Профил
Красимир Цонов е създател и изпълнителен директор на веригата магазини за спортни стоки Sport Depot. Завършил е Машинно-електротехническия институт в София (МЕИ), бил е преподавател и аспирант. След промените през 1989 г. се насочва към частния бизнес. Започва с електроника, в продължение на шест години заедно със съпругата си търгува с охранителна техника. През 1998 г. навлиза в бизнеса с търговия на фитнес уреди и така се полагат основите на "Спорт депо".Компанията
Началото на веригата за спортни стоки Sport Depot е поставено преди 22 години. Компанията е най-големият ритейлър и вносител на спортни стоки, като е изключителен представител за 90% от 150-те марки, с които работи. Има 28 магазина Sport Depot и District в страната, а също и магазини в Гърция, Сърбия и Румъния, където търгува и на едро.Приходите за 2019 г. на "Спорт депо" АД (част от холдинг от 12 компании) са 76 млн. лв. и отбелязват почти 27% ръст спрямо предходната година. Нетната печалба преди одитиране е 2.57 млн. лв., след направени през 2019 доста големи инвестиции в нови магазини във Варна, Бургас и в Солун, Гърция. В компанията в момента работят над 470 души.
Бихте ли описали най-критичния момент за вас като мениджър през последните седмици?
- Първите седмица-две бяха най-критични, когато още нито банките, нито мениджърите на молове искаха да повярват, че ще трябва да се променят, да реструктурират кредити и да изгубят приходи от наеми, защото няма кой да им ги плаща. През първата седмица затворихме всички магазини, но заплатите, осигуровките, наемите, лихвите по кредитите си вървяха. Трябваше да се пренастройваме в движение.
По какво се различава днешният ви ден на мениджър с този отпреди кризата?
- Преди кризата основните ни разговори и действия бяха свързани с нови продукти, марки, проекти, магазини. Сега почти няма конструктивност - основните ни разговори са за намаляване на наеми, отлагане на доставки, как да платим заплатите.
Какъв е мащабът на загубите при вас - колко са спаднали приходите? Как се промениха онлайн поръчките?
- След 13 март работеше само интернет магазинът, което доведе до загуба на целия оборот от 28-те магазина в страната. Така че март беше много критичен. Онлайн поръчките от своя страна нараснаха с 50%, основно от продажбата на фитнес уреди и аксесоари. В Гърция, където обаче тръгваме от ниска база, продажбите по интернет са пораснали пет пъти. Като цяло онлайн продажбите в страната формират 20-21% дял спрямо общите ни продажби.
Колко от магазините работят, при колко от наетите в молове успяхте да договорите период без наем?
- След 1 април отворихме магазините, които не са в молове, уплахата намаля и намерихме служители, готови да работят. От 28 магазина сега работят шест - във Варна, Бургас, Пловдив, София и Дупница.
В момента не сме договорили нищо за наем и сервизна такса само с мол "Парадайс", "Сердика център" и "България мол". Всички останали молове проявиха разбиране - някои изцяло премахнаха и наем, и такса, в други плащаме такса, покриваща най-наложителните нужди.
Кога започнахте да променяте вида и количествата стоки, които внасяте? Сега за какъв период напред планирате доставките си?
- Това с промяната е невъзможно да се осъществи, защото ние сме направили поръчките си една година предварително и стоките, които днес пристигат, на практика са поръчани преди 12 месеца. Включително и стоките за следващата зима са поръчани. Сега от месец май започва поръчката за следващото лято и там можем вече да направим корекции, което и обсъждаме с търговците.
Какво се купува най-често сега в извънредното положение? Има ли дефицитни спортни стоки? Има ли разлика в потреблението тук и в съседните страни, където продавате?
- Има засилено търсене на спортни уреди - фитнес, аксесоари като гирички, въжета и т.н. Ние сме най-добрите на пазара за фитнес уреди, разполагаме с голям асортимент и складови наличности и това реално ни спасява в тези трудни времена. Дефицит нямаме, от всичко има огромни количества, защото все пак се бяхме подготвили да продаваме в 28 магазина, а пък сега продаваме само в шест. Няма принципна разлика в потреблението, засилено търсене на фитнес уреди има и в Румъния, и в Сърбия, и в Гърция.
Какво решение взехте за служителите ви от затворените магазини - в платен или неплатен отпуск, съкращения, намалено работно време, намаление на заплати?
- Не делим служителите на работещи в затворени и отворени магазини или в офиса. През март цялата фирма беше 10 дни в отпуск, а от 1 април част от служителите работят нормално, част са на половин работен ден (в затворените магазини). Това са възможностите ни в момента в ситуация, в която 80% от магазините ни са затворени. Иначе аз бих искал всички да работят на пълен работен ден. Това, което обаче искам да подчертая, е, че няма нито един служител, който е уволнен. Дори назначихме хора, които бяха на изпитателен срок. Това е голямото ни постижение.
Ще ползвате ли мярката 60/40, при която държавата ще компенсира част от заплатите?
- Няма да ползваме мярката 60/40. Доколкото имам информация, колегите от бранша също няма да я ползват. Причината е, че се поставят задължения за бъдещи действия, а ние не знаем каква ще е ситуацията в следващите два-три месеца и затова няма как да поемем бъдещи ангажименти.
Как се държат банките, какво показват разговорите ви с тях, ще ползвате ли мораториум върху плащанията?
- Всички наши кредитиращи банки се държат изключително адекватно и разсрочиха главниците по инвестиционните кредити. Лихви не сме разсрочвали, защото имаме приходи да ги покрием.
Какво трябва да направи държавата, за да ви е от помощ?
- Аз мога да кажа какво направи държавата в съседните на нас страни - Гърция и Румъния, където ние имаме регистрирани фирми и работници. В Гърция всички засегнати бизнеси получават по около 530 евро месечно заплата за всеки служител, като държавата поема и 100% от осигуровката. В Румъния се покриват 75% от заплатата, но не повече от средната заплата за страната, която е 1100 евро бруто. И отново държавата покрива 100% от осигуровката. Всички знаем какво се случва в България.
Как пандемията променя плановете ви за продажбите тази година?
- Ясно е, че няма как да има толкова много безработни хора, толкова хора, които ще получат няколко месеца по половин заплата, и това да не им се отрази на покупателната способност. Отделно са загубите на пари от близки и роднини, които работят в чужбина и помагат и които сега не го правят. Ние прогнозираме 30% намаление на оборота в краткосрочен план до Нова година.
Ще попречи ли извънредната ситуация на планираните инвестиции и експанзията на компанията?
- За следващата година сме планирали отваряне на най-големия спортен магазин в България - на столичния булевард "Цариградско шосе" в сграда, която в момента строим. Сградата ще бъде на шест етажа, като първите четири са магазин с площ около 3000 кв.м, а горните два са офиси. Инвестицията е около 6 млн. лв. Магазинът е на много хубава локация, ще бъде много модерен. Целта е до края на годината да го завършим и оборудваме. В момента работим по отварянето на един нов магазин в Пловдив.
Имате ли свободно време в карантината и с какво го запълвате?
- За съжаление нямам никакво време, работният ми ден приключва след 22 часа. Виждам обаче, че и всички служители от администрацията на фирмата имат подобен график. И вече никой не говори за Home Office, който преди кризата беше любима тема за разговор.Успявате ли да намерите баланса между бизнеса и личното време?
- Личното време сега изчезна. Когато човек работи от дома си, работният ден продължава до 22 часа. Чета по-малко книги, гледам по-малко филми. Всичко е бизнес, служителите са зад компютрите у дома и на практика са налични по всяко време.Интервюто взе Мара Георгиева
Профил
Красимир Цонов е създател и изпълнителен директор на веригата магазини за спортни стоки Sport Depot. Завършил е Машинно-електротехническия институт в София (МЕИ), бил е преподавател и аспирант. След промените през 1989 г. се насочва към частния бизнес. Започва с електроника, в продължение на шест години заедно със съпругата си търгува с охранителна техника. През 1998 г. навлиза в бизнеса с търговия на фитнес уреди и така се полагат основите на "Спорт депо".Компанията
Началото на веригата за спортни стоки Sport Depot е поставено преди 22 години. Компанията е най-големият ритейлър и вносител на спортни стоки, като е изключителен представител за 90% от 150-те марки, с които работи. Има 28 магазина Sport Depot и District в страната, а също и магазини в Гърция, Сърбия и Румъния, където търгува и на едро.Приходите за 2019 г. на "Спорт депо" АД (част от холдинг от 12 компании) са 76 млн. лв. и отбелязват почти 27% ръст спрямо предходната година. Нетната печалба преди одитиране е 2.57 млн. лв., след направени през 2019 доста големи инвестиции в нови магазини във Варна, Бургас и в Солун, Гърция. В компанията в момента работят над 470 души.
0 коментара