С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 окт 2019, 16:50, 2983 прочитания

Служителите трябва да се адаптират към новите технологии, ако искат най-добри резултати

Лекторите на HR&Leadership форум разказват за успешните стратегии за работа с машините

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Могат ли технологиите да унищожат професиите? Наистина ли някой ден просто ще се събудим и ще заварим един робот да стои на нашето бюро? Тази картина много често изплува в съзнанието ни, когато говорим за бъдещето на работния процес и обвързването с технологиите. На форума HR & Leadership, който "Капитал" организира, лекторите рисуват други възможности за работата и отношенията между хората и машините - те не са взаимозаменяеми, а си помагат. Предизвикателството пред нас е да забравим за традиционния модел, за всичко научено досега, и да отворим съзнанието си за алтернативния начин на работа. Този път имаме възможност да се подготвим за тази революция, като задаваме правилните въпроси и използваме модерни стратегии.

От нас зависи как приемаме машините
д-р Даниел Съскинд


Според д-р Даниел Съскинд, който е научен сътрудник по икономика в Balliol College, Оксфордския университет, има два варианта за бъдещето на професиите. И двата са свързани с технологията. Единият звучи успокоително и познато - това е по-ефективната версия на днешния свят, която виждаме и сега - лекарите говорят с пациентите си през Skype, а учителите използват онлайн съдържание в класните стаи. Другият вариант е свързан с трансформация.


Става въпрос за постепенната подмяна на професионалистите с все по-способни системи. Машините не са създадени да оперират сами, а са проектирани така, че да бъдат ръководени от хора. Нашето дигитално общество няма нужда от адвокати, счетоводители, лекари, учители, архитекти, консултанти и др., които да работят, както са работили през 20-и век. Именно заради това вторият вариант ще доминира в бъдеще и затова предизвикателството е ключово за традиционните професии.


"Нека дам няколко примера. В света на технологиите журналистите могат да произвеждат 15 пъти повече текстове. Сега например една трета от съдържанието на Bloomberg е произведено от машина. Петдесет милиона потребители пък са платили данъците си онлайн през TurboTax през миналата година. Красиви сгради се проектират не от хора, а чрез алгоритми. Така например архитектите задават изискванията за акустика, материали и текстура в системата, а тя им връща готови и възможни дизайни, от които да избират", обяснява Съскинд.






Не е страшно?

Не става въпрос за "убиване на професии", а за постепенно развитие. В следващите десет години все повече задачи и дейности, за които досега се е смятало, че могат да бъдат извършвани само от хора, могат да бъдат поети постепенно от системи и машини. Обратно на очакванията това няма да доведе до съкращения, твърди лекторът. Напротив, ще започнат масови назначения с разликата, че ще се изискват друг тип умения.

Той разкрива две възможни стратегии за подготовката за работа с машините в бъдеще. Едната е хората да се опитват да се конкурират с машините, за да извършват нещата, които системите и машините не могат да направят, или да се научат да строят машини - да бъдат хора, които са способни да проектират и работят като все по-способни системи и машини. За целта трябва да се промени начинът на мислене - например лекарят да поиска да е още по-полезен на пациента си чрез прилагането на повече начини, по които може да му помогне.

"Докторът не харесва в професията си само това, че намира разрешение на медицински проблем. На него му харесват всички детайли, той е свързан като личност с това, което прави, например обича да носи и бялата си престилка. Затова всичко изглежда плашещо, че някой ще го замени. Най-много се тревожат младите хора, които са инвестирали толкова време и средства да бъдат тесни специалисти, а сега някой им казва, че не е достатъчно. Затова трябва да се започне от образованието, от начина, по който се учим. И фокусът да е върху напредъка", коментира Съскинд.


Хората и роботите трябва да работят заедно

Джоуи Прайс, който е основател и изпълнителен директор на консултантската компания Jumpstart: HR, споделя виждането, че щом работата ни се променя, трябва да се адаптираме към новите начини за работа.

"Въпреки че технологията е важна, хората са винаги на първо място", смята той. В тази нова революция те все още имат значение, защото преживяването на служителя е ценно - той се бори за по-висока позиция, мотивира се и получава бонуси за добре свършена работа. В същото време е непосилно да си мислим, че той ще може да се конкурира с една машина, която няма нужда от почивка например. Именно тази особеност е ценна. Като решение той посочва, че персоналът трябва да развива нови умения, които не са били нужни преди, и да се ориентира как да работи заедно с технологиите.


Машините не са създадени да оперират сами, а са проектирани така, че да бъдат ръководени от хора

Фотограф: Анелия Николова


В комбинация могат да се използват всички ползи, като се намери балансът. Така например компютрите се фокусират върху резултата, не върху процеса, имат една специфична цел, която следват, и не се нуждаят от почивен ден. Хората са тези, които ги ръководят, и се получава процес на взаимна помощ. "Представете си, че бизнесът ви е самолет, летите по успешен маршрут, по-добри сте от другите, но поглеждате през прозореца и виждате, че крилата на самолета не са синхронизирани. Това е метафора - крилата на самолета, който вашата организация движи, се крепят на вашите служители и на вашата технология. Те работят заедно, не поотделно", обобщава той.
Как се променят въпросите, които задаваме
Формулата на Джоуи Прайс:

"Правилният човек ли изпълнява тази задача?" -> "Правилният ЕКИП ли работи по задачата?"
"Актуализиран ли е софтуерът, който използваме?" -> "Дали нашите служители знаят как да го използват?"
"Дали назначихме правилния човек?" ->"Инвестираме ли правилно в този човек?"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

15 ное 2019, 2364 прочитания

Как да направите вашата фирма приемствена и разнообразна Как да направите вашата фирма приемствена и разнообразна

Съвети за ръководители

15 ное 2019, 3403 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Стажантът, който стана изпълнителен директор

Джеймс Матюс, изпълнителен директор на Ocado Technology, пред "Капитал"

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10