Марио Бакалов: Добрият пилот и добрият лидер са дисциплинирани и ръководят ефективно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Марио Бакалов: Добрият пилот и добрият лидер са дисциплинирани и ръководят ефективно

Марио Бакалов: Добрият пилот и добрият лидер са дисциплинирани и ръководят ефективно

Пилотът и лектор на HR and Leadership Forum 2019 пред "Капитал"

4324 прочитания

© Капитал


Марио Бакалов е пилот на най-големия пътнически самолет в света - Airbus A380. Марио има пилотски ранг старши първи офицер. Освен това е и дългогодишен инструктор и мотивационен лектор, като в своите лекции използва интересни модели и примери от живота и работата си, с които насърчава участниците да вярват в себе си и в своите способности, както и да бъдат успешни и целеустремени.

Марио е един от лекторите на конференцията HR and Leadership Forum 2019, която "Капитал" организира на 31 октомври в Sofia Event Center. Повече информация за програмата и темите можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук. Запазете своето място още сега тук.

Защо избрахте тази професия?

- Всъщност аз съм избирал тази професия няколко пъти в живота ми. Първо като дете, когато се влюбих в авиацията и започнах да мечтая за безгранично летене и пътувания по широкия свят, след това отново като юноша, когато бях дълбоко впечатлен от техниката и работата в екип. Но най-съзнателно избрах тази професия, като завърших училище, на 19-годишна възраст. Тогава реших, че моето призвание е да летя. Избрах една нестандартна и вълнуваща професия с работа в екип на високо ниво, липса на рутина и управление на най-модерни технологии при един от най-добрите работодатели на света.

Кои са най-важните качества, които човек трябва да има, за да бъде пилот?

- Професията изисква доста качества едновременно, което я прави единствена по рода си. Умения като логическо мислене, екипност, съсредоточеност, запазване на самообладание, ориентация в пространството, приоритизиране, вземане на решения, точна комуникация, лидерство и висок професионализъм, бърз анализ на фактите и ситуацията и не на последно място ангажираност и гъвкавост са задължителни. За съжаление една част от тези качества не се тренират - човек ги има или не.

Какви са вашите отговорности като лидер на екипаж?

- Отговорността е огромна; за хора и машина и индиректно за цялата компания. Представете си самолета като едно средно предприятие. Най-важното, разбира се, е да управляваме системата самолет сигурно. Но не само, трябва също така да работим точно и надеждно, както и икономично и екологично. За лидерския екип на един самолет това означава, че има поверени всестранни отговорности.

Какви предизвикателства срещате на работа и как подхождате към тях?

- При дългите полети предизвикателства са дългите смени, често през нощта, различни времеви и климатични зони, трудни летища за кацане, изискващи висока концентрация. Често трябва да взимаме сериозни решения в една много динамична среда и трябва да сме винаги нащрек и готови да реагираме в появила се ситуация. Особена важност тук има екипът и хубавото е, че не сме сами и винаги може да разчитаме един на друг. Да постигнем ефективна екипност на високо професионално ниво е ключов момент и невинаги лесно, тъй като ние рядко се познаваме преди полет. Редовни тренировки в тренажорите, подробно обучение и постоянна готовност за усъвършенстване ни помагат да бъдем подготвени за всяко предизвикателство.

Какъв е съветът ви към други лидери като вас?

- Според мен добрият лидер най-вече трябва да е способен на три умения, а именно да вдъхновява, да делегира и да кооперира. Това означава, накратко казано, той самият да е мотивиран и позитивен. Така най-лесно може да "зарази" и околните с добър пример. Да делегира означава да овластява екипа си, като го насърчава сам да поема отговорности и да подобрява процесите. Няма нищо по-лошо от лидери, които непрекъснато се занимават с микромениджмънт и така унищожават всяка самоинициатива в членовете на екипа си. Не на последно място добрият лидер комуникира и кооперира добре, като развива екипа си и помага на хората около него да си постигнат целите и по този начин да бъдат удовлетворени.

Какво се надявате участниците на HR and Leadership Forum да научат от конференцията?

- Добрият пилот и добрият лидер имат най-малко две общи качества: те са изключително добри професионалисти в дисциплината си и могат да ръководят ефективно екипите си, даже и в критични ситуации. Ще дам различни примери от авиацията и от други браншове, които подчертават колко важни са човешките умения както във въздуха, така и на земята и ще се радвам участниците в конференцията да получат един вълнуващ поглед към по-далечни хоризонти.

От програмата на HR and Leadership Forum 2019 ще научите още:

  • Как успешно да се адаптираме към постоянната промяна
  • Битката за кадри - как да бъдем крачка пред конкуренцията
  • Как да постигнем баланс между технологията и човешките умения
  • Служителско преживяване - как да го изградим
  • Как да се възползваме от новите технологии на работното място

Марио Бакалов е пилот на най-големия пътнически самолет в света - Airbus A380. Марио има пилотски ранг старши първи офицер. Освен това е и дългогодишен инструктор и мотивационен лектор, като в своите лекции използва интересни модели и примери от живота и работата си, с които насърчава участниците да вярват в себе си и в своите способности, както и да бъдат успешни и целеустремени.

Марио е един от лекторите на конференцията HR and Leadership Forum 2019, която "Капитал" организира на 31 октомври в Sofia Event Center. Повече информация за програмата и темите можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук. Запазете своето място още сега тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK