Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 4 ное 2016, 18:29, 30234 прочитания

Бизнес, чиста храна и медитация

Яни Драгов, собственик и изпълнителен директор на най-голямата компания за дистрибуция и производство на биохрани "Смарт органик"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ВИЗИТКА
Яни Драгов e едноличен собственик и изпълнителен директор най-голямата компания за производство и дистрибуция на биохрани в България - "Смарт органик". Заедно с това той има мажоритарен дял и мениджърски функции в "Роо брандс", която произвежда суровите веган десертчета Roobar. Драгов започва бизнеса си през 2009 г. и след първоначално натрупан опит от света на финансите. Трийсет и пет годишният мениджър е завършил бакалавърска степен по математика в Техническия университет в Мюнхен, Германия. Пак в Мюнхен, но в университета "Лудвиг Максимилиан", прави магистратура по икономика. След завръщането си в България в периода между 2005 г. и 2008 г. работи в TBI Asset Managment, където е портфолио мениджър и анализира компании с инвестиционен потенциал. Владее английски и немски език. Женен с две деца.
ЗА КОМПАНИЯТА
"Смарт органик" е лидер в разпространението на биохрани и напитки, като в портофилиото й има над 1000 продукта, които се предлагат в над 650 търговски обекта в страната. През миналата година е продала над 840 тона биохрана в България и чужбина. Освен това компанията произвежда и пакетира биохрани под собствени брандове. Под шапката на дружеството са и биомагазините "Зелен био", като фирмата има два собствени и четири франчайз обекта. През 2015 г. приходите на "Смарт органик" са били 16.7 млн. лв. и са пораснали четири пъти спрямо 2013 г., когато са 4 млн. лв. Компанията очаква 50% ръст на приходите и през текущата година. Печалбата й за 2015 г. е 2.6 млн. лв.
Дружеството използва складови бази с обща площ 3000 кв.м и производствена база.
"Смарт органик" е с 51% собственост в "Роо брандс", която произвежда суровите биодесерти Roobar. Те се продават в 46 страни на 4 континента. Най-силният пазар за барчетата е Германия, а най-нестандартните са Исландия и Австралия. Продажбите на Roobar надхвърлят 1 млн. биодесертчета месечно. Приходите на "Роо брандс" през 2015 г. са 6.1 млн. лв., а печалбата й е 1.8 млн. лв. Партньори на Яни Драгов в компанията са Анита и Калин Класанови.
В управляваните от Драгов компании работят 160 души.

Още по темата

Когато любовта към шоколада те прави производител

Идеята на братята Красимир и Мартин Бенямин и съпругата на Мартин - Сара Алсбей, за бизнес със суров шоколад се ражда преди три години. За 2017 г. софийската фирма "Био Бенямин" очаква обороти от 640 хил. лева

28 юли 2017

Трима мускетари на война срещу полупразната чиния

След инвестиция от 200 хиляди евро българската "Вилоксофт" пуска нов софтуер срещу разхищението на храна

12 май 2017

Десертите Roobar ще се произвеждат в нова фабрика

Проектът на "Смарт органик" и "Роо брандс" е за 3.3 млн. евро, основното финансиране е от ЕБВР

22 дек 2016

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

16 сеп 2016

Природа зад щанда

Търговията с биохрани излезе извън специализираните магазини, а много от техните собственици се насочват и към производство

27 май 2016

С неясни мотиви КФН отказа десертите Roobar от борсата

Производителят на биодесерти "Смарт органик" ще расте чрез заеми вместо с ресур от капиталовия пазар

6 окт 2015

Сладкият растеж на "Курабийница"

За една година продажбите на суровите биодесерти Roobar са пораснали от 800 хил. броя на 3 милиона

22 яну 2015

Биодесертите Roobar за две години стигнаха 26 държави

Трима млади предприемачи се връщат от чужбина в България, за да започнат производство

2 апр 2014

Зеленият франчайз - силен интерес, слабо предлагане

В България все още не е настъпил очакваният бум на зелени обекти

14 юни 2012

Кога решихте да влезете в бизнеса и какво ви мотивира за това?
Беше ми ясно, че ще имам собствен бизнес. Бях го решил. Моето семейство е на предприемачи и от малък съм в такава среда. Започнах с отварянето на един биомагазин на ул. "Лавеле", където инвестирах 30 хил. лв. Вегетарианец съм от много години и тогава в България нямаше специализирани магазини, видяхме перспектива в това. След като отворихме магазина пък, се разбра, че няма много био продукти в България или те се предлагат на твърде високи цени, и започнахме да правим собствен внос от Германия. Така станахме дистрибутор и за други магазини и фокусът на бизнеса се премести върху дистрибуцията. Сега собствените ни търговски обекти носят само около 3% от приходите на "Смарт органик".
През 2011 г. разширихме дейността към производство и пакетиране на биохрани за собствени и чужди марки. През годините сме реинвестирали всичко и днес собственият капитал на компанията е 6 млн. лв. Стремежът е бизнесът да расте умерено, в някаква степен съм консервативен към непремерени рискове.

Вие сте собственик, но заедно с това и мениджър на няколко компании. Кои са предимствата и недостатъците при съвместяването на тези функции?
Не е трудно да се съвместяват и предимствата според мен са повече. Можеш да вземаш решенията по-бързо, но, от друга страна, си и много по-отговорен за всичко, защото няма с кого да се извиниш. В Германия на компании, които се управляват от собствениците, се гледа много по-добре. Това са силно ангажирани с продуктите си фирми и когато работиш с тях, знаеш, че винаги има към кого да се обърнеш.

Кое е най-трудното управленско решение, което сте вземали досега?
Трудното решение беше изобщо да започнем този бизнес. Първоначалната ни инвестиция беше 30 хил. лв. Не сме започнали със собствени средства, защото нямахме такива възможности. Залогът беше жилището ни, а към момента имахме и бебе. Иначе бизнесът с храни като цяло е много трудно и отговорно нещо. При предлагането на био отговорността е дори по-голяма, защото гарантираш за чистотата на тези храни пред клиентите. Проверяваме и изследваме всичко сами.

Като какъв тип мениджър се определяте? Обичате ли да работите в екип, или по-скоро вземате еднолични решения? Делегирате ли вземането на решения на други хора?
И двете. За решенията, които са важни, държа последната дума да е моя, но винаги давам обяснение за това. Много често взимам решения интуитивно. Обичам и работата в екип, особено когато в него има компетентни в дадената сфера хора.

Как намирате подходящи кадри, които да наемете, на пазар като българския, където много бизнеси и индустрии се сблъскват с липса на подготвени хора на всички нива?
Не е много лесно, но ние като компания сме атрактивен работодател за много млади хора. Имаме хубава кауза и приятна работна среда.



Кога беше последната ви ваканция и колко дни според вас е максималното време, в което един мениджър може да стои далеч от офиса?
Последната ми ваканция беше преди около две седмици. Беше 12 дни. Мисля, че един мениджър трябва да може да си позволи толкова ваканция, отколкото има нужда. Допреди три години почивах по максимум една седмица наведнъж, но това се промени. Сега се научих повече да делегирам. Условие за това обаче е и да намериш правилните хора. В началото, когато растяхме много бързо, наемахме хора с по-малко опит, понеже опитните кадри са скъпи. Сега вече можем да си позволим и кадри с повече подготовка и практика. Освен това и младите ни кадри натрупаха опит и започнаха да работят самостоятелно. Моята роля в оперативното управление е все по-малка, повече се занимавам с визията на развитие и с продажбите на големите пазари, преговарям с топ клиентите и новите големи клиенти.

"Ако един ден си продам компанията, ще се занимавам с това, на което съм посветил свободното си време – да преподавам йога и медитация."

Фотограф: Цветелина Белутова
яни Ако не се занимавахте с управлението на компаниите, какво бихте правили в живота?
Ако един ден си продам компанията, ще се занимавам с това, на което съм посветил свободното си време – да преподавам йога и медитация. Иначе ролята си в дългосрочен план виждам все по-малка там, където има силни кадри.

Изглеждате много спокоен и насочен човек. Същият ли сте като мениджър? Случвало ли се е да имате конфликти в бизнеса, да уволните служител?
Случвало се е. Уволнявал съм, но много малко хора. Това не е лесно, тъй като всеки обикновено чувства, че е прав за себе си.

Тоест това, че се стремите към спокойствие, не означава, че бягате от конфликтите?
Не означава. Но и при конфликти най-важното е човек да запази спокойствие. Не е добре да се взема решение в състояние на афект, защото то в повечето случаи е грешно.

В колко часа започва и приключва работният ви ден? Имате ли си някакви ритуали – като например да пиете кафето си по определен начин в офиса, никога да не пропускате обяда и т.н.?
Ставам в 6 ч. Отделям един час за дихателни упражнения, йога и медитация. В офиса съм към 9 ч. и работя осем часа. За мен е важно денят да изглежда спокоен и ясен от самото му начало. Задължително обядвам, отделям и малко време да остана сам със себе си. Като часове сигурно прекарвам много по-малко време на работа от други мениджъри. Имал съм периоди, в които е било обратното, но това не е ефективно. Многото отговорности изместват вниманието в различни посоки, теми и задачи, и ти полагаш все по-голямо усилие да се фокусираш и да си във форма. Моят голям приоритет сега е да си отделям достатъчно време за почивка, така че в тези 8 часа, които винаги са много интензивни, да съм в топ пърформънс, на върха на възможностите си и ефективността си. Това само по себе си е супер, нямаш нужда от повече от 8 часа работа на ден.

Работите ли през уикенда?
Вече не. В първите три години от управлението на бизнеса не разделях много личното от работното време.

Кой от продуктите, които дистрибутира "Смарт органик", се продава най-трудно?
Това са билковите сокове. В България сме свикнали да правим повече чайове и никой не познава прясно изцедените сокове от билки. Първоначално бяха посрещнати като нещо авангардно и се приемаха трудно, но вече хората проявяват интерес и към тях.

Компанията е регистрирала дружества в Германия и САЩ? По-лесен ли е административният режим в чужбина и каква е основната разлика в регулациите спрямо България? Как ви се струва средата за правене на бизнес тук?
В България средата е ок. Иначе около седмица ни отне регистрацията на компаниите. През следващата година предстои да направим там локални търговски екипи, в които кадрите също ще са местни.

Тази година "Роо брандс" пусна нов продукт - биокурабийката Kookie cat? Разкажете малко повече за него. Смятате ли, че има пазарния потенциал на Roobar?
Още от самото начало компанията правеше биокурабийки, но по стандартния начин с яйца и мляко. Искахме да направим нещо уникално в тази посока и курабийките да са веган. Постепенно работехме по рецептите така, че да отпаднат и глутенът, и захарта. През април на пазара дебютира Kookie cat. Тя вече има успех на пазарите в Швейцария, Германия и Холандия, но е малко рано да се каже дали има потенциала на барчетата.
БЛИЦ
Как управлявате времето си?
Ползвам Google Calendаr.
Кои са технологиите/приложенията, които ви помагат за организацията на бизнеса?
В компанията ползваме програмата за управление Asana (създадена през 2008 г. от съоснователя на facebook Дъстин Московиц и инженера Джъстин Розенщайн - бел. авт.).
Коя е любимата ви джаджа?
Телефонът е това, което е винаги наоколо. Много държа на операционната система Android.
С какво се занимавате в свободното си време? Кои са вашите хобита?
Занимавам се с дихателни практики, йога и медитация. Пътувам със семейството ми. Преди имах и много спортни хобита – играех бадминтон, тенис. Годините, в които работех по-интензивно, съвпаднаха и с отглеждането на малките деца и нямах достатъчно време за тях, но сега се опитвам да си ги върна.
Използвате ли социалните мрежи? Повече по работа или повече лично?
Използвам, да, макар и не много. Повече лично, но компанията ги използва и за корпоративни цели.
Четете ли бизнес литература? Коя е любимата ви книга?
Чета от време на време такава литература. Харесвам американските автори и имам най-силни спомени от една книга за водене на преговори. Getting to yes на Роджър Фишер и Уилям Ури. Американците са много добри в правенето на бизнес, там е развита цялата философия и на маркетинга, и на продажбите. Има и много добри книги за иновации.
Кои са авторите, филмите, иноваторите, които са ви вдъхновили за вашите бизнес решения, и защо?
Това, което ме вдъхновява за бизнеса, е и това, което ме вдъхновява в личен план, няма как да е иначе, защото не можеш да имаш едни принципи в личен план и други в професионален. Ще си много раздвоен. Една много силна личност, която ми е повлияла, е Шри Шри Рави Шанкар. Той се раздава много за обществото и виждам как и ние като компания го правим все повече. Възприели сме тази философия, макар че е и също толкова важно за един бизнес да изкарва пари. Но това, за което се вдъхновявам, е да вкараме повече етика в бизнеса. При мен във времето се сляха двете неща и сега ми е много по-спокойно да взимам решения, защото те се базират на моите принципи. Това ми дава и сила. Когато водя преговори, знам, че говоря истината, че това, което продавам, е хубаво, че ще е добре и за хората, които го купуват.
Можете ли да посочите любим цитат, идея или мисъл?
Принципът, който съм възприел в най-голяма степен, е следният: Яснота на ума, искреност в действията и чистота на сърцето. Тогава, когато ги спазваш, си успешен и в живота, и в бизнеса си.
Кои са медиите, от които се информирате за бизнеса и икономиката?
Само "Капитал" и dnevnik.bg.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

2 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/emobility

E-mobility and The Future of Urban Transportation Forum



Теми в програмата:
Политики за стимулиране на чист транспорт
Бъдещето на градската мобилност
Дигиталнa трансформация в транспорта и технологични иновации
Каква икономика стои зад новата градска мобилност
Как Мобилността като услуга (MaaS), ще революционизира и промени градовете


Прочетете и това

Бизнес със социален корен Бизнес със социален корен

Калин Радев, създател на "Софтуер груп БГ", пред "Капитал"

19 яну 2018, 603 прочитания

По-дигиталните камиони 2 По-дигиталните камиони

Христо Христов, президент и изпълнителен директор на "Дискордиа", пред "Капитал"

12 яну 2018, 4303 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (27 ноември - 3 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Накъде без доверие

Даниела Петкова, председател на управителния съвет на ПОК "Доверие" пред "Капитал"

Учебната година на Румен Радев

Къде успя и в какво сбърка в първите месеци от мандата си президентът

Операторите на ПИБ

Миналата година банката е дала заеми за над 100 млн. лв. на новите собственици на "Нет 1" и активите на "Макс телеком", а новите компании са на един адрес

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Две седмици в Мароко

С кола от северната до южната част на страната

Много преди фалшивите новини

Писателят Милош Урбан, когото наричат чешкия Умберто Еко, за мистификацията, порно хоръра и бежанците

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 20.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Сделката за Общинска банка и още от по-важните теми в седмичния "Капитал"

Емисия

DAILY @7PM // 19.01.2018 Прочетете