Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 фев 2017, 15:12, 5117 прочитания

Бъдещето на корпоративния университет

Как фирмите могат да увеличат ефекта и печалбата от собствените си вътрешни обучения на мениджъри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Корпоративните университети и бизнес училищата имат различни, но допълващи се силни страни.
През 2016 г. беше отбелязана годишнината от старта на първия корпоративен университет в САЩ: Crotonville на General Electric. Макар примерът да не е нов, едва през последните години се разви сериозно идеята, че вътрешните обучения и възможности за развитие могат да изместят традиционното бизнес образование. Според някои анализатори корпоративните университети са по-подходящи от академичните среди, за да доставят целенасочени програми, фокусирани върху стратегиите, от които се нуждаят днешните мениджъри.

Но за преподавателя по мениджмънт в INSEAD Фил Паркър* ситуацията е по-различна. Той предвижда бъдеще, в което цифровите технологии позволяват бизнес университетите и корпоративните обучения да работят заедно, за да разширят комбинирания си обсег както никога досега. "В земеделски проекти, по които работим заедно с Bill and Melinda Gates Foundation, сме много заинтересувани да обучаваме всички по цялата верига: от дребния фермер през търговците на селскостопански стоки до продавачите на едро", казва той. Приоритет за неправителствените организации и големите мултинационални компании е обучаването на всички играчи както отгоре (доставчици, търговци и т.н.) и отдолу по веригата (търговци на дребно и дистрибутори), за да подобрят ефективността си. И наистина, корпоративните клиенти на INSEAD от Fortune 500 от доста време настояват за точно такъв вид обучение, твърди Паркър. Всички части от пъзела вече са на място, за да се случи точно това, благодарение на факта, че INSEAD успя да създаде с партньори учебни планове и икономии от мащаба чрез онлайн платформи.


Монетизирането на корпоративния университет

Концепцията, наричана от Паркър "образование на стойностната верига", идва в момент, когато се увеличава натискът върху корпоративните университети да докажат рентабилността си. Най-лесният начин пред тях да генерират приходи е да отворят вратите си за външни клиенти. Съществуващите партньори на компаниите по стойностната верига са първата лесна цел за монетизация. Но потенциалът на целия пазар е далеч по-широк.

"Корпоративният университет може да отиде директно при който и да е бизнес отдел в компанията и да каже: "Ако можете да подобрите доставчиците си чрез даден курс по производство и стратегия, какво можем да направим с тях", твърди Паркър.



Партнирането с престижни бизнес университети като INSEAD има двойна цел - да улесни прехода на корпоративните обучения от вътрешни към ориентирани навън програми, като в същото време добавя академичен блясък на сертификационните им програми. INSEAD вече си сътрудничи с водещи компании по подобни проекти – например прави годишен уъркшоп за маркетинг директори в голяма интернет компания, както и дневни курсове за ценни институционални клиенти на една от най-големите банки в света. Компаниите твърдят, че подобрените отношения с партньорите им в резултат на курсовете са си стрували инвестицията в партньорства с INSEAD.

Проблемът на мащаба

"Мултиплициращият ефект" на образованието по стойностната верига има още по-голям ефект, когато се комбинира с възможностите на онлайн платформите, смята Паркър. Дигитализацията също решава проблема с достъпността, особено за играчи с по-малки ресурси. "Какво правите, ако искате да окажете въздействие върху 500 000 фермери или стотици търговци на дребно? Типичен играч на развиващите се пазари няма да може да си позволи самолетни билети, хотел и всички останали разходи, свързани с програма по мениджмънт на INSEAD", казва Паркър. В същото време онлайн курсовете могат да бъдат доставени в теоретично неограничен мащаб при ниски разходи.

Мери Куан, директор на мениджмънт програмите на INSEAD за Азиатско-тихоокеанския регион, твърди, че най-новите онлайн курсове са решили проблемите на по-ранните програми чрез добавянето на персонализирани пакети съдържание, които могат да включват клипове от TED, игри и групови взаимодействия. Процентът завършили онлайн модул, изготвен от INSEAD за продавачи в известна технологична компания, надхвърля 80%, а според доклади на участници в него е довел до увеличение на продажбите с 15 млн. долара.

Голямата картина

Според Паркър корпоративните университети и бизнес училищата имат различни, но допълващи се силни страни, което ги прави естествени партньори, а не конкуренти. Сътрудничеството с корпоративните университети се случва на няколко етапа: "Първата стъпка е да се идентифицират ключовите играчи в стойностната верига", казва Паркър. "Работим с тях, за да измислим учебна програма с най-високо въздействие, която след това се тества върху малки групи от хора, след което заедно с корпоративния университет я пускаме за широко обучение. Правим си изводите и след това увеличаваме мащаба."

Ако всичко е направено точно, обучението на стойностната верига представлява идеалния формат както за корпоративните университети, така и за бизнес училищата, за да се постигне максимално въздействие. Според Паркър верижната реакция се усеща в цялата корпоративна екосистема. "Чрез използване на корпоративните обучения взаимовръзките между играчите от горната и долната част на веригата се увеличават. Има далеч повече връзки с клиентите, от което печели цялата стойностна верига."

Статията е предоставена от INSEAD Knowledge и е част от мениджмънт рубриката на "Капитал". Copyright INSEAD 2016.
Авторът Бенджамин Кеслър е дигитален мениджър редактор за Азия.


* Phil Parker is an INSEAD Professor of Marketing and the Chaired Professor of Management Science. He is the programme director for Business Strategy for HR Leaders
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дейв Улрих: Работата е набор от ценности, а не мястото, на което ходим (видео) Дейв Улрих: Работата е набор от ценности, а не мястото, на което ходим (видео)

Световноизвестният HR консултант дава практични съвети за това как да управляваме талантите и да контролираме несигурността в уебинара на "Капитал" "Открийте възможности в кризата"

29 май 2020, 1972 прочитания

Време за уроци Време за уроци

Пандемията увеличава трудностите пред бизнес училищата

22 май 2020, 1992 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Филолог по езика на алкохола

Мирослава Симова, изпълнителен директор на Pernod Ricard в България, пред "Капитал"

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10