Какво очакват поколенията X,Y и Z от технологиите на работното място
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво очакват поколенията X,Y и Z от технологиите на работното място

Shutterstock

Какво очакват поколенията X,Y и Z от технологиите на работното място

Бъдещите служители искат да имат виртуален офис и гъвкавост

6158 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Само три процента от работещите специалисти в момента използват приложения за виртуална реалност (VR) на работното си място. Но 30% смятат, че VR ще направи революция през следващото десетилетие, показва проучване, проведено от INSEAD Emerging Markets Institute, Universum, MIT Leadership Centre и The Head Foundation.

В изследването сред над 18 000 студенти и професионалисти от цял свят, обхващащо поколенията X, Y и Z, стигнахме до извода, че настоящите и бъдещи служители имат огромни очаквания за технологиите в кариерата си, за които повечето работодатели са неподготвени. Тази констатация е най-силно изразена сред представителите на Generation Z (родени между 1997 г. и 2002 г.), които се вълнуват много от възможностите на VR и 42% от тях очакват платформата да окаже голямо влияние върху бъдещата им кариера.

Разликата между технологичните очаквания и реалността се отразява и в изследването сред сегашните професионалисти, от които почти две трети от поколенията Y (т.нар. милениъли, родени през 80-те и 90-те) и X (70-те и началото на 80-те) смятат дигиталните възможности на работодателите си за важни, но едва 40 на сто считат, че в момента компаниите им покриват тези очаквания.

Дай ми технологии и гъвкавост

И настоящи, и бъдещи млади служители очакват технологичните иновации да доведат до по-голяма гъвкавост в работата. Благодарение на бума на "фрийленс икономиката", при която технологиите позволяват на хората да работят когато и от където пожелаят, над 70% от анкетираните сред всички поколения казват, че гъвкавите трудови условия представляват важна възможност за тях в следващите 10 години.

Технологиите също така предлагат много възможности за различни обучения, които интересуват служителите. На въпроса дали ще вземат участие в онлайн курс, между 70 и 80 на сто от анкетираните от всички поколения отговарят утвърдително. Но работодателите не трябва автоматично да приемат, че младите поколения искат да се учат чрез технологиите. При избора между онлайн курс и такъв на живо 69% oт поколение Z избират програма лице в лице, докато едва 13% предпочитат интернет. В същото време интересното е, че два пъти по-голям процент - 25% от поколение Х гравитират към онлайн обучение, което може да се дължи на по-натоварената им работна програма.

Разликите между очаквания и реалност

Тези констатации показват разликите между очаквания и реалност, за които корпоративните лидери трябва да са подготвени при създаването на организациите си и избора на специалисти. Те са изправени пред две основни предизвикателства. При първото компаниите правилно са насочени към развиване на силни дигитални технологии за крайните потребители, но не показват същата ангажираност към бекофис технологиите - като интелигентни инструменти за съвместна работа и чат платформи за служителите. Свикнали с многото удобни потребителски продукти, младите специалисти очакват да намерят същите ефективни приложения и в работата си. Второто предизвикателство е липсата на професионални умения. Многобройни проучвания показват разминаване между дигиталните възможности на организациите и бъдещите им нужди. Привличането и задържането на квалифицирани специалисти става все по-трудно. Всичко това означава, че инвестирането в бекофис технологии ще се изплати в бъдеще, когато дойде време служителите да оценяват работодателите си, или когато се наемат нови специалисти.

Формата на бъдещите организации

Би било разумно корпоративните лидери да започнат да инвестират в тези решения и да имат най-съвременните инструменти за работа в екип. Ефективността и леката нитеграция остават приоритет, но тези технологии трябва да предоставят на служителите и приятно изживяване, за да ги приемат с по-голям ентусиазъм. А и осигуряването на гъвкавост на работното място не е толкова лесно, колкото изглежда. Както и очакванията на различните поколения в тази насока. Ето защо мениджърите ще трябва да наблюдават навиците на служителите си и да предлагат решения, които те да възприемат. В същото време някои проучвания показват, че макар дадени компании да предлагат гъвкави условия, малцина специалисти ги използват от страх, че ще изглеждат неангажирани към работата си. Рейтинговата агенция Moody’s реши този проблем, като разби митовете в тази насока. Тя показа висши мениджъри, които са достигнали до поста си, използвайки гъвкаво работно време и локации.

------------------

Статията е предоставена от INSEAD Knowledge и е част от мениджмънт рубриката на "Капитал". Copyright INSEAD 2016.

* Henrik Bresman, INSEAD Associate Professor of Organisational Behaviour, and Vinika Rao, Executive Director of the INSEAD Emerging Markets Institute

Само три процента от работещите специалисти в момента използват приложения за виртуална реалност (VR) на работното си място. Но 30% смятат, че VR ще направи революция през следващото десетилетие, показва проучване, проведено от INSEAD Emerging Markets Institute, Universum, MIT Leadership Centre и The Head Foundation.

В изследването сред над 18 000 студенти и професионалисти от цял свят, обхващащо поколенията X, Y и Z, стигнахме до извода, че настоящите и бъдещи служители имат огромни очаквания за технологиите в кариерата си, за които повечето работодатели са неподготвени. Тази констатация е най-силно изразена сред представителите на Generation Z (родени между 1997 г. и 2002 г.), които се вълнуват много от възможностите на VR и 42% от тях очакват платформата да окаже голямо влияние върху бъдещата им кариера.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK