С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 окт 2019, 13:30, 1916 прочитания

Да иновираш в традиционен бизнес

Жил Богар, главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Жил Богар заема от 20 години ръководни длъжности в един от глобалните алкохолни гиганти - Pernod Ricard. Бил е финансов директор за Централна и Южна Америка. През 2008 г. става главен изпълнителен директор на "Pernod Ricard Бразилия", а през 2009 г. става и финансов директор на цялата група Pernod Ricard. От над година е главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM.
Компанията

Pernod Ricard е френска група, която е вторият най-голям глобален играч в сектора за високоалкохолни напитки и вина. Сред най-известните й марки са Martell, Jameson Irish Whiskey, водка Absolut, уиски Chivas Regal, джин Beefeater и др. Приходите й за 2018 г. достигнаха 8.99 млрд. евро при нетна печалба 1.6 млрд. евро, а служителите й в цял свят са около 19 000 души.
Как се развива индустрията за високоалкохолни спиртни напитки?

Индустрията за спиртни напитки се развива добре, расте с добри темпове в световен мащаб - около 2%. Но премиум брандовете, които са основният ни фокус, растат още по-бързо - около 4%. Това е следствие от премиумизирането - хората може би консумират по-малко, но по-качествени продукти на по-високи цени. Това също е следствие от възникващата средна класа на развиващите се пазари, които постепенно преминават от потребление на местни спиртни напитки към международни алкохолни марки. Така че пазарът е динамичен благодарение най-вече на развиващите се пазари - Азия, Китай, Индия, Латинска Америка, Южна Африка. САЩ също са доста динамични с много иновации, движещи растежа. По отношение на марките и категориите в Pernod Ricard водещите за растежа ни марки са нашият коняк Martell, който е много силен в Китай, а също и в САЩ, нашето ирландско уиски Jameson, което расте в Южна и Източна Европа, в Латинска Америка, а също и в Африка. Като цяло цялото портфолио уиски е в много добра тенденция. Джинът също процъфтява и имаме хубаво портфолио - Beefeater, Monkey 47, Plymouth, а наскоро купихме Malfy, която е марка от Италия. Това са най-успешните брандове в нашето портфолио.


Продължава ли консолидацията в сектора и какви са вашите очаквания?

През последните 20 години бяхме основният консолидатор в индустрията - особено между 2000 и 2008 г., когато разраснахме Pernod Ricard шесткратно. Купихме Seagram, Allied Domecq и след това водка Absolut. Оттогава в сектора има по-малка консолидация. Защо? Защото повечето компании имат фамилен основен акционер и бъдещите планове много зависят от тези хора. Благодарение на тези придобивания станахме световен лидер в спиртните напитки, имаме критична маса, силно географско присъствие, силни марки във всички ключови категории. В резултат на това нямаме празно място, което да ни принуди да продължим с големи придобивания. Трябваше да изплащаме дълговете си след придобиването на Absolut и сега имаме още по-нисък дълг дори преди първите големи придобивания. Съсредоточихме се върху наричаното от мен активно управление на портфолиото, продажба на несъществени марки и закупуване на по-малки нишови крафт марки, които са допълващи. Вярваме, че има място за големите световни марки и по-малките ниши на по-високи ценови точки, и това е основа на нашата M&A стратегия. Така че консолидацията не е приключила, но не е задължителна, за да продължим да растем.

Споменахте крафт марките. Къде виждате развитието на тази тенденция - просто моментна мода ли е или ще продължи и занапред?



Мисля, че това е структурна тенденция - това искат и търсят новите потребители и милениъли. Не само крафт марки, но и автентичност, качество на продукта и силна дигитална връзка с марката. И, честно казано, през последните осем години някои крафт брандове свършиха много добра работа, като внесоха нещо ново с автентични продукти, идващи от области с много иновации, използвайки и цифровите технологии за персонализиран маркетинг да ангажират потребителите по един нов начин. Опитваме се да си партнираме с някои от тези предприемачи, така че техните марки да се присъединят към нашето портфолио. Monkey 47 Black Forrest Gin е добър пример. Наскоро обявихме придобиването на Malfy Gin, също TX Whiskey и Rabbit Hole Whiskey в САЩ. Така че сме отворени към тази крафт тенденция. Тя продължава да е относително ограничена основно в САЩ, но вече идва и към Западна Европа. Този сегмент все още е малък - в западните страни представлява около 5% от бизнеса, докато при крафт бирите е над 20%. Не вярвам, че няма да стане масов, защото добрите алкохолни марки вече имат разпознаваемост и качество на продуктите. Но Jameson например е тройно дестилирано уиски, създадено преди векове. Качеството на продукта е много добро, но той има всички специфики на крафт бранд, но в по-голям мащаб. Няма причина да не можем да постигнем същото и с крафт марките ни.

Колко важни са технологиите за такъв традиционен бизнес?

Да, вярно е, че бизнесът е традиционен. Имаме марки, които са на над три века - Martell например е основан през 1715 г. В продължение на десетилетия иновациите не бяха основен двигател в индустрията, но много неща се промениха през последните десет години. Новите технологии променят начина, по който ангажираме потребителите, помагат ни да бъдем по-персонализирани към потребителите, вместо просто да пускаме съдържание по телевизията, да използваме потребителските данни, за да ги ангажираме в ECRM или чрез разговор в социалните мрежи, или да ги поканим на събития на нашите марки. Това е много могъщ начин да бъдем по-ориентирани към потребителите и да отговорим на нуждите и очакванията им. И е огромна трансформация, която тече и в търговската част, главно в електронната търговия, която ни дава възможност да развиваме нов канал, допълващ търговците на дребно. Все още е сравнително ограничен - по-малко от 3% от продажбите в световен мащаб. Но на някои пазари е по-голям - във Великобритания и Китай делът е далеч по-висок.

Извън маркетинга, търговията и потребителите новите технологии променят и начина, по който управляваме финансовите си операции - някои задачи са автоматизирани, машинното обучение ни помага в изготвянето на прогнозен анализ, а също и в областта на HR. Така че амбицията ни е да превърнем Pernod Ricard в истинска дигитална компания. Но става дума за огромни промени - искаме да внедрим и технологии като VR и AR, машинно обучение и прогнозни модели.

Какви са разликите между географските ви пазари?

Присъстваме с директни филиали на Pernod Ricard в близо 90 пазара, а във всички останали присъстваме чрез партньори. Имаме географска сегментация въз основа на техния потенциал за растеж и способността ни да се конкурираме успешно на тях. Развиващите се пазари показват силен растеж - най-вече страни като Китай и Индия. Защо? Защото се радват на силен растеж на БВП и имат много потребители, които досега са използвали по-евтини, по-нискокачествени местни марки. И така се обръщат към световни марки като Chivas и Martell в Китай или към някои местни уискита в Индия, които се продават на по-висока цена и са с далеч по-добро качество.

Така че голямата тенденция, която наблюдаваме днес, е тази нововъзникваща средна класа на много пазари. Борбата на уиски пазара също е много важна на тези нововъзникващи пазари, по-специално в Източна Европа, Латинска Америка и Африка. Пазарът в САЩ също е много динамичен, на който растежът се подхранва от премиум и иновации. А в Западна Европа, макар растежът да по-слаб, можете да видите нови тенденции и нови начини на потребление. Например аперитивът процъфтява - имаме Lillet, който е аперитив на винена основа. Свидетел сме и на бума на джина - хората го харесват, защото е лесно смесим и е направен от пресни природни съставки. Опитваме се също да предлагаме спиртни напитки с по-ниско алкохолно съдържание.

Друга голяма тенденция е, че нашите потребители искат да получават нови преживявания и допълнителни услуги около марката. Затова организираме такива събития. Например по време на нашите ивенти за Jameson хората могат да посетят места, където показваме как се прави Jameson и където могат да направят някои дегустации. Има други павилиони, на които може да се татуират или да посетят бръснар, или да купят ризи и якета с логото на Jameson. И всичко това работи много добре за нас, защото хората искат да имат преживявания, а не просто да пият. И все повече и повече се превръщаме в организатори на подобни събития. Понякога дори можем да им помогнем да организират събитие в собствените си домове.

Колко различна е настоящата ви роля в сравнение с предишната позиция на финансов директор?

Бих казал, че работата като финансов директор беше много добра подготовка за сегашната ми позиция. Винаги съм гледал на финансите като навлизане в бизнеса. Трябва да се адаптирате към промените в средата, нестабилността, несигурността и т.н. Трябва да намерите правилния баланс между дългосрочен и краткосрочен план. Също така да сте сигурни, че обслужвате интересите на всички заинтересовани страни - акционери, потребители, клиенти и т.н., и очевидно при създаването на стойност. Когато сте изпълнителен директор, от вас зависи да оформите визията, амбицията и стратегията и да се уверите, че те се изпълняват. Ваша работа е да ангажирате, вдъхновявате, овластявате екипа си. Бих казал, че способността да се гледа на нещата по-аналитично и стратегически е по-скоро основната работа на изпълнителния директор. След 9 години като финансов директор на Pernod Ricard исках да съм изпълнителен директор, за да се доближа до бизнеса и да съм по-близо до хората. И е огромна промяна, защото пътувам през две трети от времето си в различни области в Европа, Африка, Близкия изток и Латинска Америка. Но ми харесва, защото е толкова разнообразна работа - имате малки и големи пазари, различни култури, различни езици. Влизате в живота на потребителите - опитвате се да разберете какво им харесва, каква е тяхната култура, очаквания и т.н. Това е фантастичен начин да откриете света, а аз съм много любопитен. Много е важно да изслушвате хората "на терен" и да взимате добрите им идеи, а след това да се уверите, че са овластени, за да могат да направят тези промени. След почти година и половина съм много доволен от работата си.

Интервюто взе Константин Николов

Капитал #41


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Мениджърът, който удвои гиганта VMware 1 Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

8 ное 2019, 5726 прочитания

Стажантът, който стана изпълнителен директор Стажантът, който стана изпълнителен директор

Джеймс Матюс, изпълнителен директор на Ocado Technology, пред "Капитал"

1 ное 2019, 2263 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10