Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 апр 2020, 15:59, 2532 прочитания

Уроците от фронтовата линия

Как се справят мениджърите с пандемията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В последните месеци много компании са изправени пред най-сериозното си изпитание - пандемия, която малцина са очаквали. Мениджърите са принудени да взимат жизненоважни решения под огромно напрежение. За да създаде някаква обща картина как някои от тях са се справили, консултантската компания Arthur D. Little анкетира 25 президенти и главни изпълнителни директори на телекоми, транспортни групи и компании за комунални услуги в Хонконг, Сингапур и Италия - три от държавите, които най-рано бяха засегнати от вируса. Те трябваше да коментират как реалната криза се е различавала от очакванията им и от плановете им за възстановяване след бедствие. Става дума за крайна форма на шокова терапия.

Четири изненади


В отговорите им изпъкват четири изненади. Първата е трудността да намериш надеждна информация (спрямо нареченото, правилно или не, от един анкетиран "представяното от медиите"). Втората е скоростта на разгръщане на кризата. Третата изненада: фирмите не са предвиждали разпада, който едновременно удря цялата им "екосистема" от доставчици и бизнес партньори - пандемията е навсякъде за разлика от повечето природни бедствия, засягащи само малки части от света. Последният шок е несигурността какво следва.

Един от авторите на доклада, Карим Тага, коментира, че общо азиатските компании са по-добре подготвени, след като са преживели вируса на ТОРС от 2002-2003 г., а и в някои случаи е трябвало да се справят със социални протести като тези в Хонконг през по-голямата част от 2019 г. Например много азиатски фирми веднага са създали "военен щаб", с който да вземат мерки още в първите дни на заразата.

Незабавният приоритет на всяка компания е да осигури безопасността на служителите и клиентите. Което означава определянето на ясни правила за социално дистанциране и осигуряване на лични предпазни средства и оборудване - нелесна задача. Целият персонал в една от анкетираните компании е получил запаси за два месеца от маски за тях и семействата им. Друга фирма пък разпределила над 4000 лаптопа, с които служителите да работят от дома.



Другият приоритет е осигуряване на непрекъсната оперативна дейност. Стремежът към ефективност в последните десетилетия принуди компаниите да разчитат на натоварени мрежи за доставки, уязвими към трусове. Намирането на алтернативни доставчици се оказва невъзможна задача за мнозина, тъй като пандемията е засегнала всеки и навсякъде. Но фирмите могат да създадат вътрешни поддържащи екипи, които да осигурят работата на критичните корпоративни функции. Някои компании в проучването благоразумно са разделили физически оригиналните екипи от резервните, за да избегнат заразяване.

Сега повече от всякога бързината е най-важна. Този факт може и да не е удобен за мениджърите, които разчитат на анализи за информирани решения. Според Тага сега шефовете трябва да решават, преди "анализите да са налични". Един от анкетираните мениджъри предупреждава, че вместо да чакаш цените на маските да паднат, е по-мъдро да платиш повече, за да си осигуриш незабавна доставка. "По-добре е да направиш грешка, вместо да чакаш и губиш време", казва друг. В който и да е друг момент акционерите със сигурност ще накажат подобни идеи.

Кризата принуждава изпълнителните директори да се променят и по други начини. Те трябва да заменят забравимите съобщения към екипа, които често са ненужно упражнение по пълни с жаргон баналности, с ясна и честа комуникация. Един от анкетираните казва пред Тага, че е прекарал по-голяма част от седмицата в разговор със списък от 60 важни мениджъри. Той също така се е обадил на извадка от служители в средния мениджмънт без особена цел, просто да ги провери как се чувстват. Добре е и други шефове да последват примера му.

Много директори могат да отхвърлят разговорите с всички заинтересовани страни просто като добронамерена и ненужна глупост, но пандемията показа, че акционерите не са единственият източник за корпоративна подкрепа. Тага е бил изненадан от "човешкия аспект". Главните изпълнителни директори са "били твърдо решени да се грижат за служителите си". Един от тях дори похвалил синдикатите (които по думите му са се справяли "чудесно предвид ситуацията"). Фирмите наистина имат причина да си сътрудничат с профсъюзите, за да защитят както персонала, така и самата компания - както признават някои шефове, не на последно място и заради критичната необходимост да задържат основни хора.

Отвъд пандемията

Дали някой от тези кризисни уроци ще надживее пандемията? Със сигурност някои работни практики може да се променят завинаги. Както признава един от анкетираните: "Трудно ще е да се върнем към традиционните офиси след толкова дълъг период на домашен офис."

По-голямата промяна може да е създаването на група мениджъри, които са по-склонни да поемат риск. До разработката и разпространяването на ваксина икономическите условия може да останат нестабилни. Държавите могат да отпускат ограниченията, а после наново да ги затягат. Подобно на зрители в кината по време на филм на ужасите белязаните от COVID-19 мениджъри може завинаги да останат в очакване на следващия страшен момент.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Капитал #16

Текстът е част от брой 16 на седмичния Капитал (24-30 април). В броя ще прочетете още:

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Време за уроци Време за уроци

Пандемията увеличава трудностите пред бизнес училищата

22 май 2020, 1753 прочитания

Мигът на електронните подписи Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

22 май 2020, 3931 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Deloitte: Доверието на бизнеса в икономиката намаляваше и преди коронавируса

Фокусът на финансовите директори сега е върху работата от дистанция, оперативни подобрения и план за възстановяване след COVID-19

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10