Един българин в китайска компания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един българин в китайска компания

Един българин в китайска компания

Владислав Иванов, мениджър "Мобилен бизнес" на Lenovo за Югоизточна Европа, пред "Капитал"

Константин Николов
11744 прочитания

© Цветелина Белутова


Профил

Владислав Иванов e в Lenovo от 2011 г., където първо работи като мениджър на потребителския бизнес за България, преди да оглави мобилния бизнес за Югоизточна Европа. Бил е и продуктов мениджър и мениджър продажби на Samsung в K&K Electronics. Прекарва и три години в "Солитрон", един от големите дистрибутори на компютърна техника в България. Работил е и в Prestigio EMEA в Кипър, където е бил маркетинг директор на компанията.

Компанията

Китайската Lenovo e най-големият производител на компютри в света и е сред водещите доставчици на смартфони. Групата продава в над 160 държави, а приходите й за последната година достигнаха 44.9 млрд. долара.

Компанията завърши придобиването на мобилния бизнес на Motorola в началото на 2016 г. и го интегрира в бизнеса си със смартфони под марката Moto. В България компанията развива дейност чрез местното си дружество "Леново България".

Има ли културни предизвикателства при работата ви като европеец за китайска компания?

Lenovo отдавна е пример за глобална междукултурна корпоративна среда. И това най-лесно се вижда, когато се анализира разнообразието от националности на всички нива, включително на средно и високо управленско ниво. За разлика от всички други компании от нашия бранш, където на позициите, които имат отговорност по взимане на решения, винаги са позиционирани професионалисти от държавата майка, при нас са на почит местни кадри, които намират развитие и до регионални и глобални позиции в групата. Тази политика превръща Lenovo в необятна междукултурна среда, която неминуемо те сблъсква с много културни предизвикателства. Като българин в тази среда се чувствам прекрасно. Всекидневната ми комуникация включва над 20 националности – Русия, Румъния, Великобритания, Китай, САЩ. А след придобиването на Motorola в компанията силно навлязоха американският дух и корпоративна култура. Изискват се изключителни умения и познания, за да превключиш успешно от разговор с китайци към преговори с американци. В крайна сметка усещането да си българин в подобен микс от култури е доста вдъхновяващо и ти дава увереността, че ние го умеем не по-лошо от другите националности. Сигурно ще е интересно да ви споделя какво мнение имат за нас, българите, останалите държави. Противно на очакванията, те ни считат за много амбициозни, упорити, работохолици. Няма да е преувеличено, ако дори кажа, че в чуждите очи българинът е стандарт за целеустременост.

Колко голяма свобода имате в действията си като мениджър за региона и какво трябва да съгласувате с компанията майка?

Културата в Lenovo създава предпоставки за развитие и предизвиква предприемаческия дух у служителите си. Ето защо мениджърите в различните територии имат свобода на действие. Като мениджър в Lenovo съм имал нееднократно възможността да развивам и налагам пилотни проекти и политики, които са били регионално предопределени и специфични за нашата част на света. Пример за това е дизайнът на дистрибуционната ни политика, който е уникален за компанията. Той е съобразен със спецификите на нашите пазари и точно затова ние имаме най-гъвкавите доставки на мобилни телефони в региона, което, от своя страна, ни дава сериозно преимущество пред преките ни конкуренти. Що се отнася до пример за съгласуване с компанията, бих дал нашата комуникационна политика.

Как се движи пазарът на Lenovo в България в различните сегменти и има ли съществени разлики с другите регионални пазари?

Ние сме глобалният лидер в компютрите за трета поредна година, като в последното тримесечие постигнахме рекорден пазарен дял от 22.4%. В България Lenovo е сред топ марките във всички сегменти, в които сме представени. В компютрите заемаме лидерска позиция с над 25% пазарен дял, в таблетите сме първа марка с над 30% пазарен дял, а в телефоните имаме около 20% пазарен дял за последното тримесечие. Интересни са смартфон бизнес резултатите ни в регион Югоизточна Европа (региона, който управлявам), където сме втора марка за втора поредна година, а за последното тримесечие имаме 14.5% по данни на IDC.

Вие участвате ли в избора кои продукти на кой пазар да пуснете, или стратегията е централизирана?

Лично аз взимам участие в избора на смартфон портфолиото, като се отчитат локалните особености на пазара. Заедно с мениджърите на другите региони оформяме дискусия, на която се взимат решения. Участвам и в дискусиите за бъдещите модели, където обсъждаме период от 1-3 години напред. Екипът включва представители на отдели като "Проучване и развитие", "Продажби", "Маркетинг", "Логистика" и "Доставки". Това е един изключително интересен и вълнуващ процес, в който се обсъждат всички детайли - от А до Я, от опаковката до компонентите. Именно в моменти като този прозира приносът на мултикултурната среда, който дава един много по-широк и глобален поглед по време на обсъжданията и оказва сериозно влияние върху вземането на решения. Напоследък най-голяма тежест има американското звено за проучвания, тъй като, след придобиването на Motorola, екипите се сляха и логично бе да се разчита на опита, разработките и материалната база на компания икона като Motorola, което неминуемо тласна нашето развитие в определена посока. Пример за това е модулната платформа на Moto Z – иновация, която е много добре приета на някои ключови пазари - вече вървим към 3 млн. продадени бройки за първата година. Надяваме се, че нашите пазари също ще я припознаят като подходяща за тях.

Колко бързо порасна бизнесът на Lenovo в България през последните пет години и какви са трудностите да се управлява "зрял" бизнес, след като компанията стана лидер в различните сегменти? Колко е различна стратегията ви сега спрямо началото?

Специфичното за Lenovo като компания е, че успява много бързо и ефективно да доминира пазара. Пример за това са смартфоните. След като започнахме да работим тази категория през 2014 г., само за няколко месеца успяхме да завоюваме дълготрайно втората позиция на пазара, а година по-късно вече достигнахме и до лидерството по продадени бройки. Естествено, след като една компания завоюва лидерски позиции, стратегията се променя в посока утвърждаване и повишаване удовлетвореността на клиентите. Всъщност, имайки предвид Motorola и нашия фокус върху Moto бранда, бизнесът, който управлявам през последната година, е доста млад, непредвидим и динамичен. Сега пред нас стои една друга цел, а именно да върнем блясъка на Moto.

Кое е най-трудното решение в кариерата ви като мениджър?

Не е тайна, че смартфон бизнесът е сред най-динамичните в света, което е предпоставка за допускане на грешки. В същото време обаче стремежът към съвършенство е задължително изискване. Ето защо ми е било изключително трудно да давам втори шанс на мениджъри, чието пазарно развитие закъснява. Конкуренцията е агресивна и безмилостна. Тогава от едната страна на везната застават хората като човеци с техните съдби, семейства и качества, а от другата - желанието за просперитет, успех и високи резултати. В такива моменти ми е много трудно да взема решения и обикновено това е придружено с множество безсънни нощи. В повечето случаи обаче решението идва от само себе си и на пръв поглед случайности го предопределят, но на по-късен етап осъзнаваш, че всичко се случва с конкретна причина.

Какви са очакванията ви за глобалния пазар на лаптопи, смартфони и таблети през тази година?

Тези категории за България са в етап на зрялост, така че едва ли пазарът ще отбележи значителни ръстове. Смартфоните на българския пазар са на ниво около 1.5 млн. продажби на годишна база, което елиминира очакванията за сериозни промени. Глобалният пазар от своя страна далеч не е загубил жаждата си за иновации и активно продължава търсенето във всички направления. Тъй като напоследък те са истинска рядкост, за нас беше изключително щастие, когато Lenovo беше отличена за "Най-иновативна компания на 2016 година" за продукти като Yoga Book и Moto Z. Модулите са събитие, което потребителите внимателно следят. Дадохме заявка за пускането на 4 мод-а на тримесечие, което ще отвори смартфон сегмента значително и ще го динамизира още повече.

Q&A

Успявате ли да балансирате между работното и свободното си време?

За съжаление не съм най-добрият пример за баланс. Все още го търся, но, признавам си, трудно го намирам. Балансът е нещо, върху което работя и се опитвам да подобрявам към момента, но все още съм далеч от желания резултат. Поставил съм си конкретни цели за повече прекарано време с близки и приятели. Например все по-рядко посягам към компютъра вечер, което дава известен резултат, но все още има какво да се желае. Много често, въпреки че не съм директно пред компютъра, се улавям, че разсъждавам над въпроси, свързани с работата.

Имате ли някакви хобита?

Тук определено ще ви изненадам. Като се замисля, това май е единственото любителско занимание, което мога да практикувам до съвършенство и същевременно успешно да съвместявам с работата. Дегустатор на ребра е моето хоби, ако позволите така да го формулирам. Пробвал съм всякакви навсякъде. Опитът ми показва, че най-добрите са на Охридското езеро, а най-екзотичните определено са в Пекин - във, както обичам да го наричам, неопределен сос.

Какви технологии и устройства използвате в личното и професионалното си време?

В работата си използвам естествено Thinkpad X1 Carbon, който притежава пълния капацитет да отговори на натоварването, на което го подлагам. На бюрото в офиса ми е разположен широкоформатен монитор, за да имам възможност да преглеждам внимателно всички цифри и анализи. Разбира се, в ръката ми може да се види по всяко време Moto Z, към който прикрепям модула на JBL, в който открих един чудесен партньор за конферентни разговори, които заемат голяма част от моето ежедневие. Любопитното е, че всъщност аз не съм много на ти с технологиите освен в работен план. Може би най-ненужната вещ у дома е телевизорът, който не помня да съм включвал някога. Вкъщи дори нямам интернет и доставчик на телевизия.

А какви приложения използвате?

Най-много ползвам Outlook и Skype for Business заради конферентните разговори, както и приложението Share It, което ми позволява много лесно и бързо да прехвърлям информацията си от един смартфон на друг. В свободното си време обичам да преглеждам социалните мрежи.

Четете ли бизнес медии и книги?

От българските медии преглеждам "Капитал" и другите специализирани издания за бизнес и технологии, следя и Bloomberg. По време на бизнес пътувания използвам възможността да чета книги. Последната, която ме впечатли, беше биографията на Илън Мъск. Интересен ми бе бизнес подходът му и алтернативните пътища, които винаги намира, за да постигне това, в което вярва.

Профил

Владислав Иванов e в Lenovo от 2011 г., където първо работи като мениджър на потребителския бизнес за България, преди да оглави мобилния бизнес за Югоизточна Европа. Бил е и продуктов мениджър и мениджър продажби на Samsung в K&K Electronics. Прекарва и три години в "Солитрон", един от големите дистрибутори на компютърна техника в България. Работил е и в Prestigio EMEA в Кипър, където е бил маркетинг директор на компанията.

Компанията

Китайската Lenovo e най-големият производител на компютри в света и е сред водещите доставчици на смартфони. Групата продава в над 160 държави, а приходите й за последната година достигнаха 44.9 млрд. долара.

Компанията завърши придобиването на мобилния бизнес на Motorola в началото на 2016 г. и го интегрира в бизнеса си със смартфони под марката Moto. В България компанията развива дейност чрез местното си дружество "Леново България".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Лениво - никога! Пълна наглост е тяхната клавиатура, да сложиш Fn на мястото на Ctrl е технологично варваство!

  • 2
    zumz avatar :-|
    zumz

    Мисля, че хобито (дегустатор на ребра) можеше и да го пропусне.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK