Юристът, който цял живот продава цигари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Юристът, който цял живот продава цигари

Юристът, който цял живот продава цигари

Владислав Михов, управител на "Джапан Табако Интернешънъл България"

Десислава Николова
10260 прочитания

© Надежда Чипева


Профил

Владислав Михов е главен мениджър на "Джапан Табако Интернешънъл България" от 2012 г. Има над 25 години опит в местната и международната тютюнева индустрия. Работата му в сектора започва през 1992 г. като супервайзър национални продажби в RJ Reynolds, а през 1996 г. е назначен за мениджър за България на компанията. През 1999 г. Japan Tobacco, компанията майка на Japan Tobacco International (JTI), купува бизнеса и марките на RJR за целия свят извън САЩ. В периода 2000 - 2008 г. отговаря за марките на JTI за безмитния пазар в България и участва в различни проекти за бизнес развитие в други страни. През 2008 г. става търговски директор на "Джапан Табако Интернешънъл България", а през 2012 г. заема позицията главен мениджър за българския пазар. Завършил е право в СУ "Св. Климент Охридски".

Компанията

В световен план JTI e водеща международна тютюнева компания с бизнес в над 120 страни. Тя е световен собственик извън САЩ на цигарена марка номер две в света - Winston, както и на Camel. С международната си марка Logic също така JTI е основен играч на пазара на електронни цигари. От 2011 г. насам компанията има присъствие и при тютюневите продукти чрез нагряване с бранда Ploom. В България компанията предлага над 35 продукта. В "Джапан Табако Интернешънъл България" работят над 50 служители. През 2016 г. има приходи от продажби от 40.5 млн. лв. и печалба от 5.13 млн. лв.

Как попаднахте в цигарения бизнес?

- Работех в "Балкантурист" и се занимавах с безмитна търговия. Завършвайки право в Софийския университет, реших, че е време за промяна, че ще започна да градя юридическа кариера. В този момент представителят на RJR за Източна Европа се срещна с мен и ми каза – "Виж, имаме офис в София, с много симпатични млади хора, в процес на навлизане на пазара сме, но нямаме човек за търговската част от работата." Направиха ми толкова добро предложение, че се разминах със старта на юридическата си кариера и започнах работа за тази огромна американска тютюнева компания. Това беше началото за мен преди повече от 25 години. Започнах като национален супервайзър по продажбите и в годините няколко пъти сменях позиции, работих на различни места извън и в България, Това е много интересен бизнес, много предизвикателен, който непрекъснато те кара да се развиваш, да учиш, с много непредвидени обстоятелства. През 1999 г. RJR беше придобита от Japan Tobacco и така се създаде Japan Tobacco International, или JTI, компанията, за която работя оттогава.

С какво е предизвикателен този бизнес и екстремните регулации в него?

- Това е акцизен бизнес, много силно регулиран. През тютюневата индустрия годишно преминават огромни обороти точно заради акцизите. Голяма част от хората си представят, че е елементарен бизнес, а аз обичам да казвам на моите колеги, че е прост бизнес, но не е за прости хора. Ако не вложиш част от себе си, ако не се учиш и развиваш непрекъснато, няма да постигнеш резултатите, които очакваш и които очакват от теб. Това е един от най-строго регулираните бизнеси и предизвикателствата в това отношение са много сериозни. Ние много добре знаем, че продуктът, който предлагаме, е рисков за здравето, и по всякакъв начин това е видно от опаковките и рестрикциите върху продукта. Глината, ако я пипате внимателно и професионално, може да ваете от нея, ако я стискате прекалено много – ще изтече между пръстите. Така е и с регулациите. Трябва да има някаква мярка, трябва да има съотносимост на това, което се регулира с начина, по който индустрията работи. В крайна сметка, ние сме законна индустрия. Ние сме легален бизнес. Осъзнаваме това, което се изисква от нас и го прилагаме с абсолютна прецизност, но не трябва да се преминава една граница, защото от това полза ще има не държавата или потребителят, а вероятно хората, занимаващи се с паралелен или нелегален бизнес на същите продукти. Всяка рестрикция срещу законен бизнес трябва да има своя лимит и да бъде пропорционална. Трябва да се съобразим и това, че този бизнес дава приблизително 10% от данъчните приходи в бюджета.

Как продавате вашите продукти, на всеки от които е написано, че са вредни за здравето?

- Не се опитваме да казваме, че тютюнопушенето е полезно. Не се опитваме да го разпространяваме по начини, които да въздействат твърде емоционално на младите хора или на непушачите. Ние сме много силно рестриктирани, но в крайна сметка тютюнопушенето и много други човешки дейности са право на избор.

Кой беше първият човек, когото назначихте?

- Имаше много хора, назначени в RJR преди мен, вече имаше сформиран екип в България и просто се нуждаеха от човек, който да се занимава с тяхната търговска дейност.

Тогава кой беше първият човек, когото съкратихте и защо?

- В цялата ми кариера се е налагало много хора да назначавам и освобождавам. Въобще трудните решения са всички, свързани с хората. В един период в структурата на RJR в България работеха изключително добри, високо образовани млади хора и поради невъзможност в този период от време бизнесът да се развива, така както се очакваше (беше през 1996 г.), трябваше рязко да намалим състава на офиса в България. Тогава се наложи да освободим доста хора. Никога не е лесно и винаги трябва да бъдеш отговорен, защото тези неща рефлектират върху живота на един човек. И е много трудно, когато служителите са си изпълнявали задачите така, както трябва, когато са се грижили добре за бизнеса и са се отнасяли отговорно и се налага да бъдат освободени заради промяна в средата. Когато не си изпълняват ангажиментите или са допуснали серия от грешки, пак е неприятно, но поне е обяснимо.

Какво обяснихте тогава, когато това не е зависело от вас?

- Аз винаги съм бил привърженик на това, че трябва да се казва истината. Ако не можеш и не си готов за това, не казвай нищо. Ако говориш – казвай истината, само така хората ще разберат и приемат това, което им казваш. Обяснихме, че ситуацията на пазара в момента е такава, разделихме се като приятели, но това беше много тежък за мен момент.

Това ли е било най-трудното ви решение в бизнеса?

- Всички решения в бизнеса са трудни, когато си отговорен. Смятам, че трябва да бъдеш такъв непрекъснато, дори и в най-малкото нещо, което правиш. Не можеш с лека ръка да взимаш решения, защото носиш отговорност към компанията и нейните инвеститори, носиш отговорност пред обществото, пред служителите си. Трябва да се опитваш добре да балансираш, анализираш и да внимаваш да не допуснеш грешка, която да повлече негативи, които да навредят на някого.

Споменахте отговорността няколко пъти, такива хора ли назначавате?

- Държа на възпитанието, образованието, добрата култура. Няма процес на подбор, който да покаже какъв е човекът на 100 процента. Трябва понякога да се доверяваш на инстинкта си, но в крайна сметка хората се назначават заради поведението, което имат. Уменията се изграждат. JTI e огромна компания с невероятен опит, със специалисти във всички области, така че ако нещо липсва в уменията, то винаги може да бъде компенсирано чрез обучение. Но това, което човек носи в себе си като заряд, поведение, култура, трудно се променя.

На всички интервюта за назначаване в компанията ли присъствате, имате ли любим въпрос?

- В зависимост от позицията, но предпочитам, дори и като последно интервю, да присъствам на всички. Обикновено не чета CV-та преди интервю. Предпочитам да виждам хората, да гледам очите им, опитвам се да разбера как са минали предишните им интервюта и никога не влизам с готови въпроси. Винаги задавам въпроса на базата на това, което другият показва като поведение. Целта на интервюто е не да стресирате някого, още по-малко да се правите на шеф. Целта е дадете шанс на един човек да изрази в максимална степен истинската си същност такава, каквато е. От тази гледна точка, предпочитам да ги слушам, да им задавам въпроси, които се появяват в моето съзнание след техните отговори. Аз самият искам да мотивирам колегите си и винаги съм им казвал, че независимо от огромния опит, който имам в тази индустрия, независимо от тези 25 плюс години в тази компания, не значи, че знам всичко. Това значи, че аз имам натрупан опит, преминал съм през повече житейски и бизнес ситуации, но в крайна сметка държа и искрено се надявам всеки един от моите колеги да знае в неговата сфера повече от мен. Това е смисълът да управляваш екип. Светът е безкрайно динамичен. Добре е да слушаш и да се учиш.

Как намирате конкуренцията и как гледат на българския пазар от централата на JTI?

- Легалният пазар в България има значителен потенциал и обем спрямо големината на страната. Аз лично смятам, че това е най-конкурентният европейски пазар. На пазара има 7 активно опериращи компании, които са и доста разнородни - българските компании имат силно представяне, както и регионалните. Нека не забравяме, че България е тютюнева държава с много сериозна история и традиции в областта на тютюнопроизводството. Въпросът с конкуренцията се свежда до средата, до това да има общи и еднакво приложими правила за работа. Когато има предвидима среда, еднакви правила, валидни за всички, нека най-добрият победи.

През последните години обаче нямаше. А и през цялото време контрабандата на цигари е жива.

- Ние сме огромна мултинационална компания и, както казах, отговаряме пред инвеститорите, обществото, служителите и потребителите си и мога да кажа, че нашите вътрешни рестрикции понякога са дори по-сериозни от действащото законодателство. Ние се стремим да бъдем изключително отговорни и на 100% да спазваме всички правила. Ако някой ги нарушава, това е негов проблем. Ние сме длъжни да работим по начина, по който компанията очаква от нас, да постигаме резултатите, не по всякакъв, а по правилния начин. Що се отнася до контрабандата, ние го казахме и на последната среща на индустрията с правителството - полагат се усилия и те са ясни. Нека си припомним, че 2010 г. процентът незаконна търговия с цигари беше двуцифрено число, и то доста сериозно. Сега говорим за едноцифрено ниво, което е много добре. Проблемът тук се свежда до друго. Незаконната търговия с цигари и тютюн е високо организирана, не е спорадична и случайна, и това е видно в районите, които винаги са с нива на потребление на цигари без български акцизен бандерол над средните за страната. Ако вземете последните проучвания за страната, ще видите, че водачи в листата са, общо взето, едни и същи търговски марки. Това е притеснителното в някаква степен. Има ясно изразена политическа воля както в лицето на премиера, така и на двамата основни ресорни министри – на финансите и на вътрешните работи, така и активната намеса на главния прокурор, и се надявам тези усилия да доведат до още по-добри резултати. Ние винаги сме готови да подкрепяме тези усилия, с каквото можем.

Q&A

Как си почивате?

Времето за почивка не е много. Опитвам се да балансирам между срещи с малко, но добри приятели, старая се да прекарвам повече време в галериите и да посетя максимален брой театрални постановки. Пътуваме със съпругата ми.

Кои са любимите ви четива?

Напоследък се опитвам да чета и да разбирам в максимална степен Петър Дънов. Далеч съм от претенцията да го разбирам и анализирам, но мисля, че това е едно учение, на което трябва да се обърне по-голямо и сериозно внимание.

Apple или Android?

iPhone. Не съм пристрастен към новите технологии и за мен те са спорни. До там, където помагат да свършите работата си по-добре, са повече от добре дошли, но там, където се опитват да заместват вас, приятелите ви, контакта с хората, предпочитам да ги избягвам. Това ви дава много информация, но не ви дава знания. Знанието е съвсем различно.

Интервюто взе Десислава Николова

Профил

Владислав Михов е главен мениджър на "Джапан Табако Интернешънъл България" от 2012 г. Има над 25 години опит в местната и международната тютюнева индустрия. Работата му в сектора започва през 1992 г. като супервайзър национални продажби в RJ Reynolds, а през 1996 г. е назначен за мениджър за България на компанията. През 1999 г. Japan Tobacco, компанията майка на Japan Tobacco International (JTI), купува бизнеса и марките на RJR за целия свят извън САЩ. В периода 2000 - 2008 г. отговаря за марките на JTI за безмитния пазар в България и участва в различни проекти за бизнес развитие в други страни. През 2008 г. става търговски директор на "Джапан Табако Интернешънъл България", а през 2012 г. заема позицията главен мениджър за българския пазар. Завършил е право в СУ "Св. Климент Охридски".

Компанията

В световен план JTI e водеща международна тютюнева компания с бизнес в над 120 страни. Тя е световен собственик извън САЩ на цигарена марка номер две в света - Winston, както и на Camel. С международната си марка Logic също така JTI е основен играч на пазара на електронни цигари. От 2011 г. насам компанията има присъствие и при тютюневите продукти чрез нагряване с бранда Ploom. В България компанията предлага над 35 продукта. В "Джапан Табако Интернешънъл България" работят над 50 служители. През 2016 г. има приходи от продажби от 40.5 млн. лв. и печалба от 5.13 млн. лв.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Един оракул на 90

Един оракул на 90

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK