С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 ное 2019, 14:00, 3438 прочитания

За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Българските мениджъри в момента насочват интереса си към MBA програми в Европа.
  • MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство.
  • Стипендиите за академични постижения остават най-добрият вариант за финансиране за българските кандидати.
За автора
Илиана Бобова е консултант за международно образование и кариерно развитие с над 20 години опит. В момента е главен редактор в Advent Group организатор на изложенията Access MBA One-to-One. Ръководи годишното международно издание "Access MBA, EMBA and Masters Guide". Работила е в отдел "Прием на студенти" за Executive MBA, а като консултант има успешно приети студенти от цял свят в Oxford Said, Cambridge Judge, HBS, LBS, IMD, INSEAD, Duke Fuqua и др.
Като че ли отминаха годините, в които MBA – престижната мениджърска квалификация Магистър по бизнес администрация - беше еднозначно понятие. Обучението на бизнес лидери днес е подвластно на динамиката на съвременния свят.

Къде учат управленските таланти на България


Да погледнем първо интереса към MBA сред българските управленски таланти. Наблюдавам международното образование на българските студенти и професионалисти от 1989 г., когато България се отвори към света и светът откри талантите на България във всички области на знанието. Но за интереса към MBA, ще стъпя и на опита на Advent Group – международна компания с 15 годишна история, която организира редовно събития за MBA – Access MBA One-to-One Tour в световен мащаб, включително и в България. Анализът на данните им е много показателен, тъй като тези събития привличат най-мотивираните и амбициозни професионалисти, които се стремят към управленска кариера. От друга страна българските управленски таланти са от интерес за водещи бизнес училища от Европа, Северна Америка и Азия, които идват на място за лични срещи с тях два пъти в годината. Но какво предпочитат българските мениджъри?

Данните от Access MBA показват трайна промяна в предпочитанията на българите, търсещи MBA. В момента интересът е насочен към обучение в Европа, в местни или регионални програми, които могат да се съчетават с кариера тук. За сравнение, в първите десет години след политическите промени у нас, България беше една от водещите страни в целия свят по общ брой на студентите си в САЩ, по данни на годишното издание Open Doors на Института за международно образование (САЩ). След това интересът се измести към Европа и постепенно се фокусира върху модулни и местни програми.

Сегашното състояние поставя София сред световни бизнес центрове като Лондон, Ню Йорк, Сан Франциско, Дубай, Цюрих, където мениджърите също предпочитат MBA обучение, което могат да съчетаят с професионалните си ангажименти. Разбира се, има и професионалисти, които търсят кариерна промяна и смятат за по-удачно да посветят една или две години изцяло на MBA обучение в изцяло присъствени програми. В този случай, те избират бизнес училища най-често спрямо желаната дестинация за кариера след завършване.



Лидерство в женски род

Една от ключовите теми в световен мащаб е по-широкото участие на жените в корпоративното управление и предприемаческите инициативи. Очакваните ползи са многобройни и разностранни. Според изследване на Boston Consulting Group (BCG) и Cherie Blair Foundation for Women стимулирането на приноса на жените в бизнес-управлението и предприемачески инициативи би имало икономически ползи близки до общия обем на икономиката на Япония. Поглеждайки към нашия континент, по данни на Европейския институт за иновации и технологии, в момента жените са 34,4% от самонаетите в ЕС и 30% от старт-ъп предприемачите. Но как MBA помага на жените в бизнеса?

Обучението в MBA програма е отъпкана пътека за кариерно израстване, която често може да разбие "стъкления таван" за жените, които се стремят към върха на корпоративното управление. Американската фондация Forté, сред чиито спонсори са компании от ранга на Google, Amаzon, Deloitte, Cisco, активно наблюдава участието на жени в MBA програми. Елиса Сангстер, изпълнителен директор на фондацията отбелязва: "Всяка година се увеличава броят на жените в MBA програми, като за петгодишен период това влияе значително върху баланса на половете в бизнес училищата." Последните данни за България на Access МВА отчитат равен интерес към обучение в международни бизнес училища от страна на двата пола, но известен превес на мъжете по отношение на квалификацията и мотивацията спрямо изискванията за прием.

Много инициативи подпомагат лидерското израстване на жените. От една страна, бизнес училищата усилено привличат повече дами в MBA програмите си. За индивидуалния избор на най-подходящите програми, както и за разкриване на ползите от MBA за кариерно израстване, от 2019 Access Online провежда Women & MBA Online Event. Фондации като Forté развиват не само стипендиантски програми, но и услуги, които да дадат увереност на дамите в процеса на кандидатстването.
Ева Александрова, управител на Helion Research

1. Къде следвахте и какво Ви накара да изберете точно тази програма?

Следвах Executive MBA в Американски Университет в България. Програмата ме спечели с удобното разположение в София и лекциите през уикенд, които позволяват на един зает специалист да вмъкне учене в програмата си. Не на последно място много доброто отношение между качество и цена и професионалистите, които ме запознаха с програмата. Окончателно решение взех след посещение на отворена лекция – бях запленена от професора, средата, високото ниво на участниците и тяхната сплотеност.

2. Получихте ли директно изискване за MBA или подкрепа за това от тогавашната Ви компания?

За подкрепа от работодателя си трябваше да се потрудя аз, тъй като той по-скоро вярваше в специализирано обучение, докато аз определено имах нужда от разширяване на кръгозора и контактите. В крайна сметка получих подкрепа, за което съм изключително благодарна, но дори и да не бях това нямаше да промени решението ми да следвам MBA в АУБ.

3. Кои бяха най-полезните дейности и курсове по време на програмата за Вас?

Много полезни за мен бяха всички курсове, тъй като бяха практически насочени, на разбираем език, с много екипна работа. От финанси до маркетинг, всичко беше поднесено по начин, който стимулира желание за учене. Счетоводството например ми беше много важен предмет, който ми даде знания, които ми липсваха, включително на темаExcel. Преломен момент за мен беше изучаването на Бизнес и общество и Социално предприемачество, тъй като отвориха пред мен нови хоризонти и запалиха желание за бъдеще развитие в тази сфера.

4. Смятате ли, че програмата беше добра инвестиция?

Категорично да, инвестицията ми се изплати многократно, не само финансово и професионално, но и на чисто личностно ниво. Мрежата от ценни контакти, до която получих достъп след завършването на програмата, е важна част от възвръщаемостта. Горещо препоръчвам на всеки, който вярва в ученето през целия живот и е готов да обогати и разшири знанията си, да получи нови, да се предизвика и да срещне невероятни хора – както в лицето на преподавателите, така и на колегите, с които ще прекара едни незабравими 16 месеца.

Предприемачеството – социално и корпоративно

MBA отдавна вече не е запазена територия само за корпоративна кариера. Расте броят на MBA програмите с фокус върху предприемачеството. От друга страна предприемачите се насочват към бизнес училищата, не само с предприемачески фокус, в момента, в който почувстват нуждата от специализираното знание за управление на разширяващия им се бизнес. В такъв момент или те самите инвестират в обучението си, или наемат за свои служители управленски талант с MBA квалификация.

В тази сфера силните тенденции в момента са две. На първо място, новото поколение, което навлиза в управлението, е вдъхновено от социалното предприемачество. Тук не става дума само за корпоративна социална отговорност, а за бизнес инициативи, които решават важни социални проблеми. Бизнес училищата изобилстват от проекти, зародени по време на MBA обучението. Сред многото световни примери, ето един от България – завършващите Еxecutive МВА в Американския университет в България (АУБ) подготвят дипломен проект задължително в областта на социалното предприемачество и вече има успешно реализирани социални бизнес идеи на международно ниво.

Втората вълнуваща тенденция е предприемачеството в корпоративна среда (т.н. intrapreneurship). Динамиката в света и в технологиите изисква от компаниите гъвкавост и бързина, характерна за малките стартиращи фирми. Тази нужда изисква да се даде свобода на предприемаческия дух в големите компании, но и той внимателно да се интегрира. На практика, това е много сериозно предизвикателство, свързано с промяна в организационната култура. Без да се впускаме в дискусията, дали предприемаческият дух е дар по рождение или може да се придобие, важното е че MBA обучението може да помогне на тези, които имат енергията да носят предприемаческия дух в големи организации. Бизнес училищата дават на предприемачите поглед върху голямата картина на бизнес управление и това им позволява да навигират бързо и лесно в корпоративна среда. А на лидерите на големи компании получават различни гледни точки и възможни стратегически и тактически подходи, включително и предприемачески. Много от водещите бизнес училищата осигуряват на своите MBA студенти учебни посещения в световните старт-ъп центрове напр. в Силициевата долина, за да усетят от първа ръка атмосферата и да разговарят лично с успешни предприемачи.

Двете страни на лидерството

През последните години фокусът на MBA се измести силно към развитие на лидерските умения. Първоначалният вариант на MBA – изучаване на пълния спектър управленски дисциплини – в момента е само основата на повечето програми. Днес, истинската добавена стойност е в развитието на лидерските умения. Защо?

Управлението има две страни – да водиш, но и да следваш, да вдъхновяваш, но и да подкрепяш. Лидерите не винаги са само в лидерска позиция, но трябва да бъдат пълноценни и когато следват други лидери, а и когато овластяват екипите си. Затова MBA програмите, наред с други подходи, вече включват не само лидерски коучинг, но някои от тях дори обучават участниците си в коучинг умения. Така MBA направи много сериозен преход от обучение по мениджмънт, към обучение за лидерство.

MBA не е лукс

Често се коментира цената на MBA обучението. Има програми, които наистина изискват огромна инвестиция. Но на практика, тъй като предлагането е сериозно, таксите за обучение се движат в много широки граници.

За българските кандидати се появиха и нови възможности за финансиране. Развиват се специализираните заеми за MBA обучение, предоставяни както от международни, така и от български финансови институции. От 2019 на българския пазар има нов специализиран продукт за MBA финансиране. Възвръща се и желанието на работодателите да инвестират в обучението на свои настоящи или бъдещи служители.

От моя опит, най-добрият вариант остава стипендия за академични постижения. Повечето водещи бизнес училища имат програми, които осигуряват частични, в някои случаи значителни, стипендии на базата на висок резултат на теста GMAТ. Подготовката за този тест в България е на много разумна цена, а инвестицията във време и усилия се възвръща многократно. Висок резултат на теста осигурява не само стипендия, но и много по-голям избор на качествени MBA програми, както и нужната подготовка за успешно представяне по време на обучението.

Разнообразието на MBA програми в момента е огромно и предоставя перспективно обучение за кариера в различни посоки – корпоративна, предприемаческа, в България и всяка точка на света. Бизнес училищата ценят разнообразието от гледни точки и професионален опит в класната стая, защото то осигурява пълноценна и стимулираща среда за обучение и развитие на многостранни лидерски умения. Разнообразието е водещо при подбора на МВА студенти. Но всъщност вие сте тези, които избирате къде да развиете своя лидерски талант.
Мария Михайлова, директор "Маркетинг и бизнес развитие" в "Икономедиа"

1. Къде следвахте и какво Ви накара да изберете точно тази програма?

Завърших Global Executive MBA в IESE Business School, като избрах програмата по следните критерии:

1. Структура на програмата. Обучението е организирано около двуседмични присъствени модули, за които има предварителна самоподготовка и след това изпити и курсови проекти. По този начин година и половина си в постоянен цикъл на учене, а на всеки месец и половина пътуваш до различна точка в света с престой от две седмици, което пък ти дава шанс да се откъснеш от всекидневния ритъм и да се потопиш в друга атмосфера.

2. Локации. Модулите от програмата бяха в Ню Йорк, Барселона, Шанхай, Пало Алто, Сингапур, Джакарта, Гана. Това обикаляне на света ти дава шанс да опознаеш различни икономики, бизнеси и култури.

3. Качество на университета. За да е максимален ефекта от програмата голямо значение какво е нивото на професорите, но и това на класа, защото стилът на преподаване е решаване на кейсове и ролята на преподавателите е да управляват дискусията в класната стая, чието ниво се определя от опита и познанията на аудиторията. А иначе IESE e един от водещите университети за executive обучения, Harvard Business School му е стратегически партньор за програмата, а част от локациите се развиват в партньорство със Ceibs.

2. Получихте ли директно изискване за MBA или подкрепа за това от тогавашната Ви компания?

Моят избор беше сама да финансирам образованието си, но получих силна морална подкрепа от собствениците на компанията и хората, с които работя всекидневно, което изобщо не е за подценяване, защото програмата изисква много фокус и усилия.

3. Кои бяха най-полезните дейности и курсове по време на програмата за Вас?

Всички курсове заедно правят смисъл, защото сглобяват голямата картина на нещата и темите на курсовете са свързани една с друга - например няма как да разбираш от стратегия, без да разбираш от финанси и т.н. За мен все пак централни бяха финансово насочениете курсове и курсовете свързани с дигиталната трансформация и нови бизнес модели. Много важен момент в обучението е работата в екип по проекти, която реално е повече от половината от времето и дава истинска стойност и като усвояване на знания, и като развития на уменията да работиш с хора от различни точки на света, култури, професионален опит.

4. Смятате ли, че програмата беше добра инвестиция за Вас?

Лично за мен най-смислената инвестиция днес е в образование и умения. Светът се променя толкова бързо, че това е единственият начин да останеш адекватен, да си от печелившата страна и да имаш някакъв контрол над бъдещето си. Дали точно тази е била точната програма за мен в този конкретен момент - по-скоро да, защото ми даде много важна основа и ме провокира да забързам оборотите и да поема повече риск, което пък в комбинация ми дава чувство за развитие.

Капитал #48

Текстът е част от брой 48 на седмичния Капитал (29 ноември - 5 декември). В броя ще прочетете още:

След срещата Борисов - Тръмп: Винаги с Америка, винаги с Русия
Има ли спасение за "Топлофикация София"
АПИ: Абонамент за 1 млрд. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 3575 прочитания

На първо място инженер На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

6 дек 2019, 5343 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Американските бизнес училища преосмислят MBА програмите

Глобалната конкуренция и новите технологични платформи създават предпоставка за намаляване на цените

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10