Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Личното време сега изчезна. Когато човек работи от дома си, работният ден продължава до 22 часа", казва Красимир Цонов

В сезона на домашния фитнес

Красимир Цонов, създател и изпълнителен директор на веригата Sport Depot, пред "Капитал"

Мара Георгиева
6536 прочитания

"Личното време сега изчезна. Когато човек работи от дома си, работният ден продължава до 22 часа", казва Красимир Цонов

© Цветелина Белутова


Профил

Красимир Цонов е създател и изпълнителен директор на веригата магазини за спортни стоки Sport Depot. Завършил е Машинно-електротехническия институт в София (МЕИ), бил е преподавател и аспирант. След промените през 1989 г. се насочва към частния бизнес. Започва с електроника, в продължение на шест години заедно със съпругата си търгува с охранителна техника. През 1998 г. навлиза в бизнеса с търговия на фитнес уреди и така се полагат основите на "Спорт депо".

Компанията

Началото на веригата за спортни стоки Sport Depot е поставено преди 22 години. Компанията е най-големият ритейлър и вносител на спортни стоки, като е изключителен представител за 90% от 150-те марки, с които работи. Има 28 магазина Sport Depot и District в страната, а също и магазини в Гърция, Сърбия и Румъния, където търгува и на едро.

Приходите за 2019 г. на "Спорт депо" АД (част от холдинг от 12 компании) са 76 млн. лв. и отбелязват почти 27% ръст спрямо предходната година. Нетната печалба преди одитиране е 2.57 млн. лв., след направени през 2019 доста големи инвестиции в нови магазини във Варна, Бургас и в Солун, Гърция. В компанията в момента работят над 470 души.

Бихте ли описали най-критичния момент за вас като мениджър през последните седмици?

- Първите седмица-две бяха най-критични, когато още нито банките, нито мениджърите на молове искаха да повярват, че ще трябва да се променят, да реструктурират кредити и да изгубят приходи от наеми, защото няма кой да им ги плаща. През първата седмица затворихме всички магазини, но заплатите, осигуровките, наемите, лихвите по кредитите си вървяха. Трябваше да се пренастройваме в движение.

По какво се различава днешният ви ден на мениджър с този отпреди кризата?

- Преди кризата основните ни разговори и действия бяха свързани с нови продукти, марки, проекти, магазини. Сега почти няма конструктивност - основните ни разговори са за намаляване на наеми, отлагане на доставки, как да платим заплатите.

Какъв е мащабът на загубите при вас - колко са спаднали приходите? Как се промениха онлайн поръчките?

- След 13 март работеше само интернет магазинът, което доведе до загуба на целия оборот от 28-те магазина в страната. Така че март беше много критичен. Онлайн поръчките от своя страна нараснаха с 50%, основно от продажбата на фитнес уреди и аксесоари. В Гърция, където обаче тръгваме от ниска база, продажбите по интернет са пораснали пет пъти. Като цяло онлайн продажбите в страната формират 20-21% дял спрямо общите ни продажби.

Колко от магазините работят, при колко от наетите в молове успяхте да договорите период без наем?

- След 1 април отворихме магазините, които не са в молове, уплахата намаля и намерихме служители, готови да работят. От 28 магазина сега работят шест - във Варна, Бургас, Пловдив, София и Дупница.

В момента не сме договорили нищо за наем и сервизна такса само с мол "Парадайс", "Сердика център" и "България мол". Всички останали молове проявиха разбиране - някои изцяло премахнаха и наем, и такса, в други плащаме такса, покриваща най-наложителните нужди.

Кога започнахте да променяте вида и количествата стоки, които внасяте? Сега за какъв период напред планирате доставките си?

- Това с промяната е невъзможно да се осъществи, защото ние сме направили поръчките си една година предварително и стоките, които днес пристигат, на практика са поръчани преди 12 месеца. Включително и стоките за следващата зима са поръчани. Сега от месец май започва поръчката за следващото лято и там можем вече да направим корекции, което и обсъждаме с търговците.

Какво се купува най-често сега в извънредното положение? Има ли дефицитни спортни стоки? Има ли разлика в потреблението тук и в съседните страни, където продавате?

- Има засилено търсене на спортни уреди - фитнес, аксесоари като гирички, въжета и т.н. Ние сме най-добрите на пазара за фитнес уреди, разполагаме с голям асортимент и складови наличности и това реално ни спасява в тези трудни времена. Дефицит нямаме, от всичко има огромни количества, защото все пак се бяхме подготвили да продаваме в 28 магазина, а пък сега продаваме само в шест. Няма принципна разлика в потреблението, засилено търсене на фитнес уреди има и в Румъния, и в Сърбия, и в Гърция.

Какво решение взехте за служителите ви от затворените магазини - в платен или неплатен отпуск, съкращения, намалено работно време, намаление на заплати?

- Не делим служителите на работещи в затворени и отворени магазини или в офиса. През март цялата фирма беше 10 дни в отпуск, а от 1 април част от служителите работят нормално, част са на половин работен ден (в затворените магазини). Това са възможностите ни в момента в ситуация, в която 80% от магазините ни са затворени. Иначе аз бих искал всички да работят на пълен работен ден. Това, което обаче искам да подчертая, е, че няма нито един служител, който е уволнен. Дори назначихме хора, които бяха на изпитателен срок. Това е голямото ни постижение.

Ще ползвате ли мярката 60/40, при която държавата ще компенсира част от заплатите?

- Няма да ползваме мярката 60/40. Доколкото имам информация, колегите от бранша също няма да я ползват. Причината е, че се поставят задължения за бъдещи действия, а ние не знаем каква ще е ситуацията в следващите два-три месеца и затова няма как да поемем бъдещи ангажименти.

Как се държат банките, какво показват разговорите ви с тях, ще ползвате ли мораториум върху плащанията?

- Всички наши кредитиращи банки се държат изключително адекватно и разсрочиха главниците по инвестиционните кредити. Лихви не сме разсрочвали, защото имаме приходи да ги покрием.

Какво трябва да направи държавата, за да ви е от помощ?

- Аз мога да кажа какво направи държавата в съседните на нас страни - Гърция и Румъния, където ние имаме регистрирани фирми и работници. В Гърция всички засегнати бизнеси получават по около 530 евро месечно заплата за всеки служител, като държавата поема и 100% от осигуровката. В Румъния се покриват 75% от заплатата, но не повече от средната заплата за страната, която е 1100 евро бруто. И отново държавата покрива 100% от осигуровката. Всички знаем какво се случва в България.

Как пандемията променя плановете ви за продажбите тази година?

- Ясно е, че няма как да има толкова много безработни хора, толкова хора, които ще получат няколко месеца по половин заплата, и това да не им се отрази на покупателната способност. Отделно са загубите на пари от близки и роднини, които работят в чужбина и помагат и които сега не го правят. Ние прогнозираме 30% намаление на оборота в краткосрочен план до Нова година.

Ще попречи ли извънредната ситуация на планираните инвестиции и експанзията на компанията?

- За следващата година сме планирали отваряне на най-големия спортен магазин в България - на столичния булевард "Цариградско шосе" в сграда, която в момента строим. Сградата ще бъде на шест етажа, като първите четири са магазин с площ около 3000 кв.м, а горните два са офиси. Инвестицията е около 6 млн. лв. Магазинът е на много хубава локация, ще бъде много модерен. Целта е до края на годината да го завършим и оборудваме. В момента работим по отварянето на един нов магазин в Пловдив.

Q&A

Имате ли свободно време в карантината и с какво го запълвате?

- За съжаление нямам никакво време, работният ми ден приключва след 22 часа. Виждам обаче, че и всички служители от администрацията на фирмата имат подобен график. И вече никой не говори за Home Office, който преди кризата беше любима тема за разговор.

Успявате ли да намерите баланса между бизнеса и личното време?

- Личното време сега изчезна. Когато човек работи от дома си, работният ден продължава до 22 часа. Чета по-малко книги, гледам по-малко филми. Всичко е бизнес, служителите са зад компютрите у дома и на практика са налични по всяко време.

Интервюто взе Мара Георгиева


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Време за уроци

Време за уроци

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK