От Виена до балканските пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От Виена до балканските пътища

"В страни като Германия и Австрия делът на луксозния сегмент е около 20% от общите продажби, докато тук е около 7%."

От Виена до балканските пътища

Изпълнителният директор на "Порше БГ" Маркус Татцер пред "Капитал"

Константин Николов
13043 прочитания

"В страни като Германия и Австрия делът на луксозния сегмент е около 20% от общите продажби, докато тук е около 7%."

© Надежда Чипева


Профил

Маркус Татцер е начело на вносителя на леките и лекотоварните автомобили Volkswagen и Audi за България "Порше БГ" от тази пролет. Австрийският мениджър работи от 2013 г. за едноличния собственик на "Порше БГ" – базирания в Залцбург Porsche Holding, който е най-големият автомобилен дистрибутор в Европа. Кариерата му в австрийския холдинг преминава през различни позиции в Босна и Херцеговина, Чили, Колумбия и Австрия. Бил е ръководител проекти в отдела за международна търговия на едро в Porsche Holding. През 2015 г. заема длъжността проектен ръководител на новосъздаденото дъщерно дружество на австрийската група в Босна и Херцеговина. Там отговаря за изграждането на новата компания. Преди Porsche Holding Татцер е работил за австрийското подразделение на американския производител Ford Motor Company и за BMW - Виена.

Компанията

"Порше БГ" е част от най-големия автомобилен дистрибутор в Европа. Българското дружество отчете приходи от 176 млн. лв. за 2015 г., повишение от над 13% спрямо предишната година. Във финансовия си отчет компанията обяви, че държи малко над 11% от пазара на нови леки автомобили в България. През миналата година са били пласирани 1888 леки коли Volkswagen и 662 Audi. В компанията работят над 60 души. За разлика от други държави, където Porsche Нolding оперира, групата тук внася Volkswagen и Audi, но не и други марки от Volkswagen Group като Seat и Skoda.

Според КАТ Volkswagen е най-популярният бранд в България, но мнозинството от тези коли са стари и неподдържани. В стратегията ви залегнало ли е използването на тази привързаност към марката, за да продавате тук?

Горди сме, че Volkswagen има този имидж в Европа и специално в България. Това в някаква степен улеснява работата ни и затова използваме тази привързаност. Например при организирането на ивенти и търсенето на локации: всички знаем, че Перник е "столицата" на Volkswagen Golf. В имиджовите си кампании се опитваме да вземем тази любов към бранда и да я поставим под фокус. Основна цел за нас е да направим достъпа до тези коли колкото се може по-лесен и затова предлагаме все по-гъвкави лизингови оферти. Преди две години въведохме и нова програма за употребявани автомобили с гарантиран произход - Das WeltAuto. Така че за клиентите ни е далеч по-лесно да купят проверени употребявани автомобили.

Какъв е делът на тези продажби от общите?

Около 10-15%. С Das WeltAuto разширихме тази дейност значително и тя продължава да расте бързо.

Този дял сравним ли е с другите страни, в които оперирате?

На пазарите, на които програмата вече е добре наложена, делът на продажбите на употребявани коли е около 30%. Така че потенциалът е голям.

Трудно ли е да продаваш марки като Audi и Volkswagen в България?

Ако погледнете премиум сегмента в България, пазарът е различен от Западна Европа. В страни като Германия и Австрия делът му е около 20% от общите продажби, докато тук е около 7%. Така че "парчето от тортата" е далеч по-малко тук, но сме много успешни особено с Audi при лимузините и SUV сегмента. Конкуренцията е голяма и агресивна на българския пазар и за да оцелеете, не е достатъчно само да имате страхотни коли, но и страхотно следпродажбено обслужване и да работи добре цялата верига от допълнителни услуги. Предлагаме на клиентите си услуги с добавена стойност, заместващ автомобил, удължена гаранция и за двете марки, Експрес сервиз. Тенденциите от последните години са изключително в полза на клиентите и ние трябва да отстояваме партньорството и запазим доверието на всеки от тях.

Споменахте дела на премиум сегмента от 7%. Той сравним ли е с другите пазари от региона?

Audi се представя доста добре в България. В страните от региона делът ни е около 2.5%, докато тук е 3%.

А целият премиум пазар?

Бих казал, че България е най-развитият премиум пазар сред страните от региона.

Като част от глобална компания каква свобода имате в решенията си?

Всеки мениджър получава насоки какво може да прави самостоятелно и какво трябва да бъде одобрено от централата. Второто обикновено става при големи инвестиционни решения или закриването на някакви отдели или канали. Компанията Porsche Holding e известна с решението си да предоставя голяма свобода на всяко местно подразделение. Целта е проблемите да се решават на национално ниво без намеса от компанията-майка. Така че за всекидневния бизнес всичко решавам аз без нужда за одобрение от Залцбург.

Преминали сте през различни регионални пазари. Колко трудно е да работиш на различни места и всеки път да опознаваш местните особености?

Общо взето, балканските пазари са относително еднакви по структура, развитие и манталитет на потребителите. И също така са много чувствителни по отношение на цената. Да, покупателната сила не е толкова висока, колкото в Западна Европа. Пътищата също така понякога представляват предизвикателство за колите. Но ако сравня България с Босна и Херцеговина, където съм работил, страната е две-три стъпки напред. По мои наблюдения за три години напредъкът в инфраструктурата е много голям. В Босна също така политическата ситуация е много сложна. Единственото, което много липсва тук, е наличието на официални данни за автомобилните регистрации и внос и износ. За нас това е важно, защото искаме да знаем какво правят конкурентите, а не разполагаме с официални данни.

Вие сте основали бизнеса на Porsche Holding в Босна. Колко трудно беше да навлезете в нова страна?

Това не е най-лесната държава от политическа гледна точка. Тя е първият пазар на Porsche Holding, който има преобладаващо мюсюлманско население. Но имахме готова база, защото купихме бизнеса на предишния вносител на Volkswagen Group в страната, който имаше добри служители. Това също ни помогна. За мен най-голямата трудност беше изграждането на IT инфраструктура. Босна беше първият проект, в който стартирахме десет различни IT приложения в един ден. Всяка от програмите беше свързана с друга и нямаше място за провал. Работихме здраво три месеца, преди да пуснем системата.

Колко различни са потребителските вкусове от държава до държава?

Заради бившия завод на Volkswagen в Сараево преди години, произвеждал Golf II, хората в Босна са вманиачени на тема Golf. Интересуват се и от Audi, но любовта към Volkswagen е много голяма, защото много от тях са работили в завода.

Какво е най-трудното решение, което е трябвало да вземете досега в кариерата ви?

Подобни решения много често са свързани с персонала. Никога не е лесно да прекратиш договор с даден човек. В Босна имах такъв случай, при който наш служител беше работил в компанията дълго време и се беше справял добре. Но не разбираше нашите идеи за продажбите на дребно. Опитахме се да го обучим и преквалифицираме, но така и не се получи. В Босна безработицата е над 30% и за мен не беше лесно. Но се оказа правилното, макар и трудно решение.

Къде намерихте негов заместник?

Вътре от нашата организация. И се оказа точният избор.

Накъде върви глобалният автомобилен сектор? Как тези очаквани промени ще се отразят на нашия регион, където потребителите са по-консервативни?

Виждаме три основни тенденции - първата е цялостната дигитализация на сектора. Това, което сега правите и това което ще правите в бъдеще с автомобила си, ще бъдат две коренно различни неща. Смартфонът ви ще бъде изцяло свързан с колата и ще можете да контролирате всичко през него. Тази тенденция е необратима. Втората е урбанизацията - все повече хора живеят в мегаполисите. Може би в бъдеще няма да има нужда да сте собственик на кола, а да споделяте автомобил с други. И третата тенденция е устойчивостта - много бързо ще развием широка линия модели електромобили. В момента имаме e-Golf, GTE Passat и е-up!. Предстои да пуснем е-tron моделите на Audi, Audi A3 и Q7, като ще продължим с още по-широко портфолио модели през 2018 г. Тези коли ще могат да изминават 500 км с едно зареждане и ще сме в ситуация, при която за клиентите ни вече ще е логично да преминат към електромобили. Правителствата трябва да променят инфраструктурата, но техническите възможности вече са тук.

В момента трендът се води от скандинавските държави, които са лидери в електромобилността. Но Германия, Франция и Австрия ускоряват процеса. В Балканския регион тези промени се случват по-бавно, но вече въобще не става въпрос дали някога ще се случат, а само кога това ще стане. За България ми изглежда напълно възможно да е напълно готова за електромобили в периода 2020 - 2025 г.

Много българи не искат да се разделят като собственици с автомобила си и затова понятието за споделяне на кола още им е чуждо. Как очаквате да се случи мобилността като услуга в региона?

Смятам, че ще се случи по-бързо от очакваното. И в момента много хора в България нямат възможност да притежават кола. Ако тази тенденция се случи, ще ползвате и плащате за кола само когато имате нужда от нея. И разходите за всички ще се понижат. В същото време се задава възходът и на автономните коли. Винаги мислим от гледна точка на младите и мобилните хора. Но според различни проучвания таргет на тези автомобили ще са и по-възрастните хора, които не могат да ходят. Те ще могат да бъдат взети и закарани до болницата примерно. Сигурен съм, че всички тези технологии ще променят мисленето от собственост към споделяне на кола.

Технологиите за автономно шофиране вече са тук, макар и несъвършени. Но кога тези коли ще са по пътищата?

Кога всичките коли в цял свят ще са автономни? Искрено се надявам това да стане през моя живот. Но първо ще сме свидетели на проникване в модерните градове, защото за тях са нужни добри пътища и маркировка. В Силициевата долина вече има такива места за тестове. Смятам, че всичко зависи от правителствата и инфраструктурата. През следващите години ще има пилотни проекти, но за България ще отнеме повече време.

Дизеловите двигатели все още са голяма част от европейския автомобилен сектор. Смятате ли, че след скандала в САЩ използването им драстично ще намалее до няколко години?

Не смятам. Да, в Америка дизелът не е популярен. Но в останалата част на света все още мисля, че той има много предимства и бъдеще поне докато не го заменим с електрически автомобили.

Между България и дома

Имаше ли някакъв културен шок за вас да дойдете тук или познавахте региона отпреди?

Беше позитивен шок. Като западноевропеец ми беше много странен "лошият маркетинг" на България от страна на местните хора. България е страхотна страна, но местните хора се оплакват постоянно от нея. Но когато си тук, виждаш, че е далеч по-хубаво от това, което си чул. Харесвам София, иначе съм от Виена и тук нищо не ми липсва – има перфектни ресторанти, магазини, инфраструктурата е добра. Харесва ми топлото отношение на хората, докато германците и австрийците са по-студени.

Как балансирате между личния и професионалния си живот. Правите ли разлика между двете?

Да, при това много ясна. От понеделник до петък съм тук, в София, и съм съсредоточен върху работата си. Но в петък се качвам на самолета за Виена и изцяло се прехвърлям на семеен режим. Тогава се опитвам да се отпусна и да се насладя на времето със семейството си.

Летите всеки уикенд?

Почти всеки уикенд.

Имате ли хоби?

Няколко - готвене, тичане, гмуркане, пътуване и разбира се - коли. Но ако трябваше да избирам едно, това е футболът. Играех като млад и сега имаме отбор на фирмата, с който играем от време на време. Но го практикувам и пасивно, когато гледам Шампионска лига и други мачове.

Кой е любимият ви отбор?

Аустрия Виена.

Кой е любимият ви модел автомобил?

Зависи за какво я използвам. Ако съм сам и искам да се позабавлявам, бих избрал Audi R8. Ако съм на път със семейството си, бих избрал новото Audi Q5, което ще дебютира в следващите седмици. Но ако ми трябва за ежедневието - работа и т.н., смятам, че няма по-добър вариант от Passat.

Имате ли любимо бизнес четиво?

Немският Manager Magazin ми е любимото бизнес списание. Много чета и биографии на известни мениджъри и бизнесмени. Например "Стив Джобс" на Уолтър Айзаксън за основателя на Apple.

Какви устройства и приложения използвате?

Днес никой не може без смартфон и аз не правя изключение - всичко правя през него. Страхотен фен съм на Apple и ползвам всичките им продукти - iPhone, iPad и Macbook, ползвам ги както за бизнес, така и в личното си време.

Любимото ми приложение, макар и дело на компанията, за която работя, е Car-Net. Чрез него можете да проверите всичко - от време, новини, до всичко в колата ви - навигация, дали е заключена, можете да стрийвате и музиката си.

Профил

Маркус Татцер е начело на вносителя на леките и лекотоварните автомобили Volkswagen и Audi за България "Порше БГ" от тази пролет. Австрийският мениджър работи от 2013 г. за едноличния собственик на "Порше БГ" – базирания в Залцбург Porsche Holding, който е най-големият автомобилен дистрибутор в Европа. Кариерата му в австрийския холдинг преминава през различни позиции в Босна и Херцеговина, Чили, Колумбия и Австрия. Бил е ръководител проекти в отдела за международна търговия на едро в Porsche Holding. През 2015 г. заема длъжността проектен ръководител на новосъздаденото дъщерно дружество на австрийската група в Босна и Херцеговина. Там отговаря за изграждането на новата компания. Преди Porsche Holding Татцер е работил за австрийското подразделение на американския производител Ford Motor Company и за BMW - Виена.

Компанията

"Порше БГ" е част от най-големия автомобилен дистрибутор в Европа. Българското дружество отчете приходи от 176 млн. лв. за 2015 г., повишение от над 13% спрямо предишната година. Във финансовия си отчет компанията обяви, че държи малко над 11% от пазара на нови леки автомобили в България. През миналата година са били пласирани 1888 леки коли Volkswagen и 662 Audi. В компанията работят над 60 души. За разлика от други държави, където Porsche Нolding оперира, групата тук внася Volkswagen и Audi, но не и други марки от Volkswagen Group като Seat и Skoda.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Един оракул на 90

Един оракул на 90

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK