11 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хората, а не задачите

Бьорн Ску Ейлертсен, главен технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

Йоан Запрянов
4270 прочитания

© Цветелина Белутова


Визитка

Бьорн Ску Ейлертсен е главен технически директор в Milestone Systems. Като такъв той отговаря за екипите, които разработват софтуера на компанията. В неговото звено работят три екипа от общо 400 души, намиращи се в Барселона, Копенхаген и София. Ейлертсен е част от компанията от 2013 г. насам, а длъжността технически директор изпълнява от октомври 2016 г. Преди това е бил част от различни софтуерни компании, като най-дълго време е прекарал в Microsoft като лидер в търговски и технически отдели за Западна Европа, между 2004 и 2011 г. В България Ейлертсен гостува през ноември на конференцията на IT индустрията за Централна и Източна Европа ISTE.

Компанията

Milestone Systems е производител на софтуер за видеонаблюдение. Компанията е основана през 1998 г. и разполага с общо около 700 служители. Над 150 от тях се намират в софийския център за разработки на фирмата. Българското дружество "Майлстоун системс България" отчита 13.3 млн. лв. приходи за 2018 г., а глобалната Milestone Systems - 138 млн. долара приходи и 25.3 млн. долара печалба.

Върху какви проекти работи Milestone в момента?

- Една от основните ни дейности днес е да развием корпоративната култура. Част от това, за което говорих на конференцията, е именно колко е важна културата и как представянето на мениджърите е свързано с културата. В момента правим промени на глобално ниво и се сблъскваме с дилеми, които има при създаването на конкретна фирмена култура.

Какъв тип дилеми?

- Дилема е например дали да слагаме фокус върху хората или фокус върху задачите. Даваме насоки на нашите екипи как да се справят с подобни дилеми. Друга такава би била дали да поставяме фокуса върху продажбите или това, което произвеждаме.

Какъв е отговорът на дилемата за човека или задачата?

- Според мен, доколкото е възможно, фокусът винаги трябва да пада върху хората. Ние следваме стратегия, в която хората са на първо място. Ключовото в случая е, че дори гъвкавите начини на работа няма да доведат до кариерно развитие и резултати, ако не се фокусираш върху хората.

По отношение на технологии върху какво работи Milestone?

- Става дума по-скоро за комбинация от неща. На първо място работим по системите ни за видеонаблюдение. Това продължава да е най-голямата част от бизнеса ни, но светът се променя и вече навлизат все повече Интернет на Нещата (IoT) устройства. Работим за това тези устройства да могат да събират данни, които след това да се използват от нашите клиенти. Към това добавяме и смяната на тенденцията към облачни услуги и превръщането на тези технологии в прагматични и удобни.

Сред продуктите ви има интересни решения, като например термални камери. От какъв тип клиенти се ползват услугите ви и какво точно търсят те?

- Може би е важно да споменем, че ние създаваме софтуера, но не и самите камери. Нашият софтуер работи с почти всяка камера и сензор в света. Конкретно по отношение на термалните камери - те се ползват за защита на граници или на места, където има много ниска видимост. Често те се комбинират и с други типове камери. Работим с над 150 различни доставчици, които произвеждат драйвери за над 8500 различни типа камери и устройства. Така че клиентите ни могат да използват нашия софтуер, без значение какъв тип камери имат или от какви се нуждаят за сградата си, за паркинга в мола, за болница и т.н. Това ни дава предимството да можем да работим с всякакви бизнеси - от полицията до градския транспорт. По света различните клиенти ползват камери за различни неща. Това, което наблюдаваме в момента, е преминаване от обичайното видеонаблюдение, насочено към сигурност на хората и активите, към комбиниране на различни сензори, за да бъдат оптимизирани процесите например във фабрика, или пък да бъде подсигурено качеството на производството. Ние искаме да имаме очи върху всичко - върху фабриката, върху камионите, върху контейнерите. Видеотехнологията изземва простата работа на операторите на машини, но същевременно им позволява да се фокусират върху други, по-важни задачи. Много компании сменят традиционния ръчен труд с видеотехнологии.

От колко души се състои технологичният екип на компанията, който управлявате?

- В момента са около 400 души, разпределени в три офиса. Току-що отворихме нов център за разработки в Барселона. Имаме такъв център и в Копенхаген, а от осем години - и в София. Самата компания съществува от 1998 г.

Как управлявате екипите предвид дистанцията и приоритетите?

- Тук отново става дума за корпоративна култура. За нас е много важно да имаме еднаква корпоративна култура. Когато избрахме България за разширение например, искахме да сме сигурни, че офисът тук ще се развие според нашите виждания. Затова тук дойдоха хора от офиса ни в Копенхаген, докато течеше развитието му. Не искаме да имаме различни офиси, в които се случват различни неща и се работи по различен начин. Да, има разлики, защото хората са различни и това трябва да им бъде позволено, но цялостната философия трябва да бъде еднаква навсякъде. Имаме общо 25 офиса по света, извън тези три развойни центъра.

Начинът, по който работим в компанията, е базиран на agile метода. Проследяваме развитието на всеки проект сред нашите 22 екипа, които правят и т.нар. спринтове. Почти всяка седмица обновяваме онлайн услугите и почти всеки ден обновяваме драйвърите ни. Имаме голямо портфолио по отношение на софтуера и agile е най-добрият начин, по който можем да го поддържаме. Едно от нещата, които са истинско предизвикателство в компания с такъв мащаб, е как да следиш човешкия фактор. Защото, макар да имаш показатели, които измерват работата, това, което сме научили до момента, е, че всъщност agile методът поражда конфликти. Проблемът не е, че компаниите се провалят по отношение на развитието на продукти, а по отношение на кариерите на инженерите си.

Какво смятате, че е решението?

- Трябва да преминеш към друга философия на работа. Ние, хората, трябва да променим начина, по който виждаме ефективността на една компания. От това да сме насочени към задачи към това да водим хората и да им помагаме да се управляват сами, да дадем възможност на самите екипи да се контролират сами, да преглеждат собствената си работа и да разчитат на отборната работа. Това е голяма промяна от парадигмата, която повечето компании следват днес.

С какво се занимава българският екип на компанията?

- В София имаме 160 души, които работят върху почти цялото ни портфолио, тоест всички мобилни продукти, драйвърите ни за софтуер, новите услуги за управление, уеб продуктите ни - всички тези неща се правят в България. Освен това имаме и отдел за поръчкови проекти, поддръжка за бизнес клиенти и други. Не става дума за аутсорсинг - тук имаме истински развоен център, който е много важна част от компанията. Много често получавам обаждания от хора, които искат да правят софтуер за нас, или да поемат част от работата ни, но аз искрено вярвам, че за да имаш фирма с ясна култура, трябва да правиш всичко сам.

Защо избрахте България?

- Силни инженерни специалисти, добри университети, много умения, традиции в инженерните науки и, разбира се, членството в Европейския съюз, което означава, че има малка културна разлика, без да е абсолютно същата. Всъщност начинът на ръководене на компании в Дания и в България е много различен, но ние знаехме това още в началото и успяхме да вкараме нашата култура като добавка на вашата, а не да я заменим. Така че нашата работа беше да създадем подобрения чрез нашия опит, а не да правим клонинг на датския начин на работа. Властта е разпределена и е различна от обичайната структура "от горе надолу", която много българи очакваха, но нищо от това не ни изненада. Всичко върви много добре, дори да отнема време.

Какво е най-голямото предизвикателство пред Milestone на глобално ниво?

- Мисля, че са няколко неща. От бизнес гледна точка имаме търговските войни и икономическото напрежение, което, разбира се, не е конкретно свързано с нашия сектор, но се усеща. Европа е под много голям натиск и растежът вече е ограничен, дори да продължаваме да растем с три пъти по-високи темпове, отколкото цялата индустрия. Представяме се добре, като се има предвид, че сме глобална компания, но сме напълно наясно с трудностите, които стоят пред цяла Европа. Това са предизвикателствата на макрониво.

Обратната на тази тенденция е вкарването на видеонаблюдение и видеотехнологии навсякъде по света. Вече почти всичко, което хората правят, е визуално - от Snapchat до компаниите, които предоставят все повече услуги чрез видео. Самата технология преминава през много промени, най-вече към облачни услуги и хибридни решения. Досега идеята беше "хайде всички да вървим към облака", но вече е "нека видим как ще се развият хибридните облачни решения". Всичко това комбинираме с все по-голямата процесорна мощ, която машините ни дори у дома имат. Тази радикална промяна позволява цялата революция на изкуствения интелект и машинното самообучение. Комбиранирането на тези сили означава фокус върху системи, които ще могат да се учат сами - такива, за каквито все още само можем да си представяме.

Третото предизвикателство са личните данни и етичното им ползване. Трябва да имаш доверие, че приложенията, които ползваш, са честни и прозрачни, че нямат в кода си предразсъдъци. Не може да не мислиш за тези неща.

Как изглежда бъдещето за технологията на Milestone?

- Бъдещите ни планове са да бъдем най-големият доставчик на видеорешения за компаниите. Не специално за компании в сферата на видеонаблюдението, но за всички по света. Ние сме различни от конкурентите си на пазара. На първо място, не смятаме, че имаме всички отговори. Правим това, което правим добре по отношение на видеософтуер и решения, но така, че после той да може да бъде развит от външни разработчици.

Коя е последната бизнес книга, която бихте препоръчали?

- Това предполага да съм я дочел, така че Leadership Pipeline на Ром Чейрън, Стийв Дротър и Джим Ноел. В нея се разказва именно как да преминеш от това да си мениджър към това да си лидер. Именно за това ще говоря и днес - как да развиваш хората, които работят за теб.

За какво използвате най-много смартфона си?

- Имейли. Използвам телефона си доста скромно. Друг е въпросът, ако ме попитате за таблета ми, който ползвам за филми, сериали и всичко друго, което мога да правя в самолети и по летища, където прекарвам доста голяма част от времето си. Възможността да сваляш цели сериали в Netflix промени играта за мен.
Интервюто взе Йоан Запрянов


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Време за уроци

Време за уроци

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK