурата допуска два режима на подпомагане: "минимална помощ" или "регионална инвестиционна помощ". Режим "минимална помощ" позволява безвъзмездно финансиране до 391 хил. лв., формиращо не повече от 70% от размера на допустимите разходи по проекта. Режим "регионална инвестиционна помощ" е предпочитаният от кандидатите, тъй като в рамките му може да се усвои безвъзмездна помощ до 1 млн. лв. Размерът на безвъзмездната помощ при прилагането му варира от 35% до 70% в зависимост от категорията на предприятието и мястото на изпълнение на проекта.



Малките и средните компании, които ще изпълняват проектите си на територията на Югозападен район за планиране (области София, Кюстендил, Перник и Благоевград), получават финансиране съответно 45% за малки и 35% за средни предприятия. Компаниите от останалите райони за планиране получават съответно 70% за малки и 60% за средни предприятия. Основен момент е определянето на категорията предприятие, което следва да се случи според правилата на Закона за малките и средни предприятия. Често допускана грешка на кандидатите е да разглеждат себе си като самостоятелни юридически субекти, без да вземат предвид свързаността си с други юридически лица и техните собственици, оперирането на хоризонталните и вертикални пазари.

3. Точно планиране на инвестицията с оглед на ориентировъчното време за стартиране на проектите и фактическата доставка на оборудването.
Процедурата по програмата е отворена за кандидатстване до 21 май. Практиката показва, че необходимият срок за разглеждане и оценка на подадените проектни предложения от страна на управляващия орган по програмата е не по-малко от 5 месеца. След като резултатите са готови, започва процесът на договориране с класираните за финансиране компании – между 1 и 2 месеца. За избора на доставчици на планираните за закупуване в рамките на проекта активи се провежда публичен търг, спазвайки нормативните изисквания на Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и ПМС 160/01.07.2016 г. Времето до сключване на договор с избрания изпълнител е около 4-5 месеца от момента на подготовка на тръжната документация. Фактическата доставка на оборудването се осъществява близо 12 месеца след подаването на проектното предложение.

Имайки предвид това, компаниите могат да планират инвестициите си в средносрочен план. Новост в процедурата е възможността проектните дейности да започнат изпълнение веднага след подаване на проекта в електронната платформа ИСУН2020, като кандидатът поема риска от евентуално неодобрение.

4. Правилно определяне на допустимите инвестиции.
В рамките на новата процедура се допускат инвестиции в дълготрайни материални (ДМА) и нематериални активи (ДНА), които следва да бъдат насочени към: подобряване на производствените процеси; намаляване на производствените разходи; подобряване на предлаганите продукти. Инвестицията следва да бъде съсредоточена върху ДМА, които добавят стойност в продуктите, и ДНА, пряко свързани с производството, като се приложими само за основната икономическа дейност на кандидатите /тази, определяща допустимостта им/.

Не се допускат инвестиции в разработване и въвеждане на базирани на информационни и комуникационни системи и приложения за управление на бизнеса като ERP системи, CRM системи, (MOM/MES системи), BI и др. Възможност за финансиране на подобни базирани на ИКТ системи и приложения за управление на бизнеса ще бъде предоставена в друга предстояща процедура по програмата през 2019 г.

5. Правилна обосновка на нуждата от планираната инвестиция
Очакванията са по-голямата част от бизнеса да подготви проекти в рамките на режим "регионална инвестиционна помощ". Тук внимание следва да се обърне на целите, за които ще се ползват планираните за закупуване активи. Допустими са три направления:
- създаване на нов стопански обект - нова различна производствена единица, а не на ново различно юридическо лице;
- разширяване на капацитета на съществуващ стопански обект - производство на повече от поне един от вече произвежданите продукти;
- основна промяна в целия производствен процес на съществуващ стопански обект, което изключва само частичната модернизация на определени операции.

Важно за кандидатите е, че диверсификацията на продукцията на стопанския обект с продукти, които не са били произвеждани до момента в него, не попада сред допустимите по процедурата първоначални инвестиции.

6. Внимание при подбор на оференти – възможност за прилагане на оторизационни писма/декларации.
Основна практика при подготовката на проекти по оперативните програми е реалистичността на разходите за дълготрайни активи да бъде доказана чрез прилагането на пазарни оферти. Новост е, че представяните оферти следва да бъдат изготвени от производители или първи доставчици. В тази връзка офертите следва да бъдат придружени от: декларация от производител /оторизиращ документ, издаден от производителя на първия доставчик /договор за търговско представителство между производител и първи доставчик.

Не са рядкост и случаите на по-специфична организация на търговска дейност, които затрудняват кандидатите. В случаите, когато продуктите на даден производител се предлагат на територията на България чрез официални представители/оторизирани дистрибутори или партньори, които нямат право на продажба на краен клиент, е допустимо оторизиращият документ или договорът за търговско представителство да е издаден от тези официални представители, а не от самия производител.

7. Правилно изчисляване на стойността на задължителните индикатори и критериите за оценка на проектните предложения
Кандидатите трябва да правят разлика между индикатор и критерий за оценка. Независимо от близките им наименования, които често заблуждават предприятията, стойностите им се изчисляват по различен начин. Стойностите, които се генерират като резултат на изчисленията от бизнес плана към проекта, се отнасят единствено за индивидуалните за процедурата индикатори, а стойностите на критериите за оценка се базират на изчисления съгласно документ "Методология за оценка на проектните предложения".

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Какви са санкциите по Програмата за селски райони при неизпълнение на бизнес плановете Какви са санкциите по Програмата за селски райони при неизпълнение на бизнес плановете

В момента тече мониторинговият период и стопаните трябва да са готови за проверки на проектите

28 авг 2019, 1430 прочитания

ЕК въведе нови правила за финансови корекции на европроектите ЕК въведе нови правила за финансови корекции на европроектите

Санкциите вече ще бъдат точно определен процент

31 юли 2019, 2393 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Консулт" Затваряне
Норвежкият фонд отпуска 5 млн. евро за финансиране на малки и средни предприятия

Проектите трябва да са свързани с внедряването на технологии и продукти за подобряването качеството на живот

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие