Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 28 фев 2020, 13:02, 10416 прочитания

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Визитка

Иван Александров е изпълнителен директор и основател на онлайн супермаркета eBag.bg. Преди това е работил в сферата на дигиталния маркетинг като оперативен мениджър и по-късно директор във вече несъществуващата агенция Ilyan.com. След напускането на полето на маркетинга Александров създава eBag.bg, който и до днес остава единственият голям онлайн супермаркет в България. Завършил е бакалавърска степен по приложна математика в ПУ "Паисий Хилендарски" и магистърска степен по бизнес администрация в Техническия университет в София.

Компанията

eBag.bg е български онлайн супермаркет, който предлага свежи зеленчуци, храна, козметика и други в общо портфолио от десетки хиляди продукти. Фирмата работи от май 2015 г. насам, като първоначално използва базата на "Фантастико", а от 2018 г. оперира изцяло самостоятелно. Сайтът оперира през дружеството "Кънвиниънс", което има
8.7
млн. лв. приходи за 2019 г. -с над 30% повече от предишната година. В момента във фирмата работят над
130
души, сред които софтуерни разработчици, складови работници, доставчици, маркетинг експерти и други. Магазинът предлага над 16 000 продукта и според неговите данни обслужва над 20 000 домакинства в София.
Как един човек, който се е занимавал с дигитален маркетинг, преминава към онлайн търговия на дребно?

- Когато напуснах Ilyan.com (дигитална агенция) през 2014 г., бях решил да си почина няколко месеца - да чета, да пътувам и след това да реша с какво искам да се занимавам. Реалността беше, че си починах три дни и след като осъзнах, че телефонът ми вече не звъни, няма мейли, на които да отговарям на всеки пет минути, трябва да правя нещо. Замислих се какво - трябваше да бъде свързано с технологии. Електронната търговия излезе от само себе си. Разгледах какви неща са направени. Вече имаше установени бизнеси с дрехи и т.н., което не е нищо, което можеше на онзи етап да направя по-добре от съществуващото. Аз обаче имах един проблем - не обичам да пазарувам в магазини, а съпругата ми искаше да го правим всеки уикенд. Така губехме по два часа в пазаруване, дори аз демонстративно да показвах, че не ми харесва. Оттам започна всичко - битов проблем с пазаруването. Сметнах, че щом аз имам този проблем, значи и други хора го имат. Тогава тепърва започваха все повече компании да пробиват в този сектор с електронните супермаркети, защото макар да е най-големият, той е и най-трудният. Когато започна да работи Fashion Days в България например, времето за доставка беше дълго. Нашият бизнес модел е съвсем различен, много по-бърз и, бих казал, сложен.


Имахте ли съмнения, че този бизнес може да не се получи в България?

- Не. Не виждам къде по света не би могло да се получи, ако се изпълни правилно. Въпросът е дали го стартираш в правилния момент и го правиш по правилния начин. От там нататък без съмнение делът на онлайн продажбите ще нараства и ще взима все повече от офлайн продажбите. Далеч съм от мисълта, че всичко ще стане онлайн, но очаквам поне да се изравнят в даден момент. Хората винаги ще искат да има и физически магазини, но делът ни ще расте все повече и повече. При нас го има и плюса, че цените ни са конкурентни. С политиката ни за връщане на продукти сме смалили и риска за потребителите. Така че отговорът е "не", а и когато стартирах, бях сигурен, че времето е правилното. Защото има опити, които са стартирали прекалено рано, а при мен моментът беше точен. Ако се бях забавил, можеше да изпусна момента, защото този тип бизнеси стават все по-добри и можеше да влезе чуждестранна компания.

Имаше ли чужда компания, от чийто модел се вдъхновихте?



- Когато започнахме, разгледах няколко модела. Единият е на британската Ocado, който е свързан с огромни финансови инвестиции, които ние нямаше как да направим. Другото е, че вече го имаше в Европа. Вторият модел беше на стартъпа InstaCart в САЩ, който тогава набираше сила. Те тръгнаха да правят модел с хора във физическите магазини и продават на по-висока цена. За мен това също не беше решение. Това, което направих като модел, предвид финансовите ни възможности тогава, беше свързано с подкрепа от верига. Написах на лист всички вериги в България, задрасках чуждестранните, защото щяха да искат да преговаряме на по-високо ниво, и така останаха българските. Избрах "Фантастико", защото другият вариант беше "Пикадили", които се препродаваха всяка година и не бяха стабилни. Останалите вериги нямаха асортимента или възможностите за нещо подобно. Имах само един шанс. Говорих с "Фантастико" и им предложихме те да осигуряват продукта и пакетирането, а ние - платформата, доставката, маркетинга и клиентското обслужване. Ключовото беше, че аз исках да продавам на техните цени и се възползвахме от тяхната отстъпка. За мен беше важно продукт във "Фантастико", който струва два лева, да струва толкова и при нас. Започнахме през май 2015 г., започнаха да идват поръчки, увеличаваха се всеки месец и съответно стигнахме лимита на магазина, който можеше да ни пакетира поръчките. След това и на втори, трети, четвърти. В един момент осъзнахме, че така не можем да продължаваме.

Кога решихте да станете "самодостатъчни" и да спрете да работите с "Фантастико"?

- Някога през 2017 г. Ние всяка година растяхме със 100% и всяка година имахме проблем с капацитета. С нашия начин на работа винаги го имаше и проблема, че не можем да изберем сами портфолиото за нашите клиенти, а трябваше да се съобразяваме с това на физическите магазини. Съответно не можехме да контролираме целия процес по събиране на поръчки. Тогава не знаех с какво се забърквам и реших, че ние ще поемем и този горещ картоф. Роди се идеята за склада, предложих я на "Фантастико", те се съгласиха и от май 2018 г. започнахме да доставяме поръчки сами. Първите 30 дни бяха критични. По-скоро мога да напиша книга как не се отваря склад, отколкото как се отваря. Нещо, което много ни затрудни е, че половината ни персонал един ден работеше във "Фантастико", а на следващия беше в склада, защото не можем да спрем доставките. Процесът е коренно различен. В магазините на "Фантастико" хората ни ходеха с разпечатани листове и събираха поръчки по колички, а тук всичко е дигитално още от първия ден - всички задачи се управляват от складовия софтуер, след това се разпределят маршрутите, маркира се място, продукт, касетка всичко е много по-различно. Отделно имахме конкретен процес, който трябваше да поправяме в движение. Когато започнахме да се нагласяме и да свикваме, месец или два след началото, се видяхме с "Фантастико" и взехме решението, че всеки ще продължи по собствения си път. Имахме един месец, за да се договорим с близо 200 доставчика, за да не спрем работа.

Как работите с доставчиците? Приемат ли новите модели на онлайн супермаркетите?

- Всъщност работим много добре с тях. Повечето са доста далновидни и знаят, че това е нещо, което ще се развива в следващите години и искат да разберат как работи, какво трябва да правят те, за да имат успешни продажби. Нашият канал е много различен за тях, но повечето международни брандове например имат насоки още от ниво централа, че трябва да развиват онлайн продажбите, а ние сме единственото решение в България. Ако трябва да демонстрираш продажби онлайн, нямаш къде другаде освен eBag.

Коя е най-сложната част от бизнеса на компанията?

- Не е само едно нещо. Бих казал логистичният процес, но той не е един процес - от подбора на портфолиото и неговия вход, правилното разпределение, транспорта, крайния клиент. Средно една поръчка се доставя до 3 часа от направената заявка, така че трябва да имаш сериозен вътрешен процес и да правиш всичко ефективно. Ние изграждаме бизнес модел, който да е устойчив, да се самоиздържа. Откакто сме самостоятелни, изминахме сериозен път. Търговският ни отдел тогава беше един човек, сега са осем. Нямахме финансов отдел, сега имаме пет души. Изградихме цели допълнителни отдели. Разчитаме на софтуера, който пишем. Той трябва да ни съкращава процесите и разходите - нещо, което готовите софтуери не могат. Там работят още шест души.

Помага или пречи липсата на голяма конкуренция?

- Пречи. Когато се захванах с този бизнес, знаех, че в един или друг момент ще имаме конкуренция. От тази гледна точка конкуренцията не ме притеснява - това, което ще се случи, ако се появи такава, е да ни накара да иновираме по-бързо, да образоваме пазара и да стигнем до още повече хора. По-скоро смятам, че пречи за развитието на пазара. Ако някой се притеснява от конкуренция, явно бизнесът му не е достатъчно добър и той рано или късно ще изчезне, със или без такава.

А какво е обяснението ви за липсата на такава пет години след началото ви?

- Бизнесът е сложен. При това изключително сложен. Дори да погледнем в световен мащаб, ако изключим САЩ, коя компания от големите ритейлъри има собствени доставки? Едните са Tesco, но те не са направили нищо смислено с този си бизнес. Една млада чешка компания ги изпревари по онлайн продажби в Чехия, без техния финансов ресурс, просто с добра услуга. Едно от нещата е, че бизнесът е много по-различен от стандартния на веригите. Това спира фирмите да навлизат в него - изцяло различни процеси, за които не мисля, че имат дори софтуер, който да ги изпълнява. Отделно го има и високомерието на големите компании, че "бизнесът е още малък и когато порасне, ще го вземем".

Споменахте, че ако има конкуренция, може да правите по-бързо иновации. Какви са възможностите за технологично развитие в този тип бизнес?

- Всичко може да бъде подобрено. Като започнем от скоростта на доставката, портфолиото. Вътрешните процеси могат да се развиват още много. Стараем се да държим клиентското обслужване на високо ниво, но то може да бъде и по-добро. Ако имаш друга компания и техният доставчик е по-любезен от вашия, това няма как да те остави безразличен. В момента, когато хвалят доставчиците ни, ги сравняват с "киселите касиерки" във физическите магазини, което, от една страна, те радва, но от друга, нямаш с кого да се надскачаш.

Какви са плановете на eBag за следващите две-три години?

Очакваме бурен растеж и обмисляме излизане от София, което да се случи още тази година. До три години със сигурност ще изградим още един склад, който ще е извън София и ще ни помогне да имаме по-голям отпечатък в страната, да доставяме до по-вече градове. Фокусът ни в следващите три години е да достигнем оборот 100 млн. лв. и да предоставим тази услуга на възможно най-много български потребители. Фокусът е изцяло България.

Към кои градове ще се насочите?

От март добавяме Перник, Владая, Мърчаево, Рударци, Драгичево и Кладница. Това ни е първата по-голяма експанзия. До края на годината ще има и още. Работим усилено да влезнем и в Пловдив.
Q&A

Коя бизнес книга бихте препоръчали?

- Може би "От 0 до 1" на Питър Тийл. Много е добра за всеки начинаещ предприемач или човек, който би се занимавал с нещо такова. Друго, което чета изключително много, са автобиографии.

Как си почивате?
- Не си почивам. Не сме стигнали нивото, което искам, за да мога да си почивам спокойно. Когато в главата ти се въртят постоянно идеи как да подобриш бизнеса си и да направиш следващата стъпка, умът ти е ангажиран и няма как да си почиваш. Големият потърпевш от това е жена ми, защото дори когато си почивам и сменя обстановката, за мен е още по-вдъхновяващо да работя.

Интервюто взе Йоан Запрянов

Капитал #8


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борислава Налбантова е новият изпълнителен директор на "Девин" Борислава Налбантова е новият изпълнителен директор на "Девин"

Досегашният главен изпълнителен директор на дружеството Томас Кренбауер отива на мениджърска позиция в "Кока-Кола ХБК" в Швейцария

2 апр 2020, 934 прочитания

Как корпоративните лидери трябва да действат в криза Как корпоративните лидери трябва да действат в криза

Мениджърите печелят парите си, когато положението стане трудно

27 мар 2020, 2273 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Кралят на Disneyland Боб Айгър

Трите урока от един от най-успешните шефове в Холивуд

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10