С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 2 окт 2016, 13:42, 26683 прочитания

Първият служител на BMW в България

Изпълнителният директор на българския офис на BMW Александър Миланов пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Изключително малко са хората в България, които имат опита и знанията на Александър Миланов в автомобилния бизнес. През последните 23 години той е работил за някои от най-големите и разпознаваеми автомобилни марки в света. През 2007 г. оглавява новооткрития офис на BMW Group в България. Тогава германският гигант става една от двете компании, производители на леки автомобили, които имат официално представителство в страната (другата е Renault Nissan). Като изпълнителен директор на "БМВ Фертрийбс – клон България" оглавява през юни и управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). През периода 2013-2014 г. отговаря и за бизнеса на BMW Group в Румъния. От 1993 до 2007 г. работи в "Балкан стар", където достига до мениджър на отдел "Маркетинг и пласмент". Там отговаря за марки като Chrysler, Jeep, Mitsubishi и Mercedes-Benz. Завършил е Икономика в УНСС.
През тази година BMW Group празнува 100-годишен юбилей. Компанията е лидер в премиум сегмента в България с приходи от 104 млн. лв. за 2015 г. и 901 продадени коли BMW през миналата година (541 през първите осем месеца на 2016 г.) и 104 автомобила Mini (46 през пeриода януари - август 2016 г.). За цялата 2016 г. дружеството също очаква растеж спрямо предишната година. В глобален план BMW Group е продала за осемте месеца до август 1.5 млн. автомобила BMW, MINI и Rolls-Royce, с 5.5% повече спрямо предишната година.
Колко трудно беше да изградите организация от нулата в България - вие сте първият служител на BMW тук, нали?
Да, така е. Беше предизвикателство, но и много интересна и приятна задача. Започнахме да изграждаме "БМВ България" в период на възход - през 2007 г. България все още беше високоскоростна икономика, макар че впоследствие осъзнахме, че кредитният бум е бил основен двигател на ръста. Имахме широк спектър от задачи и за кратко време от нулата започна да функционира една цяла фирма.

Тук ни помогна много опитът, който BMW вече имаше при изграждането на подобни структури в други държави в Централна и Източна Европа. Имахме много интензивен контакт с колегите ни в Мюнхен и други държави от региона. Все пак аз не бях чужд на този пазар, имах опит от друга компания.


По-трудно стана в момента, когато от бързо растяща икономика България се превърна в бързо сриваща се през ескалиращата криза 2009-2010 г. Но ние успяхме в този период да поставим правилно приоритетите си да и излезем по-силни от кризата.

Какво научихте от тази криза?
Първо, успях да разбера много рано, че не е краткосрочно явление. Сривът беше причинен от различни фактори, локални и интернационални. Натрупването на тяхното действие доведе до разширяване на размаха на този срив в България. За мен беше важно да не разчитаме на случайността. В периода на кризата не се надявахме на онова, което може да се случи, а се опитвахме да направим това, което трябва. Подготвяхме и растежа след края на кризата. За мен важно бе да обърнем внимание на детайлите, но и да запазим оптимизъм в тази ситуация.

Какво е предизвикателството да представяте марка като BMW в България? Колко свобода имате в решенията и каква инициативност можете да си позволите?
Свободата е обвързана със спазването на определени правила, но може да е изключително широка. Всеки мултинационален предприемач като BMW Group има стриктна политика и процеси, които гарантират еднакво протичане на дейността на всяка територия. Границите са стриктни и очертават рамка, в която се изисква гъвкавост и креативност.



Що се отнася до инициативността, тя е свързана с преките цели на организацията. Практически всеки, който управлява такава компания, оперира по план, в който са заложени основните параметри, по които се оценява успехът на организацията. Достигането им е задача на управляващия.

Трудно ли е да продавате премиум марка като BMW в България?
Бих казал, че е удоволствие и отговорност. Не мога да преценя дали е трудно, защото нямам голяма база за сравнение. Изключително интересно е да работим под логото на марка, която има стогодишна история, и да създаваме нейното бъдеще в България. Когато сравнявам инструментариума, с който разполагаме, мисля, че нашата работа е по-приятна, отколкото за много други марки на масовия пазар.

Какво имате предвид под инструментариум?
Продуктовата палитра, технологичните новости, които имаме възможност да комуникираме пред потребителите, бързото обновяване на продуктовата гама, силният и профилиран имидж на компанията, който продължава да се развива. До голяма степен говорим и за волята за успех, компетентността и усърдието на нашите партньори.

Били сте мениджър и на бизнеса в Румъния. Какви прилики и разлики виждате между двете страни?
Румъния днес е модерна държава със съвременно законодателство и висок икономически растеж. Тя привлича нови инвеститори по-ефективно, отколкото България. По-обширната територия е довела до създаване на по-автономни и влиятелни регионални центрове. Автомобилният пазар неколкократно надвишава българския, автомобилната индустрия в Румъния е значително по-развита.

И двете страни се опитват да намерят мястото си на новата карта на света. Очакванията на потребителите не се различават особено. И у нас, и в Румъния клиентите са изключително критични.

Има ли инициативи от България, които други пазари ползват?
Идеи, реализирани за пръв път в България, са били пренесени и в други пазари. Креативни проекти на нашата маркетингова агенция са достигали до Япония. Макар да говорим за коренно различни пазари, добрата идея си е добра идея.

Как виждате развитието на българския автомобилен пазар и на BMW?
България е във фаза на прелом. Натрупаното наследство от предишни години на изключително интензивния и безконтролен внос на употребявани автомобили засища потребностите на българите за мобилност, но на много ниско равнище - без съществен принос за безопасността, екологията и енергийната ефективност на парка. Необходими са промени, за да започне обновяването на автомобилния парк в страната. Важна предпоставка за това е създаване на прозрачност по отношение на възрастовата структура, екологичните характеристики и техническото състояние на автомобилите у нас. Едва тогава можем да бъдем сигурни, че държавната власт и регулаторните органи ще осъзнаят необходимостта от обрат в досега прилаганите политики.

Променя се и потребителското търсене. Разширяват се възможностите за предлагане на нови услуги за мобилност. Необходимо е да се облекчат процесите на смяна на собственост, да се повиши техническият контрол и да се избегнат рисковете за потребителите от измама. Новите технологии навлизат все по-бързо в съвременните автомобили и честотата на промяна на ползваните автомобили се увеличава.

BMW и MINI се приемат изключително добре в България. Високото качество на продуктите, компетентните ни партньори в страната, широкият набор от услуги ни помагат да разширяваме пазарните си позиции през последните години. Ние отдаваме изключително значение на удовлетвореността на нашите клиенти, затова инвестираме целенасочено в компетентността на търговския и сервизния ни персонал. Разширяването на гамата от модели, както и на търговските и сервизните центрове в страната ни дават основание да гледаме с оптимизъм напред.

Смятате ли, че такива услуги за мобилност са приложими в България и българинът ще се раздели с желанието си за притежание на автомобил?
Има една поговорка - парите говорят. Тези услуги ще започнат да се търсят все по-интензивно, когато българинът бъде убеден, че има концепции по отношение на наема и лизинга на автомобили, които допринасят за това той да разполага с автомобила, от който се нуждае и иска, но без задълженията, свързани с експлоатацията, и същевременно не участва съществено в загубата на стойност на един автомобил.

"Необходимо е да се облекчат процесите на смяна на собственост, да се повиши техническият контрол и да се избегнат рисковете за потребителите от измама."

Фотограф: Цветелина Белутова
В това развитие на пазара къде виждате BMW в България?
Фокусираме се във всички форми на търсене на автомобили и всички потенциални групи от клиенти, за да сме сигурни, че правилно разбираме пазара и отделните потребители, че знаем какво те очакват от нас, за да можем да адаптираме собствените си продукти към тях. Така че смятам, че имаме добри шансове да растем заедно с пазара и дори по-бързо от него.

Колко чести са случаите, когато даден продукт е приет по различен начин от очакванията ви?
Често се случва. Защото в различни фази на жизнения си цикъл продуктите се представят по различен начин. Понякога, когато сме очаквали даден продукт да бъде веднага добре приет, той не тръгва добре на секундата. Има фаза на насищане на информация и убеждаване на клиента. Обикновено при такава конкурентна среда първата година е по-спокойна. В България продуктите набират скорост някъде около втората година след премиерата им.

Налагат ли се коригиращи мерки?
Абсолютно. Пазарът е динамичен и конкурентната среда е динамична. Ако си мислиш, че ще подходиш по един начин от премиерата на един продукт до края на жизнения му цикъл, ще сгрешиш. И необходимите мерки са най-различни, в зависимост от сегмента. Ние проверяваме приложимостта на нашата стратегия всяко тримесечие.

Колко различна е маркетинговата ви стратегия спрямо други източноевропейски държави?
Всеки пазар е специфичен и като законодателна рамка, и като потребителски преференции. Има разлика в опита, натрупан през годините преди промяната. Климатът също предопределя търсенето на различни модели. Общото е това, че работим по един и същ календар, като например представяне на нови модели и цялостна комуникационна концепция. Разбира се, всеки локален екип може и е длъжен да помисли за това накъде може да разшири пазарното си присъствие и по какъв начин да достигне до нови потребители. В това отношение България не се различава съществено от Централна и Източна Европа.

Често ли срещате трудни решения и казуси в работата си?
Не разграничавам решенията на лесни и трудни. За мен е важно при взимането на едно бизнес решение колко квалифицирано е то - дали имам нужната информация и базата, за да взема това решение. Ето защо се старая да имам достатъчно предпоставки, преди да реша. Не съм на принципа "веднага реши, пък може и да е погрешно". Предпочитам да преспя една нощ, но след като решението е взето, да се идентифицирам с него. Така че не бих отличил някое, което е било особено трудно.

Естествено всекидневно има нови казуси. Особено в моменти, когато планираме промени. От тази гледна точка в разгара на кризата всичко беше много по-трудно, защото последствията бяха сложни за прогнозиране. За мен винаги е било важно да не взимам решения на базата на надежда, а на реални очаквания.
Блиц

От осем сутринта

Как протича един ваш ден?
Старая се всеки ден да започна около 8 или малко преди 8 ч. на бюрото си и предпочитам първите час и половина - два да се фокусирам върху задачите си, да чета и да водя кореспонденция, преди да започна срещите си. По отношение на срещите предпочитам да са преди обед или следобед, понякога и вечер, когато е удачно. В зависимост и от графика на пътувания гледам да започвам и приключвам работния си ден на бюрото.

Колко често пътувате?
Новите средства за комуникация значително намалиха броя на пътуванията. Често посещавам нашите партньори в страната.

Трудно ли е да балансирате между личния и професионалния си живот при работа за такава организация?
Свиква се, въпрос на навик е. Не мога да кажа, че работата не е нещо лично за мен, така че при мен границите са доста размити. Не поставям ограничения от типа "ето сега приключвам и започва личното ми време". В личното си време винаги мисля и по работни теми и същевременно в работата нерядко изпитвам удовлетворение, което трудно може да се изпита в свободното време.

Как се отразяват технологиите върху всекидневната ви работа?
Ако сравнявам с периода преди интернет - тогава границата между работно и неработно място беше по-ясна и отчетлива. В момента с мобилните устройства можеш да имаш работно място навсякъде. Според мен тепърва предстои хората в бизнеса да структурират правилно скоростта на комуникация от гледна точка на непълноценната комуникация.

Какво имам предвид - преди се опитвахме с кореспонденция в едно писмо да сложим точка. А в момента по една и съща тема може да се разменят 10 - 15 мейла, които обаче не са пълноценни и не водят към приключване на разговора. Но пък за много хора комуникацията в интернет е вид игра, особено за младото поколение.

В същото време в ежедневието ни се появява втори, трети екран. Мога да върша две-три неща едновременно. От една страна, да се информирам, а вечер да гледам филм.

Кое е предпочитаното ви лично устройство?
iPad за комуникация, защото е оптимален за мен. Имам възможност да работя - клавиатурата е голяма и удобна и лесно се пише, а и навсякъде съм свързан. Прибягвам до компютър, когато трябва да разгледам подробни презентации и графики.

Какви са любимите ви приложения и програми?
Интересен ми е YouTube, особено когато търся специфична и добре визуализирана информация. Обичам музика и с голямо удоволствие използвам Spotify, а парчето е на един клик разстояние.

Какви технологии използвате в офиса?
В BMW има екип от специалисти, който структурира цялостните IT процеси в световен мащаб. Ние се възползваме от тях.

Какво четете и следите?
Харесвам творбите на Екзюпери. Що се отнася до медиите, нямам една-единствена медиа, към която да се придържам. Обикновено, когато търся информация, се старая да сравнявам различни източници. Има медии, които директно следя, но предпочитам и да потърся информацията сам през Google и да видя коя медиа какви коментари има. Харесвам немските медии - Manager Magazin, Handelsblatt, харесвам коментарите на телевизия ZDF. В България за мен "Капитал" е много интересен, dnevnik.bg също, в "Нова" има добри селекции от новини, от които можеш бързо да получиш информация. За важни световни новини и икономически анализи харесвам CNN и Bloomberg.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

На първо място инженер На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

6 дек 2019, 2610 прочитания

Американските бизнес училища преосмислят MBА програмите Американските бизнес училища преосмислят MBА програмите

Глобалната конкуренция и новите технологични платформи създават предпоставка за намаляване на цените

29 ное 2019, 1809 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Обединителят на българския фарма гигант

Николай Хаджидончев, изпълнителен директор на "Актавис", пред "Капитал"

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10