Наследникът на петвековната компания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наследникът на петвековната компания

Наследникът на петвековната компания

Франко Берета е 15-о поколение мениджър във фамилната Beretta

Константин Николов
19241 прочитания

© Надежда Чипева


Организацията

Сдружението на фамилния бизнес в България е член на FBN International и European Family Business – световната и европейската организации на семейния бизнес. В обединението членуват 52 български семейни компании с годишен оборот над 800 млн. лв. Според председателя на сдружението и собственик на "ВИП секюрити" Атанас Симеонов фамилният бизнес устоява във времена на криза, защото е много по-единен. "Предизвикателствата пред него са бурното развитие на технологиите, които променят бизнес моделите."

Слабо известен факт: 70% от семейните фирми фалират при второто поколение собственици. От оцелелите половината затварят при третото поколение наследници на фамилния бизнес. Истината е, че голяма част от тези компании не преживяват повече от три, камо ли пет десетилетия. Което прави историята на италианския оръжеен производител Beretta още по-впечатляваща. Основаната през 1526 г. фирма успява да расте пет века през всякакви бедствия и катаклизми, за да е по-силна от всякога през XXI в. Успехът според сегашния наследник на бизнеса Франко Гузали Берета се крие основно в семейните ценности, предавани от поколение на поколениеq и желанието на компанията постоянно да търси нови ниши и да иновира.

Франко Берета поема управлението на компанията преди 15 години заедно с брат си Пиетро. По естествен начин двамата си разпределят задачите. "Аз съм съсредоточен повече върху основния бизнес и производството, докато той набляга на финансовите въпроси", казва Берета, който беше в София по покана на Сдружението на фамилния бизнес в България. Той е изпълнителен директор на Fabbrica d'Armi Pietro Beretta - компанията, занимаваща се с основната дейност - производството на оръжие, докато брат му оглавява холидинговата група Beretta Holding S.p.A., в която влизат и други фирми и бизнеси. Днес компанията от Бреша е сред водещите производители на спортни, ловни и професионални оръжия и продължава да расте.

Начало за 296 дуката

Всичко започва преди 490 години, когато Бартоломео Берета сключва договор за 296 дуката за доставката на 185 цеви за аркебузи за република Венеция. Постепенно компанията преминава към производство на цели оръжия. Когато Наполеон окупира Венеция през 1797 г. фамилията му доставя оръжие. След поражението му през 1815 г. се насочва към друг голям пазар - Австрия. "Историята на Beretta всъщност върви ръка за ръка със световната история", казва Франко Берета пред Financial Times. Големият пробив идва в края на XIX век, когато става ясно, че трябва да се търсят външни пазари, и Beretta започва мащабно разширение на производството си. Пример как семейната компания е оцеляла през световни войни и редица смени на режими в италианската история е сейфът от XIX в. във вилата на семейството в Гардоне, където предишните поколения мениджъри държали достатъчно пари в брой за заплати за година напред.

В историята на компанията стои желанието винаги да се търсят промени и иновации в бизнеса. Например Пиер Джузепе Берета усеща важността на маркетинга още пред 20-те години на ХХ в. Той започва с промяна на логото на компанията, което осигурява голяма публичност на Beretta. Бащата на Франко и Пиетро - Уго, пък вижда важността на американския пазар, където навлиза през 70-те години. Сега САЩ носят над 60% от продажбите на компанията, а през април беше отворен новият завод в Тенеси, който ще произвежда по 500 000 огнестрелни оръжия на година. Друго важно решение на Уго е навлизането в сектора на луксозни стоки през 1980 г., като този бизнес носи все повече приходи. По този начин Beretta се превръща във все по-голям и важен бранд.

Иновации поколение след поколение

"Семейството е част от компанията и компанията е част от семейството", казва Франко Берета. Според него всяко следващо поколение е допринасяло за съхраняването на ценностите, но и за разрастването на компанията чрез нови идеи. Днес 80% от приходите на дружеството идват от продажби на ловни и състезателни оръжия, а останалите 20% - от доставки за правоохранителния сектор. "Така бизнесът ни е устойчив, тъй като голямата част от оборота е от стабилен и предсказуем пазар", казва Франко Берета.

Традициите и иновациите продължават да се смесват в оригиналния завод на компанията в Бреша. Там на индустриална площ от 100 хил. кв.м на помощ идват най-новите дигитални технологии за дизайн и производство на супермодерни оръжия. В същото време се използват вековни техники и занаяти за правене на луксозни пушки. Тази комбинация от младост и опит се вижда най-ясно в персонала в завода в Бреша - средната възраст на всички над 820 служители там е 45 години, а при висшия мениджмънт 25% е около 40 години.

"Гордеем се с предците ни и искаме и ние да оставим нещо на бъдещите поколения", казва Франко Берета. Според мениджъра досега най-важният урок за него от управлението на семеен бизнес е здравата работа и финансовата дисциплина. Именно това позволява на Beretta да предлага разнообразни продукти и да продължава да инвестира в технологии и обучение на служителите. Франко не казва категорично, че 19годишният му син Карло ще го наследи в семейния бизнес, но не крие, че искрено се надява това да се случи след време.

Никога няма да продадем компанията

Какъв съвет бихте дали на хора, които сега започват семеен бизнес?

Не знам дали точно аз съм правилният човек, който може да им даде най-точния съвет - защото аз наследих компания, а не съм я основал. Но мога да им кажа, че е много, много важно да харесват това, което правят. И да знаят, че трудности винаги ще има и пътят към успеха няма край. Да са наясно, че за да оцелеят, трябва постоянно да се стремят да растат, да се променят всекидневно и да продължават да се развиват. Да, ти можеш да оцелееш, като правиш едно и също нещо, но никога няма да се развиеш като бизнес.

Как компанията ви оцеля 15 поколения, когато повечето фирми не успяват и три?

За мен най-важното е богатството на компанията да остане в самата компания, а не в семейния собственик. Така ще се гарантира бъдещият й растеж и развитие.

Вие как стартирахте в компанията?

Баща ми никога не ми е казвал, че трябва да работя в компанията. Единствено много държеше първо да уча и после да изкарам военната си служба, която тогава беше задължителна в Италия. И после, ако искам, да започна в компанията. Така и стана и някак си естествено постъпих. Тръгнах от производствения цех, където бях "вързан" към определен човек и следях какво и как прави, а после преминах към други задачи.

Така ли искате да постъпи и синът ви?

Никога няма да му натрапвам да работи за Beretta. Това трябва да е негово решение. Единственото ми желание е да завърши учението си (в момента той е студент в Ню Йорк) и после да реши за себе си. Един съвет, който бих дал в подобни случаи, е наследникът първо да работи в друга компания извън семейния бизнес и да започне на ниско ниво в йерархията.

Как успявате да вмените това усещане за семейни ценности в служителите си, които все пак не са акционери, а донякъде наемници?

Не крием, че те са в основата Beretta да е това, което е днес. За да ги запазим при нас, имаме различни програми. Една от тях е да им предоставим възможността винаги да имат достъп до мениджмънта. Така гарантираме, че комуникацията никога не е едностранна. В по-големи публични корпорации може и да е различно, но в семейна компания като нашата отношението и качеството на служителите ни е много важно.

Как успявате да запазите духа на компанията и същевременно да продължавате да добавяте стойност?

Всяко следващо поколение допринася с нещо ново. В ДНК-то ни като компания е заложена нуждата от постоянна промяна.

Получавали ли сте предложения за придобивания?

Да, но никога няма да продадем. Смятаме, че е заложено да сме семейна компания и такова е бъдещето ни. Да, сигурно ако имаме външен акционер, той може по-бързо да разрасне компанията, но ние предпочитаме да растем сами, постепенно и по естествен начин.

Организацията

Сдружението на фамилния бизнес в България е член на FBN International и European Family Business – световната и европейската организации на семейния бизнес. В обединението членуват 52 български семейни компании с годишен оборот над 800 млн. лв. Според председателя на сдружението и собственик на "ВИП секюрити" Атанас Симеонов фамилният бизнес устоява във времена на криза, защото е много по-единен. "Предизвикателствата пред него са бурното развитие на технологиите, които променят бизнес моделите."

Слабо известен факт: 70% от семейните фирми фалират при второто поколение собственици. От оцелелите половината затварят при третото поколение наследници на фамилния бизнес. Истината е, че голяма част от тези компании не преживяват повече от три, камо ли пет десетилетия. Което прави историята на италианския оръжеен производител Beretta още по-впечатляваща. Основаната през 1526 г. фирма успява да расте пет века през всякакви бедствия и катаклизми, за да е по-силна от всякога през XXI в. Успехът според сегашния наследник на бизнеса Франко Гузали Берета се крие основно в семейните ценности, предавани от поколение на поколениеq и желанието на компанията постоянно да търси нови ниши и да иновира.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Проституция, наркотици и оръжие - традиции със светло бъдеще.

    Тази италианска фамилия е наясно, че доходоносен бизнес за хартийки, като долари, евро и паунди, рубли, левове и т.н., необезпечени с нищо, не се продава. Само глупците си продават бизнесите за пари, тези, които печатат парите (собствениците на частните централни банки) изкупуват доходоносни бизнеси за пари, които после инфлацията обезценява. И така едните винаги са богати, а другите след време пак стават бедни. Класика.

    Фамилията Берета е потвърждение на тази безспорна истина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK