Един германец в Пирдоп
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един германец в Пирдоп

Един германец в Пирдоп

Изпълнителният директор на "Аурубис България" Тим Курт пред "Капитал"

23709 прочитания

© Aurubis


Профил

Тим Курт е изпълнителен директор на "Аурубис България" от юли 2014 г. Роден е в Бремен, Германия, и е завършил логистика в Университета по приложни науки във Фридберг. Започва кариерата си в Unilever, където работи от 1990 до 2001 г. През 2004 г. постъпва в Numico, където заема позицията ръководител "Логистика" за брандовете Milupa и Pulmoll, като се занимава главно с планиране и осигуряване на суровини за дейността на фирмата. От 2004 до 2006 г. живее и работи в Ополе, Полша, като заема позицията директор "Верига доставки". В Norddeutsche Affinerie (предишното наименование на Aurubis) започва работа през 2006 г. и до юли 2014 г. е вицепрезидент "Корпоративна логистика". Допълнително в периода 2009 - 2013 г. е и мениджър "Иновации" на концерна. Участвал е в реализацията на множество проекти на групата, някои от които и в България.

За компанията

"Аурубис България" е част от германската група Aurubis, която е най-големият преработвател на мед в света. Под предишното си име Norddeutsche Affinerie компанията придоби завода в Пирдоп от белгийската Umicore през 2008 г. "Аурубис България" е втората по големина компания в страната според класацията К100, с приходи 4.3 млрд. лв. за 2015 г. В предприятието работят 850 души. Групата Aurubis има заводи в Европа и САЩ, които произвеждат 1 млн. тона медни катоди (мед с висока чистота) годишно и различни медни продукти от тях – тел, ленти, пръти и др. Компанията произвежда също благородни метали и редица други продукти като сярна киселина и железни силикати. В глобалната група работят близо 6300 служители. Клиенти на Aurubis са компании от областта на медопреработването, електроинженерството, електрониката и химическата индустрия, а също и доставчици в строителството и автомобилостроенето.

Работили сте в Полша. Можете ли да сравните двете страни, по-лесно ли е да си мениджър там? Или пък в Западна Европа?

- Не бих казал, че е по-лесно. Първо, аз работех в Полша преди десет години, преди да се присъединя към Aurubis, а оттогава доста неща се промениха. Освен това там също работех за международна компания, холандска, а стилът на правене на бизнес, на управление и лидерство са повече или по-малко еднакви в тези компании.

Кое ви беше най-трудно, когато дойдохте в България преди две години? Какво ви изненада най-много?

- Нямаше изненади, защото бях подготвен, тъй като пет години преди това често пътувах дотук по бизнес. Но това, което се оказа истинско предизвикателство и до днес е такова, е българският език. Току-що се връщам от урок по български, ходя всяка седмица, но все още ми е трудно, защото дори руски не съм учил в училище, така че и азбуката беше нова за мен. Но съм решен да науча езика.

А необходим ли ви е българският, с английски не можете ли да се справите в България?

- Със сигурност човек може да се справи и без български в България. Може да се справи и без немски в Германия, но смятам, че, на първо място, това е знак за уважение към страната, в която работиш и, второ, това много улеснява нещата. Освен това има определени групи, с които много по-лесно можеш да общуваш, ако говориш местния език, например профсъюзите, кметовете, а също и някои от служителите в компанията. Затова смятам, че е много полезно да се знае езикът.

Освен езика друго притесни ли ви – като среда, регулации, законодателство?

- Те просто са различни. Това, което много ме озадачава, е, че тук изхвърляте всичко на едно място. Вероятно знаете, че в Германия сме световни шампиони по разделно събиране на отпадъци. А тук всичко се слага в един контейнер – хартия, пластмаса, метал. Това е нещо, което определено не ми харесва. За щастие тук в офиса и в завода имаме по три отделни контейнера.

Кое е било най-трудното ви мениджърско решение досега?

- Не мога да посоча едно решение, но по принцип най-трудно е, когато колега или служител работи против общите ни ценности. Знаете, че имаме определени ценности и се опитваме да ги прилагаме, да имаме общо разбиране за тях и да ги следваме. Но когато някой от твоя екип работи срещу тях, винаги е жалко.

Какво правите в такива случаи?

- Зависи, зависи от това за коя ценност говорим и какво е направено срещу нея. Ако е грубо нарушение, тогава със сигурност трябва да се разделим с този човек. Това винаги е жалко, защото ние инвестираме много в нашия персонал, обучаваме ги не само за работата, но и в меки и социални умения. Работникът от своя страна инвестира своето време в завода. Затова винаги е много жалко, когато трябва да се разделим. Имали сме такива случаи, ние сме голямо предприятие и чисто статистически е нормално да ги има.

Какъв тип мениджър сте – който споделя отговорностите или който обича да държи всичко под контрол?

- Отговорът не е еднозначен. Ще ви дам един пример, за да разберете защо са нужни различни подходи за различни хора и ситуации. Например, когато ходя в завода, не нося вратовръзка. Но когато ходя на опера, не нося къси панталони. Същото е и за стила на управление. В някои ситуации е необходимо да се действа "отгоре надолу". Ако къщата ви гори, не тръгвате да се консултирате как да изгасите пожара, а викате пожарната. Понякога има ситуации, когато е необходимо да се действа незабавно. Друг път има повече време, за по-големи проекти, тогава със сигурност е разумно да се ангажира целият екип по проекта. Зависи и от човека. Ако е отскоро в компанията, той ще има нужда от повече подкрепа. Но ако е опитен, той знае точно какво да прави и можеш да го оставиш да действа сам.

Имате ли практика да събирате идеи от служителите си и вслушвате ли се в тях?

- Разбира се. Това е една от причините за успеха ни. Събираме идеи от абсолютно всички – от работниците в завода до мениджърите, защото в своите области тези хора са експертите. Имаме определени насоки как те могат да предлагат идеи, как те се проследяват, проверяват и изпълняват. Това се случва ежедневно и е част от процеса ни за подобряване на работата. В момента например изпълняваме проект, който да подобри организацията и подредбата вътре в цеховете, така че работниците винаги да могат да намерят инструментите, които им трябват. Започваме от един цех и ще го приложим във всички останали след това.

Същото е и с безопасността, в момента внедряваме система, която да гарантира, че когато се извършва поддръжка, електричеството е спряно (системата LOTO). Тази идея я заимствахме от други компании.

Може ли да се каже, че българите имат някаква обща черта, нещо характерно за тях, което намирате за странно или пък за полезно?

- Да, имат. Пак ще направя уточнението, че има значение дали става дума за международна компания или не. Aurubis е тук от осем години, а преди това заводът ни беше собственост на белгийска компания (Umicore – бел. ред.). Така че служителите ни дълго време са работили в международна компания и не може да се каже, че са типични български служители. Повлияни са от различни страни и различни управленски стилове. Това, което много ми харесва и рязко се различава от служителите в Западна Европа, са ентусиазмът и мотивацията на българите, както и гъвкавостта и желанието да положат допълнителни усилия. Българските служители се идентифицират в много по-голяма степен с компанията, за която работят, отколкото съм виждал на Запад. Там те много ясно разграничават работата от личния си живот. Тук има много хубава комбинация между двете. Например, когато имаме семинари или събития, хората искат да се събираме заедно и да прекарваме заедно петък вечерта или дори съботата, искат да са заедно в свободното си време. Това трудно ще го видите в Западна Европа. Друго, което забелязвам тук, е, че колегите много често се събират със семействата си. На Запад приятелите и семейството са извън работния кръг. Това отношение много помага. Вярно е, че отделяш малко повече време, но знаеш, че можеш да разчиташ на тези хора.

Какво бихте правили, ако не бяхте мениджър?

- Смятам, че човек винаги е мениджър, винаги управлява нещо. Ако си майка или баща, управляваш семейството си. Ако си фермер, управляваш фермата си и т.н. Всичко е управление. За момента съм повече от щастлив да отговарям за този завод и дейността на Aurubis тук. Не мога да си представя какво друго бих правил. Работата тук е много интересна, има много възможности, чудесен екип сме и мисля, че това са най-важните условия, за да се чувстваш добре.

От какво зависи вашият бизнес и смятате ли, че търсенето на мед в световен план ще расте?

- Има няколко фактора, от които зависи нашият бизнес. Първото е цената на медта, тя е доста променлива, напоследък се повишава. Другият фактор, тъй като до голяма степен сме експортно ориентирани, е курсът евро/долар. И разбира се, търсенето и предлагането по света. Предлагането за нас е свързано с това какви и колко концентрати и продукти на медодобивната индустрия се произвеждат, а търсенето е свързано с поведението на големите пазари. Макар и да звучи тривиално, Китай е един от най-големите пазари и е изключително важно какво се случва там. За нас значение има и какво се случва на близките пазари – Балканите, Турция, арабските страни, Северна Африка.

Що се отнася до търсенето, надяваме се, че ще нараства. Забелязва се, че потреблението на мед на глава от населението в индустриализираните западни страни е по-голямо от това в страните, които се движат в тази посока, като BRICS (Бразилия, Русия, Индия, Китай и Южна Африка). Ако вземем предвид тази разлика, тогава може да се каже, че в бъдеще ще има по-голямо търсене. Освен това тази разлика е на глава от населението, а Китай има население от над 1 млрд. души. Трябва да се отчетат и общите демографски тенденции, бързата урбанизация и това, че все повече хора живеят в градовете, дигитализацията, все по-масовото навлизане на електрическите превозни средства, въвеждането на все повече електроника в автомобилите и т.н. За всичко това е необходима мед и затова смятаме, че търсенето ще расте. Големият въпрос е колко бързо ще се случи това.

На какво отдавате успеха на вашата компания?

- Със сигурност първото нещо е екипът, успехът ни зависи от служителите. Също така ние постоянно се развиваме в технологично отношение, което ни дава предимство пред нашите конкуренти, например в преработката на някои суровини. Много е важно и това, че обръщаме голямо внимание на околната среда и се стремим да постигаме по-добри показатели от това, което ни задължава законодателството. Затова сме много добре приети в региона, в който работим, хората и властите ни възприемат като партньори и добри съседи. И не на последно място, ние имаме много стабилен бизнес модел. Никога не си позволяваме рискови сделки, разчитаме на сериозни бизнес партньори. Ние самите също сме надеждни партньори на нашите доставчици и клиенти, както и на подизпълнителите и другите трети страни, с които работим.

Фотограф: Aurubis
Подпис и печат

Имате ли любими места в България?

- Опитвам се да пътувам колкото може повече. За изминалите две години мисля, че доста съм видял, но със сигурност не всичко. Това е едно от големите предимства на България – имате планини, дори съвсем близо до София, имате красиви езера и реки, имате Дунава, имате и Черно море, както и красиви стари градове като Пловдив, Арбанаси, Видин, имате курорти, СПА хотели и т.н. Така че не мога да кажа кое ми е любимото място.

Карате ли ски през зимата?

- Да. Бил съм и в трите големи ски курорта в България – Банско, Боровец и Пампорово. Те са съвсем близко, можеш да отидеш за ден или половин ден, за нощно каране.

Къде беше последната ви почивка?

- Честно казано, беше извън България. Беше един дълъг уикенд в Гърция, използвах топлите дни да отида дотам да карам колело. Но и тук се занимавам с колоездене, ходим с колеги в района на Стара планина, имаме екип от 15 души.

Имате ли и други хобита освен колоезденето?

- Да, опитвам се да бягам редовно, тъй като това е лесен начин за спортуване. Не е необходимо много време за подготовка, като колоезденето например. Ако имаш свободен час, можеш да отидеш да побягаш. Имате красиви паркове.

Как минава работният ви ден?

- Ако ходя до Пирдоп, което се случва в четири от пет дни, в идеалния случай използвам единия час, който пътувам дотам, за да си проверя последните имейли и да си планирам работата. През деня имам много срещи с различни хора или с групи, които работят по различни проекти. Освен това всеки ден имам документи за подписване, тук много обичате подписите и печатите. Междувременно се опитвам да отговарям на телефонни обаждания и имейли. Опитвам се редовно да ходя в самия завод, за да проверя как се движат проектите. На връщане към София довършвам имейлите си и се подготвям за следващия ден. Вечер често има бизнес събития, на които ходя, така че денят ми е добре уплътнен.

Четете ли бизнес литература и имате ли любим автор?

- Да, чета бизнес литература, но не може да се каже, че имам любим автор. Тъй като в момента изпълняваме нов проект, наскоро прочетох Beyond Performance от Скот Келър. Става дума за това как може да се подобри бизнесът и колко стабилна е компанията ви, както и за новостите в лидерството и мениджмънта. Честно казано, в личния си живот обичам да чета повече, но през последните месеци чета само бизнес литература, вестници и списания.

Имате ли любимо устройство?

- "Любимо" не е точната дума, но в днешно време човек не може да оцелее без такива устройства. Естествено имам смартфон и таблет. Разбира се, когато става дума да имаш връзка с колегите или приятелите си или да управляваш проекти, не мога да си представя как това може да се случи без такива устройства. А и те вече са много по-удобни, отколкото преди.

Какво приложение или програма използвате най-често?

- Със сигурност много използваме системата си за мейли, различни офис програми, често разменяме SMS-и. Но това са стандартните неща.

А използвате ли социални мрежи в личния си живот?

- Не, аз съм по-консервативен.

Вашето мото или любима фраза?

- Наскоро се сетих за една сентенция, видях я в The Economist, на Хераклит, че човек не може да влезе два пъти в една и съща река – или човекът е различен, или реката. Мисля, че това описва промяната, през която преминаваме в днешно време. Това, което трябва да разберем, е, че няма покой, постоянно трябва да се развиваме, че организацията ти трябва да се развива и че пазарите постоянно се променят. И затова трябва да се учим цял живот. Няма как да решиш в един момент да спреш. Може би е било възможно преди години, но сега не е така.
"Това, което много ми харесва и рязко се различава от служителите в Западна Европа, са ентусиазмът и мотивацията на българите, както и гъвкавостта и желанието да положат допълнителни усилия."
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова

Профил

Тим Курт е изпълнителен директор на "Аурубис България" от юли 2014 г. Роден е в Бремен, Германия, и е завършил логистика в Университета по приложни науки във Фридберг. Започва кариерата си в Unilever, където работи от 1990 до 2001 г. През 2004 г. постъпва в Numico, където заема позицията ръководител "Логистика" за брандовете Milupa и Pulmoll, като се занимава главно с планиране и осигуряване на суровини за дейността на фирмата. От 2004 до 2006 г. живее и работи в Ополе, Полша, като заема позицията директор "Верига доставки". В Norddeutsche Affinerie (предишното наименование на Aurubis) започва работа през 2006 г. и до юли 2014 г. е вицепрезидент "Корпоративна логистика". Допълнително в периода 2009 - 2013 г. е и мениджър "Иновации" на концерна. Участвал е в реализацията на множество проекти на групата, някои от които и в България.

За компанията

"Аурубис България" е част от германската група Aurubis, която е най-големият преработвател на мед в света. Под предишното си име Norddeutsche Affinerie компанията придоби завода в Пирдоп от белгийската Umicore през 2008 г. "Аурубис България" е втората по големина компания в страната според класацията К100, с приходи 4.3 млрд. лв. за 2015 г. В предприятието работят 850 души. Групата Aurubis има заводи в Европа и САЩ, които произвеждат 1 млн. тона медни катоди (мед с висока чистота) годишно и различни медни продукти от тях – тел, ленти, пръти и др. Компанията произвежда също благородни метали и редица други продукти като сярна киселина и железни силикати. В глобалната група работят близо 6300 служители. Клиенти на Aurubis са компании от областта на медопреработването, електроинженерството, електрониката и химическата индустрия, а също и доставчици в строителството и автомобилостроенето.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK